Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   26.7.24 10:45:54

Liikutuksessa tulee hiki > tämän jälkeen vedellä pesu > miten kuivatatte? Olen itse nyt laittanut hetkeksi nakuna tarhaan ja vähän myöhemmin vasta laittanut ötökkäloimen. Mutta pitäisikö kuivattaa verkkoloimen avulla, kuivuuko nopeammin näin?

Kylmemmillä keleillä kuivatus fleecen / villaloimen avulla mutta miten nyt kun on lämmin tai jopa helle?

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   26.7.24 10:49:56

Pesun jälkeen ötökolttu päälle ja tarhaan.Ei tarvi mitään kuivatteluja.Kastuuhan ne sateessakin.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.24 10:52:10

Miksi ihmeessä pitäisi mitenkään erikseen kuivattaa? Vai oletko niitä, jotka pukevat +20 asteessakin sadeloimen, jotta hevonen ei vain kastuisi yhtään?

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Turhaa 
Päivämäärä:   26.7.24 11:48:39

Lämmin ilma kuivattaa kesällä omaan tahtiinsaMý ei kesällä tarvitse erikseen kuivatella kun ei ole vaaraa jäätyä ulos

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Pehmeä Jänis 
Päivämäärä:   26.7.24 12:00:04

Itse vedän kuivaajalla pesarissa vielä pesun jälkeen läpi samalla, kun on solariumissa. Sitten ötökkäloimi ja ulos. Sellainen koirien turkikuivain on hyvä, saa nopeasti kuivaksi. Ja sateella loimi, tottakai

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 12:02:15

Helteellä kastelen sen ötökkäloimenkin ennen ulos viemistä. Hevonen ja loimi vettä valuvana ulos, viilentää hetken kauemmin. Myös vapaapäivinä saatan vain kastella hevosen loimineen päivineen viilennystarkoituksessa.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 12:03:44

Viileää vettä päälle ja vettä valuvana tarhaan, ötökkäloimi päälle jos tarve. Ei kuivausta, viilentää paremmin ilman.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 12:06:16

En mitenkään. Ilman hiostavia loimia tarhaan

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.7.24 12:11:53

Jos pesen koko hevosen niin pyrin kuivattamaan tallissa siihen pisteeseen ettei valu enää vettä.
Tumma hevonen ja ötökät muutenkin enemmän tämän kimpussa mitä vaaleampien ja olen huomannut että jos laitan ihan vettä valuvana ulos, on vatsa ja kainalot seuraavana päivänä ihan ruvella. Vesi valuu alaspäin ja sen vuoksi vatsa/kainalot pysyy kosteana pitkään, kostea hevonen taas luovuttaa lämpöä (ja hajua) mikä taas houkuttelee ötököitä.

Pyrin siis kuivattamaan sisällä sen verran ettei ole ihan läpimärkä, pyyhkeellä kuivaan vatsan ja kainalot ja kun on vain hieman kostea niin ulos loimen kanssa. Siellä kuivaa nopeasti loppuun.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Mgg 
Päivämäärä:   26.7.24 12:16:53

Miksi pitää kuivatella kesällä :D Jos hevonen pääsee kuivamaan esim kylmäyksen tms aikana, kastelen uudestaan ennen laitumell emenoa että saa piehtaroitua itselleen märkään karvaan hyvän ötökkäsuojan maasta

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.7.24 12:19:32

Kuivaamatta ulos niin saa piehtqroida hyvän ötökkäsuojan.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   26.7.24 12:39:49

Ilman loimea olen nyt kuivattanut kyllä. Mutta mietin mikä on näiden erilaisten verkkoloimien tai puuvillaloimien funktio?

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   26.7.24 22:06:39

mä mietin kans mikä idea on verkkoloimella, kun sitä taidetaan kuivatuksen(?) lisäksi markkinoida coolerina eli viilentävänä köö? :D

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.7.24 23:10:52

Muistan, että joskus aikoinaan nuo verkkoloimet oli todella pop :D Osa oli sellaista todella isoreikäistä, en kyllä oikeasti keksi, miten ne edes muka kuivattivat hevosta sen kummemmin. Tiheämmässä kankaassa se itse kangas kai imi jotain, ehkä?

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.7.24 23:14:15

Meillä ainakin ötökkäloimessa on reikiä:) eli pesu ja tarvittaessa ötökkäloimi niskaan märän hevosen päälle.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.7.24 00:10:01

hevosen huuhtelu, ötöloimi niskaan, loimen kastelu ja vielä lopuks ötömyrkyt

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   27.7.24 09:13:44

Verkkoloimi oli tarkoitus laittaa kuivatusloimen alle, jotta hevonen kuivaa nopeammin.

En kuivattele mitenkään. Vettä niskaan ja pihalle.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.7.24 09:22:49

Kaavin hikiviilalla enimmät vedet ja sitten vaan takaisin laitumelle.
Kyllä se hepsu siellä kuivuu.

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Zzz 
Päivämäärä:   27.7.24 09:58:07

Loimen kastelu miksi?

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 11:50:16

loimen kastelu niin hevonenkin kastuu ja märkänä viilentää.

Kuivatusloimet on vasta alle +10 asteen juttuja

  Re: Hevosen kuivatus kesällä

Lähettäjä: Hassu 
Päivämäärä:   28.7.24 10:38:10

Huuhtelen hevosen, laitan karsinaan mehun kanssa tunniksi, puen ötökkäloimen, myrkyt ja ulos.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.