Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.6.24 16:49:04

Hevosten omistajille suunnattu kysymys. Minkä takia ei voi olla rehellinen ja avoin omasta hevosestaan, kun etsitte vuokraajia? Sitten ihmetellään, kun ei löydy vuokraajaa ja kukaan ei halua jatkaa pidempään.

Maalataan parempaa kuvaa siitä, millainen hevonen oikeasti todellisuudessa on.

Itsekin haksahdin ilmoitukseen, jonka perusteella hevonen kuulosti todella hyvältä ja sopivalta, mutta todellisuudessa oli ihan kaikkea muuta. Miksi täytyy kaunistella ja valehdella, kun totuus käy kuitenkin ilmi koeratsastuksessa?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Äksä 
Päivämäärä:   24.6.24 17:05:19

Eli mitä et tiennyt? Hevonen ei kulje, kuten luvattiin? Ehkä taitosi eivät riitä?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   24.6.24 17:09:06

En mä ole tällaiseen kyllä törmännyt kun vuokrahevosia kävin kokeilemassa?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   24.6.24 17:38:29

Vuokrasin jonkin aikaa hevosta, jonka vuokrausilmoituksessa kyllä mainittiin, että liikutuksen jälkeen pitää varusteet puhdistaa.

Aikaisemmilla vuokrahevosilla ”varusteiden puhdistus” on tarkoittanut kuolainten pesua, parilla suitset pyyhittiin satulasaippualla joka käytön jälkeen, suojien harjaus tai pesu sangossa, harjojen normaali puhdistus. Sitten erikseen sovittaessa (ei joka kerta) satulahuovan pesu pesukoneessa, harjojen pesu, satulan puhdistus, suitsien pesu (jos ei puhdistettu joka kerta).

Tällä vuokrahevosella ”varusteiden puhdistus” tarkoitti edellisenä päivänä kuivatusloimena olleen fleeceloimen pesu koneessa, suojien ja satulahuovan pesu koneessa, kuolainten pesu, suitsien ja satulan pesu. Ei tuossa muuten mitään vikaa, mutta isohko talli (n. 35 hevosta) ja vain yksi pesukone. Ratsastuksen jälkeen joutui odottelemaan joskus pitkäänkin, että pesukone vapautuu. Pesuohjelma kesti 40 min, joten pesukoneen vapauduttua piti odottaa myös pesuohjelman loppuun. Ehtihän siinä hyvin puhdistaa varusteet, mutta kun joutui liikutuksen jälkeen pahimmillaan odottamaan 4h, että sai varusteet pois koneesta, niin en kovin pitkään sitä jaksanut.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   24.6.24 18:12:33

Tätä olen minäkin sivusta ihmetellyt, kun viereisten karsinoiden hevosia/poneja vuokrataan. Jos halutaan vuokraaja liikuttaa kevyesti, niin tämä pitää kertoa jo ilmoituksessa. Se, että hevosella ei saa kisata tai hypätä, pitää tuoda selkeästi esille. Tai että hevonen on vanhuuden jäykkä, tai että jalkojen kylmäys tai muu hoito vie joka kerta aikansa.

Turhan usein olen kuullut molemmin puolista turhautumista, kun asioita ei ole reilusti kerrottu. :(

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.6.24 18:17:41

En oikein ymmärrä, miksi pitäisi tuoda selkeästi esille ettei hevosella saa kisata? Lähtökohtaisesti oma ajatus vuokraamisesta on käydä ratsastamassa kerran pari viikossa. Kisaaminen ei oletusarvoisesti kuulu vuokraamiseen. Vai olenko jo kelkasta matkan varrelle tippunut vanhus?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   24.6.24 18:42:00

Kyllä se on ihan kohteliasta keskustella myös kisaamisesta, että kuka kisaa ja mitä vai kisaako kukaan.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   24.6.24 18:43:54

Ehkä aloittaja tarkoitti että hevosta sanottu kiltiksi ja helpoksi ja onkin kyseessä ns ongelmahevonen? Haasteellisuus pitäisi mainita ilmoituksessa.

Ei kyllä mielestäni ole vuokraajan asia pyykätä hevosen loimia jos ei sitä itse omasta aloitteestaan halua tehdä. Nimimerkki Juuh:n tekstiin liittyen, en ikinä suostuisi moiseen.

Mielestäni vuokraamiseen ei kuulu kisaaminen automaationa tai edes hyppääminen.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 18:45:46

Mikä siinä hevosessa sitten oli semmosta, mitä et tiennyt? Ehkä et ite vaan osannu...

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   24.6.24 19:10:22

Onpa tympeitä vastauksia tympeiltä omistajilta.
Itselleni jätettiin kertomatta, että hevosta hyvin vaikea saada tarhasta kiinni. Joskus siihen meni 20min, joskus 2h. Lisähaastetta toi se, että tarhattiin 2-3 vuotiaiden kanssa samassa, jotka halusivat leikkiä ihmisen kanssa, eli juoksivat kohti hyppivät pystyyn ja potkivat. Tyhmille tiedoksi, että sama haaste oli myös omistajalla itsellään ei vain minulla.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   24.6.24 19:27:08

Kisaaminen ja/tai hyppääminen ei automaattisesti kuulu vuokraukseen (ei kuulu minunkaan hevosellani), mutta tämä on hyvä tuoda selkeästi esille. Ettei tule sellaisia ”katsotaan ajan kuluessa” tms lupauksia. Tärkeää etenkin junnujen kohdalla.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.6.24 19:33:12

Ehkä minä olen sitten vain liian vanha! Kisaaminen on jotenkin niin spesiaali juttu, ettei tulisi itselle mieleenikään sitä odottaa vuokraamisen yhteydessä. Kuka kuljettaa, millä taidoilla? Riskit myös aina paljon isommat. Toki hyvä vastaisuudessa tietää, että tällainenkin "itsestäänselvyys" tulee ilmoitukseen laittaa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Nähty 
Päivämäärä:   24.6.24 19:44:28

Minulla on hevonen joka on heB tasoinen ja on hypännyt re80. Hevonen on herkkä ratsastaa ja kuuntelee istuntaa erittäin hyvin, tämä myös ammattilaisten suusta. Sitä kävi kokeilemassa ratsastuskoulussa ja vuokrahevosilla ratsastanut ihminen joka ilmoitti tasokseen heA ja re100.

