Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   28.7.24 17:28:45

Hei te oman (pienen) tallin omistajat/hevosia kotona pitävät. Olen harkinnut remppaavani vanhan pihanavetan talliksi ja ottaisin hevoset kotiin. Säästyisi sekä aikaa että rahaa ja saisi tehdä asiat oman mielen mukaan. Mietin kuitenkin sitä, kuinka yksinäistä harrastamisesta tulee, kun ei ole sitä ison tallin yhteisöä ympärillä. Oletko sinä oman tallin pitäjä kokenut yksinäisyyden tunteita?

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:36:26

Täysihoitotallilta kotitallimle siirtynyt täällä.

Olen ihan hlvetin onnellinen, kun saan pitkän työpäivän jälkeen harrastaa ihan keskenäni, saan tehdä asiat ihan niin kuin itse haluan, kukaan ei vingu ja saan puhua itsekseni ilman oudoksuvia katseita.
Toki on päiviä, kun toivoisi että olisi joku muu jakamassa huolet ja voisi vaikka jäädä sohvalle makaamaan ja tietää että joku raahaa sen konin sisälle ja antaa ruokaa ja talvella @!#$ välillä, mutta 99% ajasta koen oman kotitallin paremmaksi vaihtoehdoksi itselleni.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   28.7.24 17:41:03

En ole yksinäinen! :) Me tosin mm arjessa käydään lähimaneesilla treenissä noin 3 x viikossa ja siellä aina näkee tuttuja ja esim vanhat tallikaveritkin on säilynyt ystävinä (soitellaan, tavataan, viestitellään jne).

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 17:46:35

En ole! Varmasti apua on siitä, että käydään paljon ulkopuolisella treenissä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.24 18:50:56

Joo ja ei. Siis on vain ja ainoastaan ihanaa harrastaa rauhassa ja hoitaa hevoset millilleen niin kuin jaksaa/haluaa. On kuitenkin selvästi kivempaa käydä yhteisöllisissä tapahtumissa kuin ennen. Eli en kaipaa seuraa tallille saati kotipihaani vieraita ihmisiä, mutta kyllä kisoissa käydessä, kursseillessa ja klinikoilla tulee eri tavalla viihdyttyä muidenkin kuin omien hyvien kavereiden seurassa, ja tulee tehtyä herkemmin reissuja kavereiden hevosia katsomaan.

Juuri eilen kävin pitkästä aikaa kaverin hevosta katsomassa vanhalla tallilla, ja huomasin että oli kiva jutella vähän muidenkin tuttujen kanssa, sellaisten joiden kanssa en juurikaan viihtynyt kun hevoset asui täysihoidossa. Mutta kun he kyselivät että koska kutsun heidät kylään omalle tallille, totesin mielessäni että en koskaan.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Fraiser 
Päivämäärä:   28.7.24 21:20:27

No en oo. Puhelin keksitty

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.7.24 21:30:27

Tulen perimään sukutilan ja olen myös miettinyt ostavani sinne hevosen sekä hevoselle pikkuponin kaveriksi. Juuri tuo yksinäisyys huolettaa minuakin. Toisaalta olen myös miettinyt ottavani sinne yksi tai kaksi asiakashevosta, jos vain joku tervejärkinen vaatimattomiin oloihin tyytyvä löytyisi.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   28.7.24 21:34:02

En. Parempi näin.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Iippa 
Päivämäärä:   28.7.24 22:24:24

En ole. Nautin rauhasta työpäivien jälkeen.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   28.7.24 22:27:58

Heh, itseasiassa yllätyin vastauksista, mutta samaa kuin muut: en ole yksinäinen, koska viihdyn yksin. Eli olen kotona oikein mielelläni keskenäni hevosten kanssa. Teen sosiaalista työtä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.7.24 22:29:45

On minulla muutakin elämää kuin hevoset. En ole yksinäinen eikö sosiaalinen elämäni ole hevosjutuista kiinni.

Kilpailen aktiivisesti, joten tulee hevosenkin kanssa lähdettyä kylille. On ihanaa, kun kotona ja tallissa on rauha.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.24 22:45:04

Olin yksinäinen ja se on iso syy miksi hevosharrastus hiipuikin. En ollut tajunnutkaan miten yhteisöllinen tekijä mun harrastukseen liittyi ja ilo ratsastamisesta alkoi hiipua kun ei ollut ketään kaveriksi. Opin että olen tosi vetelä saamaan aikaiseksi mitään yksin, heti jos olisi seuraa niin kaikki menisi kevyesti. Tämä ei ole tullut alan töissä ilmi, koska kotona on ihan eri kuin töissä. Nautin kyllä kovasti siitä miten paljon paremmin omat hevoset tunsi ja sai tehdä asiat just niille sopivalla tavalla.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 23:04:12

En, tykkään muutenkin olla yksin, mutta on ihan parasta, kun saa tehdä asiat miten haluaa ja olla tallilla ihan itsekseen. Ihmisiä tulee toki nähtyä valmennuksissa ja kisoissa, ja se riittää hyvin.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Älli 
Päivämäärä:   29.7.24 06:56:26

Isolla tallilla olin yksinäisempi tavallaan. Sielä Kaikille oli omat juttunsa, toki sitä turhanpäivästä lätinää harrastettiin...

