Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Paino 
Päivämäärä:   25.6.24 11:51:23

Kysymys otsikossa ja paljon olette päätyneet tiputtamaan.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.24 11:54:43

Ei ole ollut tarvetta. t. Bmi 19

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   25.6.24 11:54:54

Kyllä, yli 20 kg. Läskinä istuin lapsen 180 säkäsen hevosen selässä käyntimaastossa välillä ja kun halusin alkaa ratsastamaan niin laihdutin.
Aloin myös ennen kurssia tekemään lihaskuntoa kun pari viikkoa ennen kurssin alkua tajusin ettei pelkkä laihaläski hyödytä kun pitäisi jaksaa opetella ratsastamaan. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan mutta ois voinut aikaisemminkin aloittaa kuntoilun.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.6.24 12:15:42

Ei nyt pelkästään ratsastuksen takia, vaan myös ihan yleisen hyvinvoinnin ja ulkonäön vuoksi kaksi kertaa on pitänyt pudottaa lähes 20 kg:n raskauskilot

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: ek 
Päivämäärä:   25.6.24 13:21:24

En ratsastuksen takia, vaan siksi, että halusin minulla olevien ratsastushousujen mahtuvan taas mukavasti päälle. Muutin ruokavalion vhh:ksi, lisäsin liikuntaa, pääsin löllöistä eroon ja kroppa sutjakoitui, ja ah kun housut menee taas kivasti päälle. En viitsinyt uusiakaan housuja ostaa :)

BMI ei ollut korkea, enkä ole koskaan ollut ylipainoinen.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Aini 
Päivämäärä:   25.6.24 13:24:51

Tavallaan, toki ratsastus ei ollut ainoa syy.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.24 13:44:07

Kyllä osittain myös ratsastuksen takia. Sairastuin vakavasti ja jouduin lopettamaan liikunnan n 1v ajaksi ja tälläin painoa tuli n 5kg. Kukema pieni paperilla, mitta olo oli tosi epämiellyttävä ja turvonnut ja ratsastus tauon jälkeen tuntui tosi oudolta ja keho täysin vieraalta. Olen juuri tavoittelemassa samoja lukemia, kuin ennen sairastumista.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.24 13:51:46

20 kg pudotin

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.6.24 13:54:16

Jos mun kunto vielä ratsastuksen kestää, niin on pakko saada vähintään 10kg pois, mielummin enemmän. 20kg ois varaa tällä hetkellä. Kilot tulleet sairastumisen ja 2,5 vuoden vuodelevon aikana. Mutta haluan myös terveyden ja oman olon takia ne kilot pois. On tosi epämiellyttävä olla kehossa kun on painoa liikaa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   25.6.24 14:01:40

Pyrin muutenkin pysymään normaalipainoisena, mutta tykkään ratsastaa poneilla joten yksi pointti on pysyä tallin isojen ponien painorajoissa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.24 14:14:50

Just pudotin 5 kg ja vain hevoseni takia.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   25.6.24 14:24:23

Kyllä. Hevosten eteen mitä vain.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Ceg 
Päivämäärä:   25.6.24 14:37:27

Kyllä, 5kg. Painoa tuli vähän lisää, kun ei ollut kisahevosta ja nyt kun taas on niin pitää olla tikissä. Varsinaista ylipainoa ei ole ollut missään vaiheessa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: läski 
Päivämäärä:   25.6.24 14:41:49

En ole pudottanut erityisesti painoa mutta olen lopettanut toistaiseksi ratsastuksen koska paino on iän myötä noussut.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   25.6.24 15:54:46

Pudotin reilusti, yli 40kg. En ratsastanut isona, suokin kyytiin kiipesin kun pääsin alle 100kg ja pv hevosten jälkään 85 kg painossa. Nyt paino 73 kg.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: jeppista 
Päivämäärä:   25.6.24 16:04:56

Olen ja yritän edelleen, tavoitteena saada paino pysymään sellaisena, että voin jatkaa pienemmillä hevosilla ratsastamista hyvillä mielin. Nyt paino 64 kg, tavoite on 60-62 kg.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Strawberry 
Päivämäärä:   25.6.24 16:34:27

Olen, normaalipainosta -5 kg koska sain ratsastettavaksi kivan ponin. Ei ole näillä taidoilla vara valikoida ratsuja, joten …

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: JR 
Päivämäärä:   25.6.24 17:50:21

Kyllä olen, itsellä iso poni niin toimii hyvänä motivaattorina. Maastakäsin työskennellään siihen asti ja hoitaja ratsastaa, ajan kyllä itse myös, ei ole niin paljoa ylipainoa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Fraiser 
Päivämäärä:   25.6.24 21:07:11

Kyllä 15 kg ja paino 70 jotain ja siitä lopulta paino 54kg ja pelkkää lihasta , luuta ja nahkaa...

