Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   18.7.24 16:14:09

Se oli Hevoshullun parasta antia nuorelle heppatytölle. Mutta olihan siinä myös viiltäviä kuitteja... Joskus joku kysyi että saako tallilla olla meikattuna. Ja Misty vastasi että toki saa mutta _sitten kun itsetuntosi antaa myöten_ voit tulla ilman meikkiä! :D :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   18.7.24 16:15:04

Toki muistan!

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: DB 
Päivämäärä:   18.7.24 16:17:41

Uma best

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.7.24 16:18:32

Oli helpompi ajatella että "hevonen vastaa", vaikka kyllähän niihin vastasi oikeasti Ulla-Maija "Uma" Aaltonen. Silti, kiva idea. Wonder... mitähän kaikenlaisia kysymyksiä "Misty" saikaan vuosien varrella, eipä niitä kaikkia julkaistu.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   18.7.24 16:24:08

Muistan. Tästä oli joskus sennupuolella pitkä topa. Niistä sai ainakin sen kuvan, että Uma oli pidetty, niin kommenttien perusteella ilmeisesti siviilissä myös hyvin erikoinen persoona. Olihan nuo Misty vastaa -jututkin välillä vähän outoja, kuten tuo aloittajan laittama. Toisaalta hänet nähtiin todella sydämellisenä äitihahmona ja toisaalta, joskus nuo vastaukset olivat ainakin aika piikikkäitä, vaikka kyseessä oli nuoret ihmiset ja lapset, jotka kysymyksiä lähettivät.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.7.24 16:30:23

Täällä oli joskus pitkä keskustelu Uman työleireistä, olisi mm. laittanut nuoret tytöt kaivamaan lapioilla kuoppaa hevosen raadolle. :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   18.7.24 16:43:26

"Misty" oli tosiaan aika kärkevä vastauksissaan. Toki kysymyksetkin oli välillä aika haihattelua, oltiin muka ostamassa omaa hevosta ja kysymys oli tyyliin "pärjääkö se autotallissa" , tai ainakin melkein. Sen muistan myös hyvin että usein Misty kehotti menemään kirjastoon ja opettelemaan perusasiat kirjoista, ja sehän ei ollut yhtään huono neuvo se.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   18.7.24 16:45:57

Muistan toki! Joo, tosiaan oli aika piikikkäitäkin vastauksia välillä, ja Uman nuorisotyöntekijän rooli paistoi monesti niistä läpi. Mutta miettikää: silloin kysymyksiin vastasi enimmäkseen asiallinen aikuinen, jolla oli pitkä kokemus hevosten ja muiden eläinten pidosta. Nykyiset kyselijät ovat hötönetin varassa!

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: )-( 
Päivämäärä:   18.7.24 17:15:14

Minulle on jäänyt mieleen kysymys ”Misty kulta, mikä on kapsoni?”, jota kysyttiin vähän väliä.
Ja toki kysymykset, jotka alkoivat sanalla Poks, ”Poks Misty, miten…” :)
Vastaukset olivat tosiaan usein yhdistelmä nuorisotyöntekijää ja ronskia hevosnaista!

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.7.24 17:17:19

Onko Hevoshullussa enää tällaista kysymypalstaa? Muistelisin, että joskus 2000-luvun alussa niissä oli West-Wille vastaa, mutta nykyhetkestä en tiedä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Kasari 
Päivämäärä:   18.7.24 17:20:06

)-( , muistelen että POKS tarkoitti Pidän Oikein Kovin Sinusta :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 17:25:58

"silloin kysymyksiin vastasi enimmäkseen asiallinen aikuinen, jolla oli pitkä kokemus hevosten ja muiden eläinten pidosta. Nykyiset kyselijät ovat hötönetin varassa!"

Monella nykynuorella on, kiitos internetin, enemmän kokonaisvaltaista tietoa hevosista, niiden terveyden- ja sairaudenhuollosta, ratsastuksesta jne. kuin Uma ehti elinikänään hankkia. Vaikka hän kysymyspalstallaan vastailikin, ihan tavallinen tätiharrastaja oli kuten koko Hevoshullun toumituskin.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   18.7.24 17:52:06

OT, mutta olikos West-Wille musta shettis ja oliko sillä joskus joku muukin palsta Hevoshullussa? Muistaisin, että Westis olisi tarinoinut siinä omasta elämästään. Mikähän on/oli West-Willen oikea nimi?

Olen itse syntynyt vasta ysärillä, mutta kuumeisimpana heppatyttöaikana ostin kirpparilta kasarin ja 70-luvun Heppahulluja ja luin tarkkaan Mistyn palstankin. Osa vastauksista oli tosiaan aika piikikkäitä, jos kohta osa kysymyksistäkin oli hassuja. Joku taisi kysyä, myydäänkö Merijärvellä hevosia. Misty vastasi siihen suunnilleen "kenpä tietäis sen, minä en".

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Loop 
Päivämäärä:   18.7.24 18:26:15

U, West-wille oli oikeasti joku ukkopekka tai vastaava, asui Viholan ratsastuskoulussa. Toki en siis tiedä kuka niihin kysymyksiin vastasi, mutta kuvan poni oli Viholassa.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 21:02:15

Itseasiassa se ei aina ollut Uma itse, joka näihin Misty vastaa -palstan kysymyksiin vastaili, hänellä oli innokkaita tyttöjä apunaan, jotka ottivat välillä palstan haltuunsa.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   18.7.24 21:05:12

Muistan

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   18.7.24 21:57:54

Muistan. Tapasin Uman varhaisteininä kesäsiirtolassa. Siellä oli vuohia ja kaksi ponia myös. Oikein miellyttävä kuva jäi hänestä. Oli tarkka, tietävä ja antoi kaikkensa kyllä leirillä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   18.7.24 22:00:41

West-Willen toinen palsta taisi muuten olla West-Wille vapaalla. Kiitos Loop.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ysäri 
Päivämäärä:   18.7.24 23:26:00

Luin Hevoshullua ysärillä. Muistaakseni silloin oli Minkki vastaa -palsta. Minkki (tai jotain sinne päin) oli Mistyn varsa. Misty taisi kuolla joskus ysärin alussa.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.24 23:53:53