Mutta pelkäsin samaa kun hevoset muutti talvella kotiini, olenko yksin, no en ole.

Hevosista tuli myös ystävät, eri tavoin kun isolla tallilla.

Mutta nyt olen saannut pyytää kotiini ihmisiä auttamaan hevosten kanssa, ja olen löytänytkin upeita ihmisiä. Täällä käy kerran-kaks kertaa joku kanssani hevostelemassa. Ja silloin oikeasti hoidetaan mun hevosia, puhutaan niistä, ja toki kaikesta muustakin.. On kivaa puuhata oluen kanssa, ja jakaa niitä rauhassa hyvien tyyppien kanssa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Huitar 
Päivämäärä:   29.7.24 06:59:01

En ole yksinäinen, olen itsenäinen. Parasta on et saa tehdä just niin kuin haluaa. Hevoset voi olla yön ulkona tai ei. Toki välillä olisi kiva kun olisi seuraa maastoon. Toinen hevonen kyllä olisi mutta ei sille sopivaa ratsastajaa. En lähtisi enää vieraalle vaikka ihan hitosti tässä on hommaa ja se välillä väsyttääkin.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   29.7.24 07:35:19

Ihanaa, kun tallilla käy mun lisäksi vain ammattilaiset. Tein hevosia työkseni niin monta vuotta etten todellakaan kaipaa ”tallikavereita” tai niiden mukanaan tuomia lieveilmiöitä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 08:03:40

Hyvä kysymys. Piti tovi miettiä mutta en sanoisi yksinäinen. Kaipaan tallielämän sosiaalisuutta mutta en omalla tallilla. Täällä haluan tehdä omiani omassa rauhassa. Talvisin saatan olla vieraalla vuokralla ja silloin saan sitä seuraa ihan tarpeeksi ja muistan taas miten ihanaa on olla omassa rauhassa kun kukaan ei tule pätemään viereen.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   29.7.24 08:53:00

Se yksinäisyys riippuu ihan omasta persoonallisuudesta. Jos täysihoitotallilla viihtyy hyvin ja se talliyhteisö on tärkeä, niin yksin kotitallilla touhutessa varmasti tulee vähän yksinäistä ja tylsää.

Minulle kuitenkin hevosharrastus on sitä, että saan hiljentyä ihan kahdestaan hevosen kanssa, olla omissa ajatuksissani, ja ladata työpäivän tyhjentämää sosiaalista patteria. Nautin hiljaisuudesta, nautin siitä että ympärillä ei pyöri kuulumisten kyselijöitä tai muita hölisijöitä ja nautin siitä että saan tehdä omat hommat rauhassa ilman huolta siitä että joku muu jonottaa pesupaikalle. Tavarat on aina tasan siinä mihin ne itse jätän, ei tarvitse siivota muiden sotkuja. Ei ole kukaan antamassa hyväntahtoisena ei-toivottuja neuvoja tai ohjeita tai kyselemässä mistä mikäkin on ostettu ja mihin hintaan.
Ei tarvitse väistellä ketään kentällä, ei tarvi odottaa että joku tulee purkamaan kasaamansa esteet, eikä tarvi kyttäillä kellosta varauksia.

Parina talvena olen vienyt hevoset maneesitallille ja siellä alkaa viimeistään kahden kuukauden jälkeen ahdistaa se, että ei saa olla hetkeäkään yksin ja rauhassa:

Maneesissa joutuu aina väistelemään jotain, siellä on aina joku raippa-riina pukki-pontuksellaan huutamassa, huiskimassa ja häiritsemässä tai kouluratsastaja-kirsi tekemässä lävistäjiä lisätyssä ravissa niin siellä että ei mahdu muut tekemään sitä mitä halusi tehdä. Ja seassa on aina tietekin pelko-päivi, jonka täytyy päästä kävelyttämään omaa hevostaan maneesiin ja mielellään aina primetimen aikaan.
Aina hutiloija-huldan valmennus yliajalla, tai kengityspaikan varaus jäänyt ilmoittamatta, tai ylihoitaja-ylva seisottaa hevostaan tunnin pesupaikalla kylmättävänä ja samalla pesee sen jo kolmatta kertaa tälle viikolle.
Siellä on aina joku siivooja-sirpa joka kerää kuivaushuoneesta muiden puolimärät loimet kasaan lattialle jotta hänen hevosensa loimet mahtuvat telineisiin.
Siellä on aina se satulahuoneessa päivystävä kyylä-kyllikki, joka kyselee liikaa ja levittelee muiden asiat koko porukan tietoon.
Siellä on aina tiktok-tiina ja instagram-iina, jotka levittäytyy poneineen ja tavaroineen käytävälle kännykäy kädessä niin että ohi ei pääse.
Siellä on aina se punnitsija-pirkko, joka on ihan varma että häneltä varastetaan rehuja kun tästä säkistä tuli mitallinen vähemmän annoksia kuin viime säkistä.
Siellä on se gramaani-greta, joka on innokkaana jakelemassa ohjeita muille siitä miten muiden hevosia ratsastetaan, mutta joka ei itse uskalla ratsastaa omalla hevosellaan kentällä ollenkaan, ja maneesissakin vain gramaaneilla.
Siellä on aina järjestelijä-jaana, jonka mielestä Pontuksen pitäisi olla tuossa karsinassa, ja Pokun tuossa, ja Lillin tässä, jotta Jaanan oma aistiyliherkkä hevonen saadaan parhaaseen mahdolliseen karsinaan.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.24 08:57:39