No eihän siitä ratsastuksesta tullut yhtään mitään. Kyseinen ihminen veti ja puristi ja hevoseni hyytyi ristiriitaisiin apuihin täysin. Käsi ja tuntuma oli kova. Lisäksi pohjeavut olivat todella kovia ja hevoseni näytti menevän niistä jotenkin lukkoon. Hevonen osoitti eleillään kaikin tavoin ratsastuksen olevan epämiellyttävää kaikista ratsastajalle antamistani neuvoistani huolimatta, joten keskeytin koeratsastuksen jollain kohtaa kun näin että tulevaisuutta ei ole. Tämä ihminen vielä sanoi ratsastuksen jälkeen, että onpa kova hevonen eikä ole yhtään herkkä. Veti hieman sanattomaksi :')

Se että hevonen ei toimi jollain ratsastajalla ei välttämättä tarkoita sitä, että hevonen ei olisi sitä mitä on sanottu. Sain siitä aika karvaan kokemuksen.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.24 19:51:06

Nähty, taso voi olla heA ja re100cm joidenkin hevosten kanssa.
Minä kisaan omallani heA ihan mukavin tuloksin, mutta jonkun toisen hevosen selässä saatan olla tasoa heC.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   24.6.24 21:32:14

Hesus näitä taas. Koeratsastus menee päin peetä ja siinä sitten voidaan samantein todeta ettei koeratsastaja osaa yhtään mitään.
Yksärin omistajan hevonen on usein tottunut tiettyyn tapaan ratsastaa. Koeratsastuksessa vähintään ratsastaja jännittää, usein myös hevonen on ymmällään.
Vuokrasin ihanaa VaB-hevosta. Koeratsastus ja alku oli nahkea. Itse olin ratsastuskoulutaustainen, heA kisannut. Minä jännitin, hevonen jännitti, mutta koska omistaja tunsi hevosensa, odoteltiin, että homma alkaa sujua. Ja alkoihan se! Olen tosi kiitollinen tästä vuokraussuhteesta, koska hevonen (myös valmentajan avustuksella) opetti mulle tosi paljon.
Hevosen omistajina varmaan tiedätte, miten elämää uuden hevosen kanssa opetellaan. Ei se hetkessä synny. Minä koin, että min puolen vuoden päästä aloimme ymmärtää toisiamme, luottaa toisiimme. Kävin kaksi kertaa viikossa, myös taluttamassa tmv jos oli jotain, ettei voinut ratsastaa. Ne päivät toki ilmaisia, mutta en halunnut vuokrispäivistäni luopua, koska kyseessä on AINA yhteistyö hevosen kanssa ja se syntyy vain olemalla hevosen kanssa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: -) 
Päivämäärä:   24.6.24 22:18:54

No johan täällä on puolustautujat kokoontumisajoissa. Mä olen törmännyt tähän ja alkaa ihmetyttää, että onko järkeviä hevosenomistajia ollenkaan.

Paras oli hevonen joka keuli kuin vimmattu -tästä ei sanaakaan etukäteen. Selvisi myöhemmin että ratsuttajatkaan eivät saaneet keulimista ratsastettua pois eli kyseessä oli mitä todennäköisimmin kipukäytös, ja omistajan ratkaisu oli huijata mahdollisimman paljon ihmisiä sinne kyytiin, kai todistaakseen että on edes yksi jonka kanssa "homma toimii". No ei ollut.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: N22 
Päivämäärä:   24.6.24 22:21:57

"Nähty, taso voi olla heA ja re100cm joidenkin hevosten kanssa.
Minä kisaan omallani heA ihan mukavin tuloksin, mutta jonkun toisen hevosen selässä saatan olla tasoa heC."

Silloin tasosi on HeC. Se, että joku hevonen kannattelee sinut HeA:n radasta läpi, ei tee sinusta HeA tasoista ratsastajaa, jos sama ei onnistu muillakin hevosilla.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   24.6.24 22:28:36

Löytyispä rehellinen vuokralainen ees

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.24 22:30:28

N22 huomaa ettei sinulla ole vielä mitään kokemusta hevosista. The cowgirl kirjoitti hyvin, lue se ajatuksella.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 22:34:08

Ei se kyllä niin mene, että kun hevosta olisi ratsastettu jotenkin erityisellä ”tavalla” että se ei kulkisi muuten kuin sillä. Silloinhan yksikään ratsastuskouluhevonen ei kulkisi ollenkaan. Toki varmasti omistaja kun viettää väkisinkin viikossa useita tunteja hevosensa kyydissä ja usein valmentautuukin saa usein ratsastettua siitä enemmän ulos kuin satunnainen ratsastaja. Mutta ei se niin mene, että hevonen ei kulkisi ollenkaan varsinkin kun kerran pari viikossa ratsastavalla kyse on väkisinkin ihan perusratsastuksesta vaan. Kyllä hevoset on keskimäärin koulutettu samanlaisille avuille eli paine ja paineen poisto.

Jos hevonen ei kulje niin kyllä siinä yleensä on puutteita ratsastustaidossa ja usein myös käsityksessä omasta taidostaan. Hyvä ratsastaja kipeää kyytiin ja korkeintaan vähän tunnustelee että mites tämän kanssa löytyy yhteinen sävel, mutta kyllä se hevonen heti aika näpsäkästi kulkee. Kerran pari viikossa ratsastavalla väkisinkin on puutteita apujen oikea-aikuisuudessa. Ei se sitä tarkoita etteikö asiaa voisi pyrkiä parantamaan mutta se vaatii aikaa ja opetusta. Mutta se että hevonen ei kulje ei johdu siitä että hevonen olisi huonosti tai oudosti koulutettu.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.24 22:47:27

Eiköhän tässä ole monta puolta. Jos vuokraaja haluaa valmentautua ja kisata, se pitää kysyä, ellei omistaja erikseen mainitse. Sopimuksen oltava selkeä molemmin puolin, mutta eihän vuokraaja voi olettaa asioita, joista ei puhuta?

Mulla on kansallista kisaava estehevonen, super rehti ja osaava. Mutta kyllä muuten on ratsastettava. Joskus tuli pari vuokraajaehdokasta kokeiluun ja nämä "heA-tasoiset" eivät saaneet kulkemaan mitenkään oikein päin. Toinen putosikin, kun jäi laukannostossa puristelemaan ja hevoselta tuli protestiksi pukki. Tavallaan vähän yllätyin itsekin, mutta kyllä ilmoituksessa mainitsin, että on kilpahevosen tulisuutta, vaikka tekee kyllä tasan sen, mitä pyydät, mitään kyselemättä. Kyllä heA-tasoiseksi itseään kehuvan pitäisi pärjätä peruskiltin ja erittäin rohkean kilpahevosen kanssa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.24 22:58:10

- jotkut voivat valehdella tasonsa, jotta pääsevät edes kokeilemaan. Jotkut taas eivät oikeasti ole sillä tasolla mitä tosissaan luulevat olevansa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.24 23:09:30

"Ei se kyllä niin mene, että kun hevosta olisi ratsastettu jotenkin erityisellä ”tavalla” että se ei kulkisi muuten kuin sillä. Silloinhan yksikään ratsastuskouluhevonen ei kulkisi ollenkaan."

Ratsastuskouluhevoset nimenomaan kulkevat monilla edes jotenkin, koska ne ovat tottuneet tosi erilaisiin ratsastajiin ja tyyleihin. Paitsi sitten ne jo raipalle ja kannuksillekin turtuneet (turrutetut) hevoset...

