Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: helppo ja hankala 
Päivämäärä:   25.6.24 11:46:45

Mulla on ratsuprojekti, 9v lv-tamma. Ei osaa vielä oikein mitään, tasapainoa vielä haetaan joten ravia vasta mennään selästä, laukasta ei vielä voi edes haaveilla. Tamma on todella kiltti hoitaa ja kengittää, ei pure, ei potki ei luimi. MUTTA, vapaista kerää virtaa joten tarhasta (iso) haettaessa pitää laittaa suitset ja pitkä liina että pysyy käsissä. Nillä pysyykin ihan nätisti. Vien aina suoraan tarhasta ensin kentälle vapaajuoksutukseen noin 10min, missä saa päästellä höyryjä. Sen jälkeen vasta harjaan ja laitan kuntoon ratsastusta varten. Keksin vähän aikaa sitten laittaa korvatulpat ja hupun niin tamma seisoo nätisti paikallaan selkään nousussa eikä säiky ja reagoi kaikkeen. Ilman tulppia ja huppua on paljon reaktiivisempi.

Eli kysymys kuuluukin, kehtaako tällaiselle edes etsiä liikuttajaa joka on hyvinkin helppo kun on saanut liikuntaa mutta kuuma kun on ollut paljon vapaita? Millekään kokemattomalle ja vähän ratsastaneelle en uskaltaisi antaa, mutta paljon ratsastanut, kokenut ja rauhallinen aikuinen pärjää tämän kanssa ihan varmasti.

Innoistuin tuosta toisesta keskustelusta kun ei hevosen omistajat kerro rehellisesti kaikkea kun etsivät vuokraajaa.

Ja jos saa pyytää, niin asiallisia vastauksia, kiitos :)

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.6.24 13:10:25

Ehdottomasti kehtaa etsiä liikuttajaa esim jollain diilillä että laittaa ruuat yms muuta pikkuhommaa mut een kyl ite ehkäpä kehtais rahaa ottaa tai sit jotai pikku summia

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   25.6.24 13:16:44

Kehtaa, mutta en maksaisi. Ennemmin tallitöitä vastaan

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.6.24 13:26:12

Sama. Ei tuollaisesta kukaan maksa, mutta jos löydät jostain sopivan ja pätevän, niin ei tuo nyt ihan mahdottomaltakaan kuulosta.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   25.6.24 13:29:43

No tottakai se on hankala ottaa tarhasta kun tietää, että on menossa rallattamaan täysiä irtona kentälle.

Itse suosittelisin ottaa jonkun näppärän ei-ammattilais-ratsuttajan joka ei ole turhan kallis.Opettaisi ehkä tapojakin tammalle samalla. Sitten kun osaa jo jotain niin voi etsiä ilmaista liikuttajaa.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Hallavaharja 
Päivämäärä:   25.6.24 14:48:05

Omistaja kyllä tarttis samalla sitä koulutusta ettei opeta hevoselle noin typeriä tapoja
Tarhasta kentälle juoksemaan täysillä,kyllä on nyt hevonen ihan väärissä käsissä

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Hupu 
Päivämäärä:   25.6.24 15:28:58

Vuokraaja ei, liikuttajaa ehkä. Jos ei ole varaa maksaa ammattiratsuttajalle, niin yrittäisin löytää henkilön, jolla kokemusta ex-ravuriprojekteista ja maksaisin bensarahoja.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.6.24 17:39:15

Ei kyllä itsellä houkuttelisi, en ainakaan maksaisi. Ratsuttajaa suosittelisin minäkin. Jos yhtään epävarma käsittelijä niin helposti menee vielä pahemmaksi tuosta jos on yhtään herkkä

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: JR 
Päivämäärä:   25.6.24 17:57:01

Liikuttaja/hoitaja löytyy varmasti jostakin kokeneesta aikuisesta. Maksua en pyytäisi, hyvä kun olet rehellisesti kuvailemassa hevosen haasteita. Tuosta energian keräämisestä niin tarhaako yksin tai saako liikaa väkirehuja liikuntaan nähden? Entinen ravuri jos on, niin varmasti löytyy kyllä osaavia ihmisiä sen kanssa toimimaan. Ravihevoset tottuneet huppuihin ja korvapalloihin, meillä rauhoittaa ratsastaessa ex-ravuria sellainen musta tukevampi ötökkähuppu kun tottunut siihen urallaan.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Tuure 
Päivämäärä:   25.6.24 20:27:25

Kyllä näitä samanmoisia on tullut vuokrattua. Vielä jopa aika huimaan hintaan.
Ehdottomasti kannattaa alkaa etsiä vuokraajaa.
Toivottavaa kaikkien kannalta jos kertoo avoimesti, mikä hevonen on niin ei tule mitään turhia ylläreitä.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   26.6.24 06:20:21

Ei maksua tuollaisesta. Vaara on siltikin olemassa että hakeutuu ei-osaava vuokraamaan tällaista kun tarvittaisiin osaavampi hevosen käsittelijä/ratsastaja.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.24 08:34:58

Mä en myöskään usko, että rahaa tuollaisesta saisi. Tai ehkä joku lapsi, joka ei muuta vuokrista saa, voisi maksaa.

