Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   28.7.24 17:36:25

Upeita olympialaisten kenttähevosia katsoessa tuli mieleen, moniko harrastehevonen suomessa pääsee säännöllisesti etenemään reippaassa laukassa maastossa. Moniko jaksaa edetä 5 km isossa tempossa (ilman esteitä toki)? Tekisi ihan jokaiselle hevoselle lajista riippumatta hyvää, aukoo paikkoja korvienvälistä puhumattakaan.

Teetkö sie laukkatreeniä? Jos et niin miksi et?

Mulla on ihan tavallinen allrounder ja olen sellainen itsekin, mutta vähintään kerta viikkoon pyrin käymään kunnon laukkamaaston, jossa noin 10-15 min edetään kovaa.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:43:21

Ni harvalla on varmaan paikkaa missä voi huoletta ratsastaa 5km, ilman että tulisi lenkkeilijöitä, pyöräilijöitä tai autoja vastaan.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Honey 
Päivämäärä:   28.7.24 17:44:41

Juu, kuuluu ohjelmaan ja onneksi löytyy hyvät maastot ympäriltä missä se on turvallisesti ja pohjien puolesta mahdollista. Ja mulla siis vaA tällä hetkellä kanssani kisaava puokki, ja ihan puhtaasti koulupuolen ratsukko siis ollaan.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:47:14

Lujaa saa laukuta viikottain, useampaan kilometriin putkeen meillä tosin ei riitä maastot

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:53:34

Meillä on hyvin rajalliset autottomat maastot, eikä hevonen ole ollenkaan varma menijä liikenteessä joten ei. Pellolla mahdollista ottaa lyhyempiä vetoja. Laitumella ja tarhassakin riittää lääniä laukata vapaasti.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:55:14

Ei pysty laukkaamaan tyyliin ikinä :-(
Meillä pelkästään käyntimaastot

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:59:54

Viikottainen visiitti raviradalla laukkaamassa kuuluu ohjelmaan. 5 kierrosta laukkaa menee heittämällä.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   28.7.24 18:06:09

Olen itse vähän arka menemään kovaa, mutta kaveri käy noin kerran viikossa hevosellani maastossa ja siellä saa laukata kunnolla eteen. Ei tosin pysty mitään 5 km putkeen menemään maastojen puolesta, mutta parhaimmillaan ehkä kilometrin kuitenkin.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.24 18:15:25

Aika harvalla täysihoitotallilla ainakaan täällä Uudellamaalla on sellaisia maastoja, joissa voisi laukata kilometritolkulla, ellei sitten hinkuta jotain yhtä ja samaa tietä edestakaisin tai vedä ravirataa ympäri monta kierrosta. Enkä kyllä muutenkaan koe mitään tarvetta laukkuuttaa hevosta pitkiä matkoja tai "täysillä", koska sillä on kyllä mahdollisuus laukata ihan niin paljon kuin haluaa vapaana pihatossa ja varsinkin nyt kesällä laitumella. Hevosellehan ei ole mitenkään luontaista laukata pitkiä matkoja, joten ei se tarvitse mitään "paikkojen ja korvienvälin aukomista", jos pito-olosuhteet ovat asianmukaiset ja hevosella on päivittäin mahdollisuus liikkua vapaana itse valitsemassaan askellajissa. Toki jos hevosta seisotetaan puolet vuorokaudesta tallissa ja se toinen puolikas yksin pienessä postimerkkitarhassa, sille voi helposti syntyä patoutunut tarve liikkumiseen.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   28.7.24 18:18:35

Kyllä annan laukata, on kehonhuoltoa hepalle.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Laukki 
Päivämäärä:   28.7.24 20:15:21

Mulla saa laukata ihan itsekseen tarhassa ja laitumella ja laukkaakin, ei nyt viittä kilsaa käätymättä mutta mahtuu menemään lujaa silloin kun haluaa.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   28.7.24 20:32:14

Te jotka laukkaatte hevostenne kanssa maastossa reippaammin, minkälaiset pohjat teillä on maastossa?