En, käydään valmennuksissa isoilla lähitalleilla useamman kerran viikkoon, porukalla kisareissuilla yms.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   29.7.24 09:05:07

Hevosihmiset on usein niin myrkyllisiä selkäänpuukottajia, että suurta osaa heistä ei kaipaa. Mutta toisinaan niitä muutamia kivoja ihmisiä kaipaa kyllä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   29.7.24 10:56:05

Vähän samoilla linjoilla jesin kanssa. Toisinaan kaipaisi vertaistukea, mutta useimmiten parasta olla omassa rauhassa vailla juorukerhoja.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: goldie 
Päivämäärä:   29.7.24 11:02:51

Ihmettelen tätä lukiessa miten te päädytte tuollaisille talleille mitä esim Elli kuvailee, kuulostaa painajaiselle! Missä noita paikkoja oikein on? :D
Itsellä luojan kiitos käynyt varmaan hyvä tuuri, kun aina osunut mukavat talliporukat kohdalle ilman moisisa ongelmia. Ja olen siis omistanut 30v hevosia ja ollut asiakkaana useammallakin isommalla täysihoitotallilla eri puolella maata.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   29.7.24 11:17:11

Mä teen suurimmaksi osaksi etätöitä, eli olen yksin kaikki päivät. Mitä nyt työkaverit etäyhteyksien päässä. En ottaisi hevosta kotiin juuri siksi, mökkihöperöksihän sitä tulisi. Meillä on onneksi kiva talliporukka.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   29.7.24 11:41:02

Ei pysty keskittymään kunnolla mihinkään , kun ja jos jotain tallilaisia tms stalkkaajia. Tosin, jos olisivat kannustavia, mutta sellaisesta voi nähdä vain unta

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   29.7.24 12:05:19

Goldie, oman kokemukseni mukaan jokaisella yli 6 hevosen tallilla, jolla olen ollut, on ollut vähintään 30% listan persoonista, usein useampi persoona ilmentyy yhdessä ihmisessä :D
Ja jos omalta tallilta ei tunnista näitä karikatyyrejä - niin todennäköisesti olet yksi heistä ;D

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Mago 
Päivämäärä:   29.7.24 12:20:16

Siis mietin tuota samaa kuin goldie!! Onnellinen pitää kyllä olla siitä, että olen aina päätynyt talleille joissa on fiksua porukkaa ja hyvä yhteishenki.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 15:03:58

Jos vain olisi mahdollista niin viihtyisin oikein hyvin yksin omassa rauhassa. En kaipaa yhtään toisten nurkissa pyörimistä. Aina pitää kulkea vähän varpaillaan ettei vain tule sanomista jostain.
Oma tupa, oma lupa. T.introvertti

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   29.7.24 15:10:37

Nauroin ääneen Ellin kuvaukselle :-D
Ihan mahtavaa!

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 15:16:39

Ajan ja rahan sästämisellä ei ole mitään tekemistä oman tallin kanssa. Omassa tallissa hevosia on oltava vähintään kolme. Ja niiden hoitamiseen on sidottu käytännössä 24/h vuorokaudesta ja koko omaisuus.

Mutta ollakko yksinäinen?
Anti sosiaalisena ihmisenä ja päivätyöksi palvelualalla on ihan ehdoton asia, ettei tallilla tarvitse nähdä ketään, jonka naama ei miellytä.
Käydään maneesilla kelien vaatiessa vaikka päivittäin, valmennuksissa ja tiivistä seuratyötä, joten siinä saa "tallikavereita" riittämiin.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   29.7.24 15:19:34

Täällä yksi, joka tekee etätöitä ja jolle tallikäynnit on sosiaalista elämää. Toki joskus on kiva maastoilla yksin ja puuhailla omassa rauhassa, mutta tykkään kyllä lähtökohtaisesti siitä, että on ihmisiä ympärillä. En välitä isoista muutaman kymmenen hevosen talleista, mutta viihdy todella hyvin pienillä talleilla, jossa törmää muihin ihmisiin ja jossa saa seuraa vaikka maastoon.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   29.7.24 16:13:43

Lähettäjä: Bussler
Päivämäärä: 29.7.24 15:10:37

Nauroin ääneen Ellin kuvaukselle :-D
Ihan mahtavaa!

Ja listalta tietysti puuttuu vielä monta suurta persoonaa. On suurperhe-saara, koira-katja, erityisoikeus-elsa, angsti-adeliina ja muut.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.7.24 16:32:23

Yksinäiselle ihmiselle joka kaipaa ihmisseuraa se on tietysti yksinäistä.
Jos taas niitä sosiaalisia kontakteja riittää muutenkin paljon (perhe ja työ jne.) ei niitä tallilla kaipaa.

