Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   7.7.24 21:20:14

Jos niin, mistä aloittaa, tuntihevosella seurakisoista? Mikä laji sopisi tädille?

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.24 21:23:37

30v ei ole täti. Hyvin voi aloittaa

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: talli 
Päivämäärä:   7.7.24 21:28:04

Anna mennä vaan

tuntihepalla seura/tallikisoihin, siitä se lähtee :)

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   7.7.24 22:10:07

Helposti, miksei? Ainakin Kuolaintuella-blogin pitäjä aloitti kisaamisen varsinaisesti vasta kolmekymppisenä, osti 3-vuotiaan ratsastamattoman ja koulutti ja just oli blogissa postaus, että menivät nyt ekaa kertaa kansallista vaB (hevonen nyt 8 v.). Ei ollut mahdollisuutta kisata ennen tätä hevosta. Ja on monia muitakin, jotka eivät vain kirjoita. Se vanhan Kootussa ravissa -blogin pitäjäkin ainakin eteni kisauralla kunnolla vasta vähän aikuisemmalla iällä, en muista oliko kisannut ennen mutta aloitti Herttaa vuokraamaan heB-tasoisena ja lopulta starttasivat Interiä. Eivät kaikki kisaa teineinä kun ei kaikilla ole sponssaavia vanhempia.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Koulu 
Päivämäärä:   7.7.24 22:38:28

Minä olin 32v. kun menin ratsastuskouluhevosella elämäni ensimmäisen HeC:n harkkakisoissa. Joskus lapsena leirillä yritin suorittaa perusmerkkiä, mutta en saanut ponia laukkaamaan ja merkkisuoritus hylättiin. Siitä jäi kammo kouluratoja kohtaan.

Omalla ratsastuskoulullani on sääntönä, että ensin pitää käydä koulukisoissa (harkkakisat ok, ei ole pakko mennä seurakisoihin) ja saada HeC luokasta vähintään 60%, ennen kuin saa osallistua estekisoihin. Tämä sääntö siis koskee tuntihevosilla kisaavia oppilaita. Ulkopuolisilta ei vaadita estekisoihin HeC ”kvaalia”.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   7.7.24 22:44:35

Kyllä voi aloittaa kisailun vaikka 50-vuotiaana, ratsastustaidostahan se riippuu ja siitä, millaisia hevosia saa käyttöönsä.
Aikuisena aloittaneesta ei koskaan tule erityisen hyvää, mutta ihan kelpo alueluokkia pääsee helposti kisaamaan.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Jep! 
Päivämäärä:   7.7.24 23:04:21

Olin 42, ekat kisat tallin harkkakisat. Oli aika voittajafiilis lun uskalsikin yrittää:D

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.24 10:19:02

Tädille ja kaikille muillekkin sopii se laji mistä itse tykkää. Suosittelisin etsimään ratsastuskoulun, missä aktiivinen kisatiimi. Useimmiten syksyisin kartoitetaan seuraavan kauden kisaajat ja mietitään sopivat hevoset kaikille. Ratsastuskouluhevosilla kisaaminen vaatii yleensä myös pari treeniä viikkoon. Tietty jollain talleilla voi olla omia tallikisoja, joihin jokaisen (myös kisatiimiin kuulumattomien) on mahdollista osallistua.

Kyllä meidänkin tallilla aloitti viime kaudella +40 vuotias kisaamisen.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Oikea Täti 
Päivämäärä:   8.7.24 10:58:16

30 v e ole todellakaan täti, eikä ole 40 v myöskään. Vasta 50v- ylöspäin on täti.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Cipe 
Päivämäärä:   8.7.24 11:02:00

Kusaksen omistaja on harrastanut vasta muutamia vuosia, ainakin näin on jossain itse maininnut. Ja on varmaan reilu 40-v.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.7.24 11:17:41

Totta kai voi! Itsekin aloitin kisaamisen vasta lähempänä 30 v. Lapsena ja nuorena ei siihen ollut mahdollisuutta, mutta nyt on. Monella ratsastuskoululla pääsee osallistumaan koulun omiin harjoituskisoihin ja monilöa kouluilla on myös kisaryhmiä, joissa pääsee myös tallin ulkopuolisiin kilpailuihin.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.24 11:39:55

Aina toi blogin pitäjä jaksaa olla täällä omaansa mainostamassa. Noh, lisää valmennusta vaan, niin alkaisi tulla tulosta.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: VT 
Päivämäärä:   8.7.24 11:51:58

Itse aloitin kisailemisen ridakoulussa n 35 vuotiaana. Nyt 42 veenä tahti on hieman kiihtynyt omien heppojen myötä. Harrastusmielellä mennään ja kisat on itselle treeniä myös.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   8.7.24 12:01:58

Parempi 3-kymppisenä kuin viisikymppisenä, mutta muista, että lukemattomat tytöt aloittaa kisaamiseen kun ovat 10v+ ja lopettavat kun toisen asteen opinnot on käyty.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   8.7.24 12:05:55

Aloitin ratsastamisen ratsastuskoulussa viime kesänä, vähän ennen kuin täytin 45 vuotta. Lapsen hevosen selässä oon saanut istua joskus ja jouluna maastossa käyntiä pitkin ohjin.
Lapsena käynyt alkeiskurssin ja jonkun 10 kertaa sen jälkeen hevosen selässä teininä. Oon päässyt kisaamaan harjoitus- ja seurakisoissa helppo c ja esteitä 50 cm.
Jos oikeasti se kisaaminen kiinnostaa ja se oma juttu, niin kannattaa valikoida tarkkaan ratsastuskoulu ja selvittää miten suhtautuvat ja päästävät kisoihin oppilaita. Joissain kilpailu kisapaikoista on kovaa ratsastuskoulun oppilaiden kesken ja seula tiukka ja jossain taas meininki "kaikki kisaa jotka haluaa" eli hevosia jaetaan myös niille kokemattomille ja uusillekin.