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 20:38:39

Hiekkatietä, juuretonta metsäpolkua

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   28.7.24 21:29:44

Meillä lähtee kotipihasta oma n. 900m ravihepoille tehty hiittisuora niin siinä voi päästellä niin lujaa kuin lähtee. Matka ei ole pitkä mutta eipä tuo minun hevonen edes oikein innostu pitkistä pätkistä vaan tykkää enemmän lyhyestä revittelystä.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Riikka 
Päivämäärä:   29.7.24 09:33:12

Käydään pari kertaa viikossa ravurien harjoitusradalla tekemässä intervallia.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   29.7.24 10:13:17

Enne saimme käydä harjoitusraviradalla laukkaamassa, nyt pinnan uusimisen jälkeen siellä ei saa enää laukata. Käydään sitten vain ravaamassa kunnon isoa ravia. Maastot täällä eivät oikein sovellu laukkaamiseen, kun samalla kapealla mutkatiellä liikkuu niin ravureita kuin ratsujakin.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 17:29:46

Tehdään. Välillä annan laukata aivan täysiä, välillä mennään reippaammin ja välillä hidasta laukkaa. Päästään menemään maastossa myös useampi kilometri putkeen (metsäautoteitä), mutta laukataan myös sorateillä, jossa muutakin liikennettä jos pohjat sallii. Jos tulee autoja tai muita tienkäyttäjiä niin hiljennän käyntiin tai hitaaseen hölkkään. Tämä jaksaa hyvin mennä vaikka sen 5km laukkaa, kun normaali maastolenkin pituus on 10-25km. Välillä käydään tuosta lyhyempiä ja välillä pidempiä.

Lisäksi hevonen talvisin isossa tarhassa ja kesän laitumella. Ikää 13v. ja hyvässä kunnossa (myös jalat, kuvattu on).

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   29.7.24 20:00:26

Meillä on 1,5 hehtaarin laitumet hevosille. Melkein päivittäin laukkaavat niin paljon, kun sielu sietää. Mulle yksi onnellisimmista asioista on, kun näen miten onnellisia meidän eläimet on.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.7.24 20:16:34

Nuorena kun en vielä ymmärtänyt että muut tienkäyttäjät voi pelätä hevosia painatin reipasta laukkaa missä vain jalankulkijoista piittaamatta. Minulla oli hauskaa mutta nyt ymmärrän ettei kaikilla muilla ollut ja se nolottaa.

Jos on semmoiset maastot (ei muuta liikennettä) niin mikäs siinä. Nykyisellä tallilla ei valitettavasti ole kuin autoteitä ja vaihtoehtoa kivikkoiset tukinajotiet.
Se ettei voi vetää kiitolaukkaa ei ole siinä suurin harmi vaan se ettei voi mennä monessakaan kohtaa edes ravia varomatta että hevonen loukkaa jalkansa...

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   29.7.24 20:47:25

Sellaista 4 metrin laukkaa saa mennä säännöllisesti, mitään "tukka putkella täysiä"- laukkaa ei harrasteta.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   29.7.24 21:59:25

Sama kuin piste tuolla, käymme kerta viikkoon laukkaamassa raviradalla (toki maksan tuosta maksun), toinen reippailu on meidän tallin sallimissa maastoissa. Kaksi muuta ratsastuskertaa kentällä/maneesissa sisältäen mahdolliset kisat. Kouluhevon kyseessä.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.7.24 09:33:06

Vain kovaa soratietä tarjolla joten ei :(

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Hopsis 
Päivämäärä:   30.7.24 10:39:04

Viikoittain käydään oman entisen laukkurin kanssa maastossa. ”Täysiä” ei mennä, lähellekään, mutta reipasta vauhtia kuitenkin. Hevonen nauttii siitä ihan älyttömästi!
Kotona myös pieni rata ja iso pelto, joita ympäri pääsee laukassa ihan hyvää vauhtia.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 10:52:44

kovaa, mutta tasaista soratietä tarjolla 2km pätkä, jossa iso ylämäki. sitä laukataan pari kertaa viikossa, vauhti pohjien ja muun liikenteen mukaan eli ei ikinä ihan täysiä kun on kuitenkin autotie. kauempana n. 1,5km pätkä hyvää pehmeäpohjaista metsätietä ilman autoja, käyn siellä laukkaamassa muusta ohjelmasta riippuen aina välillä. kesällä maastoestetreeneissä tulee valmentajasta riippuen laukattua myös paljon isoa laukkaa

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Yö 
Päivämäärä:   1.8.24 14:29:20

En vielä laukkuuta nykyistä nuorta, opetellaan vasta turvallisen maastoilun saloja, mutta edellisellä hevosella käytiin aina säännöllisesti laukkamaastoissa:)