Enemmän haasteita on niillä hevosilla, joilla tosiaan on ratsastanut koko elämässään se yksi (tai kaksi) tietyn tyylistä ratsastajaa ja selkään meneekin ratsastaja, joka onkin vaikka eri suuntaan vino kuin hevosen vakkariratsastaja ja/tai on muutenkin erilainen tyyli. Itse en ensimerkiksi välttämättä pärjää ollenkaan hevosten kanssa, joita on ratsastettu tosi vahvalla kädellä ja tuntumalla.

Mitä tulee aloitukseen, itselläni on onnekseni kokemusta vain varsin rehellisistä omistajista. Samoin olen itse tosi rehellinen taidoistani (en uskalla sanoa olevani välttämättä edes HeC-tasoinen, koska en ole koskaan kilpaillut, vaikka ratsastuskokemusta ja vuosia on kyllä kertynyt). Olen vuokrannut ponia, jonka omistaja rehellisesti kertoi olevan lastenponi ja ns. puskaponi; olen vuokrannut ponia, jonka omistaja rehellisesti kertoi olevan vanha ja hieman kevennetyssä käytössä ja vaati siksi tarkat verryttelyt ja ratsastuksen jälkeiset hoidot; olen vuokrannut ex-ravuria, jonka omistaja rehellisesti kertoi olleen ratsuna vasta jonkin aikaa ja ei vielä osannut kauheasti. Toistakin entistä ravuria vuokrasin ja tämän omistaja kertoi rehellisesti, että hänen kanssaan hevonen on välillä tehnyt asiaa x, mutta toisella vuokraajalla ei.

Näistä tuo "lastenponi" oli ainakin minulle se haastavin, oli oppinut aika paljon erilaisia huonoja tapoja ja keinoja yrittää saada ratsastajat alas. Se meni tosin sitä mukavammin, mitä vähemmän siltä vaati.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   24.6.24 23:49:34

On selvää että monella rats kouluoppilaalla on väärä käsitys taidoistaan, koska heitä on siinä huijattu. Rats koulun "HeA" ryhmät eivät todellakaan ole HeA tasolla, ja muutenkin... ratsastus on järkyttävän vaikea laji jota ei kertakaikkiaan opi kerran vkossa ratsastamalla.
olin itse hyvän rats koulun "parhaita" ratsastajia kun ostin oman hevosen. Aloin käydä huippuhyvän GP tasoisen valkun valmennuksessa, ja puolessa vuodessa ymmärsin, etten ole tajunnut OIKEASTA ratsastuksesta yhtään mitään. siitä alkoi pitkäja kivinen tie...
mutta tarkalla ja huolellisella työlläjakesittmälle rakentamaan hyvää perusratsastusta alan päästä vähän jyvälle mistä on kyse.

Niin että ei ole tuntilaisten "syy" jos heillä väärä käsitys omasta taidosta.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.6.24 23:52:41

Piste, tiedoksi vaan että kun esim. minä ostin hevosia ratsastuskoululle ostin vain niitä hyvähermoisia, tasaisia puksuttimia, en ainuttakaan herkkää ja apuihin nopeasti reagoivaa.

Syy ihan se ettei niillä osaaville ja herkille, reaktiivisille, jopa vireille hevosille löydy kylliksi ratsastajia kun suurin osa ratsastuskoulun oppilaista ei omaa hyvää kehonhallintaa eikä tasapainoa joten jokaiseen (lue tahattomaan) painonsiirtoon reagoiva hevonen on heille vain turvallisuusriski.
Turvallinen valinta on jotain karusellihevosen tyylistä (viisas ja temperamentiltaaan laiskanpuoleinen hevonen oppii tekemään vain sen mikä on vähin vaatimus, seuraamaan edellisen hevosen häntää jonossa ja kuuntelemaan ennen muuta opettajan ääntä vaikka selkään olisi köytetty heinäsäkki).

Kuulostaa tylsältä mutta tästähän kaikki ratsastajat aloittavat ja opettajan ensimmäinen tavoite on karsia ratsastajien "pakkoliikkeet" ja kaikki ylimääräinen säätäminen. :D

Älä siis kuvittele että perus tuntihevoset ovat samanlaisia kuin kaikki muut hevoset...

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: jfljkehäkj 
Päivämäärä:   25.6.24 00:07:02

Tämä nimenomaan on se ongelma. Halutaan osaavia ja hyvin koulutettuja herkkiä hevosia - ja samalla niiden pitäisi olla pomminvarmoja eikä reogoida ikinä vääriin ja ristiriitaisiin apuihin. No, sellaisia hevosia ei nyt vaan ole.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   25.6.24 00:32:29

No niin saatiin tästäkin topasta ratsastuskoululaisten haukkumaketju, menikö niin pahasti tunteisiin omistajilla?
Tämä ratsastuskoululainen muuten hyppää sillä hevosella, jolla opettajaomistaja ei itse uskalla, ei ole hänen tyylinen hevonen esteillä, mutta meillä synkkaa hyvin. Ratsastuskoulussa olen käynyt nyt jotain 25 vuotta ja vuokrahevosia ollut useampi, mutta hötölän puskaratsastajat toki näkee opettajaani paremmin etten voi ratsastuskoululaisena mitään osata ja kaikki opettajat, valmentajat sekä tuomarit ovat väärässä :D Minusta tulee kelvollinen ratsastaja vain jos ostan oman, ratsastan vain sillä yhdellä ja samalla hevosella sekä käyn valkussa sillä vain joskus ja jouluna. En kehity nyt mihinkään, kun ratsastan nyt vain valvovan silmän alla 3-5 eri hevosta viikossa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: huuma 
Päivämäärä:   25.6.24 01:05:41

Höpöhöpö taas. Ei tässä ole kyse mistään tuntikaisten "haukkumisesta", vaan siitä, että ratsastus on niin äärettömän vaikea laji ettei sitä opi kerran vkossa ratsastamalla. Niinkuin ei mitään muutakaan urheilulajia opi jos harrastaa tunnin kerran vkossa.
Tämä ei liity siihen etteikö myös hevosten omistajissa olisi paljon niitä jotka ovat huonoja ratsastajia.
Ja jos Just ridaat 5x vkossa niin varmasti olet edistynyt ja oppinut, koska hevosen selässä vietetyt tunnit merkkaa. Et siis olekaan 1x vkossa ridaava tuntilainen.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.24 07:00:11

Voe hyvä luoja nykypäivän hevosihmisiä, se on eläin ei kone sen ei kuuluu kaikilla toimia niinkuin auto vääntää vaan starttia ja painaa kaasua! Se on tosiaan elävä joka haistelee sun fiilistä koko ajan, omistaja luottaa hevoseen mutta kun uusi ihminen pieni pelko perseessä kampeaa selkään niin tottakai se hevosta ihmetyttää. Ehkä sinun kannattaisi hakea lisää kokemusta niin ei tarvitse niitä luontokappaleita sitten ihmetellä sen enempää. Kyllä tässä on jo kokemusta tullu sanoakseni sen että monesti vie vuokralle selväpäisen hevosen ja sitten palautuu epävärma sättäävä paniikki hevonen ja kummasti se taas kotona rauhoittuu kun saa oikeaa käsittelyä. VIKA EI OLE IKINÄ HEVOSESSA VAAN SIINÄ NARUN TOISESSA PÄÄSSÄ! Kyllä hevonen tekee mitä pyydetään mutta jos pyytäjä on paniikissa kädet tärisee niin seuraisitko ite tälläistä henkilöä?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.24 07:03:46

Ja se vielä että ekalla ratsastuskerralla ei hevoselta juurikaan pyydetä mitään ihmeellistä vaan ratsastaja ottaa tuntumaan hevosesta millä nappuloilla se toimii, jos pyytää liikaa heti ensi kättelyssä se menee lukkoon, nää on näitä asioita kun kokeneet käsittelijät tietää!

