Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: Terva hoitaa??? 
Päivämäärä:   28.7.24 09:34:24

Terva ei hoida yhtään mitään elävää. Voi niitä ötököitä karkottaa, mutta miksi pitää siihen kommenttiin lisätä että hoitaa ihoa ja haavoja. Ei todellakaan hoida. Joku @!#$ oikeutus taas köyhille ostaa vitosen tervarasvapurkki ja pärjätä sillä koko kesä.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 09:36:30

Kyllä se vaan hyvin hoitaa. Hevosella ötököiden vierelle syömä kylki meni parissa pv kiinni kun laittoi kunnon kerroksen tervarasvaa ja seuraavana päivänä tervalaastaria

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 09:37:14

Hyvä kysymys. Terva allergisoi monella ja ärsyttää ihoa yleensäkin. Usein ihan niin, että ihoa kuoriutuu. Mutta ne kenelle se sopii, niin saattaa olla hyönteisiä karkoittava ominaisuus.

Likainen terva ei tosiaan ole mikään haavanhoitoaine. Apteekista saa steriiliä pihkavoidetta tarkoitukseen kyllä, se vain on kallista. Muutenkin haavanhoitotuotteet kannattaa kysyä apteekista, jos siis kyse on muusta kuin pelkästä pistosta.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.7.24 09:40:04

^ No pihkavoide ja tervahan on sitten taas kaksi täysin eri asiaa. Miksi mainitsen nämä kaksi samassa yhteydessä?

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 09:43:21

Siksi että tervaa käytetään hevosilla usein sen vuoksi, että se on "antibakteerinen", myös haavanhoidossa. Vähän kuin luonnollisena vaihtoehtona. No ei se sitä ole, epästeriilisti valmistettu vaseliini-terva-seos ei ole mitenkään antibakteerinen eikä se haavanhoitotuote ole ollenkaan. Päinvastoin usein ärsyttää ihoa. Lähin vastaava oikeasti toimiva valmiste on sitten steriili pihkasalva apteekista.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: Haski 
Päivämäärä:   28.7.24 10:28:15

90-luvun alkupuolelta käyttänyt tervaa eikä ongelmia ja on pirun hyvää nykyään tuo rasva. Tervaöljyä lisään hyönteismyrkkyyn, koska pelkkä myrkky ei tehoa juurikaan paarmoihin eikä vaikuta niin kauaa, kuin pullojen kyljissä luvataan...

  Re: Mikä ihmeen luulo että

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.7.24 10:41:48

Miksihän siyä on sitten iät ja ajat käytetty? Joskus de vanha konstikin voi olla ihan toimiva. Mikään pakko sitä ei ole käyttää jos on vielä liian halpakin. Ostaa kalliimpaa.

Jostain syystä oma on paljon rauhallisempi ja paarmat ja ötökät vähemmän kimpussa kun tervarasvaan siltä munat ja kainalot. Haavat myös jostain syystä paranee eikä kätpäset muni niihin kun laitan tervarasvaa/laastaria.

Ihan hyvin voi käyttää hienompia js kalliimpia aineita jos ne toimii mutta ne saatanoisi tervatuotteiden käyttäjiä. Mikään aine ri dovi kaikille js mikä tahansa voi allergisoida, silloin sitä ei käytetä.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: '- 
Päivämäärä:   28.7.24 10:52:54

'Joku @!#$ oikeutus taas köyhille ostaa vitosen tervarasvapurkki ja pärjätä sillä koko kesä.'

Mitä mä just luin?? Onko aloittajalla kaikki inkkarit kanootissa? Onko pienituloiset jotenkin huonompia hevosenomistajia kun ne ostaa tarjouksessa olevan tervarasvapurkin? Paarmanpuremiin tervarasva toimii oikein hyvin ainakin mun hevosella. Vai tuletko aloittaja rahoinesi ja kalliimpine aineinesi hoitamaan mun hevosta paremmin kuin itse hoidan?

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: Bussler 
Päivämäärä:   28.7.24 10:54:20

Terva on karsinogeeni, allergisoi monia.

En kans käsitä mitä hienoa siinä on? Meillä aiheutti tervarasva molemmille hevosille kortisonikuurin vaatineet ihotulehdukset. Ihmiset kuvittelee että kaikki luonnontuotteena mainostettu on hyväksi, ei ole. Luonnossa on paljon myrkyllisiä aineita.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   28.7.24 11:01:39

Mun hepalla pihkavoide ei toiminut lainkaan, mutta tervalaastarisuihkeella niin pienet kuin isommat haavat hoituivat parilla suihkautuksella. Mikä lie, mutta näin meni. Mutta eikös nykyään trendi ole se, että strelisoivat aineet vie hyvätkin bakteerit mukanaan? Ehkä tuo suihke tekee sen riittävän pinnan ja paraneminen pääsee tapahtumaan siellä alla?

