Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Headshaking?

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   5.5.24 11:20:04

Onko headshaking etenevä tauti? Jos vanhemmalla hevosella lievähköt oireet, voiko pahentua jostain syystä?

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Ville 
Päivämäärä:   5.5.24 11:31:00

Kyllä ne voi ja yleensä niin käykin. Kaikki stressi ja sykettä nostattava liikuntakin voi pahentaa oireita.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.5.24 11:56:56

Ensinnäkin se ei ole tauti, se on yleisnimitys oireelle, joka voi johtua monesta eri tekijästä. Jos laukaisevaa tekijää ei löydy eikä siihen sopivaa lääkitystä tai muuta helpotusta lievempiin oireisiin, niin tuppaa pahenemaan. Mutta sopivalla lääkityksellä voi myös saada oireettomaksi.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Myyxxx 
Päivämäärä:   5.5.24 13:06:30

Ratsastin ratsastuskoulussa juuri eilen hevosella jolla jostain syystä eilen oli aivan järkyttävän vaikea ratsastaa. Tällä hevosella headshaking ja yleensä vähän heiluttaa päätä ylös alas, mutta eilen se oli kyllä järkyttävän pahaa, ravissa oli mahdoton mennä kun tuntui että koko hevosen energia päässä. Toivon todella että oli tämä yhden päivän jostain syystä näin huono ja ensi kerralla parempi. Tai sitten rassukalla oire alkanut pysyvästi huonontua :-(

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   5.5.24 13:11:42

^ ja kiusasit vielä sairasta eläintä?! Ei tullut mieleen päästää hevosta pois tuskistaan ja viedä talliin lepäämään?

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   5.5.24 14:25:15

Ihmiset tuntuvat unohtuvan että "head sheakingin" (oire) taustalla voi olla lukuisia syitä. Juurisyy voi liittyä mm. korviin, kieliluuhun, silmiin, hampaisiin jne. Osa vaivoista hoidettavissa eli ei kannata suinpäin pistää hevosta monttuun.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   5.5.24 20:41:01

Syitä, tuuli, auringonpaiste, siitepölyt, lämpö ja sata muuta syytä. Yleensä keväisin pahenee ja syksyn jälkeen voi alkaa helpottaa kevääseen asti. Toisilla voi ratsastaa maneesissa normaalisti mutta ei ulkona yllä mainituista syistä.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.5.24 21:17:15

Ihmiset tuppaavat ymmärtävän väärin Headshaking syndrooma on nimitys oireyhtymälle jonka on todettu aiheuttavan kolmoishermosärstä, sähköshokkimainen kipu päässä joka johtaa hallitsemattomaan pään viskelyyn/ hinkkaamiseen/ sekoiluun/ hikoiluun oudosti ja silmien lasittuneeseen katseeseen . Uv, tuuli, stressi jne pahentaa oireita. Tämä on sairaus jota ei voi parantaa osalle erilaisista hupuidts akupunktiosta tmv voi olla apua. Mikä tahansa päänviskely ei ole tämä syndrooma vaan se vaan on päänviskelyö
Joka voi johtua hampaista satulasta satulan päällisestä ötököistä
Jne… 2 eri asiaa vailla head shaking toki viittaa molempiin mutta HS syndrooma ei viittaa jälkimmäiseen usein hoidettavissa olevan, diagnosoinniltaan helppoon asiaan. Jos hevonen sheikkaa tai hinkkaa ilman satulaa / ratsastajaa myös karsinassa ja tarhassa se on rajusti pahentunut esim uv lisääntyessä jne voi kyseessä olla hs syndrooma

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Myyxxx 
Päivämäärä:   6.5.24 07:28:13

Tuolla mun ratsastamalla on ihan tuo syndrooma, osassa heilutuksista tuntuu että saa sähköshokin. Kiitos kommenteista - täällä oli järkyttävät siitepölyt eilen, se lienee syy. Aurinko ei ollut aamulla kovin esissä.
Lopetin ratsastuksen kesken, otin satulan pois ja käveltiin hieman. Minulla tämä hevonen nyt 3 kuukautta viikottain, eli toivottavasti ensi viikolla normimpi tilanne niinkuin ennen.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   6.5.24 08:48:43

Huh huh, ei kai se nyt ole oppilaan tehtävä kuitenkaan - vaan opettajan / omistajan. Oppilaat ei oikein voi ottaa päätösvaltaa kesken tunnin, toki voi kieltäytyä ratsastamasta, mutta ihan turhaa on syyllistää.

Ehkä mä oppilaana kysyisin tästä, kun kerran hevosella dgkin on.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Myyxxx 
Päivämäärä:   6.5.24 10:39:23

Joo sanoin opelle asiasta parikin kertaa, hän ei tuntunut asiasta tietävän. Olen aikaisemmin ratsastanut tällä samalla ja silloin ratsastus oli mielekästä, nyt hankalaa. Yritin vielä hetken, ja lopuksi kävin kysymässä uudestaan mitä pitäisi tehdä. Ope vaan sanoi että älä välitä siitä päästä. Tein pienen ravipätkän open seuratessa, ja sitten hänkin sanoi että näyttää vähän oudolta. Sitten sanoin itse että tulen alas.
Ope on vähän lapanen, ja nyt mua huolettaa eniten ettei hän vie sanaa eteenpäin pääopelle joka voisi asialle jotain tehdä :-(
Mietin pitäisikö mun laittaa suoraan viestiä pääopelle. En ole ammattilainen, minusta vaan tuntuu että ratsastus ei ollut järkevää ihan maalaisjärjellä pääteltynä.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Iia 
Päivämäärä:   6.5.24 19:42:32

Jokainen voi sitten miettiä miltä tuntuisi juosta ja urheilla migreenissä. Sellaista on hs hevosen elämä.

  Re: Headshaking?

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   6.5.24 21:11:15

Meillä hoidettiin viime kesänä head shaking oirehtivaa hevosta asiaan vihkiytyneellä klinikalla elektroakupunktiolla -oireet hävisivät ensimmäisen hoitokerran jälkeen noin 1,5 viikoksi, mutta palasivat takaisin. Toisen hoitokerran jälkeen oireetonta ajanjaksoa oli noin 2,5 viikkoa kunnes palasivat. Sitten alkoi syksy saapua ja oireet vähitellen loppuivat kokonaan talven ajaksi (tällä oireet aktivoi ilmeisrsti auringon uv).

Helmikuussa kevätauringon ensisäteissä oireet alkoivat palailla joten aloin antaa hevoselle magnesiumlisän ruokaan, koska luin ulkomaisista tutkimuksista, että osalla hs-oirehtivilla hevosilla verinäytteessä magnesiumarvo on ollut normaalia matalampi ja magnesiumlisä voi vähentää oireita. Meillä muutos parempaan on hämmästyttävä; hevonen ei ole oirehtinut tänä keväänä vielä kertaakaan vaikka viime keväänä selvät oireet tulivat jo huhtikuun alussa.

Suosittelen testaamaan tämänkin, jos hevosesi kärsii hs-oireista. Käsittääkseni osa oirehtivista hevosista on hyötynyt elektroakupunktion lisäksi myös melatoniinista. Lisäksi eläinlääkärin kanssa kannattaa keskustella myös mahdollisesta lääkityksestä. Vaiva on ikävä ratsastajalle, mutta voi vain kuvitella kuinka vaikea se on hevoselle itselleen. Todennäköisesti hevonen kärsii oireista silloinkin kun sillä ei ratsasteta. Minä ainakin olen valmis kääntämään joka kiven helpottaakseni hevoseni oloa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.