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.6.24 21:14:19

No kertokaas toki myös teidän toimivia vinkkejä -20kg pudottaneet!

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.24 21:21:46

Kyllä. Minulle suurin motivaattori painon pudotukseen on nimenomaan ratsastus.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Kookos 
Päivämäärä:   25.6.24 21:37:50

Lähettäjä: Strawberry
Päivämäärä: 25.6.24 16:34:27

Olen, normaalipainosta -5 kg koska sain ratsastettavaksi kivan ponin. Ei ole näillä taidoilla vara valikoida ratsuja, joten

Samaistun tähän :/ Oman terveyden kannalta laihdutus mun kohdalla on ollut rehellisesti huono valinta, mutta mitäpä sitä ei tekisi hevosten takia

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.6.24 22:18:44

En ole. 87 kiloa ja hevoseni on 165cm suokki

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.24 23:41:31

Kyllä ja edelleen laihdutus menossa. Omistan suomenpienhevosen joten pitäisi yrittää pitää omat kilot kurissa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.24 00:35:26

Olen, aina anoreksiaan ja sairaalaan päätymisen asti. Sen takia myös lopetin hevospiirit kokonaan. Vaikka oli kuinka laiha, sai aina kuulla miten on liian iso ratsastamaan ja arvostelu oli kilpamaailmassa kovaa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Ca 
Päivämäärä:   26.6.24 05:59:06

Enpä oo jaksanu miettiä tollasta.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: 8kg 
Päivämäärä:   26.6.24 06:09:08

8kg tavoitteena, neljä vielä jäljellä. Ratsastan nytkin mutta yks nuori odottelee kevenemistäni

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: kunto 
Päivämäärä:   26.6.24 06:29:31

Olen iloinen kaikkien painonpudotuksessaan onnistuneiden puolesta!

Pudotin itse vain muutaman kilon, ehkäpä 3-4, mutta kuntoillessani lisäsin liikkuvuutta, voimaa, kestävyyttä ja elastisuutta mukavasti. Tein tämän lenkkeillen joka aamu pienen lenkin, niinä päivinä kun ei millään huvittanut, kävelin, ja juoksin vain muutaman metrin. Lenkin jälkeen jumppasin monipuolisesti, oman kehon mukaan aina 10-15 min. Joka päivä.

Halusin solakoitua pystyäkseni ratsastamaan urheiluhevostani paremmin.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.24 07:17:01

"Olen, aina anoreksiaan ja sairaalaan päätymisen asti. Sen takia myös lopetin hevospiirit kokonaan. Vaikka oli kuinka laiha, sai aina kuulla miten on liian iso ratsastamaan ja arvostelu oli kilpamaailmassa kovaa."

Olen pahoillani mitä olet joutunut kokemaan. Hevosala on karmea näiden puheiden ja kirjoitteluiden osalta.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.6.24 07:51:35

Pudotin 65 kilosta 59 kiloon ja kehonhallinta oli selvästi parempi ratsastaessa.
Nykyään enää ratsasta ja paino on luonnostaan välillä 62- 65 kg.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   26.6.24 08:47:14

En oo varsinaisesti pudottanut painoa, mutta periaatteessa ikuisella laihiksella että pystyn ratsastamaan poneja :D Ikää tulee, aineenvaihdunta hidastuu, pitää olla tarkempi syömisestään, mutta haluan silti pysyä max 55 kiloisena että onnistuu pienempien heppojen ratsastamaminen.

Ja ei, en ratsasta 55 kiloisena kuitenkaan niitä kaikkein pienimpiä poneja, älkää huoliko :)

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   26.6.24 08:51:47

Painan nyt 65 ja valmentaja pisti minut kuntokuurille. Pitäisi olla siinä 60kg tuntumassa. Ja nyt sitten pyöräillään päivittäin ja mietitään vähän mitä syön. Ei siis mitään Dieettiä suoranaisesti, mutta ajatus painon laskusta.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.24 10:41:42

Pitäisi tipauttaa itsepäinen 5kg. Olen ollut pitkään kipeä, niin käveleminenkään ei oikein luonnistu.. Tosin ratsastuskin on tauolla. Pitäisi saada kunto kohoamaan ja kroppa kuosiin, että pääsee takaisin satulaan.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   26.6.24 20:27:45

Anoreksia on eri asia. Mielestäni siinä, että lihavien ei kuuluisi ratsastaa ennen laihdutusta ei ole mitään pahaa sanoa ääneen.