Olisko West-Wille ollut tämä

http://www.sukuposti.net/kuva/nayta/tapahtuma/24161/kuva/50586

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   19.7.24 01:22:33

Sellaisia tyypillisiä tallikiusaajan vastauksiahan ne oli. Samaa meininkiä mitä talleilla tuohon aikaan oli.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   19.7.24 03:08:32

Uma osasi olla passiivis-aggressiivinen jo ennen ko. sanan keksimistä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: .kysyjä 
Päivämäärä:   19.7.24 07:54:46

"LähettäjäJoo

Päivämäärä18.7.24 16:30:23

Täällä oli joskus pitkä keskustelu Uman työleireistä, olisi mm. laittanut nuoret tytöt kaivamaan lapioilla kuoppaa hevosen raadolle. :D"

Mun kaveri voitti kans jonku kilpailun ja pääsi Umalle muutamaksi päiväksi. Oli ollut ihan kamalaa.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   19.7.24 07:57:23

Muistan ja välillä luenkin niitä eripalstoja heppahulluista,voi että:D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   19.7.24 08:56:02

Satunnaisotanta vuoden 1982 Hevoshullusta. Kysyjä tahtoo tietää, voiko SRL:n hyväksymällä leirillä pitäjä pakottaa leiriläiset auttamaan keittiössä ja siivouksessa. Tuntuu, että tässä vastaaja on lempiaiheensa äärellä ja lähtee jo vähän laukalle, kun lopussa kysyjä on jo kärttyilevä laiskamato :D

"Eivät tietenkään voi pakottaa koskaan ketään auttamaan mutta usein leiri-ikäiset omaksi ilokseenkin auttavat??? yhteisissä puuhissa. Tai voitaisiin jakaa vuorot niille, jotka tahtovat. Tuskin on mistään valtavan raskaasta sadankilon perunasäkin siirrosta kysymys. Oman kämpän siisteys, normaali pöytäkäytös? Asetelma on tietenkin se, että lapsi maksaa leiristä ja tahtoo rahalleen vastikkeen. Mutta mitä jos avulias tahtoo auttaa, toisetkin oppivat auttamaan. Itsestään selvänä ei voida pitää leiriläisten apua, mutta kuuluuhan koulussakin usein pöydän siistiminen ruokatapoihin?

Voisi siellä hevosharrastuksen huippulukemilla, leirillä, oppia jotain muutakin elämässä arvokasta. Tuskin raatamisesta on kyse? Jos ei oma äitisi kotona vaadi sinulta mitään apua, voi oma kotisi aikuisuudessa olla melkoinen sekamelska. Taitaa olla turha kärttyillä, vaikka laiskamatoikäinen olet. Kyllä voi oppia jotain, mistä kotonakin voisi olla hyötyä. Olen aivan varma, että leirin alussa vapaaehtoisina keittiöhommiin ilmoittautuvat viettävät aikansa yhtä leppoisasti kuin ne muut. Hyvä on pitää tiskin ajan tallin ovi kiinni, keittiön ovi auki."

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 09:09:18

Uma oli todella miellyttävä ihminen, tapasin useampaan otteeseen (olin itse varhaisteini silloin). Täytyy muistaa että maailma oli hieman eri 70-80-luvun taitteessa. Mielestäni vastauksissa oli paljon asiaa, osa oli tosi kärkeviä mutta niin oli osa julkaistuista kysymyksistäkin ihan älyttömiä.

Oli se vaan aikaa, kun ei googlailtu mitään vaan tietoa etsittiin kirjastosta ja opittiin käytännössä. Oli pakko seurailla toisten tunteja, pyöriä tallilla ja olla mukana hommissa ja sai arvokasta tietoa. Suurelta osin toki sen ajan mukaista ja käsityksiä on saanut moneen kertaan päivittää! Mutta tuntuu että useat "nykynuoret" hankkii tietonsa jostain tiktokista jota katsellaan tuntitolkulla, ja sitä ollaan joka alan asiantuntijoita, ja tallilla vietetään joku 1h 10min viikossa.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   19.7.24 09:16:43

Minulla oli oma hevonen. Lähetin Mistylle jonkin hoitoon liittyvän kysymyksen. Sain vastaukseksi "Kysy hevosen omistajalta" :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.24 09:55:58

"Olisko West-Wille ollut tämä

http://www.sukuposti.net/kuva/nayta/tapahtuma/24161/kuva/50586"

Juu oli juuri Jörö-Pekka. Taitaa olla jo tuonelan mailla, mutta hienoa Viholassa on, että ponit ovat saaneet jäädä "työuran" jälkeenkin eikä ole vain myyty johonkin vanhuuskotiin. Edelleen siellä näköjään ovat vielä -93 ja -88 syntyneet ponit, joita omassa lapsuudessa hoidettiin!

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   19.7.24 11:15:13

Muistan, kun joku kysyi Mistyltä, mitä tarkoittaa vastakkaiset avut kun ope ei kerro, ja että pitäisikö se ymmärtää selittämättä. Misty vastasi, että pitäisi, koska sana vastakkainen on suomea. Oli siinä muistaakseni joku selityskin, mutta aika tyly vastaus :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   19.7.24 11:35:56

Se palsta oli mun lemppari :D Seurasin myös Mistyn vaiheita, se suokkiristeytysten "linja" jatkui muistaakseni neljän polven ajan. Samoin Villivarsassa olleet Hiturin tarinat luin moneen kertaan. Hiturillahan oli myös vahinkovarsa lämppärin kanssa, josta tuli ihan mukava harrasteheppa.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.7.24 15:48:54

Muistan, kun joku kysyi neuvoa kuolaimen valintaan ja sai haukut, että miksi ensimmäisenä mietitään kuolainta, ostaisit vaikka kaviokoukun :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.7.24 16:44:12

En yhtään muista Mistyn vastauksia noin kärkkäinä! Luin Hevoshullua koko 90-luvun ja mieleen on jäänyt vain hyviä vastauksia ja sitten toisaalta kysymyksiä, joihin osasin jo loppuvaiheessa itsekin vastata.