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.6.24 08:23:39

"On selvää että monella rats kouluoppilaalla on väärä käsitys taidoistaan, koska heitä on siinä huijattu. Rats koulun "HeA" ryhmät eivät todellakaan ole HeA tasolla, ja muutenkin... ratsastus on järkyttävän vaikea laji jota ei kertakaikkiaan opi kerran vkossa ratsastamalla."

Niin no, itselleni ainakin on selvää, että jos ratsastan vaikkapa HeB -ryhmässä, niin siinä ryhmässä siis harjoitellaan HeB -tasolla tarvittavia asioita ja tähdätään ehkä joko suorittamaan sen tason ratsastusmerkki ja/tai sen tason talli- tai seurakilpailuihin.

Tosin itseäni ei kilpaileminen kiinnosta ja tavoitteeni ovat ennemmin siinä, että opin ratsastamaan ja kuuntelemaan erityyppisiä hevosia ja ratsastamaan mahdollisimman selkeästi, mutta hevosystävällisesti.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   25.6.24 09:19:01

Ei ne halua olla rehellisiä kun sitten kukaan ei halua vuokrata.

"Normaalit hoitotoimet" voi käsittää tunnin mittaiseksi venyvän jalkahoitosession (pesu, kylmäys, linimentti/savi), kaikken varusteiden pesu ja rasvaus, myös omistajan itse aiemmin käyttämien satulahuopien harjaus ja/tai pesu, mössöämpäreiden pesu useamman päivän ajalta (omistaja ei pese)....

"Tarhan siivous käyntipäivinä" ja "vesi- ja ruoka-astioiden pesu" tarkoittaa liian usein sitä että vuokraaja hoitaa niinä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa kun omistaja ei itse käydessään mokomiin ali-ihmisten töihin koske.

Näillä tyypeillä unohtuu aina koeratsastuksessa mainita mokomista pikkuseikoista, eikä välttämättä kaikkia tehtäviä anneta vielä ensimmäisen "kunnon" vuokrauskerran ajallekaan. Siksi näiden omistajien hevoset on vuokraajaa vailla kuukauden tai kahden jälkeen, kun totuus selviää pikkuhiljaa ja vuokraaja huomaa maksavansa 30€ kerta siitä että saa siivota tarhasta viikon paskat, juomasaavista levät ja omistajan paskat varusteita ennen kun pääsee itse edes ratsaille.

Hevosen tasosta (tai vuokraajan tasosta) valehteleminen nyt on oma lukunsa, eikä se suoranaisesti liity aiheeseen. Oma on aina kaikista paras ja vaikka sillä olisi ratsastanut kymmenen vuotta polvipuristuksella pysäyttäen niin se ei tarkoita että kaikki kokeilijat älyävät käyttää näitä "apuja" millä seurakisojen heA-luokasta on se 60% räävitty kasaan.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   25.6.24 09:22:43

Tässä kun luen näitä teidän tekstejä niin muistan taas miksi en halua vuokraajaa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   25.6.24 09:32:45

Täällä taas rankkaa yleistystä. On todella kivoja omistajia ja kivoja vuokraajia ja toimivia onnistuneita vuokradiilejä. Ja sitten niitä jotka eivät ole olleet niin hyviä.
EI VOI YLEISTÄÄ kumpaankaan suuntaan.

Mulla on aina ollut hevosellani vuokraaja, eikä ole kuin pelkkää hyvää sanottavaa! Ja ilmesesti hekin ovat olleet tyytyväisiä kun vuosia ovat jatkaneet ja lotettaneet vain toiseen kaupunkiin muuton takia. Ja vielä vuosienkin jälkeen tulleet moikkaamaan mun hevosta paikkakunnalla käydessään.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Hallavaharja 
Päivämäärä:   25.6.24 09:33:21

Hevosen omistaja kertoi että kun tammalla kiima
Ei anna tarhasta/ laitumelta kiinni ilman kauroja.
Nyt kesäkuussa tuli sitten tammalle kiima ja ei ollut mitään ongelmaa saada pois laitumelta/ tarhasta
Ei siis tarvinnut mitään herkkuja että saa kiinni.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: realitety 
Päivämäärä:   25.6.24 09:43:54

Lähettäjä: Snipper
Päivämäärä: 25.6.24 09:19:01

- Ehkä sun ei kannata ikinä omaa ostaa sillä tulee näköjään yllätyksenä kuinka paljon se yli 700 kilonen elukan hoito vaatii, ennen tehtiin tallitöitä jotta päästiin ratsastamaan. Noi on ihan perus asioita 30e kerta ei kata mitään joten kannattaa vaan hinkata niitä satuloita. Se että omistaja ostaa 15t hevosen ja pistää varusteisiin sen toisen 15t, tarvitaan maasturi ja sitten vielä traileri, diesel verot ja traikun huollot ja katsastukset ja maksaa kk sen 600-1200e tallipaikasta niin se sun 30e on vain hyvä mieli siitä että saat ratsastaa ja käyttää laadukasta hevosta ja varusteita. Voit toki mennä ratsastuskouluun kiikkumaan epämääräisesti ja maksaa siitä vielä enemmän?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   25.6.24 09:45:53

Nyt taas muistan miksen halua enää lähteä vuokraamaan hevosta keneltäkään. Ollut itselläkin ongelmana omistajat, ei hevoset. Hevosten kanssa olen pärjännyt, mutta ne omistajat.. Ois ihan kiva jos omistaja myöntäisi ettei käy edes hevosensa selässä, vaan väittää käyvänsä 2-3 kertaa viikossa, no ehkä käy tallilla mutta ei ratsastamassa. Siinä sitten ihmettelet miksi hevosella on sitä virtaa enemmänkin. Paljastuu ettei omistaja ole käynyt tallilla kuin kääntymässä. Eikä ole ainoa joka toimii näin..