Hevonen on eläin, ei kone tai robotti. Ja lihava ratsastaja myös auttamatta näyttää kamalalle hevosen selässä.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Ggg 
Päivämäärä:   26.6.24 22:34:42

Osittain kyllä hevosten takia, 63 -> 54

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.6.24 01:06:05

En varsinaisesti, mutta ratsastaminen on kyllä hyvä motivaattori sille, että pyrkii pysymään nykyisissä mitoissa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   27.6.24 01:11:09

Paino vähitellen nousi ja nousi vuosien varrella. Painoin 89kg. Säälin hevosia ja mun hevonen ei ollut enää parhaimmillaan. "Satula ei sopinut" mutta todellisuudessa istuin takakaaren päällä kun olin niin pyöreä.
Laihduin, nykyään painan 52 kg ja olen hoikka, en liian laiha. Hevoselle menee sama satula, parani selvästi kun lopetin herkuttelun. Myös muut hevoset liikkuvat paremmin ja ratsastus on helpompaa.
Hevoset on suurin motivaatio tarkkailla painoa. Mun mielestä olen ollut hyvän näköinen myös rehevämpänä, eli ulkonä ei motivoi lainkaan. Terveys toki on iso plussa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   27.6.24 07:31:23

4 kertaa raskauskilot. Haluan painaa alle 60kg.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   27.6.24 07:43:31

Epäterve suhtautuminen ruokaan ja/tai omaan kehoon on yhtä vahingollista ihmiselle, on sitten kyse liiasta lihavuudesta tai liiasta laihuudesta. Lihavat vahingoittavat ja kuormittavat turhaan elävää eläintä kun liian laihat vahingoittavat vain itseään elopainollaan ja elintavoillaan.

Urheilija, se ratsastaja on. Ja siltä ratsastajan pitäisi näyttääkin, ja sitä hänen pitäisi olla, niin henkiseltä kuin fyysiseltä ominaisuuksilta.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Arabella 
Päivämäärä:   27.6.24 09:58:02

Juu 52-> 45. Ostin pienen hevosen, joten tuli painonpudotuspaine Isompaa kyllä etsin, mutta vastaan tuli sattumalta tuo muuten passeli, mutta säkäkorkeudeltaan vain 160cm pv, joten ratkaisin sitten ongelman muuttamalla itseäni. Koulua kun kisataan, niin kuitenkin ratsukon sopusuhtaisuus on tärkeää, pienellä hevosella isojen ratsujen joukossa varsinkin.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   27.6.24 10:12:59

Juu, 69kg ->55 kg.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.6.24 15:32:40

Olethan Arabella provo, olethan? Tai sitten todella lyhyt?

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.6.24 15:46:30

Olen, ja taas laihdutan, kun lihon äärimmäisen herkästi. Omat hevoset kyllä tarkoituksella myös isoja ja rotevia.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.6.24 15:53:07

Laihdutan. Taas. Koskaan en ole ollut ylipainoinen, mutta pitäisi olla mielellään alle 50kg. Olen koko ikäni kärsinyt syömishäiriöstä. Kaikkein kamalin virhe ratsastajalle on lihominen. Ja alhaisimmassa kastissa ja suurin epäonnistuja on keski-ikäinen lihava nainen.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   27.6.24 16:03:54

No fakta on se ettei lihavan keski-ikäisen naisen paikka ole satulassa. Eikä nuoren tai vanhan lihavan, tässä asiassa ei ole mitään kastia.
Kamalin virhe on siinä kun kuvitellaan että lihavana on ok kammeta itsensä sinne hevosen selkään.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Arabella 
Päivämäärä:   27.6.24 16:04:40


LähettäjäH
Päivämäärä27.6.24 15:32:40

Olethan Arabella provo, olethan? Tai sitten todella lyhyt?