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 11:04:03

Mikä siinä on, että muut eivät saa käyttää, jos teidän hevosille ei sovi?

En minäkään vastusta muiden hevosille tiettyjen asioiden syöttämistä vain koska omani ei niitä syö eikä niillä voi hyvin.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.24 11:14:52

"Mikä siinä on, että muut eivät saa käyttää, jos teidän hevosille ei sovi?

En minäkään vastusta muiden hevosille tiettyjen asioiden syöttämistä vain koska omani ei niitä syö eikä niillä voi hyvin."

Tämä. Yhdelle aiemmalle hevoselleni ei tervapohjaiset tuotteet sopineet, ja sillä en niitä tietenkään sitten käyttänyt. Nykyisellä hevosellani taas tervarasva tuntuu olevan paras mahdollinen ase paarmoja vastaan jalkovälissä ja mahan alla, joten totta hitossa käytän sitä "vitosen tervarasvapurkkia".

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.7.24 11:26:47

Kertokaa ihmeessä mistä saa vitosella tervarasvaa, ostan heti!

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 11:28:32

Olen itse huomannut, että kun tervarasvailen hevosta koko kesän, niin myös omat kädet pysyy tosi hyväkuntoisena ja kynnetkin kasvaa hyvin.
Ja hevonen ei kutia, paukamat paranee nopeasti ja iho pysyy hyvässä kunnossa.

En yleensä luota uskomushoitoihin, mutta jos tervarasva lasketaan sellaiseksi, niin siihen luotan.

Lisäksi kun viime aikoina on luettu uutisista paljon miten ihmisten hyönteiskarkotteet vaikuttaa myös pölyttäjiin, niin terva on siinäkin mielessä harmiton valinta.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   28.7.24 12:06:28

Terva stimuloi soluja lisääntymään, eli nopeuttaa kudoksen kasvua, mutta saattaa aiheuttaa epätoivottua solujen lisääntymistä pitkäaikaisesti käytettynä, tuskin ehtii hevosella syöpäsoluja aiheuttamaan.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: tre 
Päivämäärä:   28.7.24 12:07:32

Mä kans haluaisin tietä, mistä saa tervarasvaa vitosella?? Ikinä en oo löytänyt alle 11,90 € purkki.

Mun ruunat hoitaa toisiaan niin antaumuksella, että en niihin mitään Repeliä tai muuta myrkkyä halua suihkuttaa.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.24 12:14:13

"Olen itse huomannut, että kun tervarasvailen hevosta koko kesän, niin myös omat kädet pysyy tosi hyväkuntoisena ja kynnetkin kasvaa hyvin."

Oho, enpäs olekaan tajunnut tätä aiemmin, mutta just tänä aamuna ihmettelin, että miten on omat kynnet kasvaneet ihan epätavallisen pitkiksi katkailematta (normaalisti siis on todella hauraat kynnet, jotka katkeavat aina ennen kuin ehtivät kasvaa yhtään pidemmiksi). Ja tosiaan käsiäkin olen viime aikoina rasvannut huomattavasti tavallista vähemmän. Tervarasvaa laitan hevoselle päivittäin, joten ilmeisesti se tosiaan on sitten hoitanut omien käsienkin ihoa ja kynsiä.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 12:17:28

Pihkavoide ei ole steriiliä nähnytkään ja viimeistään se loppuu siihen kun purkin avaa ensimmäisen kerran. Ihme kuvitelmia ihmisillä. Kyllä se terva hoitaa moniakin ihottumia mutta avohaavaan ei tietysti käy kuten ei mikään muukaan rasva. Vettäkin saa haavaan laittaa vaan varovasti ja kohtuudella.

  Re: Mikä ihmeen luulo että

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   28.7.24 12:20:31

"Pihkavoide ei ole steriiliä nähnytkään ja viimeistään se loppuu siihen kun purkin avaa ensimmäisen kerran. Ihme kuvitelmia ihmisillä."

Taitaa nyt osalla mennä taas käsitteet sekaisin eikä ymmärretä antibakteerisen ja steriilin eroa ja sitten besserwisseröidään, että pihkavoide on muka steriiliä ja tervarasva ei ole.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.