Olin onnellinen kun hevoset oli omassa pihassa. Ihana rauha, sai tehdä asiat omalla aikataulullaan, hevosten liikutus paljon helpompaa kun ei tarvinnut ensin ajaa pitkää tallimatkaa. Pystyi heittämään pikkulenkin koska vain. Seuraa kyllä sai jos halusi, kaveritkin mielellään lähti maastoseuraksi kun ratsuja useampi.

Nyt hepat täysihoidossa. En ehdi enkä jaksa enää seurustella tallilla kenenkään kanssa kun matkoineen menee muutenkin niin kauan siinä reissussa.

Lisäksi minulla on rasittava ja levoton työpaikka asiakaspalvelijana, en kestä enää enempää vapaa-ajalla vaan hoidan hommani ja häivyn kotiin...
Kyllä ikävöin omaa pikkutallia! Se oli ihanaa aikaa mutta työn vuoksi olen nyt pakotettu tähän nykyiseen.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: samaa 
Päivämäärä:   29.7.24 17:01:37

Olin tulossa samaa kirjoittamaan, mutta ehdit ensin jo aikaa sitten. Mulla on oma talli ja en kaipaa muiden seuraa. Omalla tallilla on parasta juuri se, että saan hoitaa hevoseni aivan itse. Ostaa sitä heinää, mikä näille sopii. Ei tarvitse selitellä, ei lainailla tavaroitaan, varusteitaan. Ei kukaan ole rikkomassa lainaamia tavaroita ja lainaaja ei yleensä edes kerro, että on mennyt rikki, tiputtanut tuotteen hevosensa kanssa. Tämä selviää kun itse tuotetta käyttää.

Sopivasti saan seuraa muista joko somen kautta tai sitten livenä kun käy muilla talleilla. Tässä on ihan rittävästi. Talleilla pärjäävät hyvät jees-jees tyypit, jotka osaavat myötäillä, olla vähän kuin kaikkien kaveri sopivasti. Tätähän se tallimaailma on. Sosiaalisuutta ja usein kuppikuntaisuutta. Omassa tallissa ei onneksi näin ole kun ei ole vieraita.

Lähettäjä: Elli
Päivämäärä: 29.7.24 12:05:19

Goldie, oman kokemukseni mukaan jokaisella yli 6 hevosen tallilla, jolla olen ollut, on ollut vähintään 30% listan persoonista, usein useampi persoona ilmentyy yhdessä ihmisessä :D
Ja jos omalta tallilta ei tunnista näitä karikatyyrejä - niin todennäköisesti olet yksi heistä ;D

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: kukka 
Päivämäärä:   29.7.24 17:10:21

Hyvin näkee tässäkin keskustelussa kuinka erilaisia ihmiset ovat perusluonteeltaan :) Ja tunnistan heti näitä tyyppejä myös omasta lähipiiristäni sekä talleilta. On noita henkilöitä, jotka näkevät ympärillään vain ongelmia kanssaihmisissä ja he yleensä eivät sovellu isoon talliin. Sitten on ihmisiä jotka näkevät ympärillään positiiviset asiat muista ihmisissä ja he taas ovat parhaimmillaan osana isomman tallin yhteisöä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   29.7.24 17:45:08

Juu, kaikki ei kestä sitä että ihmiset tappelee ympärillä ja yrittää luoda kuppikuntia. Se on tietty näiden sivullisten vika, jotka vaan haluaa harrastaa rauhassa ja mennä kotiinsa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Huhuh 
Päivämäärä:   29.7.24 17:47:43

Lähettäjä: Bussler
Päivämäärä: 29.7.24 17:45:08

Juu, kaikki ei kestä sitä että ihmiset tappelee ympärillä ja yrittää luoda kuppikuntia. Se on tietty näiden sivullisten vika, jotka vaan haluaa harrastaa rauhassa ja mennä kotiinsa.

Kyllä on tallissa vikaa, jos tuollaista joutuu kestämään! On olemassa myös niitä toimivia talleja, joissa ei tapella ja oikeasti on hyvä ilmapiiri. Ja toki hyvä tallinpitäjä myös osaltaan pitää huolen ilmapiiristä

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Salmiakki 
Päivämäärä:   29.7.24 17:55:09

Tallejakin on niin monenlaisia, harmi että niin moni on ollut vain huonoilla talleilla! Itsekin olin hetken paikkakuntaa vaihtaessani asiakkaana tallilla jossa ilmapiiri oli tuota mitä yllä esim Elli tai bussler kuvaili. Muutin aika pian sieltä toiselle tallille ja tässä paikassa vastaavia ongelmia ei ole. Tälle nykyiselle tallille on kiva tulla ja talliyhteisö oikeasti toimii hyvin.
Jokunen vuosi sitten minulla oli omat hevoset aina kesäaikaan kotona muutaman kk (maneesin perässä talvella siirryttiin aina ’kaupunkiin’), tykkäsin kyllä myös siitä ajasta enkä kokenut yksinäisyyttä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Piirto 
Päivämäärä:   29.7.24 17:57:02