Pitää joskus selata vanhat HH:t läpi ja erityisesti Mistyn palstan vastaukset :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Loop 
Päivämäärä:   19.7.24 19:08:23

Niin Jörö-Pekkahan se olikin eikä ukkopekka :D melkein sama :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   20.7.24 20:43:13

"En yhtään muista Mistyn vastauksia noin kärkkäinä! Luin Hevoshullua koko 90-luvun ja mieleen on jäänyt vain hyviä vastauksia ja sitten toisaalta kysymyksiä, joihin osasin jo loppuvaiheessa itsekin vastata."

Olisiko tyyli pehmentynyt ajan myötä? 70-80-luvuilla oli välillä aika ivalilnen tyyli, jos oli tyhmä tai vääränlainen kysymys.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   20.7.24 22:55:58

HH tuli mulle ysärillä. Muistaakseni silloin Misty vastasi ihan asiallisesti.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.7.24 23:01:40

Hyvin on muistissa. Siskolle tuli Villi-Varsa, minulle H-H. Sen verran nuori olin tuolloin etten osannut lukea rivien välistä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   21.7.24 14:44:48

Oliko Uma vanhapiika?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 14:58:01

Oli, mahtoiko miehistä tykätäkään...

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 14:59:34

En itse muista niitä vastauksia mitenkään piikittelevinä. Nyt kun olen lukenut vanhoja Hevoshulluja niin joistakin kyllä huomaa, että vastaajalla ei tainnut olla ihan käsitystä siitä minkälaisia "ratsastuskouluja" ja tallinpitäjiä tuolloin oikein oli. Aikuinen ja opettaja ei todellakaan ollut aina oikeassa. Tämä tuli mieleen esimerkiksi kysymyksestä, jossa ihmeteltiin huutavaa ratsastuksenopettajaa ja vastauksen asenne oli se, että jotkut lapset pitävät ihan normaalia opettamista huutamisena. Kun todellisuushan oli se, että osa opettajista, tai itse asiassa hyvinkin moni ihan todella karjui pää punaisena ja käytti muutenkin todella moukkamaista kieltä. Vaativa voi olla sivistyneestikin eikä opettajaa pelkäävä oppilas opi. Varsinkin kun oppilaat ovat lapsia. Toki Mistykin sanoi, ettei saisi karjua, mutta tuntui ettei vastauksessa ihan ymmärretty, että se karjuminen oli hyvin yleinen opetustyyli tuolloin.

Enimmäkseen kyllä pidän tuota hyödyllisenä palstana, eipä vastaavia taida enää olla.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.24 17:12:24

Miksiköhän lehden toimitus ei puuttunut tuohon kettuiluun vaan julkaisi palstaa?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 17:53:39

Voi voi,ajat olivat silloin toiset.
Eikä oltu niin kauhean pikkumaisia kuin nykyään.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   21.7.24 18:06:10

"Lähettäjä..

Päivämäärä21.7.24 17:12:24

Miksiköhän lehden toimitus ei puuttunut tuohon kettuiluun vaan julkaisi palstaa?"

Tuohon aikaan oli ihan normaalia ja yleisesti hyväksyttyä, että aikuiset olivat ilkeitä ja vihamielisiä lapsia kohtaan. Lasten nolaamista ja fyysistä kurittamista pidettiin toimivina kasvatuskeinoina.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.24 18:22:19

"Tuohon aikaan oli ihan normaalia ja yleisesti hyväksyttyä, että aikuiset olivat ilkeitä ja vihamielisiä lapsia kohtaan. Lasten nolaamista ja fyysistä kurittamista pidettiin toimivina kasvatuskeinoina."

Ei Umasta kyllä tuollaista kuvaa saanut, kyllä hän vaikutti ihmiseltä, joka aidosti välitti lapsista ja halusi heitä auttaa, joidenkin vastausten tietystä piikikkyydestä huolimatta. Tällä palstalla ollaan ilkeitä tosi nuorillekin, ei Uma sellainen ollut.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   21.7.24 19:15:13

En minäkään ilkeäksi ihmiseksi väittäisi, mutta esimerkiksi sarkasmi ei oikein lasten kanssa toimi ja vaikuttaa ilkeämmältä kuin ehkä oli tarkoitus.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.24 23:07:08

. Olen syntynyt -77, joten tiedän varsin hyvin nuo ajat, joten säästä voivottelusi jollekin toiselle. Minulle myös tuli HH, tosin en muista Mistyn palstan sisältöä enää. Tuskinpa sisältö oli edes niin rankkaa kuin täällä väitetään, kun ei ole jäänyt mieleen.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Makkarasämpylä 
Päivämäärä:   21.7.24 23:38:18

Olin Uman luona ehkä 13-14 vuotiaana ja siellä oli muitakin nuoria tyttöjä. Aika paljon oli hommia, vuohien lannat kerättiin kumihanskoin ym.
Myöhemmin syksyllä ilmestyi naistenlehti jossa kertoi että yksi tytöistä (olin jutussa tunnistettava) oli muille väittänyt maanneensa 50 pojan kanssa. En edes tuolloin 13-14 vuotiaana voinut ymmärtää miksi tuollaista väitettiin tai miksi Uma ei selvittänyt asiaa. Lähdin tuolta työleiriltä ennen sen loppumista, olin hiukan arka, tunsin olevani ulkopuolinen ja muilla oli enemmän tarvetta miellyttää Umaa.
Näin aikuisena ei koskaan tulisi mieleeni julkisesti tarinoida ala-ikäisten toisistaan väittämiä asioita mediassa, enkä ymmärrä vieläkään miksi Uma niin teki. Omat muistot eivät kyseisestä henkilöstä ole lainkaan hyvät.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   22.7.24 23:17:26

Historian havinaa Misty

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   23.7.24 00:17:07

Muistan myös kysymyksen, että mitä tehdä kun poni hikoilee niin paljon. Vastaus oli kärkäs, että mitä oikein teette ponin kanssa, että se hikoilee. Parempi olisi ottaa leluhevonen hoidettavaksi tms. Minulle ei tullut kysymyksestä ollenkaan mieleen sellainen, että ponia esim. juoksutettaisiin hikeen, vaan paksukarvainen poni voi hikoillaihan levossakin. Siihen aikaan ei klipattu kuin joissakin hienostotalleissa.

