Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   25.7.24 10:32:44

Kysymys otsikossa.
Aloitin hevostelun kultaisella 80 -luvulla enkä tuolloin törmännyt hevosten vuokraukseen. Ehkä pyörin väärissä piireissä. Kun nuorena en ilmiöön törmännyt, en ihan sitä ymmärrä.

Onko hevosen vuokrauksessa siis kyse
a) omistajan keinosta pienentää hevosen ylläpitokustannuksia?
b) vuokraajan keinosta säästää ratsastuskustannuksista?
c) omistajan vapaapäivän tarpeesta?
d) jostain muusta, jota en ymmärrä

Itselläni on kaksi omaa hevosta eikä tulisi mieleenkään niitä vuokrata. Käyn tallilla 4-5 kertaa viikossa ja hevosilla on muut päivät vapaata. Asuvat tallilla, jossa kokopäivätarhaus isoissa tarhoissa kaverin kanssa, joten kestävät vapaita hyvin. Ehkä olen tähän ikään mennessä vain nähnyt ja kuullut niin paljon, että en pysty luottamaan siihen, että vuokraajat kohtelisivat hevosiani hyvin. Lisäksi tykkään siitä, että hevosillani on vain vähän käsittelijöitä ja selkään mennessä ne ovat aina valmiiksi "mun asetuksilla".

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Ellu 
Päivämäärä:   25.7.24 10:34:54

Kuka hevosesi hoitaa niinä päivinä, kun et käy tallilla?

Monella omistajalla ei ole mahdollisuutta - taloudellisesti, tai ihan vain siks iettä paikat on täynnä - viedä hevosta täysihoitoon, jolloin jonkun on käytävä siellä tallilla myös silloin kun omistaja ei käy tallilla.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 10:35:52

Meillä käy vuokraaja, jotta saadaan itse vapaapäivä. Aktiivinen hevonen, jota ei voi jättää liikuttamatta kuin korkeintaan kerran viikossa.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Pap 
Päivämäärä:   25.7.24 10:43:48

Aloitin tallilla käynnin 80-luvulla ja tiesin yhden vuokraajan. Ratsasti kisahevosta kerran viikkoon. Me muut tallilla luuhaavat ei-omistajat oltiin hevosenhoitajia. Osa meistä ratsasti päivittäin, toiset vähemmän, tavallisesti oli niin että ”omistaja ei uskalla mennä hevosellaan maastoon, niin hoitaja menee”. Me sitten kiikuttiin siellä selässä hiihtäjien, pulkkien, koirien, lastenrattaiden, pyöräilijöiden ja muuten vaan satunnaisten sekopäiden kanssa.

Vielä 20v sitten ratsastin eli ”kävin liikuttamassa” ilman maksua yksäriä, entistä koulutykkiä. Joskus niillä main taisi tuo vuokraaminen yleistyä niin, että liikuttamisesta tuli win-win-diili ja suuri osa etsii kulujen puolittajaa. Ehkä vuokraaminen saattaa myös lähentyä leasingia. Liikuttamisessa kun oli aika lailla hevosen tarpeiden kanssa tekemisissä, joskus mennään käyntiä tai talutetaan, jos hepalla vapaata tai muuten lepoa. En itse oikein tuohon vuokraukseen ole lämmennyt, eikä se johdu siitä maksamisesta.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Pap 
Päivämäärä:   25.7.24 10:45:46

Lisään nyt että itsellä oli hevonen lyhyen aikaa ja sillä oli ratsastava hevosenhoitaja. Ihana tunnollinen tyttö. Ei maksanut ja sai käydä tunneilla hevosen kanssa. Olin niin onnellinen, että oli luotettava.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 10:46:06

En osaa vastata otsikon kysymykseen, mutta tähän osaam: Onko hevosen vuokrauksessa siis kyse
a) omistajan keinosta pienentää hevosen ylläpitokustannuksia?
b) vuokraajan keinosta säästää ratsastuskustannuksista?
c) omistajan vapaapäivän tarpeesta?
d) jostain muusta, jota en ymmärrä”

Yleisesti ottaen a ja c yhdistelmästä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.24 11:02:28

Ennenvanhaan talleilla pyöri tallityttöjä ja hoitajia, jotka saivat myös ratsastaa yksärin omistajan vapaapäivinä. Varsinaisia vuokraajia nykyisessä merkityksessä ei ehkä niinkään, mutta hyvin yhteisöllistä se hevosen omistaminen kuitenkin oli. Kotitalleillekin oli tarjolla paljon innokkaita apulaisia, koska ratsastuskouluja ei ollut ihan joka nurkassa eikä kaikki päässeet tunneille vaikka olisi ollutkin.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Tanja 
Päivämäärä:   25.7.24 11:13:20

Minulla on ollut vuokrahevosia 90-luvulta lähtien. Tälläkin hetkellä vuokraan hevosta.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: NN 
Päivämäärä:   25.7.24 11:27:17

Ei ollut vuokraajia, oli hoitajia vain. Mutta silloin hevosharrastus oli halpaa puuhaa, ei ollut tarve ottaa vuokraajaa (tämä 80/90luvun muistot).

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: aha 
Päivämäärä:   25.7.24 11:30:19

Minä vuokraan kilttiä hevostani, koska haluan suoda myös niille joilla ei ole omaa hevosta niin mahdollisuuden harrastaa (muutenkin kuin vaan ratsastuskoulussa)!

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   25.7.24 11:44:54

Ellu: tallinpitäjä hoitaa mun hevoset niinä päivinä, kun en käy tallilla Vie ulos, tuo sisään, antaa ruuat, katsoo että ovat kunnossa. Eivät ne sen kummempaa hoitamista tarvitse. Ja kyse siis täysihoitotallista & selväpäisestä tallinpitäjästä.