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.6.24 09:57:46

En voi sille mitään, että surkeimmat koeratsastajat ovat olleet ratsastuskoululaisia (omien sanojensa mukaan kokeneita sellaisia). Heillä on ollut isona ongelmana ihan jo hevosen käsittelytaidot ja turvallisuuden huomioiminen. Samoin ratsastustaidot eivät sillä tasolla, että hevosen voisi heidän alleen hyvillä mielin antaa kun heti näkee, että ongelmia on tulossa. Kehtaavat vielä sitten etsiä syytä hevosesta eikä peilistä.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   25.6.24 09:59:56

Jos se hevonen on omistajallaan kuvatunlainen mutta ei toimi vuokraajalla samalla tavalla?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   25.6.24 10:03:30

Ei nyt liity asiaan mutta. HeC tasoinen ratsastaja ei selviydy HeA radasta hyv'ksytysti vaikka hevonen kuinka kannattelisi.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: realitety 
Päivämäärä:   25.6.24 10:03:52

Lähettäjä: qwerty
Päivämäärä: 25.6.24 09:45:53

- Ja se on sun elämän murhe millä osa-alueella?
Eikö kannattais olla vaan tyytyväinen että hevosella ei sotke kun yksi ihminen? Jos hevosella on virtaa eikä tiedä mitä teet niin ei kannata kyllä tolla kokemuksella vuokrata edes hamsteria...

Näitä tekstejä kun lukee porukka haluaa maksaa 15e kerta siitä ettei tarvitse tehdä mitään ja pääsee gp tason hevosella ratsastaa tajuammatta sitä etä elämä on välillä epäreilu ellei mene itse opiskelemaan jolloin voit ostaa sen oman hevosen ja nitistä vuokraajille tai oikeastaan kuunnella niiden nitinää. Ja sen hevosen täytyy olla kaiken kuljettava ratsu ei edes pärkäistä saa sillä siitä voi joku säikähtää. Moni on ihan väärässä harrastuksen parissa ja luulee että tällä alalla tulee kaikki tarjottimella, ette tiedäkkään missä paskassa sitä ennen ryvettiin hullujen kaakkien kanssa, mitään ei saanut ilmaiseksi ja kaikki piti kokea ja tehdä. Nyt on niin pumpuliin kääriytyneitä some harrastajia.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   25.6.24 10:18:59

Olen ihmetellyt samaa, koska siinähän tuhlataan vain molempien aikaa.

"Hevosen taso helppo A-vaativa B" = ei ole ikinä nähnyt kouluratoja eikä kukaan ole käynyt sillä edes tunneilla pariin vuoteen. Osasi ravata suoraan ja laukata pari askelta.

"Hyvä kenttä" = täynnä isoja kiviä ja/tai todella upottavia kohtia, joita piti väistellä ratsastaessa. Kenttää ei huollettu koskaan, vaan syksyllä annettiin jäätyä koppuraksi peilijääksi jossa vastuullinen ihminen ei ratsastanut kuin käyntiä.

"Kiltti hevonen" = jyräsi omistajansa yli karsinasta ulos, taluttaessa vei omistajaa ruohopuskalta toiselle jne. Toinen "tosi kiltti" taas kuulemma jyräsi tallinovesta aina vauhdilla ihmisen ohi/läpi/päältä sisään, ei auta mikään, ja omistaja oli aivan ihmeissään kun sain hevosen vietyä nätisti sisään (eli pysäytin ennen ovea ja menin normaalisti itse edellä).

Näissä ei tosiaan ole oma tasoni tai käsittelytapani vaikuttanut hevoseen mitenkään, vaan omistaja on ihan tietoisesti puhunut puuta heinää.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   25.6.24 10:30:18

"Se että omistaja ostaa 15t hevosen ja pistää varusteisiin sen toisen 15t, tarvitaan maasturi ja sitten vielä traileri, diesel verot ja traikun huollot ja katsastukset ja maksaa kk sen 600-1200e tallipaikasta niin se sun 30e on vain hyvä mieli siitä että saat ratsastaa ja käyttää laadukasta hevosta ja varusteita."

Melkoisia oletuksia hevosenomistajista, joista et tiedä mitään. Nuo isoimmat puutaheinääpuhujat ja muuten ongelmalliset omistajat ei ole todellakaan pitäneet hevosiaan kuvatunlaisissa oloissa, ehei. Se max. 3000-7000 maksanut hevonen on kotitallissa (tai "tallissa") tai jollain itsehoitopaikalla, varusteet vähän niin ja näin. Omistajalla ei todellakaan ole ollut traileria saati vetoautoa, eikä muutenkaan jotkut dieselverot kuulu vuokraajan maksettavaksi.

Oikeasti laadukkaat hevoset ja hyvät puitteet tarkoittavat usein sitä, ettei omistajien ole tarvinnut valehdella ilmoituksessa. Sitten on vähemmän ongelmiakin.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: realitety 
Päivämäärä:   25.6.24 10:56:16

Lähettäjä: Ajatuskatko
Päivämäärä: 25.6.24 10:30:18

- Kuka väitti että verot täytyy hoitajan kustantaa vaan se että hoitaja tajuaa kuinka @!#$ kallis tämä harrastus on että tietenkin siinä täytyy myös sen rahan lisäksi jotain apuja tehdä vai eikö sinun mielestä kuuluisi mitään tehdä vaan istua täyden palvelun pöytään? Mitä jos omistaja ei valehtele vaan vuokraaja ehdokas on alottelija joka ei osaa käsitellä hevosta ja se peilautuu hevoseen? Mistä omistaja tietää elävän olennon ajatuksen juoksusta johonkin tiettyyn ihmiseen? Voisin väittää että harva hevonen toimii jokaisella samalla lailla sitten oman kokemattomuuden takia syytetään hevosen omistajaa kun ei kertonut, niin mitä kertonut? sitä että kannattaa olla käsittelytaitoja ihan yleisesti jos harrastaa tätä lajia?!?!

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   25.6.24 11:50:51

Mulla ollut näitä suoraan ratsastuskoulun HeA ryhmistä tulleita kokeneita tuntilaisia. Aluksi meno on ollut aika hurjan näköistä, mutta jo puolen vuoden hyvän valmennuksen (mun vuokraajan täystyy käydä valkulla min 1x vkossa) meno on alkanut näyttää jo paljon paremmalta. Tuntiratsastajan aivan liian kovat avut, jatkuva jalalla naputtaminen, aivan liian hitaat avut jne on parantuneet huomattavasti, kädetkin rauhoittuneet. Ratsastaja on alkanut päästä sisälle ihanoikeaan ratsastukseen.
Lähes kuka vaan voi kehittyä ja oppia kun ratsastaa riittävästi ja hyvän valkun silmän alla.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   25.6.24 12:05:19

Onneksi mä olen löytänyt aina hyviä ja nätisti ratsastavia ratsastuskoululaisia hevoseni vuokraajaksi. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Kannattaa myös selvittää missä koulussa on käynyt, täällä päin on yksi koulu, jonka oppilaita en ottaisi mistään hinnasta vaikka olisi sitten näyttöä isommiltakin radoilta.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   25.6.24 12:09:32

Hevosen ostohinta 10 000
Varusteet 5000
Kengitys 145 EUR kerta - 1160 vuodessa
Lisärehut, tilpehöörit 50 EUR kk
Eläinlääkäri (raspaus, rokotus) 200 EUR vuosi

18960/EUR vuosi. Ja tämä vielä halpaa, jos ei mitään ihmeellistä

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   25.6.24 12:54:28

Kukaan järkevä ihminen, joka on laittanut aikaa hevosensa koulutukseen ja läpiratsastukseen, ei anna näille kitiseville prinsessoille hevostaan lainaan.