Itse pitäisin vastaavassa tilanteessa huolen, että liikuttaja saa hevosen aina "käytöstä", eikä kuumana vapaiden jälkeen. Jotta minimoidaan riskit ja liikuttajalla on vähän kivempaa.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   26.6.24 09:57:12

Totta kai kehtaa etsiä liikuttajaa ja ole rehellinen hevosesta. Ymmärrän että viet hetkeksi höyryymään ja purkamaan paineet, samaa jouduin tekemään itse pv-ruunan kanssa. Ja höyrysi vain jos oli ollut liikaa vapaata, osasi kävellä nätisti myös noina päivinä mutta ilmeestä näki että kantsii päästää rallittelemaan. Kun sen kanssa oisi ollut ensimmäiset 15 minuuttia työtä ja tuskaa. Rallittelun jälkeen kuntoon ja sit oli valmis työntekoon.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: helppo ja hankala 
Päivämäärä:   26.6.24 10:56:08

Kiitos asiallisista vastauksista :) Mitään suuria summia en edes kehtaisi pyytää, en edes sitä 10e kerta.
Asuu isossa pihatossa yksin, 5 metrin päässä on muita hevosia omissa pihatoissaan. Liikkuu siellä kyllä melko paljon. Väkirehuja ei saa ollenkaan, kauraa 4dl ja kivennäisiä 2dl liikutuksen jälkeen, vapailla saa vain heinää ja nyt kesällä vihreetä. On hyvä heinänkäyttäjä.
Hevonen ollut mulla vajaa 2 vuotta. Alussa meni hyvin riimun ja riimunnarun kanssa, sitten pääsi pari kertaa multa irti kun nousi pystyyn kun oli extra paljon virtaa ja kova myräkkä. Nyt on puoli vuotta menty suitsilla ja pitkällä liinalla tarhasta (ei pääse irti jos pöllöilee) ja hyvin on mennyt. Kävelee nätisti kentälle ja odottaa että päästän irti. Ei tulis mitään jos sen suoraan veis harjattavaksi ja sit selkään.
Ja on tosiaan ex-ravuri joka virtaa kerättyään on aika pölhö mut muuten niin kiltti ja harmiton.
Se tässä mietityttää että halpa vuokrashinta tai ilmainen kunhan hoitaa hevosen ja varusteet liikutuksen jälkeen, houkuttelee sellaisia jotka ei pärjää sen kanssa.
Ratsuttajaan ei tässä vaiheessa ole mahdollisuuksia. Jos itse joka päivä pääsisin tallille liikuttamaan niin tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta kun ei pääse niin hevosella on liikaa vapaita ja siksi mietin liikuttajaa/vuokraajaa.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Fontti 
Päivämäärä:   26.6.24 11:04:06

Kannattaa ehkä nyt lopettaa se kauran syöttäminen.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.6.24 11:34:52

Kannattaa halvalla hinnalla ja rehellisesti hevosesta kertoen. Vuokraaja voisi alkuun käydä vain niiden päivien jälkeen, kun hevonen liikkunut.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: öö? 
Päivämäärä:   26.6.24 11:36:24

"Hevonen ollut mulla vajaa 2 vuotta."
"Ei osaa vielä oikein mitään, tasapainoa vielä haetaan joten ravia vasta mennään selästä, laukasta ei vielä voi edes haaveilla. "
"Ei tulis mitään jos sen suoraan veis harjattavaksi ja sit selkään."
"Se tässä mietityttää että halpa vuokrashinta tai ilmainen kunhan hoitaa hevosen ja varusteet liikutuksen jälkeen, houkuttelee sellaisia jotka ei pärjää sen kanssa.
Ratsuttajaan ei tässä vaiheessa ole mahdollisuuksia."

Oikesti? Mietit että joku maksaisi tuosta?
Hevonen on hankala, vajaan kahden vuoden jälkeen ei ole vielä tasapainoakaan.
Oikea toiminta on pärjätä itse, ratsuttaja tai pihankoristeeksi.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.6.24 11:50:34

öö? Vaikka sua ei kiinnosta kyseisen hevosen vuokraus, niin opettele kuitenkin käytöstapoja. Minua voisi kiinnostaa, tykkään projekteista muutenkin, mutta tällä hetkellä ei aikaa useampaan hevoseen, kun vuokraan jo yhtä ja liikutan toista.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   26.6.24 12:01:23

Mulla oli samanlainen kuumakalle älvee. Kyllä siinä sai aina alkukäynnit pitkin ohjin unohtaa ja heti töihin vain. Mutta sen oman jälkeen kaikki mulle ratsutukseen tuodut lämppärit tuntuivat ihan rauhallisilta terapiahevosilta. Todella tarkoin valitsin kyllä ketkä saivat sitä mun omaa ratsastaa. Siinä ei ollut se raha ollenkaan keskeisessä roolissa, pääasia oli, että pärjäsi sen kanssa. 28-vuotiaaksi eli eikä mitenkään sanottavammin rauhoittunut koskaan, mutta toki meistä tuli jo niin hyvät kaverit, että arvasin korvien asennosta, mihin suuntaan aikoo loikata.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.6.24 12:23:04

Tuo talutusongelma voi olla vain sinulle kun on annettu riekkua ja opettu että pääsee rällään. Napakalla taluttajalla tullee perässä kuin lammas.