Tuo hoitaja-asia, johon monet viittaavat, lienee asian ydin. Itsekin muinoin hoidin hevosia ja tein tallitöitä. Vastavuoroisesti sain ratsastaa tallin hevosilla (ravureilla, joista ei ollut tietoa onko kukaan käynyt selässä aiemmin 😉🤣)
Nykyisin ei tosiaan liene sellaisia tallityttöjä kuin ennen.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.24 11:56:11

Nykyisin ymmärretään paremmin ratsastuksen riskit, joten ihmiset mieluummin maksavat siitä että saavat ratsastaa turvallisilla, koulutetuilla hevosilla, kuin tekevät tallitöitä ja kaahottavat joillain puolivilleillä ex-ravureilla.

Eli olet ihan oikeassa, ei ole sellaisia tallityttöjä kuin ennen, mutta se on vain hyvä asia.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.24 12:00:33

Mun hevosella on liikuttaja, luotettava sellainen. Raha ei vaihda omistajaa, jolloin tehdään juuri sitä mitä minä haluan hevosella tehtävän. "Menisitkö tänään kävelylenkin maastossa?", "Tänään voisi tehdä taivuttelujumppa hyvää?"

Hyvin toiminut monta vuotta, minulla eikä liikuttajalla ole mitään valittamista.

Jos hevosenpito on vuokraajasta kiinni, niin silloin ollaan taloudellisesti liian ahtaalla.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 12:01:18

90-luvulla oli ainakin meillä päin paljon yleisempää, että samalla tallilla asuvat yksärit tekivät myös tunteja parina päivänä viikossa. Nykyään niilläkin varmaan olisi vuokraajat ja toisaalta en muista nähneeni moista järjestelyä enää vuosikausiin millään tallilla.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   25.7.24 12:10:39

Ei ennrn ollut vuokraajia.
Kun aloin hoitaa yksityistä hevosta ratsastin ilmaiseksi, seuraavan hoitohevosen omistaja maksoi minulle ratsastamisesta. Itse maksan edelleen hevoseni ratsastajalle. Itselleni tuo vuokraaja idea on niin outo.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: False 
Päivämäärä:   25.7.24 12:24:03

Ysärillä meitä hoitajalikkoja oli ja kun joka päivä hoiti sen yksärin hevosen kuin omansa, pääsi joskus sillä maastoon tai keventeleen loppuravit. Siinä työn osuus suhteessa ratsastukseen oli ehkä 10:1 mutta oli se hienoa.

Nyt en osaisi kuvitella että vuokraajasta olisi juuri muuta iloa kuin että hyvässä lykyssä siitä saa jonkun roposen rahaa kun se käy leikkimässä hevosenomistajaa sen pari tuntia tallilla, siitäkin valtaosa ajasta ratsastaen. Jos tuuri käy, hevonen ei mene rikki vuokraajalla. Tästä syystä minun hevosille ei tule enää vuokraajia.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 12:28:00

Bingo! Saatiin tästäkin vuokraajien haukkumaketju! Onnittelut!

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: -; 
Päivämäärä:   25.7.24 12:34:42

70-luvulla äitini vuokrasi hevosia, kun ei vielä omaa. Muistan niiden nimetkin. Pk-seudulla, yksi oli Mäkelänrinteen takana rom. hökkeli tallilla.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   25.7.24 12:35:29

Itselläni on kyllä ollut hirmu fiksuja vuokraajia. Aina on tullut viestiä jos hevosella jotain outoa. Hyvän perehdytyksen kun antaa ja alkuu on uuden vuokraajan apuna niin hyvä tulee.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   25.7.24 12:36:02

A: Höh, en puhunut mitään "puolivilleillä ravureilla kaahottamisesta". Niiden kanssa oli järki päässä. Ne olivat (ihmeen) järkeviä hevosia, kallistakin. Tallitöissä ja hevosia hoitaessa opin paljon hyödyllisiä taitoja, joita ratsastuskoulussa ei opetettu. Hoitajakulttuurin katoaminen on mielestäni sääli.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.7.24 13:13:10

Joskus aikoinaan itsellä oli vuokraaja, mutta enää en ottaisi. Voisin ottaa luotettavan ja osaavan liikuttajan/hoitajan hevoselle, niin ettei raha ei vaihdu, mutta sellaisia vaikea löytää. Joten liikutaan itse ja vapaalla, kun en itse pääse.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: False 
Päivämäärä:   25.7.24 13:33:40

Mulla ei sinällään ole vuokraajia mitään vastaan, olen itsekin omien välissä vuokrannut. Mutta sekä vuokraajan että omistajan näkökulmasta todennäköisyydet löytää toimiva systeemi on häviävän pieni. Mun hevosille ei vuokraajia tule, mutta käy noita muutkin ratsastamassa hommia vastaan. Niistä on tehty kirjallinen sopimus niin ei tarvi puolin ja toisin itkeä myöhemmin mistään. Silti on vaikea löytää oikeasti luotettavia ihmisiä. Luotettaviksi osoittautuneet saavat noilla kilpaillakin ja se on sitten aiheuttanut esim nyt uudessa hoitajatulokkaassa närää, ettei hän heti pääse samoihin etuihin kuin nuo jotka ovat luotettavuutensa todistaneet. Tuskin käy kauaa, vaikka näppärä olisikin. Myös jatkuva somettaminen tuntuu olevan ongelma. En ole sitä kieltänyt, mutta hänellä menee kuulemma karsinansiivouksessa ja rehujen laitossa tuplasti kauemmin kuin muilla ja se pitäisi hänen edukseen ottaa huomioon diilissä. Instassa voinkin sitten ihailla tallipäivän mittaisessa myday-stoorissa, miten saa yhden karsinan siivoukseen kulumaan puoli tuntia kun samalla selittää seuraajilleen timantinkovia faktoja ja mielipiteitä muiden hevostenpidosta tuolla vajaan kymmenen vuoden puuhastelukokemuksella. Ei siis moiti minun tapojani (vielä) mutta hiukan hävettää miten puhuu puuta heinää asioista mistä ei mitään tiedä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   25.7.24 13:44:39