On niin paljon hommaa, etten ehdi olla yksinäinen.
Mulla on myös muutamia soittelu/viestittely heppakavereita, joiden kanssa on kiva pähkäillä hevosten asioita.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.7.24 09:18:24

Kun monia isoja talleja on kritisoitu, että niissä mennään ihmisen mukavuus edellä, niin sama saattaa päteä kotitalleihinkin… hevoset pidetään kotona, ettei ihmisten tarvitse tulla toimeen muiden ihmisten kanssa…

Jos hevosilta kysyttäis:

Iira-ihottuma voisi kertoa, että kotitallille muuton jälkeen ihottuma räjähti käsiin, ihottumaloimi on väärää kokoa eikä ihottuman hoito ole muutenkaan niin justiinsa.

Niilo-nivelrikko toivoisi, että pääsisi vihreämmille laitumille. Liike on kivuliasta ja jäykkää, mutta kotitallilla saa omistaja harrastaa katseilta rauhassa. Niilosta ei voi luopua, kun Niilo on ollut omistajallaan ”aina”.

Eppu-epäpuhdas liikkuu tahdittaen, ja erittäin huono ratsastuskentän kunto ei tilannetta paranna. Omistaja yrittää ratkaista halutonta liikkumista syöttämällä useammasta purkista lisäenergiaa.

Seppo-selätön arkoo selkäänsä, kun 100 kg:n painorajan rikonnut omistaja rytkyttää harjoitusravia. Satulakaan ei enää ole sopiva. Mutta kukaan ei ole tätä näkemässä.

Elli-estehirmulla hypätään joka päivä. Se on omistajasta niin kivaa. Tallityöt ei ole niin kivoja, ja ruokinta-ajat ovat mitä sattuvat. Elli on hapan, koska Ellillä on mahahaava.

Täplä-täyte on kotitallille hankittu täytehevonen. Kun sitä varsinaista ratsua ei voi pitää yksin. Harmi vain, että Täplän kengitys usein ”unohtuu” ja laumadynamiikka on Täplän kannalta huono. Kokopäivätarhauksessa Täplä ei juuri pääse syömään, toisen hevosen pomottaessa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.7.24 09:53:36

Upea listaus ylempänä eri tallityypeistä! Haluan täydentää vielä tätä listaa: "Ja listalta tietysti puuttuu vielä monta suurta persoonaa. On suurperhe-saara, koira-katja, erityisoikeus-elsa, angsti-adeliina ja muut."

Suurperhe-Saara: Mukana tallilla vähintään 1 lapsi ja usein myös vauva vaunuissa tai taapero rattaissa. Joko mennään ponilla talutuksessa ympäri pihaa tai sitten piltit leikkivät kentän vieressä sillä aikaa kun äiti ratsastaa. Meteliä ja ääntä lähtee.

Koira-Katja: Piski on mukana tallilla joka ilta, koska eihän sitä työpäivän jälkeen enää viitsi yksin jättää. Koira juoksentelee vapaana ja pissaa turvekasaan, joskus eksyy myös hevosten tarhoihin. Kätevää, kun ei tarvitse erikseen lenkittää kun tallilla koirakin saa liikuntaa ja aktiviteettia.

Erityisoikeus-Elsa: Hänen täytyy ensimmäisenä päästä vesikarsinaan, hoitopaikalle ja toisen valmennuksen keskelle juoksuttamaan, koska tallin säännöt eivät oikeastaan koske häntä. Kaikilla muilla on vain yksi satulapaikka ja loimikaappi, mutta Elsalla jostain syystä kaksi. Hän ei ota kritiikkiä vastaan, eikä korjaa lantoja maneesista ratsastuksen jälkeen.

Angsti-Adeliina: On tallilla viettämässä omaa aikaa ja rentoutumassa, mutta jostain syystä aina kuin prseeseen ammuttu karhu. Jatkuva kiire ja muut ovat hänen tiellään, ei epäröi tiuskia muille syystä tai ilman syytä. Joskus saattaa unohtaa ämpärin käytävälle, mutta kukaan ei uskalla huomauttaa siitä hänelle sillä raivonpurkaus olisi taattu. Hoitaa hevosensa ja häipyy ilman moikkausta.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   30.7.24 10:36:38

Tähtirivi luki muuten ajatukseni, mutta angsti-adeliina on minun kokemuksieni mukaan suunnatonta eksistentiaalista ahdistusta kärsivä, juuri poni-iän ylittänyt tyttö, jolle on yleensä säästösyistä ostettu ponivuosien loputtua vähän liian vaikea nuori hevonen. Ansgti-adeliinalla on muutenkin kaikki huonosti murrosiän vuoksi. Ansgti-adeliina käy tallilla yleensä curlingäiti-christiinan kanssa ja tiuskii äidilleen äkäisesti ja mököttää kaikelle ja kaikille.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   30.7.24 10:49:10

Oli kotitalli, mutta ei ole enää. Ja harrastaminen oli yksinäistä kyllä. Motivaatio ja tavoitteet katosivat ja liikutuksesta tuli pakkopullaa.
Nyt kun on taas vieraalla täysihoidossa, hyvä talliporukka niin aa että!
Työskentelen asiakaspalvelussa ja puhun puhelimessa aamusta iltaan, silti on ihan parasta päästä tallille seurustelemaan.