Uma ei todellakaan ollut mukava kaikille ja oli usein todella tyly ja puhui rumasti.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: pimpom 
Päivämäärä:   23.7.24 00:54:01

Ylempää poimittua: ” Vaikka hän kysymyspalstallaan vastailikin, ihan tavallinen tätiharrastaja oli kuten koko Hevoshullun toumituskin.”

Tän perusteella menee käsitys tavallisesta tätiharrastajasta uusiksi. Harvalla tädillä on omassa pihassa viisi hevosta, joista neljä oli omaa kasvatusta ja se ensimmäinenkin varsana hankittu. Ei se ihan harrastelua ole niitä pitää ja kilpailuttaa, vaikkei itse ratsastaisikaan. Umalla oli sellaista vanhan ajan hevosmiestaitoa, mitä oppii nimenomaan hevosten kanssa olemalla ja tekemällä.

Marko Björs mainitsi jossain haastattelussa tärkeimmiksi mentoreikseen hevosalalla Kyran ja Uman.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   23.7.24 15:14:47

Multa on kanssa mennyt ihan ohi se että Uma olisi ollut vastauksissaan noinkin töksäyttelevä. Olen syntynyt 70-luvun alussa. Meille tuli Hevoshullua ja Villivarsaa ja taisi joku Misty vastaa -kirjakin olla kotona. Kaikki Uman hevoskirjat oli varmaan jatkuvasti meillä kirjastosta lainassa, ensin oli Misty, sitten se sen tammavarsa Mostly Minx ja orivarsa Cappuccino.. haaveilin jonain päivänä olevani samanlainen täti, no ei tullut ei :D itse asiassa kaipaan noita kasarivuosia, kun kaikki kommunikaatio ihmisten välillä tapahtui joko kirjeitse, puhelimessa puhuen tai yhdessä ollen. Mentiin keppareilla maastoesteitä ja ratsastettiin eväsretkelle läheiselle järvelle. Haaveiltiin turvallisesti, jos otettiin kuvia niin niitä ei kovin moni päässyt näkemäänkään. Nyt vaan nuoret heppailijat tiktokissa pilkkaa toisiaan ja vähän väliä on somekohu jonkin yksittäisen ihmisen julkaisun johdosta. Voisiko teleportata takasin kasarille..

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   23.7.24 15:32:11

Yks kysy Mistyltä että saako sänkipellolla ratsastaa? Vastaus oli että sänkipellon omistaja päättää saako sänkipellolla ratsastaa. Kysyjä varmaan tarkotti että sopiiko sänkipelto hevosen kavioille vai haittaako ne tikut siellä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 18:19:02

No se, että joku Marko kertoo mentoriksi Umn, ei paljon hetkauta. Oletteko nähneet, kuinka hän ratsastaa saati miten käyttäytyy kisoissa tuomarina? Kaikkea muuta, kuin sivistynyt, toisia kunnioittava ja tehtäviään vakavasti ottava esimerkillinen ihminen.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.24 20:14:37

"Ylempää poimittua: ” Vaikka hän kysymyspalstallaan vastailikin, ihan tavallinen tätiharrastaja oli kuten koko Hevoshullun toumituskin.”

Tän perusteella menee käsitys tavallisesta tätiharrastajasta uusiksi. Harvalla tädillä on omassa pihassa viisi hevosta, joista neljä oli omaa kasvatusta ja se ensimmäinenkin varsana hankittu. Ei se ihan harrastelua ole niitä pitää ja kilpailuttaa, vaikkei itse ratsastaisikaan. Umalla oli sellaista vanhan ajan hevosmiestaitoa, mitä oppii nimenomaan hevosten kanssa olemalla ja tekemällä."

Kyllä hän oli, ihan tavallinen kukkahattu-täti harrastelija. Se ensimmäinen varsana hankittu "siitostamma" oli täykkärin ja suomenhevosen risteytys ja tällä sitten jalostettiin. Kasvatit olivat muilla koulutetravina, ratsastettavana ja kilpailutettavina, useimmat taisi myydäkin. Ja se hevosmiestaitokin oli varmaan sitä mitä ihan jokainen oppii yhden hevossukupolven aikana pollensa pihassa pitäessään, ei sen kummempaa rakettitiedettä kuin paskalappamista ja pikku haavoja. Hevostaitojensa takia hänelle tuskin on syytä hattua nostaa, enemmän aikaan hän ehkä sai kirjallisella saralla.
Siihen maailmanaikaan oli paljon hyviä, vielä tähänkin päivään asti vaikuttavia kokeneita hevosammattilaisia, Uma heidän joukkoonsa ei kuulunut.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.7.24 21:33:37

Minulle on jäänyt mieleen, kun joku kysyi, voiko hevoselle antaa ruohonleikkurilla leikattua ruohoa vai onko siinä bensaa. Vastaus kuului, että tavallisesta käsikäyttöisestä (kelaleikkurista) ei tietenkään tartu bensaa, kun ei siinä sitä käytetä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.7.24 06:21:41

Paras

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Jju 
Päivämäärä:   24.7.24 07:16:25

Hyvin muistan. Mieleeni on jäänyt se, miten Misty (Uma) vastauksessaan paheksui korvakoru a ja sitä, miten sellaiset "killuttimet" ei tallille kuulu. Jos sellaiset on ihan pakko tallille laittaa, niin hyvin pienet ja huomaamattomat nappikorvikset. Juu kyllä ymmärrän, turvallisuus asiahan se on. Tosin silloin alakouluikäisenä syyllistin itseäni jo siitä että minulla ylipäätään oli (nappi)korvakorut.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Niiranen 
Päivämäärä:   24.7.24 11:18:57

Yllättävää, varsinkin kun on itse ollut koulukiusattu.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.7.24 18:19:02

No se, että joku Marko kertoo mentoriksi Umn, ei paljon hetkauta. Oletteko nähneet, kuinka hän ratsastaa saati miten käyttäytyy kisoissa tuomarina? Kaikkea muuta, kuin sivistynyt, toisia kunnioittava ja tehtäviään vakavasti ottava esimerkillinen ihminen.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.7.24 11:32:36

^^ niin kumpi marko vai uma?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: hi 
Päivämäärä:   24.7.24 11:34:04

Tuolla ylempänä piste kirjoittikin hyvin. Uma ei tosiaan ollut mikään raudanluja hevosnainen. Mistynkin osti tietämättä mitään hevosista.
Muistan, kun kauhisteli Minkin ratsuttajalle, kun Minkki oli vähän hionnut satulan alta ratsastuksen jälkeen, että oliko liian kova treeni vai pitäisikö ruokaa lisätä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Niiranen 
Päivämäärä:   24.7.24 17:00:51

Marko.