Mulla on ollut jo 15 vuotta. Ja pelkästään fiksuja, luotettavia, mukavia, huolellisia nuoria naisia ja vielä tosi hyviä ratsastajia.
Saan 2 tallivapaata viikossa ja se on just miten haluan että asiat on. Ridaan 4x ja hevosella yksi vapaapäivä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 17:43:53

Kyllä 80-luvulla oli vuokraajia. Tätini alkoi vuokrata yhden kilparatsastajan hevosia, kun oli ensin ratsastanut kanssani ratsastuskoulussa pari vuotta. Minäkin pääsin muutaman kerran näillä ratsastamaan. Yksi niistä olikin varmaan kallein hevonen, jolla olen koskaan ratsastanut. Myös äidilläni oli kasarin loppupuolella vuokrahevonen.

Omalla hevosellani on ollut reilusti yli 10 vuotta sama vuokraaja. Vuokraaja on luotettava ja kokenut hevosihminen, joka oli sopivasti vailla uutta vuokrahevosta. Itselläni ei ole koskaan ollut aikaa käydä tallilla vähintään 6 päivänä viikossa. Vuokraaja on myös liikuttanut ja hoitanut hevoseni yhdessä valmentajani kanssa, kun olen ollut reissussa.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Md 
Päivämäärä:   25.7.24 21:36:51

Kyllä se on ihme juttu, miten jotkut hevosenomistajat on niin ylemmydentuntoisia ja vakuuttuneita omasta erinomaisuudestaan hevosen hoitamisessa ja ratsastamisessa, että kokevat tarpeelliseksi lytätä kategorisesti kaikki vuokraajat.

Etenkin pk-seudulla oman hevosen pito maksaa pitkälti yli tonnin kuussa, ja monella ihan taitavallakin harrastajalla ei vaan ole siihen varaa. Ratsastustunneilla käyminen on kuitenkin ihan eri asia, koska siitä puuttuu se tallissa rauhassa puuhailu. Ja toisaalta, monelle hevosen omistajalle kulujen jakaminen ja vapaapäivien saaminen on oikeasti tärkeää. Eli ihan turha ihmetellä tai mollata sen enempää vuokraajia kuin hevostaan vuokralle antaviakaan.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.7.24 22:13:58

Ennenvanhaan oli tosiaan yksityisillä hevosilla hoitajat jotka sitten liikuttivat hevosen jos omistaja ei päässyt tallille. Raha ei vaihtanut omistajaa. Näin ainakin toimittiin isolla tallilla jossa oma hevoseni asui.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Oodi 
Päivämäärä:   25.7.24 23:38:00

Minä olen vuokrannut sekä ilmaiseksi hoitanut ja liikuttanut useita hevosia. Useimmat vuokrahevosteni omistajat ovat nimenomaan halunneet ja tarvinneet vapaata tallilta tai sitten ollut joku syy (esim. sairastuminen, pelko, raskaus), minkä vuoksi eivät ole kyenneet itse riittävän aktiivisesti liikuttamaan hevostaan ja kaivanneet siksi liikutus- ja ehkä myös hoitoapua. Toki joukossa on ollut niitäkin, jotka ovat ehkä rahallisesti tarvinneet vuokraajaa, mutta suurimmalla osalla ollut ennemmin pulaa vapaa-ajasta ja siitä, että ovat kokeneet, että heidän hevosensa tarvitsisi enemmän ja säännöllisempää liikutusta kuin mihin itse sillä hetkellä kykenevät.

Osan kanssa minulla oli liikutuksen suhteen tietyissä raameissa varsin vapaat kädet ja osan kanssa taas omistajalla oli selkeät toiveet siitä, mitä ja miten teen ja sitten tein sen mukaan. Parinkin vuokrahevosen kanssa tuli pidempi kuntoutusjakso, jolloin omistajan (ja eläinlääkärin) ohjeiden mukaan ensin taluttelin ja sitten pikku hiljaa alettiin taas ratsastaa.

Jopa teininä minulle olisi ollut tarjolla samalla tallilla muitakin vuokrahevosia, koska ilmeisesti minua pidettiin luotettavana ja vastuullisena vuokraajana - jota toki olinkin ja ilmeisesti se sitten näkyi ulospäinkin. Välillä minulle tultiin kommentoimaan, että löytäisivätpä hekin tuollaisen vuokraajan hevoselleen.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.24 23:40:52

Md: ei ylemmyydentuntoisia lainkaan. Tosiasia on vaan se, että kun on omat rahat hevosessa kiinni niin kiinnostus selvittää asioita ja huolehtia siitä, että hevonen pysyy käyttökuntoisena (ja varusteet) tulevinakin vuosina on hirveän paljon korkeampi kuin satunnaisella kävijällä. Vuokralainen voi vaihtaa helposti uuteen, omistajana tämä on harvoin mahdollista ihan noin vaan. Kummasti se myös kokemus kertyy moninkertaisesti nopeammin jos altistuu 5-6 kertaa viikossa vs. 1-2. Ja vuokralaiset harvoin käy kahta peräkkäistä päivää jolloin voisi havainnoida miltä se hevonen tuntuu oman ratsastuksen jäljiltä… tai varusteet. Jos alla on aina hyvin läpiratsastettu ratsu ja puhtaat varusteet niin yhteys omaan toimintaan ei ole aina niin selvä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Oodi 
Päivämäärä:   25.7.24 23:42:14