Ja täti on enemmän mielentila kuin ikä :)

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.7.24 12:12:24

.... joku 20 v. voi olla enemmän täti kuin kolme kertaa sen ikäinen : )

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: 30 v kriisi 
Päivämäärä:   8.7.24 12:17:38

Ai että miten hyvään kohtaan tuli tämä keskustelu! Olen itse teininä ja nuorena aikuisena kisannut ja valmentautunut aktiivisesti, mutta nyt on tullut pari vuotta harrasteltua huonoissa paikoissa ja taso on tippunut heA-tasolta heD-tasolle. Puoli vuotta olen pitänyt kokonaan taukoa, ja tänään taas mietin että onkohan mitään järkeä enää edes miettiä jatkamista kun "olen näin vanha ja varmasti kovin taso takanapäin". Ikää juuri se 30 vuotta :D

Tämän keskustelun ansiosta en heitä vielä kirvestä kaivoon, vaan pitää nyt etsiä joku kuvio jostain, tai yrittää mahtua paikkakunnan parempaan ratsastuskouluun.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: kjhkjh 
Päivämäärä:   8.7.24 12:20:08

Meidän tallilla on täti 66v joka kisaa Inter-tasolla. Ei toki tuntihevosella.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   8.7.24 14:27:37

Nykyään voi kisata niin naurettavalla tasolla - jos nyt jotain taitoluokkia voi kisaamisena mitenkään pitää - että ihan kuka vaan vaikka ilman mitään taitoja voi sitä tehdä.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: ox ox 
Päivämäärä:   8.7.24 14:50:02

Taisi RR sun avautuminen tulla vähän väärään ketjuun. Aloittaja kysyi voiko kolmekymppisenä aloittaa kisailun.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.7.24 15:04:09

RR ei kai nyt ihan ilman taitoja.....: )?

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   8.7.24 15:05:43

Mun mies voitti 80 cm luokan ratsastettuaan kolmesti ja ollessaan 40v.
Kyllä helposti voi.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   8.7.24 15:20:18

Meillä päin hyppää edelleen aktiivisesti 70-80 luokkia vuonna 1946 syntynyt ratsastuskoulussa ratsastava rouva.

Hän on about kaikkien ihmisten sankari :)

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: xy 
Päivämäärä:   8.7.24 15:35:56

Tsiisus, miksi ei voisi? 3-kymppinen ei ole mikään täti.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.24 15:42:03

Ihminen ei ole koskaan liian vanha, paitsi jos kroppa ei kestä, päässä jo vippaa tai on kuollut. Liian paljon pohditaan ollaanko liian vanhoja milloin mihinkin, ikä on vain numero. Elämä on kuitenkin tehty elettäväksi :)

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: JR 
Päivämäärä:   8.7.24 19:17:33

Tottakai voit aloittaa! Oman kiinnostuksen mukaan kannattaa kokeilla sekä muutamat koulu- että estekilpailut niin tietää mikä kiinnostaa, myös maastoestekisat kivoja jos ratsastuskokemusta löytyy jo jonkin verran ja niitä tallilla järkätään. Lisätietoa tallisi hepoilla kisaamisesta saat omalta opelta parhaiten, osaa suositella ratsut ja luokat sinulle kisoihin. Aloita kuitenkin helpoista luokista, jotta ei tarvitse ekoissa kisoissa hermoilla ratoja tai estekorkeuksia vaan keräät hyvää kokemusta ensin. Harjoituskisat myös mainio tapa aloittaa tai rataharjoitukset sen mukaan mitä teillä järkätään.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: lillis 
Päivämäärä:   8.7.24 19:36:18

Kroppa, kunto, keskivartalo jne on syytä kuitenkin olla hyvässä kunnossa - siis kaiken ikäisillä - koska muuten ratsastus on todella epäreilua hevoselle. Ja normaalipaino pitää olla.
Mutta ikä ei ole tärkeää. Vanhempikin voi olla erittäin kovassa kunnossa.

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.24 19:58:14

Ratsastus ei ole iästä kiinni.

Ratsastuksessa tärkeintä kehonhallinta, keskivartalon hallinta, kunto tietenkin.

Motivaatio, halu oppia/treenata, säännöllinen valmennus, hyvä hevonen ei ole pahitteeksi.

…lahjakkuus(edes pieni) olisi kiva plussa…

Näillä pääsee jo pitkälle:)

  Re: Voiko vasta kolmekymppisenä aloittaa kisailun?

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   9.7.24 18:16:09

Taisin olla 54v ekat seurakisat omalla hevosella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.