Toki kyseessä on kotitalli (10 hevosen), sellaisissa isoissa keskuksissa en viihdy.

Meillä käy viikoittain valmentaja, järjestetään omia kisoja ja talliporukalla illanistujaisia jne.

Ei enää ikinä omaan pihaan hevosta.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Outi pohjoisesta. 
Päivämäärä:   30.7.24 10:51:30

Hauskoja ja niin osuvia kuvauksia yllä.

Mutta asiaan. Kyllä, minä olen yksinäinen omalla kotitallillani. Hoidan siskon kanssa hevoset puoliksi ja ei nähdä oikein koskaan. Eikä ratsasteta yhdessä koska aikataulumme ei sovi yhteen.
Olen ajatellut ehdottaa siskolleni jos muutettaisiin hepat talveksi täyshoitoon, voisi pieni sosialistuminen tehdä molemmille ihan hyvää. Ja ainahan pääsee kotiin takas, vaikka sitten kesäksi.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   30.7.24 11:25:22

Jeppis on just se tyyppi, joka ajaa meidät muut kotitalleihin. Aina pää auki, ei hetken rauhaa missään, keskeyttää jopa ratsastuksen höpöhöpöjutuillaan.

Hienoa että joku tuomitsee kotitallit kaikki huonoiksi ja hevoset sairaiksi, joita ei koskaan ammattilainen näe.

Itsellä se syy kotitallin laittoon oli just se että lopetin ammattilaisuuden, enkä löytänyt tarpeeksi hyvää tallipaikkaa hevosilleni. Nyt on kunnolla kuiviketta, pohjat kunnossa, kenttä lanattuna, talli-ilma hyvä, heinä analysoitua ja hygieniseltä laadultaan kunnossa, heinää riittävästi, tarhausajat riittävät, lämmintä vettä 24/7/365, ei ruuhkaa missään jne.

Nämä vähentävät aivan älyttömästi turhaa huolta ja ell kuluja. Panostetaan perusasioihin, se kannattaa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   30.7.24 11:27:35

Ai niin, ja valmentaudun viikoittain. Ei se niin mene ettei kotitallissa kukaan valmentaudu.
Illanistujaisia en kaipaa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Åsa 
Päivämäärä:   30.7.24 11:42:25

En ole. Tällaiselle aktiivisesti valmentautuvalle ja kilpailevalle oma talli on ihana rauhan tyyssija, jossa päivittäisaskareet hoituvat hienosti ilman jonotusta, odotusta tai muiden sotkujen sietämistä. Saan riittävästi sosiaalisuutta jo valmennus- ja kilpailutapahtumissa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   30.7.24 11:51:13

"Jeppis on just se tyyppi, joka ajaa meidät muut kotitalleihin. Aina pää auki, ei hetken rauhaa missään, keskeyttää jopa ratsastuksen höpöhöpöjutuillaan."

Ehkäpä se kotitalli onkin juuri oikea paikka jos ei halua olla ihmisten kanssa kanssakäymisessä ja ärsyyntyy kun joku puhuu kesken ratsastuksen.
Meillä on kaikki sosiaalisia ihmisiä ja tykätään toistemme seurasta, siksi meistä jokainen on viihtynyt kyseisellä tallilla vuosikausia.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   30.7.24 11:54:36

Eli siis keskeytät toisten treenin jutuillasi? :-D kiesus mikä meininki. No, osalle se talli tosiaan on joku kulmakuppilaan verrattava juorumesta ja röhnötystila, toiset tykkää tehdä hommia ja treenata.

Hyvä että näille on omat tallinsa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   30.7.24 11:57:29

Todellakin, kotitalli on sinunlaisellesi ihmiselle oikea osoite.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   30.7.24 12:03:52

Minä sentään osaan käsitellä ja hyväksyä toisten erilaisuuden ja jättää heidät rauhaan, toisin kuin eräät. Se että ahdistelee muita, ei hyväksy muiden erilaisia persoonia, ei anna muille tilaa hengittää, ei ole sosiaalisuutta van kontrollinhalua ja toksisuutta. Ehkä vähän koulukiusaamista.