^ Se pitänee vielä mainita, etten edes ollut koskaan mikään taitava ratsastaja ja toki olin taidoistani täysin rehellinen vuokrahevosten omistajille. Se ei ainakaan tuolloin näyttänyt silti olevan ongelma, kun muutoin ratsastin tai muulla tavoin liikutin ja hoidin hevosen juuri kuten omistaja toivoi, tulin kuten oli sovittu ja muutenkin hoidin hevosen ja varusteet aina todella huolellisesti. Ja jos olin epävarma jostakin, kysyin itseäni fiksummilta eli hevosen omistajalta tai vaikka tallin pitäjältä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 23:46:20

Aikanaan sain ratsastaa hoitohevosilla välillä, kevyesti tai jotkut loppukäynnit. Mutta tosiaan piti ne tallityöt tehdä! En muista silloin olleen varsinaisia täysihoitotalleja. Ja tosiaan ratsastuskoulujen yksärit monesti olivat tunneilla mukana.

Nykyään hevosenpito on aivan järjettömän hintaista silloiseen. Vaikkei se nyt halpaa ollut silloinkaan, halvempaa silti kun ei ollut täysihoitotalleja ainakaan täällä. Se ratsastus jota joskus sai tehdä, oli vastineena isosta määrästä talkootyötä. Nykyisin ei liikuttajan tarvitse tehdä juurikaan mitään. Siksi ei tarvitse ilmaiseksi ratsastaakaan.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 01:26:24

Oon vuokrannut yhtä hevosta ja ratsastanut paria hevosta ilmaiseksi. Vuokrahepalla vain ratsastan ja tietysti hoidan ja varustan, mutta muuta mun ei tarvi tehdä. On siis ihan reilua, että maksan hevosen käytöstä. Kun taas ratsastan hevosia ilman, että tarvii maksaa hevosen käytöstä, usein tarvii tehdä myös jotain tallitöitä, laittaa ruokia valmiiks, viedä vesiä yms.

En tiedä, onko ennen ollut kuinka paljon täysihoitotalleja, mutta varmasti vähemmän kuin nykyään. Se siis varmasti vaikuttaa siihen, miks nykyään halutaan vuokraajia, eikä niinkään hoitajia, jotka sitten töitä vastaan sais ratsastaa, kun ei varsinaisesti ole mitään töitä mitä tehdä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 02:11:51

Öö kyllä vuokraajia on ollut varmasti niin kauan kuin omistajat ovat tajunneet, että heidän hevosilla voisi joku muukin ratsastaa ja he voisivat saada rahaa siitä. Itse aloitin vuokraamaan hevosia ja poneja jo 1990-luvulla.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Hyu 
Päivämäärä:   26.7.24 02:52:38

En tiedä onko _aina_ ollut, mutta ainakin vuodesta -90 on ollut ja ihan tavallista silloinkin. Ite olen ollut omistaja, vuokraaja sekä ilmaisratsastaja aka satulapummi.

Jokaisella omat syynsä ja kuvionsa. Ite en maksanut muiden hevosilla ratsastamisesta silloin kun ne olivat raakileita ja vein niitä eteenpäin. Maksoin, kun hevonen oli osaavampi kuin minä. Omilla hevosilla on ollut rahatilanteen vuoksi vuokraajia joskus, mutta myöhemmin vain liikuttajia.

Täysin mitä kukakin kokee tärkeäksi. Joskus omistaja tarvitsee rahaa, joskus luotettava kakkonen on tärkeämpää kuin raha.

Mihinkään "periaatteessa jokaisen pitää maksaa" - kuvioon en ikinä lähde, sillä silloin omistaja on melko varmasti muutenkin itsekäs ja hankala.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Hyu 
Päivämäärä:   26.7.24 02:55:18

Ainiin, hevosenomistajana en koskaan maksanut muiden hevosten liikuttamisesta, sillä kyseessä oli aina jokin palvelus, ei se että pääsisin itse ratsastamaan lisää. Nuorena sain ratsastaa niiin paljon kuin vain halusin, ja omatkin piti maksaa, joten ei ollut tarvetta vuokrata lisää koneja alle.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   26.7.24 07:55:16

90-luvulla minulla oli ilmaisliikutettavia 2-3 x vk ennen omia hevosia.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 08:30:18

Hyu: Onhan se melko ”itsekästä” antaa toisen käyttöön uuden auton hintainen tavara jonka käytössä on huomattavat riskit ja kantaa siitä itse kaikki tai joka tapauksessa suurin osa taloudellisesta vastuusta…

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 08:36:17

90-luvulla sai hoitaa, ei juurikaan ratsastaa ilmaiseksi, ainakin talleilla joissa kävin. Vuokraamista en muista olleen, mutta ylläpidossa oli hevosia ja joitain kimppahevosiakin taisi olla. Eli maksettiin oikeasti käypä hinta, mutta ilmaiseksi ei ratsastusta harrastettu. Ratsastuskouluissa yleistä oli tapa, että kymmenellä talutustunnilla taluttaja sai ilmaisen ratsastustunnin.