Lähettäjä: joo
Päivämäärä: 24.7.24 11:32:36

^^ niin kumpi marko vai uma?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Yllis 
Päivämäärä:   24.7.24 17:17:30

Missä tämä Uman talli oli?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 17:23:39

Muistelen, että Uma asui jossain Vihdin-Veikkolan tienoilla, voin muistaa väärinkin.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Luoti 
Päivämäärä:   24.7.24 17:47:01

Eikös Uma hevosineen asunut ainakin joskus Paksalossa? Mutta taisivat asua muuallakin.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Niiranen 
Päivämäärä:   24.7.24 20:54:18

Eikös Uma jossain vaiheessa asunut Hiidenvedelläkin?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Bianca 
Päivämäärä:   24.7.24 22:38:08

Muistan hyvin, oi aikoja.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.7.24 22:55:21

Muistan

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.7.24 10:12:57

En oikein itse tykännyt Umasta, kun isompana teininä kohtasin. En ollut erityisemmin tekemisissä, mutta joku niistä hevosista (olisko Cappuccino tai joku muu C:llä alkava) ollut Rusalla hetken. Oli sellainen jyrä, että kun boksin oven avasi, niin yritti kaahottaa ihmisen yli ulos boksista. Uma otti kirjoituksissaan vähän taiteilijan vapautta, jos haastatteli jotain tyyppiä niin ei se lopputulos välttämättä ihan tunnistettava ollut.

Pienempänä teininä ihailin Umaa, luin Misty vastaa -palstaa ja Murkku-kirjan. Sitten luin myös kaikenlaisia ikävämpiäkin kokemuksia ”kerppujen keräys -leireistä”, Uma kai oli vähän vanhan kansan ihminen ja ei me 70-luvulla syntyneet enää mitään Aina Ahkeria ja Nöyriä Pikku Piikoja oltu.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   25.7.24 10:38:17

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/07/14/nuorten-ja-elainten-ystava-uma-aaltonen

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   25.7.24 11:15:17

"Oliko Uma vanhapiika?"
"Oli, mahtoiko miehistä tykätäkään..."

So? Itselleni miehen "saaminen" ei ole koskaan ollut ylimpänä intresseistäni ja Umalla oli minulle teininä iso merkitys juuri siksi, koska oli niitä harvoja naisia, joihin pystyin samastumaan. Mun haaveena oli oma maatila, hevoset ja koirat ja yrittäjyys. Ei koskaan mies, perhe ja turvallinen palkkatyö...En koe, että olisin perheellistä ihmistä huonompi vaikka nainen ei vielä nykyäänkään tunnu olevan mitään ilman miestä. Jos ei miestä ole, niin sitä pitää ainakin aktiivisesti etsiä ja jos ei etsinnästä huolimatta löydä niin pitää analysoida, miten saisi itsestään miestä miellyttävän!

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   25.7.24 12:20:47

Tai oletus, että jos ei ole miestä niin on varmaan vain naisista kiinnostunut. Ihan käsittämätöntä vielä nykypäivänä, että toisen parisuhde tai sen puute kiinnostaa niin paljon ihan vieraita ihmisiä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   25.7.24 12:43:06

Kieltämättä outo logiikka, että jos ei ole miestä, tykkää naisista, vaikkei ole naistakaan.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   25.7.24 13:10:52

"Kasvatit olivat muilla koulutetravina, ratsastettavana ja kilpailutettavina, useimmat taisi myydäkin. Ja se hevosmiestaitokin oli varmaan sitä mitä ihan jokainen oppii yhden hevossukupolven aikana pollensa pihassa pitäessään, ei sen kummempaa rakettitiedettä kuin paskalappamista ja pikku haavoja. Hevostaitojensa takia hänelle tuskin on syytä hattua nostaa, enemmän aikaan hän ehkä sai kirjallisella saralla.
Siihen maailmanaikaan oli paljon hyviä, vielä tähänkin päivään asti vaikuttavia kokeneita hevosammattilaisia, Uma heidän joukkoonsa ei kuulunut."

Pakko tähän kommentoida, että tämähän se oli koko jutun pointti. Ei tuolloin 70-80-luvuilla todellakaan kaikki vieneet varsojaan ratsutettaviksi tai kilpailtaviksi. Ja ei "kokeneet hevosammattilaiset" todellakaan jakaneet tietojaan. Ei varsinakaan maalaispikkutytöille! Tuskin kaupunkilaisillekaan. Kyllä minulle ainakin Hevoshullun juttusarjat sekä kirjat mm. Minkin ja Cappuccinon vaiheista olivat ihan oikeaa hevostietoa, jota ei siihen aikaan olisi mistään muualta saanut. Mistykin vastaili mielestäni ihan järkevästi. Erityisesti on jäänyt mieleen, kun joku kysyi mitä tehdä kun isompi kaveri leuhkii oman hevosen saamisella ja se vähän ottaa pannuun. Misty vastasi että vastaat vaan rauhallisesti että ehkä itsekin hankin oman hevosen aikuisena. Ja vielä, että saattaakin olla todennäköisempää kuin tämän kaverin hevosenhankinta. Mielestäni kannustavasti vastattu;D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.7.24 13:21:56

Eihän se uma mikään pahis ollut, tavallinen ihminen joka varmaan teki asiat niin kuin itse oikeaksi katsoi ja tunsi. Voi olla että printissä mielipiteistä tulee vähän yksioikoisempia, mutta jo teininä olisin kaivannut vähän enemmän nyansseja ;) mutta ehkä niiden aika ei silloin vielä ollut.