No en ole! Lyhyt joo (163), mutta myös mallia ’kaikki menee reisiin’. Se ei ole kouluratsastajalle yhtään kiva kehotyyppi ja äkkiä näytän isolta pienen hevosen selässä, jos yhtään pääsee paino ylöspäin.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Pömppis 
Päivämäärä:   27.6.24 16:19:49

J, ymmärrät kai ettei ajatuksesi ole terve? Anoreksia on sairaus joka voi viedä hengen joten älä leiki sillä.

Aloittajan kysymykseen vastaan etten ole koskaan varsinaisesti laihduttanut (ikää nyt 52 v).
Olin nuoruuteni hevosalan töissä isoilla talleilla joten eipä siinä millään lihomaan päässyt, jäätävä työmäärä eikä ehtinyt paljon evästaukoja pitämään. Toisaalta nuorena myös aineenvaihdunta oli vilkas.

Tässä iässä kyllä jo painoa tulee enemmän mutta edelleen ihannepainossa kilojen suhteen.
Olen nyt "siistissä sisätyössä" jossa tosin askeleita tulee paljon mutta eihän se ole silti samaa luokkaa kuin tallityöt äärimmilleen vedettynä (eli pyörittää koko tallia yksin päivästä toiseen, ratsastaa tuntikausia päivässä tehokkaasti jne.) Ikävä kyllä kunto ei ole läheskään yhtä hyvä kun vielä 5-10 v sitten. Se on ärsyttävää.

Täytyisi kyllä tsempata sen kanssa mutta (seli seli...) töiden jälkeen ei jaksa enää muuta kuin pakolliset kotityöt ja omien hevosten hoidon.

Olisi kivempi olla lihaksikas ja notkea kuin samanpainoisena löysä ja kangistunut. On silläkin merkitystä ratsastaessa, ei vain sillä mitä vaaka näyttää. Läski on lihasta kevyempää joten vaikka minulla on läskiä paljon enemmän kuin ennen se ei vaakalla kaikki näy kun vastaavasti lihaksia on paljon vähemmän. :(

Tällä hetkellä mitat 165/60, haluaisin pari kiloa pois. Lähtisi varmaan jo jättämällä karkit pois.
Joku 57 ois hyvä, lihaksilla kiitos. :D

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.6.24 18:17:05

Tavoitteeni on päästä normaalipainon ylärajoilta asteikon keskivaiheille, mutta hankalaa tuntuu näin keski-iässä olevan. Hevoseni ovat iso pv ja roteva suokki, että sinänsä niille lienee ihan sama, painanko 67 vai 62 kg. Itsellä vain olisi mukavampi olo vähän kevyempänä.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   27.6.24 18:36:14

Pitäisi tiputtaa 3-5kg, mutta on ihan toivottoman vaikeaa ja tuntuu etteivät ne tipahda sitten millään :(

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.6.24 20:38:59

Arabella, ok, olet siis reilusti minua lyhempi. Lähinnä kai kauhistuin kun muistan itseni 52kg painoisena, näytin aika pahalta. Vaikka en kyllä jaksa uskoa, että 163/52 voi olla mitään kohtaa kovin massiivinen :)

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: 165 
Päivämäärä:   28.6.24 00:09:43

Olen 165 ja 52. Erittäin sopusuhtainen ratsastajaksi ja on lihaksia sekä voimaa. Jos tällä pituudella painaisin esimerkiksi 65 kg kuten joskus painoin, jäisi puolet hevosista ratsastamatta. Kevyempänä olen raaskinut nousta useamman erilaisen hevosen selkään.

Mun mielestä on rääkkäystä ratsastaa painavana.
Mieluummin vaikka juoksutan ja talutan hevosia jos olen päässyt turpoamaan.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.6.24 10:44:15

65 ei ole iso paino millekään hevoselle,huoh.....

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Sd 
Päivämäärä:   28.6.24 11:47:33

Joo tämäkin topa meni alipainoisten itsekehuun kuinka vähän ne painaa. 65 ei todellakaan ole liikaa millekään hevoselle. Tässä ei nyt puhuta teistä alle 75 kiloiset.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.6.24 12:56:31

En, mutta pyrin pysymään nykyisessä painossani pienen ratsun takia. Painan noin 54 kiloa ja ratsuna iso poni, ei haittaisi olla kevyempi mutta ei innosta alkaa laihduttamaan. Liikun ja ylläpidän kuntoa yms, joten tämä lienee aika luonnollinen paino mulle. Mutta tosiaan hevosta ajatellen olisi varmaan parempi olla kevyempi.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   28.6.24 16:03:57

Minä olen ratsastanut 65 kiloisena isoilla poneillakin kuten New Forest.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Upup 
Päivämäärä:   28.6.24 19:25:25

Minäkin olen 163 cm ja rakenteeltani kapea ja nakkimainen. Edes lihasmassaa ei kerry vaikka voimat kasvaisi vaan olen ihan narumainen raajoista. Alle 50-kiloisena olen jo todella kuiva ja luinen, vaikken ole vielä edes alipainon puolella. Aika jännä että joku laihduttaa itsensä tämän painoisena 45-kiloiseksi eli reilusti alipainoiseksi.