Etsisin kokeeneen ja jämäkän kuskin joka pärjää jämäkkyydellä ei taidoilla välttämättä. Koska jos ratsastus sujuu sinulta niin tuo arkinen käytös on se mihin kannattaa puuttua ja ottaa apu vastaan.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.24 12:34:15

Kehtaa kyllä ottaa ihan maksua mutta oletko ajatellut ettei pysy käsissä juuri siksi että tietää pääsevänsä kentälle riehumaan? Itse veisin ketjun kanssa ihan vaan tallin käytävälle normaalisti.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.6.24 12:46:16

Voihh mooorjeens ei rahaa ainakaa kannata pyytää.. teeppämaastakäsin pari kk hommia ennen kuin teet muuta:D

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.6.24 06:46:19

Kaura on väkirehu...

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: helppo ja hankala 
Päivämäärä:   27.6.24 11:10:19

Kuten jo aloituksessa mainitsin, niin mitään ongelmia ei ole tarhasta oton kanssa kun on lyhyet vapaat, ainostaan pitkistä vapaista ottaa kierroksia, ja nyt kun olen käyttänyt suitsia niin talutus ei ole ongelma.
Kauraa, eli väkirehua saa ainoastaan liikutuksen jälkeen, ja silloinkin sen 4 desiä, ei litraa.
Ja tarkennetaan vielä, hevonen ei ole mulle liian vaikea tai ongelma, vaan mietin sitä uskaltaako sitä antaa vieraalle liikutettavaksi koska en joka päivä ehdi tallille.
Se tässä oli pointtina eikä se, onko sillä tasapaino riittävästi kehittynyt :)

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   28.6.24 07:19:13

Kyllä näitä ihan kokeneitakin on, jotka omasta luopumisen jälkeen etsivät hevosta jonka kanssa puuhata. Tälläiseille henkilöille joka etsii lähinnä hevoskaveria, olisi varmaan ihan mukavakin projekti.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.6.24 07:27:16

Älä laita ilmoitukseen, että on ilmainen, pääset helpoimmalla. Vaikka sitten antaisitkin ilman korvausta jollekin. Jää ne lapset pois.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.6.24 11:55:48

Ne, jotka olisivat tuohon diiliin riittävän kokeneita, rauhallisia ja johdonmukaisia, eivät varmaan tuosta innostu. Näin rehellisesti sanottuna. Mutta kannattaa sitä kokeilla. Ja laita, että ainoastaan aikuisille. Itse tekisin vielä isomman rajauksen, eli aikuinen olisi oikeasti vähän vanhempi ja on esim. aiemmin omistanut hevosen. En haluaisi ottaa riskiä, että jollekin varattomalle ja innokkaalle nuorelle kävisi huonosti, jos ei vielä ole riittävän kypsä arvioimaan, mihin lähtee. Kokenut ja oikeasti aikuinen osaa arvioida myös sen, miten itse toimit hevosen kanssa ja onko sinun käsittelyssä jotain sellaista, joka on riski myös liikuttajalle. Koska oikeasti osaava, rauhallinen ja johdonmukainen hevosihminen saa kyllä vietyä hevosen paremmalle tasolle, kuin nyt mainitset. Ja aikuinen osaa myös kieltäytyä diilistä, jossa näkee, että hevonen ei ole soveltuva siihen käyttöön, mihin sitä tarjotaan.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   28.6.24 12:06:56

Älä hyvä ihminen anna sen rallittaa ennen ratsastusta! Pidät yllä hyvää kuntoa, jolloin hevonen jaksaa riehua. Ex-ravurin annetaan levätä niin kauan uran jälkeen, että kovin kunto hiipuu. Sitten vasta treeniin. Muuten tulos on tuo.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   28.6.24 13:36:34

Aloittaja, mitä se kaura sun mielestä on, ellei väkirehu? Pois se nyt, jos virtaa meinaa olla enemmän kun on toiveissa.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: helppo ja hankala 
Päivämäärä:   29.6.24 09:32:04

Hmmm, sen verran on itsesuojeluvaistoa etten selkään mee ennen kuin pahimmat höyryt on pois. Ja nämä tilanteet on siis pitkien vapaiden jälkeen, ei joka kerta. Ehkä sitä ei riittävän selvästi ilmennyt aloituksessa.

  Re: Kehtaako etsiä liikuttajaa/vuokraajaa?

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   29.6.24 12:36:58

No ei aloittajan hevonen nyt kuulosta mitenkään hengenvaaralliselta, että kokeneelle aikuiselle tai järkevälle nuorelle, mikä ettei. Kun on kuitenkin kiltti hoitaa, vähän reaktiivinen vaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.