Se oli vielä sitä kautta, kun kaikenlainen meikkaaminen oli ”itsensä (t)ehostamista”, huonon itsetunnon merkki, ehkä peräti provosointia tai hätähuuto. Siinä sitten sai miettiä, miksi oma äiti meikkaa töihin :D Vai onko joku tietty ikä, missä meikkaaminen onkin jees ja sitä ennen säälittävää?

Siitä ihmisten yli rynnivästä Cappuccinosta mulla oli jotenkin käsitys, että Umalle oli horsemanshipiä kun ei hevosta kieltänyt liikaa. Ehkä olin ymmärtänyt väärin, en tiiä, ihmettelin sitä aikanaan itsekseni. Jotenkin tuntui turvallisemmalta, kun hevonen kunnioittaa ihmistä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Vertaistuki 
Päivämäärä:   25.7.24 13:53:11

Mä olin Uman työleirillä (yksin) 3 pvää kunnes soitin itkien faijan hakemaan pois. Uma lähinnä haukkui koko ajan, olin laiska ja tyhmä ja kömpelö. Esim kun kerran menin keittiöön liukas kynnysmatto hieman kääntyi. Suoristin ja pyysin anteeksi ja sain täyslaidallisen. Uma ei syönyt lihaa mutta minulle oli haaleaa kaupan maksalaatikkoa. Suihkuun ei saanut mennä siihen 3een päivään, vettä piti säästää. Horsmaa keräsin vuohille jätesäkkikaupalla, hevosiin en saanut edes koskea, en edes taputtaa kertaakaan koska olin niin tyhmä ja kömpelö (eli riski). Halusi lopussa takavarikoida kamerasta kuvatkin mutta en antanut. Ja 5mk puhelinrahaa, litran kauran hinta tjsp. Faijankin haukkui kun ei tullut autosta ulos kiittämään.

5v myöhemmin, parikymppisenä, otin yhetyttä sillä asia jäi vaivaamaan. Ei halunnut mua taloonsa vaan lähikahviossa tapaaminen. Sain valokuvan jossa hevosen ja ihmisen jalanjälki lumessa ja takapuolella teksti "Anteeksi, että olin niin suuri vaikuttaja elämässäsi". Olin kuulemma haukunut äitiäni, siksi. Ehkä "murkku-ymmärtäjän" pitäisi tietää, että äiti-kapinointi on aikas normalia.

No, vähän off topic. En tiedä sitten miten alistuvia ja palvelualttiita kaikki kiitosmistyt suitset päässä HHssa olivat. Itse olin ja olen klitti, velvollisuudentuntoinen ja kova työntekijä, joten en tiedä mikä siinä meni pieleen.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.7.24 14:27:55

Umalla oli ensin talli Pusulassa Hirvijoella ja myöhemmin Paksalossa (Hiidenveden vieressä).

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   25.7.24 14:37:44

Vertaistuki: Oot varmaan kertonut tuon jutun aiemmin täällä kun oli topa? Just näitä muistelin ku tuohon ekaan kommenttiin laitoin, että erikoiselta tyypiltä kuulosti sen vanhan topikin juttujen perusteella. Sun tarina oli ainakin tuttu, muistan tuon, että tapasitte myöhemmin.

Ihan karmeaa. Ja tosiaan olin unohtanut nuo kiitosmistyt suitset päässä, apua. Mä oon aikuinen ns. vanhapiika eikä kyllä ikinä tulisi mieleenkään ottaa mitään alaikäisiä nurkkiin pyörimään ja työleireilemään :D Toki ajat oli eri, mutta outoa on kyllä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 14:37:46

""Anteeksi, että olin niin suuri vaikuttaja elämässäsi"
No jopas! Kukas sen kissan hännän nostaa... :-O

Kitkerä vanhapiika jolta puuttui elämästä jotain olennaista ollakseen aidosti onnellinen. Tämä käsitys itselleni tuli silloin ja on edelleen.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 14:53:42

"Kitkerä vanhapiika jolta puuttui elämästä jotain olennaista ollakseen aidosti onnellinen. Tämä käsitys itselleni tuli silloin ja on edelleen."

Ja tämä "jokin olennainen" on tietysti mies? Voisiko olla, voisiko olla, että naisilla olisi muitakin syitä kitkeryyteen kuin miehen puute? En minä tiedä oliko hän kitkerä, itse en sellaista vaikutelmaa saanut, mutta jos oli niin mistä sinäkin sen kitkeryyden syyn muka tietäisit. On naisvihaa kuvitella, että naisella ei olisi mitään muuta elämässään kuin mies tai sen puute. Ja enemmän niitä syitä kitkeryyteen on naisilla miessuhteista kuin niiden puutteesta, ihan tutkitusti parisuhde miehen kanssa _laskee_ naisen elämänlaatua (siinä missä miehen tyytyväisyys elämään noysee parisuhteen myötä). Miehettömät naiset ovat keskimäärin onnellisempia kuin ne, joilla on mies. Niin paljon minäkin tiedän naisia, joita miehet ovat vain alistaneet, että paljon vapaampi ja onnellisempi uskon olevani näin vanhana piikana.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   25.7.24 14:54:00

"Kitkerä vanhapiika jolta puuttui elämästä jotain olennaista ollakseen aidosti onnellinen."

Ihminenhän ei toki voi olla vain ilmaisultaan kärkevä ja luonteeltaan vaikkapa päällepäsmäröivä tai vahvatahtoinen tai määräilevä tai mitä ikinä. Ei, kyllä sen jotenkin täytyy liittyä naiseuteen ja sen vajavaiseen toteutumiseen eli perheen puuttumiseen.

Mistäs me muuten hänen onnellisuutensa tiedämme?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: erilainen kokemus 
Päivämäärä:   25.7.24 15:04:47

Mä hankin ekat korvakoruni vasta lähemmäs kolmekymppisenä ja nyt kymmenisen vuotta myöhemmin en vieläkään osaa pitää minkäänlaisia koruja (reiät taitaa olla jo ummessa) enkä osaa myöskään meikata ripsiväriä enempää.