Ihan järkevänä näin ja näen tämän tavan. Vähemmän oli hevosia joilla olisi ollut "pakko" ratsastaa joka päivä muutenkin.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 08:40:28

Ja hoitohevonen oli kova juttu etenkin nuorten keskuudessa. Nykyisin ketään ei kiinnosta hevosen hoito, vaan aina pitäisi saada pikkuhommia vastaan ratsastaa. Itsellänikin oli hoito hevosia, siitä oli kovasti hyötyä kun aikuisena ostin sitten oman.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.7.24 09:02:32

Minulla oli 90-luvulla ja vielö 2000-luvun alussa hoitohevonen, mutta sillä ei kyllä päässyt ratsastamaan. Toki olin silloin aika nuori.
Ratsastuskoulusta sai myös hoitohevosen, ja siellä sai ilmaisen ratsastustunnin kun talutti 10x alkeistunneilla, tai jos oli leiriavustajana ja talutti koko alkeisleirin/erityislasten leirin ajan, niin palkaksi pääsi itse kolmen päivän avustajaleirille eli kesän viimeiselle leirille. Yhtenä kesänä leireillä avustamisesta taisi saada palkaksi viikon ilmaista rastastusta, mutta vanhemmat ei tykänneet siitä kun lapsia piti kuskata edestakaisin.
Avustajaleirin ansiosta taluttajiksi ja avustajiksi oli suorastaan tunkua.

Nykyajan vuokrauskulttuurin yleistymiselle on varmasti monia syitä. Sekä omistajien että vuokraajien näkökulmasta.

Nykyään hevosenpito on tosi kallista, ja vaikka omistajalla se ei olisikaan vuokraajan varassa, niin kyllä se muutama vuokraajalta saatu kymppi lämmittää mieltä tässä inflaatiossa ja tällä elämisen hinnalla. Nykyisen hevoseni vuokraaja maksaa käytännössä kaikki hevosen kuivikkeet ja puolet rehuista, ja hänen ansiostaan saan joka kuukausi muutaman kympin lisää säästöihin kasvamaan korkoa.

Mutta, sama pätee myös vuokraajiin - ratsastustuntien hinnat ovat ihan älyttömiä, ryhmäkoot isoja, ja tunneilla juoksee milloin mitäkin latviasta raahattuja teurashevosia, ex-ravureita ja mahahaavasta kipeitä, ylireaktiivisia kilpahevosjalostuksen ylijäämähevosia. Lisäksi ratsastuskoulujen eettisyys on ollut tapetilla, ihmiset alkaneet katsoa toimintaa eri silmin ja moni on varmasti herännyt siihen, että ei halua tukea sitä toimintaa. Samalla ratsastuskouluissakin on kuitenkin jo vähän alettu säästellä hevosia - moni ratsastuskoulu rajoittaa hyppäämistä ja kisaamista.

Eli myös vuokraajan näkökulmasta vuokrahevosille on kysyntää. On paljon mukavampaa harrastaa "tavallisella" harrastehevosella, ratsastaa usein samalla hevosella, päästä sillä valmennuksiin jne., ja hinta-laatusuhde on parempi kuin ratsastuskoulussa.
Omien muistojeni mukaan hevoset oli ysärillä ja kasarilla rastastuskouluissa tasalaatuisempia ja parempiluonteisia kuin nykyään, ja niillä sai tehdä enemmän - oli ihan normaalia että tuntiratsastajat hyppelivät oman seuran kisoissa metriäkin ja lähes jokainen tuntihevonen oli sillä tasolla. Ja silloin tosiaan oli yleistä, myös tallilla asuvat yksityishevoset oli jonkin verran rastastuskoulun käytössä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.24 11:04:07

Itse en ole myöskään tutustunut vuokraajasysteemiin omassa lapsuudessa tai teiniaikoina. Sen sijaan myöhemmin olen kyllä vuokraamista nähnyt paljon, viimeksi nyt tallinpitäjänä omassa tallissa. Ja se on kyllä vahvistanut ajatustani siitä, ettei vuokraamisessa ole paljonkaan järkeä. :)

Tallinpitäjänä huomioni on kiinnittänyt se, että lähes aina vuokraussuhteet ovat lyhempiä kuin hevosenomistajat toivoisivat ja myös lyhempiä kuin hevosille olisi hyväksi. Vuokraaja ei luultavasti koe olevansa mikään hankala tuuliviiri, jos hän sitoutuu hevosen vuokraamiseen edes vuodeksi, mutta kun hevonen voi olla ratsukäytössä jopa noin 20 vuotta, niin kyllä siinä "ovi käy" turhan tiheään, jos vuokraaja vaihtuu keskimäärin kerran vuodessa - ja tähän sitten päälle vielä ne kokeilijat, jotka käyvät pari kertaa ja toteavat, ettei ollut heidän juttunsa... Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kun hevoselle sattuu jotain tai ylipäätään tulee jotain ylimääräistä säätöä ja tapahtumaa (esim. hevonen pääsee irti), niin näissä tilanteissa vuokraajat ovat aivan yliedustettuina - silti, vaikka vuokraajat eivät ole mitään vastuuttomia, osaamattomia koheltavia teinityttöjä vaan ihan fiksuja aikuisia.

