Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajo-opetus

Lähettäjä: Pelle 
Päivämäärä:   27.6.24 15:26:22

Mistä lähteä liikkeelle jos haluaisin opettaa 140 cm ponini ajolle. Ohjasajo on aloitettu. Koppikset kiinnostaa, mutta minkä kokoinen olisi hyvä? Onko aisan pituus tarkkaa? Mistä tietää millaiset valjaat on hyvät? Tarvitseeko niitä sovittaa samalla tavoin kun satulaa, ei varmaan? Cob-kokoisiin en ole törmännyt kaupoissa kun olen selaillut.

Sen verran taustaksi, että olen ajanut paljon lapsena sekä länki-että silavaljailla, lähinnä yhdenistuttavilla ravikärryillä ja reellä. Silloin on ollut muiden ponit eikä ole koskaan tarvinnut varusteita ostaa. Nyt kiinnostaisi nimenomaan koppikset, jotta mies voisi lähteä mukaan. Jonkun verran on koppiksia myynnissä mutta koko mietityttää. Poni on kuitenkin B-ponia isompi, vai?

Ja vielä kärryjä selanneena, mikä on vetokarttu ja miksi osassa myytäviä kärryjä on jarrut?

  Re: Ajo-opetus

Lähettäjä: Dido 
Päivämäärä:   27.6.24 15:36:10

Hevoskokoiset koppikset menee ihan hyvin, kovin raskaita en ehkä ostaisi ensikärryiksi mutta riittävän pitkät aisat isolle ponille. Ja aivan ehdottomasti siloja pitää sovittaa, ihan samalla tavalla niitä on eri mallisille hevosille kuin satuloitakin. Väärän malliset silat kipeyttävät hevosen helposti, joten ottaisin ihan osaavan ihmisen siloja sovittelemaan…

Vetokarttu on valjakkokärryissä, joihin tarvitset myös valjakkovaljaat, jarrukärryistä ei ole kokemusta mutta en laittaisi ratsulle.

  Re: Ajo-opetus

Lähettäjä: Aisan pituus 
Päivämäärä:   27.6.24 15:40:10

Aisan pituus ei kai ole niin kamalan tarkka. Ratkaisevaa on, että kopan ja takajalkojen väli on tarpeeksi pitkä, ettei ponin takajalat osu koppaan, jos vaikka innostuu laukkaamaan. Jos näin tapahtuu, niin poni voi pelätä loppuelämänsä koppakärryjä.

  Re: Ajo-opetus

Lähettäjä: Pelle 
Päivämäärä:   27.6.24 17:45:54

Okei! Tosi moni tuntuu omistavan yhdet silat joilla ajelee useamman hevosen sunnuntaiajelut, joten ajattelin ettäs e ei ole niin tarkkaa. Mutta hyvä tietää. Olisiko suositella ammattilaista joka sovittaisi silat? Uusimaalla ollaan.

  Re: Ajo-opetus

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   27.6.24 19:22:23

Onko poissuljettua etsiä ajo-opetuspaikka? Monet ravitalli ottavat opetettavia, ja on usein ratsutukseen verrattuna kohtuuhintaista. Yleensä saa myös opetusajaksi vehkeet käyttöön, ja samalla tietoa siitä, mitä kotiin kannattaa hankkia. Osaava kaveri on muutenkin opetettaessa kultaakin kalliimpi. Aina kun voi sattua ja tapahtua, ja kärryjen kanssa irtipäässyt hevonen on ratsua isompi ongelma sivullisillekin. Toki jos poni on jo ihan aikuinen, halukkaita opettajia voi olla nihkeästi.

Silojen sovitus ei ole ihan sellaista rakettitiedettä kuin satuloiden kanssa. Lähinnä pitää katsoa, että säkä mahtuu, ja että runko ei muutenkaan paina mistään. Joku satulansovittaja taitaa katsoa silojakin, mutta en muista kuka. Muuten ei sellaista kotiintilattavaa ammattilaista taida olla, mutta kuka tahansa valveutunut ja kokenut ravi-ihminen osaa kyllä katsoa.

Ravikoulun yksityistunnillakin voisit saada kyseltyä neuvoa samalla kun tulisi muutenkin valjastus ja ajaminen kerrattua. Uudellamaalla löytyy Vermosta, katso Hopoti.

Ja vielä kärryistä, ravipuolen jarrukärryille parempi nimi olisi vastuskärry. Niitä käytetään voimaa kasvatettaessa lisäämään vastusta, tai ihan molopäitä ajaessa pitämään vauhti maltillisena. Valjakkokärryissä jarru on sitten enemmän ihan jarru vaikkapa alamäessä. Jos ostat käytetyt koppikset, niin älä osta niitä halvimpia männävuosina itsehitsattuja, jotka painaa kuin synti ja on yleensä vielä painotettu väärin. Satsaa hiukan, niin saatte molemmat ajomukavuuden avulla hommasta enemmän irti.

  Re: Ajo-opetus

Lähettäjä: Pelle 
Päivämäärä:   27.6.24 19:49:25

Ajo-opetuspaikka ei periaatteessa ole poissuljettu, mutta olen silti aika varma että opetan itse. Olen myös ratsuttanut tuon itse, ja itse tekeminen on vähän se homman juju tässä tämän kanssa. Mutta tuo ravikoulu on tosi hyvä idea! Ei tullut mieleen että heiltä saisi yksityisopetusta. Loistavaa. Tosiaan edellisestä ajokerrasta on jo aikaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.