Silloin lapsena 90-luvulla kuuluin edes tallipiiriin, kun tallille harvempi lapsi/teini siihen aikaan meikkasi. Koulussahan olin hylkiö. Joten kiitos Umalle siitä, että kritisoi korvakoruja ja meikkaamista! :D Olinpahan edes jossain asiassa hyvä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.7.24 15:16:54

Erilainen kokemus: Minä aloitin meikkaamaan koulussa siksi, että punastuin helposti ja kaikki kiusasivat siitä. Meikkivoiteen läpi se ei näkynyt, joten se pelasti minut ja edelleen näin 35-vuotiaana meikkaan töihinkin joka ikinen päivä.

Ei ole aikuisen tehtävä kritisoida nuorten meikkaamista tai koruja tai pukeutumista tai muutakaan. Korvakorut sain 5-vuotiaana pitkän kinuamisen jälkeen, olisipa ollut mahtavaa kun joku ylöspäin katsomani hevosihminen alkaisi niistä ripittää. Eipä ole koskaan hevoshommissa haitannut millään lailla.

Kertoo vaan siitä, että ihminen on täysin turhanpäiväinen besserwisser, jos nuorten meikkaaminen tai korujen käyttö persausta kutittelee.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 15:28:48

"Kitkerä vanhapiika jolta puuttui elämästä jotain olennaista ollakseen aidosti onnellinen."

"Ja tämä "jokin olennainen" on tietysti mies? Voisiko olla, voisiko olla, että naisilla olisi muitakin syitä kitkeryyteen kuin miehen puute? En minä tiedä oliko hän kitkerä, itse en sellaista vaikutelmaa saanut, mutta jos oli niin mistä sinäkin sen kitkeryyden syyn muka tietäisit. On naisvihaa kuvitella, että naisella ei olisi mitään muuta elämässään kuin mies tai sen puute."

Luehan nyt minun ja oma kommenttisi kertaalleen - kenellähän tässä on vahvoja kuvitelmia?

Minä en tiedä enkä oleta, siksi kirjoitin, että "jotain olennaista ollakseen onnellinen". Mikä kenenkin onnelliseksi tekee, sitä en pohtinut kommentissani.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 15:31:31

"Ihminenhän ei toki voi olla vain ilmaisultaan kärkevä ja luonteeltaan vaikkapa päällepäsmäröivä tai vahvatahtoinen tai määräilevä tai mitä ikinä. Ei, kyllä sen jotenkin täytyy liittyä naiseuteen ja sen vajavaiseen toteutumiseen eli perheen puuttumiseen."

Ja edelleen, sinä oletat näin. Minä oletin vain ettei hän ollut onnellinen, syytä en tiedä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 15:36:55

"Luehan nyt minun ja oma kommenttisi kertaalleen - kenellähän tässä on vahvoja kuvitelmia?

Minä en tiedä enkä oleta, siksi kirjoitin, että "jotain olennaista ollakseen onnellinen". Mikä kenenkin onnelliseksi tekee, sitä en pohtinut kommentissani."

Jostain syystä kuitenkin koit tarpeelliseksi kirjoittaa kitkerästä _vanhasta piiasta_.
Jos olisit kirjoittanut vain, että oli kitkerä ihminen niin en olisi kommentoinut.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   25.7.24 16:14:05

"Ja edelleen, sinä oletat näin. Minä oletin vain ettei hän ollut onnellinen, syytä en tiedä."

Kuten piste jo totesikin, sinä vain oletit, mutta vanhapiikuus oli jostain syystä olennainen asia.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Vertaistuki 
Päivämäärä:   25.7.24 17:08:05

zxc joo oon kertonu ennenki. Tällä kertaa en edes jaksanut laittaa siitä kun löi. XD

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Rr 
Päivämäärä:   25.7.24 21:52:03

Mistyn palsta oli legenda! Kirjakin on vielä jossain tallessa. Uman paikka oli 80-luvun loppupuolella Hiidenvedellä Paksalossa. Kävin kerran perheen kanssa joskus silloin, kun Cappucino asui muualla. Minulle uma opetti loppuelämäkseni, että hanskat kädessä ei kätellä :D

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 23:10:09

Tosi hämmentävää lukea näitä kokemuksia siitä, että Uma olisi ilkeillyt, raivonnut ja lyönytkin. Toki tänne voi kuka vain kirjoittaa mitä vain, mutta mitä sillä kukaan saavuttaisi, että kirjoittaisi perättömiä juttuja ihmisestä, joka ei ole enää elossa.

Enhän minä häntä tuntenut, mutta nuo jutut vain kertovat ihan päinvastaista kuin minkä kuvan tästä ihmisestä sai. Tosi surullista jos hän oikeasti käyttäytyi noin.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Vertaistuki 
Päivämäärä:   25.7.24 23:28:49

Joo en tiedä olisiko hiljainen ja nöyrä ja joka välissä kysyjä (mitä haluat /miten haluat) toiminut paremmin? Itse yritin miellyttää mutta olin nuori ja päättelin välillä väärin. Ja Uma ei auttanut tai opastanut, pikemminkin kiusasi.

Esimerkki. Ekana iltana Uma kysyi milloin nousen aamulla. Olin siellä kesäloma-aikaan enkä koskaan tehnyt esim kesä- tai muitakaan töitä. Hoitohevonen oli ratsastukoululla mutta mitään tallirutiineja (aamutalleja) en kyllä myöskään tajunnut. Sillä ratsastukoululla ei saanut päiväsaikaan edes olla, tunnit olivat iltaisin. Ikää 14 v. Herätyskelloa ei ollut mukana (eikä vanhemmat keksineet opastaa). Sanoin rehellisesti että riippuu milloin herään.

No, ekana aamuna nukuin ns pommiin, tosin en itse ehkä tajunnut, eli menin alas 9 maissa. En muista sanoiko Uma tästä kummempia.

Ehkä jotain kuitenkin (että oli itse noussut aiemmin) sillä kun seuraavana aamuna heräsin seitsemältä kipaisin heti alas. Jolloin Uma ajoi minut takaiain ylös, jos kerta yhdeksän oli eilenkin niin nytkin. Vasta 2h myöhemmin oli lupa mennä alas.