Lisäksi olen huomannut sen asian, jonka olen kyllä aina tiennyt ja joka koskee ehdottomasti myös muita kuin hevosasioita, eli että eipä juuri kukaan pidä toisen omaisuutta kuin omaansa... :)

Omia hevosiani en ole koskaan vuokrannut kenellekään enkä tule vuokraamaan, ja tämä vakaumus on vain vahvistunut, kun olen nähnyt, miltä tuo vuokraajatouhu näyttää. Eli sanoisin, että aloittajalla on hevostenpidossa ihan hyvä periaate, josta kannattaa pitää kiinni. :)

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.7.24 11:29:38

Vuokraajat ei halua/ pysy hankkia omaa tai eivät voi sitoutua omaan tai ylläpito hevoseen. Vuokraaja vuokraa aina omasta halustaan.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Tralla 
Päivämäärä:   26.7.24 12:35:41

”Vuokraaja ei luultavasti koe olevansa mikään hankala tuuliviiri, jos hän sitoutuu hevosen vuokraamiseen edes vuodeksi, mutta kun hevonen voi olla ratsukäytössä jopa noin 20 vuotta, niin kyllä siinä "ovi käy" turhan tiheään, jos vuokraaja vaihtuu keskimäärin kerran vuodessa”

No, perus ratsastuskouluhevosella käy jo viikossa varmaan 10-20 eri ratsastajaa ja hoitajaa. Lisäksi perusharrasteratsulla omistajakin vaihtuu ehkä 4-6 kertaa elämänsä aikana (karkea arvio). En nyt tiedä, onko siinä vuosittainen uusi ratsastaja mitään kovin tiheää vaihtumista.

”ja tähän sitten päälle vielä ne kokeilijat, jotka käyvät pari kertaa ja toteavat, ettei ollut heidän juttunsa... ”

Eikö ole kaikille parempi, jos toteaa ajoissa, ettei taidot tai uskallus riitäkään tähän hevoseen tai vaikka puitteet olleetkaan sitä, mikä oli käsitys?

Itsekin halusin vuokraajana pääosin maastoilla, mutta paikan päällä selvisi, että omistajan käsitys ”hyvistä maastoista” oli vähän eri kuin itsellä. Ei ollut kuin yksi vartin mittainen pellon kiertolenkki ja muut olivatkin sitten ns. kiellettyjä reittejä, joihin jotkut toki omalla riskillä ja omin lupineen menivät, mutten itse halunnut tällaiseen lähteä.

”Lisäksi olen huomannut sen asian, jonka olen kyllä aina tiennyt ja joka koskee ehdottomasti myös muita kuin hevosasioita, eli että eipä juuri kukaan pidä toisen omaisuutta kuin omaansa... :)”

Itsehän ainakin pidän muiden omaisuutta tarkemmin kuin omaani. Omieni kanssa saatan ottaa eri lailla riskejä (esim. omaa kirjaa saatan lukea kahvikuppi kädessä tai omaa hevosta voisin kuvitella ratsastavani joskus lenkkarit jalassa. Sen sijaan toisten omaisuuden kanssa en uskaltaisi toimia näin. ) Yksi vuokrahevoseni omistaja esim. puheli puhelimessa ja poltteli tupakkia ratsastaessaan hevosellaan sekä talutti sitä riimunnarun lukko auki ja jätti hetkeksi karsinaan ovi auki, itse en tosiaankaan uskaltanut tehdä mitään näistä! :D En sitten tiedä, tekisinkö oman hevosen kanssa joskus, mutta en ainakaan toisten hevosten kanssa.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   26.7.24 12:35:58

Itse kävin kasarilla suuressa ratsastuskoulussa, jossa oli myös paljon yksityishevosia. Näistä osa kävi myös tunneilla, mutta vuokraaja ei ollut. Hevosia omistivat vain todella hyvin toimeentulevien lapset, eli tunneilla kävivät vain "laiskojen" omistajien hevoset. Ne jotka eivät tunneille omiaan tahtoneet, heillä oli hoitajat, jotka sitten liikuttavat hoidokkinsa tarvittaessa.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.24 22:33:14

Tralla: "No, perus ratsastuskouluhevosella käy jo viikossa varmaan 10-20 eri ratsastajaa ja hoitajaa. Lisäksi perusharrasteratsulla omistajakin vaihtuu ehkä 4-6 kertaa elämänsä aikana (karkea arvio). En nyt tiedä, onko siinä vuosittainen uusi ratsastaja mitään kovin tiheää vaihtumista."

Niin, tuntihevosilla on paljon vaihtuvia ratsastajia, mutta eipä sitä kovin ihanteellisena tilanteena hevosten hyvinvoinnin kannalta pidetä, ja tuntihevosiksi pyritään valitsemaan aivan tietynluonteisia hevosia, jotka mahdollisimman hyvin kestäisivät vaihtuvat ratsastajat. Lisäksi ero vuokrattaviin yksityishevosiin on se, että tuntihevoset liikkuvat käytännössä vain ammattilaisten valvovan silmän alla.

"Eikö ole kaikille parempi, jos toteaa ajoissa, ettei taidot tai uskallus riitäkään tähän hevoseen tai vaikka puitteet olleetkaan sitä, mikä oli käsitys?"

En tarkoittanut, että olisi vuokraajalta jotenkin väärin käydä pari kertaa ja sitten todeta, ettei hevonen ole sopiva tms. Kyllähän se ihan kuuluu konseptiin, että niinkin voi käydä. Muttei se silti muuta miksikään sitä, ettei se ole sen enempää omistajan kuin hevosenkaan kannalta niin kovin mieltäylentävää. Jonkin verran olen sitä sadattelua kuunnellut, kun hevosenomistajat näkevät ison vaivan etsiäkseen sopivan vuokraajan ja opettaakseen hänet hevosen ja tallin tavoille, ja sitten koko homma katkeaa jo ennen, kuin kunnolla alkoikaan, ja kaikki alkaa taas alusta. :-) Siksi kannattaakin miettiä ihan koko vuokraussysteemiä, että haluaako siihen lähteä vaihtuvine vuokraajineen ja kokeilijoineen.

"Itsehän ainakin pidän muiden omaisuutta tarkemmin kuin omaani."

