Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.5.24 16:07:05

Mittanauha tiukkana pohkeen leveys on 34, ilman tiukaksi vetämistä leveys on 35, eli kun mittaa ei yhtään kiristä.
Tilaanko M koon leveyden eli 33, vai L koon leveyden eli 35?
Saappaissa näyttää olevan jonkinlainen jousto takana:

https://www.tattini.it/en/product/tattini-breton-close-contact-boots/

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.24 16:08:42

No et ainakaan sitä liian pientä.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.5.24 16:11:05

Jouston kanssa otan aina sentin kapeemmannkuin oma pohkeenympärys,ei lörähdä sit käytössä.
Ainakin Cavallon saappaissa toimii.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   5.5.24 16:12:23

No, mun pohje on saman levyinen 34-35
Ei mahdu tuo 33 kiinni.
Tattinin saappaissa on mulla leveys 35.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   5.5.24 16:17:41

35. Liian tiukka saapas hajoaa nopeasti vetoketjujen osalta…

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   5.5.24 16:19:39

Ottaisin isomman, niin esim. vähän paksumman kankaan ratsastushousut mahtuu laittamaan talvella. Johan tuo sentti voi tulla turvotuksenakin vaikka pitkästä istumisesta, tai jos alkoholia ottaa yhtään, ainakin itsellä. Jos löystyy käytössä niin ratsastussukka alle.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   5.5.24 16:21:34

Ap varmaan huomioi mittauksessaan, että käytännössä jalassa on ratsastushousut (viileällä säällä paksumpi softshell tms?), sukat ja ehkä pitkät kalsaritkin…?

Itse olen MH:n koossa plussan ja widen välillä. Liian isot on kamalat lörpöt ja liian kapeissa ei veti kierrä pohkeissa. Olen silti ottanut pienemmät, kyllä ne siitä äkkiä venyy, jos on jousto varressa. Talvella en käytä saappaita, joten pitkien kalsareiden varaa ei tarvitse jättää.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.5.24 17:35:51

Kiitos kommenteista.
Tota just mietin kumpi on todennäköisempää, saappaan ennenaikainen lörtsähtäminen vai se, että vetoketju ratkeaa? Kumpikaan ei hyvä vaihtoehto.

Mulla on toisen valmistajan saappaat nyt käytössä, tykkään kun on napakka ja vetskarin saa juuri ja juuri kiinni, mutta muuten nuo saappaat eivät miellytä, nilkoista liian kovat ja joustamattomat.
Aiemmin mulla oli Tattinit, kunnes oli jo pakko heittää pitkään palvelleena pois. Harmi, kun en muista kokoa, tosin ei varmaan pohjekaan enää samoissa mitoissa kuin ennen.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   5.5.24 18:03:55

Minulla ei kyllä ole joustot venähtäneet kun niitä ei ole tarvinnu äärimmilleen venyttää. Olettaisin näin sis kestävän paremmin.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.5.24 10:04:00

Oletko mitannut housun kanssa. Tärkeää on toki ettei ole liian löysä, mutta joustojen ei ole tarkoitus venyä vetoketjua vetäessä vaan vasta kun jalkaa liikuttaa esim nilkan noustossa. Kenkä pysyy myös parempana kun ei ole jatkuvassa venytyksessä. Eri asia on sitten oikeasti liian löysät varret, mutta tässä tapauksessa ei siltä kuulosta.

Jos tuo mitta paljaasta säärestä niin ehdottomasti leveämpi. Nyt tuo pienempi koko on jo 2 cm sun jalkaa kapeampi, se on melko paljon.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.5.24 10:10:52

Housujen kanssa mittasin leveyden.
Joo taidan nyt kyllä kallistua tuohon leveämpään, koska tosiaan välillä voi turvottaa ja aina saa paksumpaa sukkaa lisättyä.
Talvella käytön kenkiä ja chapseja, jotta villasukka mahtuu kenkäosaan.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   6.5.24 10:51:39

Ottaisin leveämmän. Jos joutuu kiskomaan kiinni saappaan joka menee justjust, on vetskari ja myös ompeleet tosi kovilla. Myös joustot lörpähtää jos ne on aina ihan äärimmilleen venytettynä.

Lisäksi pitää tosiaan huomioida sekin, että pohje on eri paksuinen eri aikaan päivästä. Itse huomaan ainakin tosi ison eron jos laitan saappaat jalkaan aamulla, vs että teen sen iltapäivällä töiden jälkeen. Myös esim. helle tai alkoholi vaikuttaa asiaan. Huomioisin itse siis myös sen, että saapas menee tappelematta jalkaan silloinkin kun pohje on normaalia paksumpi.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   6.5.24 14:19:54

"Päällinen pehmeässä ja tiiviisti istuvassa nahassa. Takakuminauha takaa täydellisen istuvuuden"

Sanotaan tuotteissa. Mä ottaisin kapeamman jos olet mitannut paksujen housujen kanssa. Jos ohuiden kesähousujen kanssa, niin sitten leveämmän.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.5.24 15:25:26

Kesäkuumalla voi pohje turvotakin ihan reippaasti. Kisoissa olotila on hirveä, jos saapas alkaakin kesken puristamaan. Jos tuntuu lörköltä, voi alle aina pukea pitkän paksumman sukan.

  Re: Kumman saappaan leveyden valitsen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.5.24 17:28:46

Tilasin nyt isommalla leveydellä, 10-20 pv menee toimituksessa. Yritän muistaa kertoa oliko hyvät, jos joku muukin vastaavaa saapasta ja sen kokoa miettinyt.
Toivottavasti uusi malli kyseisistä saappaista on yhtä hyvä kuin edeltäjänsä, edelliset oli aivan ihanat jalassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.