Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.7.24 22:33:20

Kaveri varoitteli, kun testasin omalla. Hevonen olikin yllättävän kuuro pidätteelle niillä, vaikka kuolaimella tosi herkkis. Tuli sellainen fiilis selkään, että ei tämä nyt äkkiseltään miltään kovin vahvalta ”kuolaimelta” tunnu. Onkohan tuo hakkiksella nenän murtaminen ihan urbaani legenda, vai tietääkö joku tosiaan tämmösen tapauksen?

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.24 22:37:26

Itse tiedän tapauksen jossa hackamore on saanut hevosen nenäpiihin turvotusta ja hevosesta tuli tosi arka päästä. Eikä ollut edes mikään pitkä hackamore.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.7.24 22:38:05

Oletko koskaan nähnyt hevosen kalloa? Liian alas asetettu hackamore on todella ohuen luun päällä.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.7.24 22:43:33

En kysynyt onko aiheuttanut arkuutta, ja tiedän myös hyvin miltä hevosen kallo näyttää. Kysyin, onko kenelläkään tiedossa luun murtumaa, joka olisi aiheutunut hackamoren käytöstä?

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.7.24 22:45:30

On.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.7.24 22:48:15

Sun hevonen voi olla kuuro hackamorelle, koska se tuntuu niin epämukavalta, että haluaa painaa sitä painetta vasten. Jos nyt kysyt täällä että voiko nenäpii murtua ja että miten voimalla saat sieltä rytkiä, VAIHDA SE POIS! Älä tee hevosestasi koekappaletta, että muuttuuko se nenä vai ei!!

Nyt valot päälle?!

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.7.24 22:52:34

Heh, tää oli ihan kertaluontoinen testaus, mulla ei edes ole omaa hackamorea, ja ratsastin ihan höyhenenkeveällä tuntumalla, niin kuin kuolaimellakin. Ei ole mitään tarvetta alkaa millään kuolaimettomalla tai kuolaimella vetämään hevosta! Että valoja päälle nyt vaan tuohon kommentointiin. :D :D Halusin vaan tietää onko tää urbaani legenda tää nenän murtuminen.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   7.7.24 22:54:38

Ei ole urbaani legenda. Huono ja osaamaton ratsastaja voi kyllä murtaa hevosen nenän.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Leg 
Päivämäärä:   7.7.24 22:59:02

Jos jollakulla on kokemusta, niin kertoisiko siitä vähän enemmän? Minkälainen tilanne, minkälainen hackamore jne. Niitäkin on niin erilaisia ja eri materiaaleista.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.24 23:08:44

Perus hackamorella hevosen nenäpiin oikeaan sivuun tuli murtuma. Hevoselle jäi koko sen loppu elämäksi oikealle puolelle ruma kyhmy, joka on aika iso ja näkyvä. Lisäksi turparemmi täytyy jättää aina löysälle. Ei kuitenkaan ole ”parannuttua” arka koskettaessa.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.24 23:13:35

Ihan itse olen murtanut teini ikäisenä. Toki hevonen, suitsien istuuvuden tarkistus ja sopivuus edes hevoselle oli hevosen omistajan moka ja edes hän ei syytöksiä minulle ladannut vaan olin ns. Heittosäkkinä selässä kokeilemassa sopiiko kuolain hevoselle kun omistaja ei itse uskaltanut kokeilla ensimmäistä kertaa. Kyllä, olin nuori ja tyhmä kun tähän suostuin. Liian matalalle asetettu, tämä hyvin ”perus” vipuvarellinen metalli hackamore. Hevonen säikähti, automaatio reaktio on pidättää ja kun ei kevyesti pysähdy niin siinä sitten tarvittu kuin hyvin vahva veto kuolaimesta, hiusmurtuma todettiin klinikalla kun seuraavina päivinä normaali turparemmi suitsitus aiheutti kovaa pään heiluttelua ja vastustelua ratsastuksessa jota ei aikaisemmin ollut.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   7.7.24 23:17:24

Eikö Kokemäellä näin joskus käynyt Suomessakin? Onko hevosen pään anatomia jollekin näin vieras? Googleta hevosen pääkallo ja katso mihin se hihna sijoittuu, ja kuinka paksua luuta siinä on. Tarvitseeko perustella?