En ole varsinaisesti laihduttanut ratsastuksen vuoksi mutta mahtuakseni ratsastusvaatteisin on kyllä joskus pitänyt pari kiloa karistaa kun niitä sairastumisen vuoksi kertyi. Alle 60-kiloinen olen kuitenkin aina ollut.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   28.6.24 19:29:55

Olen.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Laihduttaja 
Päivämäärä:   28.6.24 19:38:16

Olen, N. 50kg laihduttanut pitkän ratsastustauon jälkeen. Edelleen on ylimääräistä ja laihdutan yhä, mutta olen jo päässyt ratsastamaan isoilla hevosilla.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Ikuinen jojo 
Päivämäärä:   28.6.24 22:16:58

-10kg oli pakko

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.6.24 00:50:36

Ei ole tarvinnut grammaakaan. Olen aina pitänyt itsestäni ja terveydestäni huolta sekä timmissä kunnossa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   29.6.24 03:29:50

Sd,

65 kg voi todellakin olla liikaa jollekin hevoselle. Jos on heikot lihakset, (omistajat kuvittelevat omien hevosten lihakset aina paremmiksi mitä todellisuus on), jotain pientä vaivaa jossain ja lisäksi satula jossa toppaukset vähän vanhat. Silloin voi olla se +10 kg todella liikaa hevoselle.

55 kg ratsastaja joka on 165 cm (suomalaisen naisen keskipituus) ei todellakaan ole ylipainoinen! Se on normaali paino, ei edes hoikka.
Nykyään on totuttu niin valtavaan ylipainoon, että lihavuus on uusi normaali ja kehopositiivisuuden nimissä ratsastus on ihmisoikeus, välittämättä onko se hevoselle hieman liian rankkaa.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   29.6.24 03:31:18

55 kg ei todellakaan ole alipainoinen!

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.24 09:11:04

Olen tiputtanut joo. En ole koskaan aikuisiällä painanut alle 60kg, enkä tulekaan painamaan. Mulle sopiva paino on noin 63-65kg, siinä painossa ratsastin nuorempana päivittäin. Nykyään olen painavampi ja ratsastan kyllä edelleen, en hyppää enää. Mutta mitä paremmassa fyysisessä kunnossa on niin sitä paremmin ne valmennukset jaksaa. Olen ratsastanut ja käynyt jumpassa sen 30 vuotta, niin tasapaino ja keskivartalon tuki on edelleen kunnossa. Ei ole hevoselle kovin reilua jos on itse toispuoleinen, jumissa tms.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.24 12:18:34

En todellakaan. Viihdyn ihan tällaisena

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Kruunu 
Päivämäärä:   29.6.24 14:31:33

Parhaillaan projekti menossa, pari kiloa on kadotettu ja pari sais vielä lähteä. Hitsi kun on pieniä hevosia nuo joilla saan kisata, niin pakko kiristää kroppaa vaikka ei yhtään jaksaisi, vielä kun alle normaalipainon on mun kohdalla paino vietävä, jotta tällä kehotyypillä näyttäisi edes vähän solakalta. Mutta kaikki on ratsastettava mitä tarjotaan, niin ei auta.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   30.6.24 10:16:09

Hienoa lukea että moni ajattelee hevosta ja on laihduttanut jos siihen on ollut syytä.Ihan sama minkä kokoinen ihminen on normaalielämässä,mutta isot eivät kuulu hevosten kannettaviksi.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   30.6.24 19:21:34

"suokin kyytiin kiipesin kun pääsin alle 100kg"

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.6.24 20:48:36

Kyllä ja suosittelen kaikille muillekin naisille joiden vyötärönympärys on yli 90 cm, jos ratsastus on motivaattori mut tärkeimpänä terveys

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   30.6.24 20:50:40

Olen. Ratsastajan kuuluu olla hoikka ja jäntevä.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Peba 
Päivämäärä:   30.6.24 23:50:46

Joku jo sanoikin että hevosen terveys on paljon motivoivampi kannusti pysyä sopivan painoisena kuin se oma hyvinvointi :D Oman hevoseni (167cm pv) painoraja on 65kg, sitä painavampien kanssa ei liiku, protestoi jatkuvasti tai pahimmassa tapauksessa heittää alas. Kevyemmillä ratsastajilla liikkuu mielellään ja ongelmitta. Ja tämä huolimatta ratsastajan taitotasosta.

