Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   1.7.24 10:08:48

Miten te sivutoimisesti esim valmentavat tai tallityötä, ratsutusta tms tarjoavat toimitte ALV ja laskutus asioissa?

Tarkoitus olisi aloittaa pienimuotoisesti ja sivutoimisesti koko aika työn ohella valmentaminen ja hevosten kouluttaminen. Laskuttaa voi ilmeisesti kevytyrittäjänä, mutta miten se ALV kanta?
En ole yrittämisen kanssa ollut missään tekemisissä aiemmin, luin vero.fi sivuilta, että pienimuotoinen alle 15000e vuodessa tuottava toiminta joka on sivutoimista jne menisi 0 alv %?
Ratsastuskoulutunnit menevät ilm 10%, mutta niistä ei tässä ole kyse.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.7.24 10:35:46

"En ole yrittämisen kanssa ollut missään tekemisissä aiemmin, luin vero.fi sivuilta, että pienimuotoinen alle 15000e vuodessa tuottava toiminta joka on sivutoimista jne menisi 0 alv %?"

Onko tuossa siis jotain mitä et ymmärrä? Jos yritystoiminta on sivutoimista, liikevaihto tuskin ylittää 15 000 € vuodessa, jolloin ei ole alv-velvollinen.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.7.24 10:58:26

Kevytyrittäjänä, ilman omaa Y-tunnusta, sinulla ei ole "omaa" liikevaihtoa, vaan yritys on se laskutuspalvelu.

https://www.varvaamo.com/kevytyrittaja-ja-alv-rautalangasta-vaannettyna/

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   1.7.24 11:04:56

Kiitos vastauksista.

Tulollisesti siis kannattaisi mahdollisesti perustaa oma yritys, niin jäisi käteen enemmän.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   1.7.24 11:44:15

Ens vuonna alv raja nousee 20 000e. Eli ihan sama mitä teet, ratsastustunteja, lomituksia, valmennuksia. Niin ei tarvitse ilmoittautua alv- rekisteriin. Mutta jos haluaa hyödyntää alv-palautukset ostoista, niin sitten voi ilmoittautua rekisteriin

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   1.7.24 12:46:52

”Tulollisesti siis kannattaisi mahdollisesti perustaa oma yritys, niin jäisi käteen enemmän.”

Mahdollisesti, mahdollisesti ei. Siinä tulee sitten tilitoimiston laskut ym.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   1.7.24 13:40:09

Nyt ALV-velvollisuus raja on tosiaan 15t ja nousee ensi vuonna 20t. Tuohon asti voit tehdä ALV:ittomasta, mutta et saa vähennyksiä silloin mikäli ostat jotain yritykseen sisään. Voit rekisteröityä alv velvolliseksi myös alle tuon rajan, jolloin voit vähentää alvit. Jos ostat paljon niin voi olla kannattavaa, muuten ei. Tämä pätee kun toimit itse yrittäjänä (toiminimi, oy jne). Yel raja taitaa nykyään olla 8000e luokkaa eli kannattaa selvittää myös missä kohtaa pitää alkaa maksaa yelia. Yel pitää maksaa myös sivutoimisena, mikäli yel raja tulee täyteen.

Jos olet kevytyrittäjä niin maksat (laskutat) aina alvin, tienasit sitten 100 tai 100000e vuodessa, koska laskuttaja on alv velvollinen Kevytyrittäjänä et voi tehdä alv vapaasti ellei toimiala satu olemaan alv vapaa. Kevytyrittäjyys on käytännössä kallis kirjanpitopalvelu.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   1.7.24 13:46:55

Tilitoimistoa /kirjanpitäjää ei tarvi. Aika simppeliä on tehdä toiminimen kirjanpito, hiukan ottaa selvää asioista ja verottaja neuvoo. Ei tarvi tehdä tilinpäätöstä ja yksinkertainen kirjanpito on helppo

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.24 14:11:28

Minä teen OP kautta kevyt yrittäjänä, maksan mieluusti sen muutaman euron palvelusta, joka huolehtii, että mulla on ihan kaikki menot, tulot, vähennykset, alvit ja verot maksettu ja hoidettu ajallaan. Kaiken lisäksi se on todella helppo ja nopea, joten aikaa turhaan selvittelyyn ja kirjanpitoon ei käytännössä kulu laisinkaan. + Mikäli joku jättää laskun maksamatta, he hoitavat sen muistutuksen ja tarvittaessa perintään, itse saan aina rahan tehdystä työstä.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   2.7.24 10:08:25

Vielä sitä mietin, että mites kevytyrittäjänä jos vähennän esim ratsastushousut joita kuluu ja tarvitsen jos ratsutan, niin nakkaanko ne vain omaan veroilmoitukseen verovähennyksinä? Ns.samalla tavalla jos vähennän kokoaikatyöni kuluja

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.24 10:09:23

Ei, kun sä laitat ne yrityksen menoihin, vähennyksinä.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   2.7.24 10:22:45

-: Kevytyrittäjällä ei ole yritystä, eli vähennykset tehdään henk.koht. verotuksesta.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   2.7.24 10:47:53

mä olen tarjonnut hevosalalla palveluja omalla toiminimellä. Koen etten hyödy enää alvista koska alarajahuojennus poistuu.