Mukava kuulla, mutta lopulta aika harva toimii näin. Lisäksi kyse ei läheskään aina ole tahallisesta välinpitämättömyydestä vaan usein siitä, ettei yksinkertaisesti osata asettua hevosenomistajan asemaan, tai ehkä tiedot ja taidot eivät vain riitä. Nuoremmista vuokraajista - ja tarkoitan tässäkin kuitenkin täysi-ikäisiä ihmisiä - myös joskus paistaa ihan silkka elämänkokemuksen puute: näkyy kilometrin päähän, ettei tosiaankaan ole itse koskaan omistettu hevosta, eikä välttämättä ylipäätään mitään muutakaan vähänkään arvokkaampaa. Myös sellaiset aikuisten perustaidot, jotka liittyvät vaikkapa tavaroiden kunnossa pitämiseen tai sähkön tai veden säästämiseen, voivat olla vielä hukassa. Ei välttämättä siis edes ymmärretä, ettei toimita niin kovin fiksusti, vaikka ehkä yritetään olla huolellisia.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   27.7.24 02:41:11

Mielenkiintoista keskustelua ja monta hyvää pointtia. Kiitos :-)

Toinen hevosistani on tullut mulle vuosia sitten ratsastuskoulusta. Myytiin, koska ei kestänyt vaihtuvia käsittelijöitä ja ratsastajia. Oli vihainen hoitaessa ja arvaamaton ratsastaessa. Nykyisin kuin eri hevonen. Ratsastuskouluelämä voi tosiaan olla hevoselle rankkaa eikä se sovi kaikille.

Tuo oli myös hyvä pointti, että tunnollisiltakin nuorilta puuttuu elämänkokemuksen takia maalaisjärkeä perusasioissa.

Muutoinkaan kaikki ei sovi kaikille. Jatkan omien hevosteni kanssa ilman vuokraajia.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 06:47:46

Oi, ysärillä oli hyviä kiitollisia vuokraajia. Ne (teinit) ei kuvitelleet olevansa ratsuttajia ja alkaneet vaatia rahaa. Ne kävivät kun oli sovittu, ratsastivat kavereiden kanssa ja olivat iloisia tallityttöjä. Joku jopa jäi alalle. Nykyään en vuokraisi enää kenellekään.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   27.7.24 08:23:03

Aloitin ratsastuksen 80-luvulla, ei ollut vuokrahevosia. Ratsastuskoululla asuvat yksärit saattoi käydä parina päivänä viikossa tunneilla, jos omistaja tarvitsi vapaata/rahaa.

Nykyään olen tällainen taitamaton ja parjattu vuokraaja, vaikka omaa hevoskokemusta on pian 40 vuotta, omia hevosia on ollut useita ja niillä on kisattu sekä esteitä että koulua. Mutta sehän on selvää, että järki ja taidot katoaa heti kun ei enää ole omaa hevosta ;)

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 09:06:56

Eo:n on ihan turha uhriutua. Kukaan ei kiistä juuri sun hankittua kokemusta. Se on kuitenkin selvää, että erittäin harvalla vuokraajalla on tuota määrää kokemusta. Antaisitko itse oman hevosesi kokemattoman käsiin? Se kun tuppaa usein olemaan niin, että ne lajissa jotka osaa vähemmän, luulee kaikkein eniten.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 09:10:57

Juuri niinkuin * sanoo, harva on tahallaan huolimaton tai tekee väärin, mutta ajattelematon voi tulla oltua juuri elämänkokemuksen ja muunkin puuttumisen takia. Voi moni hevosen omistajakin olla tässä tilanteessa mutta koska itse kantaa seuraukset oppii aika nopeasti mitä kannattaa ja ei kannata tehdä.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.7.24 09:20:27

Kyllä minulla oli vuokrahevonen 80- luvulla. Se oli kilparatsu jonka omistajalla oli toinenkin hevonen eikä aika riittänyt aktiiviseen likutukseen kahden hevosen kanssa ja tämä oli myynnissä muutenkin.

Oikeastaan voisi puhua ylläpitohevosesta koska se oli vuokra-ajan vain minun liikutettavanani ja vuokrahinta vastasi täysihoitotallin karsinavuokraa.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.7.24 09:30:20

80-luvulla oli ylläpitohevosia, mutta ei juurikaan viokrahehosia. Mullakin oli ylläpitohevonen vuonna -82. Hevosen omistaja lähti puoleksi vuodeksi Lontooseen.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.24 09:36:33

"Juuri niinkuin * sanoo, harva on tahallaan huolimaton tai tekee väärin, mutta ajattelematon voi tulla oltua juuri elämänkokemuksen ja muunkin puuttumisen takia. Voi moni hevosen omistajakin olla tässä tilanteessa mutta koska itse kantaa seuraukset oppii aika nopeasti mitä kannattaa ja ei kannata tehdä."

Erittäin hyvin muotoiltu! Juu, on niissä hevosenomistajissakin niitä juuri ja juuri täysi-ikäisiä naisia, mutta se on tosiaan juuri niin, että kun jokainen töppäily tärähtää ihan suoraan sinne omaan kukkaroon, niin se opettaa aika nopeasti. :) Eikä kyse ole pelkästään taloudellisista seuraamuksista vaan muunkinlaisista.