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Ula 
Päivämäärä:   7.7.24 23:38:23

Miksi osa on niin takajaloillaan aloittajan asiallisesta kysymyksestä? Jos ei ole itse koskaan nähnyt jotain tapahtuvan tai edes kuullut että jollekin olisi tapahtunut, niin totta kai tulee mieleen kysellä että onko jollain muulla kokemusta.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.24 01:05:03

Opetitko sen pysähtymään uudesta avusta vai oletitko vain että osaisi? Hackamoren aiheuttama paine tuntuu hevosesta aika erilaiselta ja eri paikassa kuin tavallisen kuolaimen aiheuttama paine, joten on hyvin todennäköistä että hevonen ei vain ymmärtänyt apujasi ja siksi oli "kuuro pidätteille". Samoin kuin nuoret on aluksi "kuuroja" tai vanhatkin, jos yrität pysäyttää esim. pelkällä sanallisella pysähdy-käskyllä normaalien apujen sijaan. Ei auta vaikka käskyä toistaisi miten monta kertaa tai alkaisi huutaa, jos hevonen ei osaa.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Oona 
Päivämäärä:   8.7.24 09:46:52

Huoh, aika mies saa olla, että saa käsin murtumaan...

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Kammotus 
Päivämäärä:   8.7.24 10:36:35

Järkyttävää rääkkäämistä: Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.7.24 23:13:35

Ihan itse olen murtanut teini ikäisenä. Toki hevonen, suitsien istuuvuden tarkistus ja sopivuus edes hevoselle oli hevosen omistajan moka ja edes hän ei syytöksiä minulle ladannut vaan olin ns. Heittosäkkinä selässä kokeilemassa sopiiko kuolain hevoselle kun omistaja ei itse uskaltanut kokeilla ensimmäistä kertaa. Kyllä, olin nuori ja tyhmä kun tähän suostuin. Liian matalalle asetettu, tämä hyvin ”perus” vipuvarellinen metalli hackamore. Hevonen säikähti, automaatio reaktio on pidättää ja kun ei kevyesti pysähdy niin siinä sitten tarvittu kuin hyvin vahva veto kuolaimesta, hiusmurtuma todettiin klinikalla kun seuraavina päivinä normaali turparemmi suitsitus aiheutti kovaa pään heiluttelua ja vastustelua ratsastuksessa jota ei aikaisemmin ollut.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   8.7.24 11:39:08

Googleta huviksesi haulla hevosen pääkallo. Uskallatko?

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.24 14:27:27

Tavallisilla kuolainsuitsilla, liian kireällä turpahihnalla saa aiheutettua murtumia sekä hevosen kuonon päälle että alle. Tämä on tosi yleistäkin. Tutkimuksia löytyy saatavilla näistä.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   8.7.24 14:40:22

Tässä oli aiheena hackamore ei turparemmi, mutta kyllä se hevosen pää on herkkä eikä kuolaimeton ole yhtään sen parempi, kovin käytettynä. Ratsastajan käsi on ratkaiseva.

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   8.7.24 15:11:49

Olen nähnyt livenä. Eräs hiukan tasapainoton ratsastaja suokilla, jolla hackamore liian alhaalla. Oli maastosta tullessa turvotusta nenäpiillä ka valui verta toisesta sieraimesta :(

  Re: Hackamorella nenäpii murtuu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.7.24 18:52:19

Jos on oikein sovitettu niin ei saa kuin ehkä miehen voimilla. Jos on liian alhaalla niin on mahdollista

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.