Kysyin, että mikä meni pieleen niin hän sanoi että olin "prinsessamaisesti" kertonut nukkuvani niin pitkään kuin huvittaa. Että olisi pitänyt olla herätyskello mukana, asenne väärä.

En _tiennyt_. Fiksumpi aikuinen olisi kertonut säännöt alkuun eikä kiusannut turhaan.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   25.7.24 23:40:58

Hain tuonne yläasteella tettiin, luojan kiitos en päässyt, kun näitä juttuja nyt lukee. Olin kiltti ja hiljainen sekä hieman tyhmäkin, olisi syönyt minut elävältä.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Don 
Päivämäärä:   25.7.24 23:47:02

Minulla oli nuorempana Uman ja jonkun muun kirjoittama pehmeäkantinen hevostietokirja, mikähän sen nimi oli... Siinä oli piirroskuvat ja koko kirja taisi käsitellä sitä, miten tallilla ollaan. Ei niinkään hevostietokirja, vaan ehkä enemmän sellainen asennekasvatuskirja. Asiallista tekstiä, mutta olihan siinä aika tiukka sävy! Kirja oli varmaan ysärillä tehty. Siihen sävyyn opastaminen ei ehkä nykyään menisi monellekaan läpi, en tiedä onko mennyt silloinkaan.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: riu 
Päivämäärä:   26.7.24 13:39:39

Kuulostaa sellaiselta vanhan kansan tavalta, että lapsia kohdellaan nolaten ja ivallisesti, "että oppivat". Ehkä saanut itae sellaisen kasvatuksen?

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: jänö 
Päivämäärä:   31.7.24 18:08:11

Uma oli ehta eläinsuojelija, joka aloitti Suomessa kampanjan turhia eläinkokeita vastaan. Kirjoitti kirjankin "Kani ei osaa itkeä". Jos täällä nyt joku tikintokineläinfiilistelijä ihmettelee nimeä, niin nimenomaan kaneja käytetään edelleen kosmetiikkatesteissä, koska niillä kyynelneste ei pääse huuhtomaan kemikaalia silmistä. Ei kai siis ihme, että kannusti tulemaan meikittä talleille?
Uma myös lanseerasi termin "murkku" murrosikäisistä (=teineistä) ja tekintodella paljon töitä myös toimittajana ja kirjailijana, jotta kyseisen ikäisten käyttäytymistä ymmärrettäisiin.
Hyvin on.jäänyt myös mieleen koiraohjeita ja varsan vieroitusohjeita ( lempeästi, pliis)

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: apua! 
Päivämäärä:   31.7.24 18:39:24

Nimim. Joo
" Oliko Uma vanhapiika"
Siis mitä helvatia??? Missä kohtaa on naiaoletetut vajonneet tällaiseen, että pokkana arvotetaan (kauan sitten ) kuolleen naisen ihmisarvoa jonkun parisuhteen tai avioliittomaneerin kautta?? Ja miksi ihmeessä Uman seksielämä kuuluisi kellekään, saatikka vuosikymmenien jälkeen??
Jos tämä on sitä "uusien sukupolvien " sivistystä ja uutta ajattelumallia, niin hyvää päivää ja mene viiskytluvulle. Pistää miettimään näitä "uusia" hevostaitokäsityksiäkin

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Ole 
Päivämäärä:   31.7.24 20:29:55

Uma kiersi paljon kouluissa ympäri maata ja teki valistustyötä nuorten ja lasten parissa, eri aiheista eri ikäiselle. Ote ei ollut ylhäältä sanelua, vaan uma oli aikaansa edellä näkökulmissaan ja kommunikoinnissaan. Kouluille ja muihin tilaisuuksiin lähti usein kirjoissa seikkailevat vuohet, kanit ja koirat mukaan.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.24 21:27:17

”Lähettäjäriu
Päivämäärä26.7.24 13:39:39

Kuulostaa sellaiselta vanhan kansan tavalta, että lapsia kohdellaan nolaten ja ivallisesti, "että oppivat". Ehkä saanut itae sellaisen kasvatuksen?”

Tätä itsekin mietin, eipä se siitä oikeaa tai reilua tee, mutta muistan omasta lapsuudestani muutamankin ihmisen joiden mielestä lapsia on hyvä kasvattaa nolaamalla.
Itse asiassa lopetin yhdellä tallilla käymisen koska omistaja/ratsastuksenopettaja oli tällainen.

Itse olen hiukan liian nuori muistaakseni Mistyn palstan, mutta jossain kohtaa Hevoshullussa oli kyllä joku palsta Mistystä ja tämän varsoista, en vaan muista nimeä. Enemmänkin tarinallinen juttu.

  Re: Muistatteko Misty vastaa -palstan?

Lähettäjä: Hartsi 
Päivämäärä:   1.8.24 00:27:06

Muistan palstan, mutta en ollut mikään suuri fani. En halua vähätellä kenenkään kokemuksia - hirveää, että aikuinen ihminen on kohdellut lapsia niin huonosti kuin täällä kerrotaan, mutta Uma on varmasti ollut myös aikakautensa tuote. Ollut mukana tekemässä tärkeää valistustyötä eläinten oikeuksien puolesta, mikä vaatii aika kovaa nahkaa. Mutta edistyksellisinkään ihminen ei ole täydellinen.

On varmaan ollut rankkaa tuohonkin aikaan pitää montaa hevosta yksin jollain toimittajan palkalla ja 40-luvullaa syntyneelle maailma on varmasti ollut hyvin erilainen paikka. Mun oma ratsastuksenopettaja nuoruudesta oli samoilta ajoilta ja välillä lähdettiin tunnilta itkien kotiin, kun oltiin saatu aika rajua palautetta.. Muistelen tätä opettajaa kyllä lämmöllä, sillä paljon sainkin häneltä, mutta vähän jännitti aina kysyä häneltä jotain, sillä helposti väänteli myös lasten sanat sellaisiksi, että vaikuttaisimme laiskoilta tai täysin ymmärtämättömiltä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.