Näin tallinpitäjänä olen huomannut senkin, että kaikkein fiksuimmatkaan vuokraajat eivät juuri koskaan osaa ajatella asioita niin pitkälle, että miettisivät toimintaansa myös tallinpitäjän kannalta. Huolellisin hoitaa ehkä hevosen ja sen varusteet vimpan päälle, mutta juuri kenellekään ei näytä tulevan mieleen, että myös tallinpitäjä kannattaisi pitää tyytyväisenä, koska siinäkin tekee ison karhunpalveluksen vuokriksensa omistajalle, jos tallinpitäjää alkaa tosissaan tympiä. Hevosenomistajat - jos eivät ole aivan pällejä - tämän sen sijaan usein hoksaavat: kun on löydetty hyvä tallipaikka, ei tosiaankaan haluta joutua tilanteeseen, jossa tallinpitäjä pahimmillaan päätyy irtisanomaan tallipaikan, joten tämä näkyy myös toiminnassa.

Voin ihan suoraan sanoa, että ainakin minun tallillani se, että asiakkailla on vuokraajia, näkyy myös hinnoittelussa: kun aikoinaan jouduin mm. sähköjen hinnan nousun vuoksi nostamaan tallipaikan hintaa, minun täytyi ottaa huomioon se, että jokainen tallilla kävijä ei käytä sähköjä fiksusti. Ja ketä ne ei-fiksusti sähköjä käyttävät kävijät enimmäkseen ovat? Niinpä. Jos jollain on vartin viive tallin ulko-oven sulkemisessa pakkasella tai kerralla kuluu kymmeniä litroja lämmintä vettä, niin kummasti se on useimmiten vuokraaja.

Ja edelleen korostan, että nämäkin vuokraajat ovat kuitenkin ihan täysissä järjissä olevia ihmisiä. Mitään tahallaan tuhoja tekeviä idiootteja ei tallillani ole - jos olisi, sitten täytyisi kieltää vuokraajat kokonaan. Ja joillain talleilla on niin päädytty tekemäänkin. :)

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.7.24 09:56:13

Eikö tuollaisissa asioissa, mistä * ja muutama muu puhuu, voi ohjeistaa sitä vuokraajaa? Itse sain aikanaan yhdeltä vuokrahevosen omistajalta niin tarkat ohjeet kirjallisena, että vaikka omaa maalaisjärkeä
ja elämänkokemusta ja hevosenpitokokemusta varmaan puuttui, niin oli helppo toimia oikein = samaan tyyliin kuin se hevosen omistaja itse ja muut tallilaiset.

Pakko tosin sanoa, että talleilla näkee kaikenlaisia hevosten omistajia, eikä kaikilla heistä ole yhtään enempää tai vähempää välttämättä sitä maalaisjärkeä ja elämänkokemusta kuin vuokraajilla. Onpa jollain hevosella ollut joskus omistajaansa aika tavalla vanhempi vuokraajakin. Välillä myös nimenomaan ne omistajat ovat niitä, jotka ottavat isompia ja turhempia riskejä, koska ”tunnen oman hevoseni niin hyvin” ja ”ei tää koskaan tee” jne. Ehkä tässä on eroa paitsi ihmisen oman persoonan niin myös sen suhteen, onko kyseessä tavallinen harrasteratsu, ”vähän parempi” harrasteratsu vai kilpahevonen. Käymilläni talleilla on ollut pääasiassa kahta ensimmäistä lajia ja omistajia laidasta laitaan.

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.24 10:22:56

....: Uskoakseni asiakkaani kyllä ohjeistavat vuokraajia, muuten tilanne olisi todennäköisesti aika paljon huonompi. :) Tosin ihan kaikkeahan ei voi ohjeistaa. Tarkoitan, että kyse on osittain asenteesta: voihan vuokraajalle sanoa, että muista sitten sulkea tallin ovi pakkasella, mutta jos hän ei koe, että se olisi mitenkään erityisen tärkeä asia, sitten käy juuri niin, että "hups, unohdin" tai "eihän se nyt haittaa, jos ovi on ihan vain muutaman minuutin auki". Lisäksi jokin veden käyttö on loppupeleissä vaikea asia ohjeistaa pilkun tarkasti. Voihan sitä sanoa, että lämmintä vettä käytetään säästeliäästi, mutta mitä se kenellekin sitten tarkoittaa? Nämä ovat juuri niitä elämänkokemusasioita...

Olen myös tallinpitäjän ominaisuudessa aina välillä muistutellut, että "hei, muistathan ensi kerralla..."... Mutta suoraan sanottuna en siitä niin kovin paljon tykkää. Siihen on ihan syynsä, miksi pidän täysihoitotallia enkä ratsastuskoulua, ja ne vuokraajathan eivät ole MINUN bisnekseni - eli heidän neuvomisensa on ihan ylimääräistä hommaa... :)

Ja tämä nyt taas on ihan puhtaasti tallinpitäjän näkökulmasta esitetty kommentti, mutta kun sanoit, että hevosenomistajiakin on laidasta laitaan... Niin on, mutta tallinpitäjänä voin valita asiakkaani, sen sijaan "asiakkaiden asiakkaita" eli vuokraajia en valitse... :)

  Re: Onko aina ollut vuokraajia?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   27.7.24 12:05:11

Hyvätkin vuokraajat vaikuttavat myös tallin ilmapiiriin. Vaikka olisivat kilttejä, taitavia, huolellisia ja kohteliaita niin esim. 10 hevosen pikkutallilla useamman hepan useampi vuokraaja tarkoittaa lopulta aika isoa määrää vieraita ihmisiä tallilla pyörimässä.

Oma päätökseni olla ilman vuokraajia on vain vahvistunut näitä muiden tallilaisten vuokraajia seuratessa. Kun luullaan, ettei kukaan ei ole näkemässä, on vuokriksen selässä ihan eri tyyppi kuin se vuokraaja. Estetehtävät näyttävät sangen mielenkiintoisilta ja tällaisten pienempien ihmetysten aiheiden lisäksi on nähty isompiakin outouksia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.