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 21:13:16

Minulla kenttähevonen, ollaan tällä kaudella kisattu 90cm tasolla. Meidän tallilla on valitettavasti ihan surkeat maastot. Suoraa tietä kyllä löytyisi, mutta pohjat huonot. Joko on todella kivikkoisia, tai sitten ihan kivikovia. Talvella niitä pääsee laukkailemaan huoletta, kun on kunnolla lunta, ja aura on käynyt tasoittamassa. Kesällä pystyy laukkaamaan jotain pieniä pätkiä edes takas, muttei kovin lujaa. Kesällä pyritäänkin käymään raviradalla, rannalla tai hiittisuoralla, jotta päästään oikeasti laukkaamaan.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.8.24 22:31:54

Minulla ravisuokki ja kiitolaukka ratsain kuuluu treeniohjelmaan.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Bru 
Päivämäärä:   2.8.24 23:04:25

Siis harmittaa että ei oo sellasta paikkaa jossa olis tarpeeks hyvät pohjat tai tarpeeks rauhallista että uskaltais päästellä menemään. Meillä onneks lähellä pieni rata jossa voi ratsastaa hyvällä pohjalla, että siinä saa edes puolikilsaa laukattua!
Ravirata on varmaan ainoa paikka jossa pystyis montaa kilsaa putkeen menemään laukkaa meillä päin, mutta toisaalta ei meillä siihen oikeen tarvetta oo ku heppa jo kevyemmällä liikutuksella ja pääosin maastoillaan

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: heep 
Päivämäärä:   2.8.24 23:47:10

Antaisin laukata, pohjatkin sallisivat sen mutta kun ei mene kiitoa paitsi pelästyessään ehkä muutaman askeleen. Omani on äärimmäisen mukavuudenhaluinen ja energiaa säästävä ja etenee mieluiten ravissa ja hitaassa laukassa.

Olen sen joskus nuorempana tyhmänä vetänyt kiitolaukalla hapoille ja tietty tienpätkä (jolla päästeltiin silloin) on tälle nykyään kauhistus eikä mielellään käänny kyseiselle tielle ollenkaan. En tiedä laukkailisiko mielummin jos noita muutamaa ihan överiksi vedettyä laukkakisaa tallilaisten kanssa ei olisi ollut. Itseäni syytän niistä täysin.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Nynny 
Päivämäärä:   3.8.24 00:40:11

En selästä käsin. En uskalla, hevoseni herkästi pukittaa ja loikkii jos innostuu, eteenpäin menemisen sijaan.

Harrastehevonen, ei toisaalta tee "laukkakunnolla" mitään.

Laitumella saa laukata kesällä, talvella kenttää isommassa tarhassa ja maneesissa irti. Yleensä itse valitsemansa laukat on pyrähdyksiä ja loikkimista, ei niinkään vauhtilaukkaa pitkää matkaa. Hyppääkin vain irtona, minä en hypi esteitä.

Ihan peruskunnossa oleva harrastehevonen, rauhallista laukkaa ja reipasta ravia mennään maastossa kyllä. Mutta mitään tarvetta 5km reippaille maastolaukoille ei edes ole.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   3.8.24 10:13:43

Haluaisin muttei ole semmoisia maastoja. Pitäisi varmaan harrastaa jossain muualla päin Suomea...

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: Khyl 
Päivämäärä:   3.8.24 11:51:36

"Maastot täällä eivät oikein sovellu laukkaamiseen, kun samalla kapealla mutkatiellä liikkuu niin ravureita kuin ratsujakin."

Täh, saahan sen hevosen hiljennettyä laukasta, jos joku tulee vastaan. Meillä on yhdessä hyvässä laukkamäessä voi tulla huonolla tuurilla auto vastaan ja kerran tulikin, jarru päälle, ohitus ja matka jatkuu. Ei se kova laukka tarkoita sitä, ettei hevosta saa pidettyä käsissä enää.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.8.24 14:54:31

Meillä tarhaavat hehtaarin tarhassa yhdessä, laukatkoon siellä. Ratsastus on jumppaa ja kokoamista, välillä käydään maastossa ja pelloilla. Maastoreissuilla ei kaahata, koska pohjista ei koskaan pellolla varmuutta ja teillä liikkuu autoja.

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.24 16:53:01

Kuuluu laukkatreeni säännölliseen ohjelmaan. Kaikilla puskapolleista kouluheppoihin ja kenttäheppoihin

  Re: Annatko hevosesi laukata?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 12:45:50

Ei kun sidon jalat yhteen ettei vaan laitumella laukkaile...

Juu, ihan saavat itse valita askellajinsa vapaana laiduntaessaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.