Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: Snap 
Päivämäärä:   27.7.24 21:32:58

Millaisia ulko-ovia teillä on talleissanne? Mitä kannattaa mielestäsi ottaa huomioon uutta ovea hevostalliin hankkiessa? Onko ovet itse tehtyjä vai ostettuja?

  Re: Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: Herne 
Päivämäärä:   27.7.24 21:49:17

Sellain, minkä saa kesällä vaihdettua kalterioveen. Umpiovi sellainen, minkä saa säädettyä raolleen ja puoliksi kiinni, jotta pystyy huomioimaan talli-ilman laatua.

  Re: Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 21:54:19

Sisäpuolelle en laittaisi kahvaa vaan pelkän sellaisen kääntövempeleen, ei edes nuppi vaan mitä ne nyt on... Tai sitten kahva joka on upotettu oven sisään eli käsi työnnetään oven sisälle avaamista varten.

Oven tekisin niin ettei haittaa vaikka tuuli nappaa sen auki, eli oven taakse kunnon tuki niin ettei saranat levähdä. Salpa niin että sen saa auki raolleen ja myös kokonaan auki-asentoon.

  Re: Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 21:59:00

Sellainen jousi ylös, joka lukitsee oven auki itse ja hidastaa sulkeutumista. Ei tartte pelata minkään hakasten tai muiden kanssa. Löytyisiköhän sellainen, missä lisäksi olisi joku välilukitus.

Meillä on terassin ovessa tuulilukko, joka menee päälle kahvaa kääntämällä. Mutta jo omakotitalossa se on kymmenessä vuodessa löystynyt lähes turhaksi, tuskin kestäisi tallin ovessa edes muutamaa vuotta, kun ei kaikki kävijät kuitenkaan muistaisi miten se toimii.

  Re: Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   27.7.24 22:15:42

Nosto-ovi jossa automaattinen aukaisu ja sulkeutuminen narusta vetämällä. Olis kätevä kun talvella lähtee hevosella ajamaan, niin ei tarttis yrittää hevosen kanssa laittaa pariovia kiinni. Tossa nosto-ovessa vielä lisäksi sellainen kulkuovi josta voi ihmiset kulkea ja josta mahtuu hevosenkin kanssa tarvittaessa kulkemaan ettei tarvitsisi aina nostaa koko ovea.

  Re: Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.7.24 22:30:49

Mulla on kotona sähköovi tutkalla. Tosi kätevä, kun ei tarvitse avaa ovea, kun tulee hevosen kanssa sisään. Tarvittaessa oven saa kokonaan auki tai toimimaan tavallisesti ilman sähköä.

  Re: Talliin uusi ulko-ovi, neuvoja!

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   28.7.24 11:49:13

Tarpeeksi korkea ja leveä, hyvin valaistu, kevyesti aukeava, jonkinlainen lukitussysteemi/ tuulihaka.

Meillä on metallipajalla teetetty runko, joka tehtiin loppuun itse. Puolikkaiden saranoilleen nostamiseen oli apuna traktori. Ovet maksoivat kaikkineensa noin 2t€

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.