On sosiaalinen taito myös osata lukea ihmisiä ja olla hienotunteinen, ei jyrätä kaikkia.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   30.7.24 12:32:48

Se, että sinä koet juttelun ahdisteluna ja että kesken ratsastuksen toiselle puhuminen on jokin perisynti, ei tarkoita että kaikki maailman ihmiset kokee sen niin.
Että se siitä muiden erilaisuuden hyväksymisestä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   30.7.24 13:51:31

Joku täällä sanoi, että tallilla ei kaipaa seuraa jos on muussa elämässä sosiaalisia kontakteja. Mihin tämä perustuu? Osa ihmisistä vaan on enemmän extroverttejä kuin toiset. Itse näen useita ystäviäni viikossa, minulla on puoliso ja vietän vapaa-aikaani paljon ihmisten kanssa. Silti minulle yksi tärkeimmistä kriteereistä tallipaikan osalta on hyvä talliporukka, jossa tykätään talkoilla ja istua iltaa yhdessä, maastoilla isommalla porukalla ja ”röhnöttää siellä satulahuoneessa juttelemassa.” Onneksi talleja ja ihmisiä on erilaisia ja myös sellaisille löytyy varmasti paikkansa, jotka haluavat harrastaa yksin.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Xxoo 
Päivämäärä:   30.7.24 14:12:54

Olen yksin ja yksinäinen.
Silti onnellinen että saan hoitaa hevoset ja tallin omassa rauhassa, oman mieleni mukaan.
Olen myös muualla töissä, joten päivässä on myös paljon muuta sosiaalisuutta.
Käyn aktiivisesti kisoissa ja valmennuksissa ulkopaikkakunnissa, missä näen ystäviä.
Tiedän tämän kaupungin talliyhteisöt, enkä kaipaa niiden sisäpiiriin.
Välillä kaipaisin maastoilukaveria ja apukäsiä kisoihin, treeneihin tai kotimieheksi.
Minulla on neljä hevosta, joista 3kilpailee aktiivisesti.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   30.7.24 14:18:14

Just sellaisia myrkyllisiä juorupesiä nuo missä joku tätijengi istuu jaskaa jauhamassa kaiket illat ja ilmeisesti alkokin maittaa?
Ja tämä on sitä hyvää tallihenkeä ja sosiaalisuutta :-D

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   30.7.24 14:26:37

Ymmärrän. Ämmät ei kertakaikkiaan tule toimeen laumassa.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   30.7.24 14:48:12

Minun käy sääli Busslerin kaltaisia ihmisiä. Onko sinulla huono olla? Ei ole normaalia tuollainen.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   30.7.24 15:14:24

Aavistuksen katkeran oloista tekstiä kyllä. Ei ihme että viihtyy yksin, jos ei valinnanvaraa ole. Moni tuskin katselee tuollaista touhua.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Fch 
Päivämäärä:   30.7.24 15:30:34

No tulihan sieltä ne naisvihamieliset kommentitkin.

Täällä kyllä "ämmät" tulevat toimeen "laumassa". Mikäli sinä et tule muiden kanssa toimeen, katse peiliin siihen naaman kohtaan, ei alapään puolelle.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: uy 
Päivämäärä:   30.7.24 16:02:09

Viiden koiran ja viiden lapsen Venla yh-äippä suomenhevosineen unohtui.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Coco 
Päivämäärä:   30.7.24 16:10:16

Oho, bussler vaikuttaa todella katkeralta jostain syystä, kurjaa. Ikävää, että sinulla on huonoja kokemuksia ihmisistä ja talleista, mutta usko pois on myös todella monia hyviä talleja joissa hyvä ilmapiiri, rauhaa treenata, kivoja ihmisiä ja toimivaa kommunikaatiota, tuo sinun kokemuksesi ei ole ainoa maailmassa.
Mutta onneksi sinulla on mahdollisuus pitää hevosia kotona.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:53:55

En ole yksinäinen vaan nautin joka hetkestä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: pa 
Päivämäärä:   30.7.24 21:13:05

Onpa bussler katkera. Mä en itse haluaisi ratsastaa yksin tai pitää tallia. Se olisi aivan liian sitovaa. Kun elämässä on niin paljon muutakin kuin hevoset. Ja pelottaisi ratsastaa yksin, jos jotain sattuu. Näitähän on ollut, kun joku makaa halvaantuneena kentällä monta tuntia kun ratsasti yksin ja ketään muita ei tallilla ole. Mun hevoset ei todellakaan ole pomminvarmoja suokkeja.
Ja meillä on aivan todella kiva talliyhteisö. Tallinpitäjä on reilu ja kiva huippuammattilainen ja meillä on tosi kivoja hevosenomistajia ikäryhmässä 15-65. Kaikki auttaa, kaikki tukee, kaikki käyttäytyy hyvin ja on ystävällisiä.
Ja kyllä, välillä me täysi-ikäiset juodaan samppanjaa yhdessä, jos on syytä juhlaan, joku voittanut kisoissa, saanut uuden hevosen, on synttäri tai jotain.
Juu, yksin harrastaminen ei ole mua varten.
Mutta ollaan erilaisia, joku muu tykkää erilaisesta.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 21:27:00

Olen yksinäinen sillä hyviä valmennuksia järjestävä taho potkii porukoistaan pihalle jos et vie kaikkia rahojasi heidän firmoihin ja heidän seuraan. Myös pitkäaikaiset ystävät voivat hävitä kun et voikaan olla roikkumassa muualla koko aikaa.

Mutta olen onnellisempi kun ei tarvitse olla selkään puukottajien kanssa lähes päivittäin tekemisissä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: 2024 ... 
Päivämäärä:   30.7.24 21:45:32

"Ja pelottaisi ratsastaa yksin, jos jotain sattuu. Näitähän on ollut, kun joku makaa halvaantuneena kentällä monta tuntia kun ratsasti yksin ja ketään muita ei tallilla ole."

