Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laumaeläinoppi

Lähettäjä: Sussissys 
Päivämäärä:   30.6.24 22:29:03

Opetetanko yleensä ikinä ratsastajia ymmärtämään miten laumaeläin (tai parvieläin) ajattelee, yms. Miten ne tilanteet hevosen kanssa joskus meneekin ihan perseelleen, vaikka paikka onkin rauhallinen ja yllätyksetön?

Usein olen törmännyt tilanteisiin, joissa nämä asiat on sivuutettu aivan täysin ja sen jälkeen mietitty "mikä meni vikaan?"

Itse puhun metsästäjän roolissa ja minulle nämä asiat ovat täysin selviä. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä se että jos on yhtään kovempi tuuli, niin hevoset (saaliseläimet) tiedostavat että metsässä on helpompaa hiipiä heidän luokse huomaamatta, jolloin hevoset on aina enemmän kierroksilla kuin yleensä. Tähän pitää myös ottaa huomioon lehtimetsän osuus (taustaääni) ja muut avoimet paikat (sateesta puhumattakaan).

Opetetaanko näitä asioita missään ratsastajille?

  Re: Laumaeläinoppi

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.6.24 22:36:42

Kyllä niitä opetetaan.

  Re: Laumaeläinoppi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.24 22:40:13

Missä niitä muka opetetaan. Itse en ole kuin raapaisuna kohdannut 30 vuoden aikana. Joskus Pollekerhossa taidettiin puhua.

  Re: Laumaeläinoppi

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.6.24 22:51:50

No itse ainakin paljon heppakerhoja ohjanneena, aika pitkälti aloitan tällä ajatuksella, ihan kaiken ikäisille. Hyvin lapsentajuisestikin voi selittää, miten hevonen toimii, käyttäytyy ja ajattelee, ja minusta se on kaiken A ja O hevosharrastuksessa, heti alkumetreillä - ymmärretään millaisia asioita ja miksi hevonen pelkää (ja nimenomaan pelkää - ei pelleile, testaa, ilkeile tms.), miksi se tekee asian x, miksi asia y oli eilen helppo ja tänään vaikea. Miten erilaiset olosuhteet vaikuttavat hevoseen. Kun tämä perustieto on ympätty ihmiseen heti kättelyssä, on paljon helpompi lähteä oppimaan käytännössä hevosten kanssa toimimista. Seuraa hevosille paljon johdonmukaisempaa, ymmärtäväisempää käsittelyä ja käsittelijöille vähemmän turhautumista, mutta myös paljon turvallisempia tapoja toimia.

  Re: Laumaeläinoppi

Lähettäjä: Sussissys 
Päivämäärä:   30.6.24 22:57:37

Näinhän se ois. Unohtaako ratsastajat sen sitten jotenkin, kun siirtyvät haastavampiin luokkiin ja kalliimpiin hevosiin?

Pelleilyt, testailut ja ilkeilyt kuuluu kysymykseeni myös.

  Re: Laumaeläinoppi

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   1.7.24 05:29:44

Tietysti. Kaikki ratsastajat lukevat hevoskirjoja, ja ovat yleisesti kiinnostuneita hevosista eläiminä. Ei siellä ole kukaan polkupyöränä niitä ajamassa. Seuroissa voi suorittaa hevostaitomerkkejä jne. Nettisivut on täynnä tietoja hevosista ja niiden ajatuksenjuoksusta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.