Ensi vuodesta alkaen ryhdyn alv 0 mutta hintani pysyvät samoina, eli kuluttajalle samoina. Yrittäjät joutuvat siis maksamaan enemmän koska eivät voi vähentää alveja. Asiakkaistani puolet on kuluttajia ja puolet yrittäjiä.

Olen aina tehnyt enintään sen 15k, jolloin olen saanut pitää alvit itse, ts olen suhteessa työmäärään tienannut alvin verran enemmän kuin kollega joka laskuttaa yli 30k vuodessa. Onhan asetelma ollut epäreilu siksikin, etten ole ollut yel-velvollinen, koska työtulon minimi ei kuitenkaan täyty.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   2.7.24 12:54:19

Minkälaisia asioita olette laittaneet vähennyksiin, ajatellaan että toimitte valmentajina ja ratsuttajina. Omat ratsastusvarusteet ja ehkä jotain paksuja talvivaatteita/sadevaatteita jos osa valmennettavista ulkokentillä ja kylmissä maneeseissa.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.7.24 13:04:47

verotarkastuksessa ratsastusvaatteet eivät menisi läpi, koska vähennyksiin saa laittaa vain vaatteita, jotka kuluvat työn takia oikein erityisen paljon. Esimerkiksi jumppaohjaajan trikoot eivät mene vähennyksiin, eivät myöskään ratsastushousut.

vähennyksiinhän saa laittaa ihan kaiken ja keksityt kuitit päälle ja se toimii niin kauan kun (jos) tulee verotarkastus. On hyvin harvinaista päätyä verotarkastukseen jos on sivutoiminen yrittäjä.

Uusisointi aiheesta on hassua koska ei verottaja halua kirjanpitoja tai kuitteja. Se kiinnostuu niistä vain verotarkastuksessa, jolloin joudut selittelemään.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: Rasse 
Päivämäärä:   2.7.24 13:47:57

,,
Mites toi menee, kun olet ilmoittautunut alv-rekisteriin niin voitko siitä sitten jollain ilmoituksella erota ja jättää alv keräämättä jatkossa?
Katson verottajan sivuilta vielä tän, mulla kans ajankohtaista, koska hyödyt hankintojen vähäisyyden takia olemattomat ja tarvitsen enemmän rahaa käteen.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   2.7.24 14:26:24

^ en ole katsonut tarkemmin, mutta kyllä siitä eroon pääsee.

Ja sekin muutos on tulossa että jos se alaraja kuitenkin sattuu ylittymään, niin vasta ylimenevistä pitää sitten alkaa maksaa alvia, ei siis koko vuoden laskutuksista kuten tähän asti. Eli on tavallaan ihan turvallista vedellä nolla-alvilla ja liittyä takaisin arvonlisäverovelvolliseksi jos sille on tarvetta.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.24 15:09:33

Kyllä kevyt yrittäjällä on y-tunnus ja yritys. Rahat kierrätetään palvelun tarjoajan kautta, joka siirtää sinulle käteen jäävän osuuden, kun kaikki vähennykset on tehty.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.24 15:11:22

Ja kyllä, ihan kaikki mm. tietokone, puhelin, auto, ja vaatteet sekä varusteet hevoselle ja itselle.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.7.24 16:17:10

Yksi asia mihin olen usein törmännyt, on se, että laskulla/kuitilla lukee alv 0% vaikka yrittäjä ei ole arvonlisävero rekisterissä. Tämmöisessä tilanteessa tulee olla maininta ei alv. rek. Ovat kaksi eri asiaa. 0% alvia ei ole, mutta tämä maininta on kuitenkin väärin.
Tuosta muutoksesta, jossa mainittiin että alv rekisteriin tarvitsisi liittyä vasta jos liikevaihto ylittää 20 000€ ja vain ylimenevästä tarvitsisi maksaa ne alvit, en ole kuullutkaan. Ensi vuonna alaraja nouse tosiaan sinne 20 000€, mutta jos ylittyy niin alvit maksetaan takautuvasti on edelleen voimassa.

  Re: Sivutoiminen työhevosalalla alv?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   2.7.24 16:20:23

Kevyt yrittäjien palveluntarjoajat on sitten sikakalliita. Halvemmaksi tulee ottaa oma kirjanpitäjä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.