Kännykät on keksitty. Ei ole suuri vaiva ilmoittaa läheiselle kun lähtee ratsastamaan, ja kun palaa talliin.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Aina väärin 
Päivämäärä:   30.7.24 23:20:00

Nykyään älykelloissa, puhelimissa ym. laitteissa on automaattisia kaatumisen tunnistimia jotka soittaa hätänumeroon automaattisesti.
Vasta oli lehdissä juttua moottoripyöräilijästä, jonka tällainen oli pelastanut, kun oli ajanut tieltä ulos paikkaan josta ei ohikulkijat olisi nähneet. Laite soitti itse 112 ja apu löysi paikalle. Ja tämä siis ihan Suomessa, häkessä suhtautuvat vakavasti noihin automaattipuheluihin.
Ymmärtääkseni tällaisia tunnistimia myydään myös kypärään kiinnitettävänä.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: samaa 
Päivämäärä:   31.7.24 05:51:57

Varmasti löytyy niitä kivoja talleja, missä ilmapiiri on hyvä ja on mukavaa harrastaa. Olen minäkin tällaisessa helmessä ollut, missä voi keskittyä omaan tekemiseensä ja saa apua tarvittaessa sekä löytyy kivoja tallikavereita.

Mutta toisinaan tallilla näkee sen hännystelijäLiisan, joka on tallinpitäjän / tallimestarin varjo. Myötäilee, on kaikkien kaveri, yms. On vähän kuin oikea käsi ja ilmoittaa tietysti näkemistään epäkohdista ja hakee tätä kautta omaa asemaansa tallihierarkiassa. Tähän kai sopisi sanonta Kusti polkee, posti kulkee.

On myös KahviPirkko, joka on aina kahvipaikalla, muttei juuri hevosensa kanssa. Tänään se ei tarvitse liikkua, se saa loman. Ja sama taas uudelleen seuraavalla kerralla. Koska KahviPirkko ei uskalla tai on kolotusta tai välineet on huollettava. Ja KahviPirkko tietää kaikista kaiken ja kertoo sen myös toisille - valituille.

Tallista löytyy myös HoitamattaVaivaa omistaja, joka ei näe hevosensa ontumista tai kipeyttä. Mutta kaikki muut näkevät ja tietävät. Tosiasiassa se hevonen on ihan jees, mutta nämä muut eivät sitä tiedä, mutta näkevät kyllä ontumisen ainakin KahviPirkko on sen nähnyt ontuvan tai toinen on sen hänelle kertonut. Ja sehän riittää yleiseen asennoitumiseen, että HoitamattaVaivaa ratsastaa kipeällä hevosellaan.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 08:05:14

Koin jo nuorena alaikäisenä, että haluan olla omassa rauhassa, joten en ole yksinäinen omassa tallissa. Kotitalli on ainoa vaihtoehto missä on rauha ja se on itselle sopinut todella hyvin. Kuormituin toisista ihmisistä ja siitä puhumisesta. Ja silloin etenkin kun oli huono ilmapiiri ja juoruiltiin, puhuttiin paskaa selän takana. Niinkuin täällä sanottu niin suurin osa hevosihmisistä sellaisia joita ei kaipaa. Kyllä, juuri näin. Ihan pieni osa mukavia. Niitä mukavia ihmisiä voi taas hankkia muilla elämän osa-alueilla kuin tallilla.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: kpk 
Päivämäärä:   31.7.24 09:26:05

Mulla on ollut kotitalli jo noin 20vuotta ja pääosin vain omia, pari kertaa ollut hetken aikaa tutun hevonen, mutta en tykännyt siitä, että joku tulee ihan milloin vain tallille. Nyt mun parille hevosella on vuokralaisia ja tämä sopii paljon paremmin, koska tiedän milloin joku on tulossa ja sitten on päiviä kun tiedän, että tänään ei tule tallille ketään ja saan olla itsekseni.
Käyn kisoissa ja valmennuksissa muualla ja meillä kotona käy valmentaja, niin sitä kautta on kyllä seuraa ja en koe yksinäisyyttä. Ehkä joskus nuorempana tällainen tallinpito olisi ollut yksinäistä mutta näin vanhempana tykkään tästä paljon enemmän kuin että heppa olisi vieraalla.

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   31.7.24 09:59:41

"On myös KahviPirkko, joka on aina kahvipaikalla, muttei juuri hevosensa kanssa. Tänään se ei tarvitse liikkua, se saa loman. Ja sama taas uudelleen seuraavalla kerralla. Koska KahviPirkko ei uskalla tai on kolotusta tai välineet on huollettava"

Meillä on tällainen henkilö tallissa enkä ymmärrä miksi se hiertää niin monia ettei henkilö ratsasta syystä x. :D
Aina joku supisemassa että Pirkko ei liikuta taaskaan.
Mitä väliä?

  Re: Oma talli, oletko yksinäinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 00:59:53

^ Onhan niitä tuollaisia supisijoita oikeasti. Toisten asioista enemmän huoli kun omista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.