Olen itse siinä 60kg hujakoilla ja jatkuvasti saa kyllä pitää silmällä ettei pääse vaivihkaa painoa kertymään.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.7.24 00:31:05

Minsihän tuo kehopositiivisuus topik häipyy jatkuvasti?

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   2.7.24 06:59:18

10kg laihdutin, nyt paino 60kg, vielä haluaisin että pari kiloa lähtee.
Jätin karkit, sokerin teestä ja pienensin hiilareitten osuutta ruuassa, vastaavasti lisäsin kasviksia, proteiinit pidin samana. Talvella hiihtoa ja pilatesta, kesällä juoksu, sauvakävely ja pilates, kerran pari viikossa kuntosali. 5kk lähti tuo 10kg.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   2.7.24 07:01:48

Jäi edellisestä ikä 54 ja pituus 162.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   2.7.24 08:00:58

Täytyy sanoa sen verran ohi aiheen, että hevospiirit osaa kyllä olla julmia.
Kuuntelin yhdessä NÄYTTELYSSÄ yleisön puolella taivastelua erään esittäjän painosta ( ehkä 80 kg, vaikea sanoa) että ei kyllä kannattaisi tulla kun on lihava. Esitti ihan hyvin ison suomenhevosensa, sai jonkun palkinnonkin siitä esittämisestä.

Ymmärrän että sinne selkään pitää olla joku painoraja,
mutta miten se paino siihen esittämiseen liittyi? Esittäähän minishettiksiäkin aikuiset eikä kukaan kuvittele että samat tyypit ratsastaa niillä. En yhtään ihmettele että joku on moisessa ympäristössä sairastunut anoreksiaan.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: (() 
Päivämäärä:   2.7.24 08:20:45

"Oman hevoseni (167cm pv) painoraja on 65kg, sitä painavampien kanssa ei liiku, protestoi jatkuvasti tai pahimmassa tapauksessa heittää alas."

Tarkistuta satula ja / tai tutkituta hevosen selkä. Tuo ei ole normaalia käytöstä vaan kertoo kivusta.

Hevosihmiset ovat toksisinta kansaa mitä tiedän, ei ihme, että on syömishäiriöitä.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: minni 
Päivämäärä:   2.7.24 12:30:24

En, mutta olen jatkuvalla syömisen tarkkailulla, että pysyn ponimitoissa ja pystyn läpiratsastamaan tyttären poneja. Hyvä motivaatio pysyä pienenä ja hoikkana.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Tämä !! 
Päivämäärä:   2.7.24 14:13:50

LähettäjäI
Päivämäärä2.7.24 07:11:26

Olen myös huomannut että syömishäiriö/kehopositiivisuus-aiheiset topikit häviävät todella nopeasti. Aiheet ovet tietysti vaikeita ja polarisoituneita, valitettavasti ne menee usein haukkumisen puolelle. Mutta aiheesta pitäisi ehdottomasti keskustella enemmän ratsastuspiireissä,

Kyllä. Ja ilahduttavaa oli kuitenkin huomata, että niiden haukkimiskommenttien/ ihan tahallaan aiheen väärinpäin vääntäjien / asiattomuuksiin menevien kommenttien lisäksi niihin topiin tuli myös asiallista keskustelussa aiheesta. Mutta ne keskustelut kokonaisuutena hyvin alleviivasi keskustelun tarvetta aiheen ympärillä, se tarve on huutavan suuri! Ongelmia pyritään salailemaan, vaientamaan ja vähättelemään (mm ns whataboutismilla) osan toimesta vahvasti, vaikka sehän ei ongelmien olemassa oloa lajissamme mihinkään poista.

  Re: Oletteko tiputtaneet painoa ratsastuksen takia?

Lähettäjä: Macadamia 
Päivämäärä:   2.7.24 14:49:46

Lilly, juurikin näin!!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.