Se on nyrkkisääntö. Eli voitte asennoitua siihen ettei hyviä hevosia, satuloita, traikkuja ym. vuokrata. Joko vuokrattavassa on vikaa, omistaja pa tai välinpitämätön huithapeli.

Yhdet sankarit nurisi ettei hevonen osaa nostaa laukkaa, puristivat reisillä ja jarruttivat minkä kerkesi. Näytin mitä kaikkea hevonen osaa ja heidän mielestä vika oli silti hevosessa. Ei tullut kauppoja enkä anna kenenkään enää ratsastaa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.24 13:13:49

Mulla on superkiva kisahevonen ja superkiva vuokraaja, johon voin luottaa 200%. Kuulostelee hevosta ja treenaa sen mukaan, menee kavaletteja ja valmentautuu, taitotasoltaan itseäni taitavampi (valmentaa työkseen myös itse). Aiempi vuokraaja oli yhtä lailla aivan huippu, vuokraussuhde päättyi muuttoon. Mutta sitten osui menneisyydessä kohdalle mm. sellainen, joka kehui maasta taivaisiin miten kiva hevonen on, jäi kiinni sitten siitä, ettei ratsastanut ollenkaan moneen kuukauteen (kävi 2x/vko), kun ei uskaltanut. Tämä ei ollut ok, kun hevosen treenit oli suhteutettu niin, että treenaa tuon likan kanssa sovitusti parina päivänä. Ystävän vuokraajan kanssa oli sopimus, ettei hyppää hevosella. Hän jäi kiinni yöllisistä esteradoista eräänä päivänä.

Pointtina, että varmasti molemmissa, niin vuokraajissa kuin omistajissa, on helmiä ja sitten huijareita. Tai ainakin haastavia ihmisiä.

Toinen juttu on hevosen ja vuokraajan yhteensopivuus. Oma hevonen on tulisieluinen kilparatsu, toimii aivan täydellisesti nykyisellä vuokraajalla ja niin edelliselläkin. Mutta voin vaan kuvitella, millaista palautetta hevonen antaisi puristavista tai muutoin karkeista avuista, kovasta kädestä ja liiasta jalasta. Ei olisi kaunista. Kuten yllä sanottu; moni harrastaja joko olettaa itsestään liikoja tai sitten vaatimus on saada herkkä ja laadukas hevonen, joka sietää samanlaista ratsastusta kuin ratsastuskoulun lempeä puksutin.

Kyllä pidän omaani erittäin kilttinä ja rehellisenä ratsuna - ei se silti tarkoita, että se sietää kaikenlaista (kokematonta) käsittelyä tai ratsastusta. Vaarallinen toki ei ole millään tavalla, Ainakaan mielestäni. Toki rumalla ratsastuksella saattaisi pukitella, kunnes meno muuttuu.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: seuju 
Päivämäärä:   25.6.24 13:30:14

Minullakin on kerrottava kokemus siitä, miten asioita kaunistellaan eikä olla rehellisiä.

Kerrottiin, että on talli omassa pihassa ja julkisilla pääsee ihan lähelle. On oma kenttä. Hevonen tasoa Re100 cm + HeA.

Julkisilla pääsee 1,5 km päähän ja busseja kulkee kerran tunnissa. Sijainti sen verran kaukana, että yhteen suuntaan bussilippu on 5,5 euroa.

Kenttä oli todella pieni, epämuodostuneen kananmunan muotoinen ja epätasainen, ihan vino ja hevonen ei uskaltanut edes ravata tietyissä kohdissa vaan pudotti vähän väliä käyntiin ja jatkoi ravaamista taas kun uskalsi. Laukata ei voinut, koska kenttä oli huono ja hevosella jalkavika.

Lähinnä hevosta pystyi tuon jalkavian vuoksi vain kävelyttää, eli ei ollut edes tarkoitus liikuttaa sitä kunnolla. Eli mitään väliä hevosen tasolla, jolla se on ehkä joskus ollut, kun tuolloin se oli vain köpöttelyhevonen eikä ollut takeita, että se kuntoutuu koskaan käyttöhevoseksi.

Lisäksi omistaja huusi ja karjui toiselle hevoselleen koko ajan ja hakkasi sitä, kun se ei pysynyt paikallaan, eli käänsi tai laski päätä kun omistaja käsitteli sitä. Jalat eivät hevosella hievahtaneetkaan. Hänen mielestään hevosen pitää olla paikallaan kuin patsas ja kaikki muu on kiellettyä hevosta käsitellessä. No, se köpöttelyhevonen olikin kuin patsas, mutta ei tuo toinenkaan mitenkään seilannut....

Köpöttelystä olisi pitänyt maksaa vuokraa 15 e/kerta + siivota karsina.

Karsinan siivous on kivaa, mutta... Tuo sijainti, bussilipun hinta siihen päälle ja pelkkä köpöttely todella huonolla kentällä ja raivohullu omistaja... Ei kiitos.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.6.24 14:14:09

Ostakaa vuokraajat omat hevoset jos on rahaa. Ei sitten tarvi vinkua. Helppoa?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   25.6.24 14:17:54

Olen aina halunnut nähdä etukäteen miten vuokralle tarjottava hevonen kulkee omistajansa kanssa. "HeB-tason" hevonen pystyi just ja just mennä tasapainotonta nelitahtista myötälaukkaa yhden kierroksen vahvempaan suuntaan. Heikompaan suuntaan ei edes kierrosta. HeB taso on mielestäni tuolloin vähän liioittelua.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   25.6.24 14:20:00

Jos hevosenpito maksaa minulle 40 EUR päivä, ilman valmennuksia tai ylimääräisiä ell maksuja.

Miksi vuokraajan, joka maksaa 25-30 euroa pitäisi saada hypätä ja kisata?

Minä maksan kuluista huomattavasti isomman summan ja kannan riskin ell maksuista, uudesta satulasta ja hevosen loukkaantumisesta. Voi olla, että huomenna hevonen on kuollut tai sen arvo rahallisesti tippunut 90% loukkaantumisesta johtuen.

Joten kertokaa hyvä

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   25.6.24 14:21:55

Tuleeko ap mieleen että se hevosenomistajakin tekee kaikkea ylimääräistä kuten hakee hepan tarhasta vie sinne. Teille ketmaperseille ei kukaan hoida ja laita heppaa valmiiksi. Tai riisu käytön jälk. Jos käsien likaaminen pelottaa, tämä ei sopivi harrastukseksi.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Huitar 
Päivämäärä:   25.6.24 16:55:31

Tätä keskustelua lukiessa voi vain todeta että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.

Itselläni kokemus sekä vuokraajana olemisesta että omistajana olemisesta. Vuokraajana löysin aivan ihanan omistajan sekä hevosen. Hyvin toimi homma. Omaa nuorta kun vuokrasin niin sain kuulla mitä ihmeellisempiä asioita hevosesta mitä se tekee maastossa mm. yrittää lähteä seuraamaan autoja. Itselläni ei tällaista ongelmaa ollut. Nyt olen myös vuokrannut omaa hevosta ja tämä vuokraaja ei pärjää sille ollenkaan. Mulla hevonen toimii ihan niinkuin kouluttamaton maastopuksutin voi toimia. Vuokraajalla on hirveät ongelmat hevosen toimimisessa. Luonnollisesti vika on hevosessa... Maastakäsittelytaito tällä henkilöllä on myös todella surkeaa. Käynyt vasta vähän aikaa et jospa se vielä parantusi.

Tämän takia mielestäni ei ikinä voi puhua maastovarmasta hevosesta. Se voi sitä olla yhdelle mutta ei toiselle.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: zxczxc 
Päivämäärä:   25.6.24 17:13:53

"Tuleeko ap mieleen että se hevosenomistajakin tekee kaikkea ylimääräistä kuten hakee hepan tarhasta vie sinne. "

Eihän tässä keskustelussa pointti ollut se, mitä joutuu tekemään. Pointti on se, miksi näistä asioista valehdellaan.

Jos hommaan kuuluu se, että hevonen haetaan aina tarhasta ja viedään sinne takaisin, se kerrotaan vuokraajalle.
Jos hommaan kuuluu heinien ja väkkäreiden laitto valmiiksi, se kerrotaan.
Jos hommaan kuuluu 10 pinteliparin kääriminen, parin loimen peseminen käsin, puolen tunnin jynssäys suitsille joka kerta, se kerrotaan vuokraajalle.

Ja jos on tiedossa, että hevosta ei saa tarhasta kiinni, se ryöstää taluttaessa hyin herkästi ja se pukittelee jos ratsastaja käyttää raippaa, silloin nämäkin asiat kerrotaan.

Näin vuokraaja voi heti alussa valita, kiinnostaako ko. hevosen vuokraus vai ei.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   25.6.24 17:15:11

Tätä keskustelua lukiessa ei voi kuin ihmetellä miten hulluilla on varaa ostaa oma hevonen. Monikaan omistaja tässä keskustelussa kun ei osaa edes lukea, joten ilmeisesti peruskoulukin käymättä :(

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   25.6.24 20:25:37

Sitten vaan ostamaan omaa heppaa

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Silvia 
Päivämäärä:   25.6.24 20:35:00

Ihan samaa pitkän aikaa miettinyt, että mitä nää hevosenomistajat ovat. Ei ole nöyryyttä heillä siihen, että joku tulee auttamaan ja vielä maksaa siitä.

Erityisesti jos aikataulut ei osu kohdilleen ja alkaa vuokraajalla olla rästissä ratsastuksia niin menee ne rahat ihan Kuikan persuksiin.

Kyllä kylillä sitten omistaja muistaa mainita, miten vuokraajassa on vika eikä kenessäkään muussa.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi hevosen omistamista ei järjestetä niin, että pystytään se itse hoitamaan ja maksamaan.
Sitten jos siinä tulee ylimääräinen liikuttaja niin on se vain kiva plussa.

Mutta joo. Niin, kuin minullekin omistaja sanoi:"Hänellä on muukin elämä" :D

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.6.24 21:57:29

"Jos hommaan kuuluu se, että hevonen haetaan aina tarhasta ja viedään sinne takaisin, se kerrotaan vuokraajalle."

Meinaako joku että hevonen olisi hänelle aina maagisesti valmiina jossain hoitopaikalla vai mitä ihmettä?? Ja että se hevonen vaan maagisesti jätetään siihen samaan paikkaan, kun hommat on hoidettu? Vai voiko joku luulla, että hevonen asuu karsinassa ja se otetaan sieltä kun sitä halutaan käyttää ja se laitetaan sinne takaisin käytön jälkeen? Tällainen kuulostaa jo täysin harhaiselta jos miettii että kyse on hevosharrastuksesta :O

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   25.6.24 22:03:29

Silvia - juuri näin.
Itseäni ärsyttää itseni, että viitsin avata nää vuokrauskeskustelut ja kuunnella omistajien ininää (lähes poikkeuksetta, onneksi täällä muitakin kokemuksia).

Eikö hevosenomistajilla ole hevossosiaalista verkostoa?

Oon itse ollut vuokraajana että hevosen omistajana. Kaikkien vuokraus / liikutus on hoitunut sujuvasti sosiaalisen verkoston kautta. Ei ongelmaa "ratsastuskoululaisten" kanssa. Vaikka kaikki ovat niitä sillä hetkellä ratsastuskoululaisia olleet, itse mukaan lukien... Kun nekin kuitenkin jotain osaa, myös hevosmiestaitoja ilman päsmäröintiä. Aikuiset siis.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   25.6.24 22:04:25

M, älä viitsi olla idiootti. Siitähän ei ollut kysymys.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Moikka 
Päivämäärä:   25.6.24 22:50:36

Vuokraajat ovat osaamattomia, ymmärtämättömiä ja laiskoja. Halutaan väkisin vuokrata yksittäistä hevosta ratsastukseen kun hevonen on tottunut menemään yhdessä muiden hevosten kanssa. Sitten ihmetellään että mikä on kun ei onnistu, eikä taidot, eikä kärsivällisyys vuokraajalla riitäkään opettaa hevosta yksin menemiseen.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   28.6.24 01:20:06

Mun hevonen on tasoltaan he A+ vaihdot. Olen lähettänyt vuokraajaehdokkaille videoita ja kisatuloksia, joista näkyy hevosen osaamistaso. Sitten tulee ” heA” tasoinen vuokraaja kokeilemaan ja kertoo, että onhan tässä ollut taukoa ratsastuksesta muutama vuosi, joten ratsastajalta puuttuu rutiini, napakkuus ja istunnan vakaus eikä hevonen suostu tekemään ratsastajan kanssa juuri mitään. Kokeilija haukkuu hevosen osaamattomaksi.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   28.6.24 01:36:12

"Meinaako joku että hevonen olisi hänelle aina maagisesti valmiina jossain hoitopaikalla vai mitä ihmettä?? Ja että se hevonen vaan maagisesti jätetään siihen samaan paikkaan, kun hommat on hoidettu? Vai voiko joku luulla, että hevonen asuu karsinassa ja se otetaan sieltä kun sitä halutaan käyttää ja se laitetaan sinne takaisin käytön jälkeen?"

Mitä nyt omia vuokrahevosia mietin, niin aika harvalla täysihoitotallilla on ollut niin pitkä tarhausaika, että illalla tallille tullessa olisi päässyt hakemaan vuokrahevosen tarhasta. Yöksi ne jätettiin tietysti talliin. Tämä siis isojen kaupunkien ulkopuolella, pk-seudulla lienee vielä harvinaisempaa että vuokraaja hakee hevosen ulkoa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   28.6.24 06:04:12

Mikä tämä hakujuttu nyt oikein on? Kyllä itse olen aina joutunut hakemaan hevosen tarhasta. Normaalia mielestäni.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Ratsastuskoululain 
Päivämäärä:   28.6.24 06:21:38

Ratsastuskoulussa käyvänä ratsastajana ja niitä tallin helppo A tasoisia ja parhaita ratsastajia seuranneena voin sanoa että siellä ison tallin lukuisissa ryhmissä on noin 5 ratsastajaa, jotka oikeasti ovat helppo a tasoisia ja oppineet ratsastamaan niitä tuttuja hevosia vuosien varrella niin että saavat kisoista sen 62%.

Ryhmät on kyllä täysiä ja miksi joku ei luulisi olevansa helppo A tasoa, jos on ratsastanut vuosia sen tasoisessa ryhmässä? Valtaosalla näistä ratsastajista on todella isoja puutteita istunnassa ja apujen käytössä sekä oman kehon hallinnassa. Eikä näille asioille ole tehty vuosiin mitään, kun jo "osataan".

Ratsastuskoulusta voit saada vuokraajan, joka oppii sillä sun hevosella ratsastamaan, jos vartalonhallinta ja asenne on kunnossa. Koeratsastuksessa katsoisin siis miten vuokraaja käsittelee hevosta, miten hän yrittää ratsastaa hevosta ja millainen vartalonhallinta on.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.6.24 08:32:14

Lisäksi on tuo asenne että haukutaan hevonen: nelitahtinen laukka, etupainoinen jne.

Siinä sen näkee, kuka on omistaja ja oikea hevosihminen. Jos hevonen on terve, ei mikään älppy eikä yritä tappaa, siinä on vaan työtä ja kouluttaessa oppii itsekin. Kaikki pitäisi olla valmiina, osata vaihdot ja muut. Niitä voi sitten ”osaava” vuokraaja runtata, kunnes on pilalla.

Mikään raha ei korvaa sitä, jos joutuu tuollaisen kitisijän kansaa olemaan tekemisissä.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: nome 
Päivämäärä:   28.6.24 08:45:15

Kyllähän näitä omistajia on. Meidänkin tallilla yksi nainen hakee hevoselleen vuokraajaa jatkuvasti. Hevonen on kaunis kuin karkki ja ihan osaavakin, mutta aivan sekopää. Jopa heidän oma valmentajansa on todennut, että kyseinen hevonen on hullu. Tutkittu ja kuvattu on, eikä fyysistä vikaa löydy. Silti vuokraajan haku ilmoituksessa lukee, että hevonen on kiltti ja ratsastaessa korkeintaan hieman säpäkkä. Hieman säpäkkä on kyllä pahimman luokan kaunistelua, kun ei siellä selässä pysy kukaan, kun hevonen on sillä päällä.

Toinen eri tallilta, mutta paikkakunnalla tunnettu tapaus. Omistajalla ei ole varaa makaa hevosensa kuluja itse ja pyrkii pitämään hevosella useita vuokraajia. Ei siinä mitään, mutta hevonen on pahasti kipeä, eikä kulje puhtaasti. Omistajan mielestä hevosessa ei ole mitään vikaa.

Nämä tapaukset kyllä tiedetään täällä, mutta silti on aina joku, joka ei näitä tunne ja erehtyy vuokraamaan. No vuokraajat ei tietysti kauaa pysy ja sitten taas haetaan uutta valheellisella ilmoituksella. Onhan noita muitakin vuokraajanhaku ilmoituksia, joissa liioitellaan esim. hevosen osaamistasoa rutkasti, mutta nuo kaksi on mielestäni jo ihan omaa luokkaansa.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   28.6.24 08:47:07

”Jos hevosella on virtaa eikä tiedä mitä teet niin ei kannata kyllä tolla kokemuksella vuokrata edes hamsteria... ”

Ni kyllä se vain on ongelma, jos omistaja väittää, että hevosta on liikutettu säännöllisesti, vaikka oikeasti se on ollut viikon lomalla. Tiedån useita osaavia ja kilttejä hevosia, joiden selkään edes ammattilainen ei menisi usean päivän huilin jälkeen, ellei ensin juoksuttaisi pahimpia höyryjä pois. Tuollaisesta asiasta valehteleminen on lähellä tapon yritystä.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.6.24 17:24:27

"Siinä sen näkee, kuka on omistaja ja oikea hevosihminen. "

Haluaisin kuulla oikean hevosihmisen määritelmän. Jos ostan nyt hevosen, niin tuleeko minustakin ihka oikea hevosihminen?

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.6.24 17:42:34

K: ajan mittaan kyllä, jos teet töitä hevosen ehdoilla ja hevosen parhaaksi. Ei se taikaiskusta tule, kuten haluat irvailla, mutta työn kautta kyllä.

Olemalla ”minä maksan tästä” -vuokraaja, se ei tule koskaan.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.6.24 18:01:27

... eli kaikki hevosten omistajat ovat oikeita hevosihmisiä? Myös sinä? Ja kaikki eläintenpitokiellon lopulta saaneet? Kerro toki lisää?
Mulla oli aikoinaan oma, mutta nykyään vain vuokraan, joten ehkä minä olen sitten entinen ihka oikea hevosihminen :D

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.6.24 18:04:23

K: jos et ymmärrä mitä tarkoitan niin ei voi kauhalla vaatia.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.6.24 18:07:18

.... no sinä vastasit asian vierestä, odotan perustelujasi miten jokainen omistaja on oikea hevosihminen. Ja miten yksikään vuokraaja ei sitä voi olla, saati esim tallityöntekijä tai opettaja ilman omaa hevosta.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.6.24 18:14:20

K: kuten kirjoitin. Ihmisestä tulee oikea hevosihminen, kun omistaa hevosen, tekee sen ehdoilla, hevosen hyväksi ja oppii mitä oikeasti maksaa pitää hevosta. Hinta on sekä rahallinen että psyykkinen.

Sinä vaan länkytät ja haastat riitaa. Kuvittelet olevasi oikeassa. Kuka lopulta näiden vuokraajien töppäilyt maksaa? Fyysisesti hevonen ja rahallisesti omistaja. Vuokralaiselle jää netissä kitinä.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.6.24 18:22:50

.... koskaan en ole netissä kitissyt ja olen ollut pidetty vuokraaja, koskaan en ole mitään töppäillyt. Vaikka sinä olet aikoinaan ollut huono vuokraaja, niin älä pura vihaasi kaikkia vuokraajia kohtaan. Edelleen odotan vastaustasi miksi tämä sinun hevosihmisyys vaatii sen oman hevosen.

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.24 18:32:31

…. mielestä esimerkiksi Marko Björs ei ole ilmeisesti oikea hevosihminen, koska ei ole koskaan omistanut hevosta. Aikamoista :D

  Re: Miksi ette ole rehellisiä kun etsitte vuokraajaa

Lähettäjä: Hmmpg 
Päivämäärä:   28.6.24 22:17:53

Kyll on negatiivista

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.