Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   3.5.24 20:36:37

…aavistuksen. Huomaa että ajan saatossa on vääntynyt oikealta, eli selkäännousu todennäköisesti vetänyt kieroon.

Käytän satulaa noin 12* vuodessa, hevosen ykkössatula istuu kuin nyrkki silmään mutta sillä ei voi hypätä, hajoaa omat lonkat.

Mitä tekisit? Pistäisit kakkossatulan kokonaan pannaan, käyttäisit surutta ne kerrat kun hypätään? Mennään pieniä esteitä kesäkaudella 3-4x/kk ja hyppytreenit kestää 40-50min.

Katselin muuten käytettyjä satuloita kirppisryhmässä, TODELLA moni käytetty satula on edestä saman näköinen eli hieman epäsymmetrinen ja nimenomaan oikealta puolelta. Älkää -ikinä- nousko satulaan muuten kuin jakkaralta jos haluatte säästää satulan runkoa.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.24 20:47:06

Eihän tuollaista asiaa pitäisi tarvita edes miettiä.
Vinorunkoinen satula on käytännössä jo rikki, kun rungon pintajännitys hajoaa, se vääntyy. Ja voipa olla, että satulan sisuksista löytyy jo halkeamiakin.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.24 20:47:39

No kyllä se sun hevonen mahdollisesti kipeytyy jokaisella ratsastuskerralla jos runko on vino... itse ehkä tarkistaisin satulasepällä jos satulan vois suoristaa.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   3.5.24 21:41:07

Jos katsoo vaikka tätäkin niin sama vika kuin mun satulassa: https://satula.com/satulat/17894/

Oikea puoli aavistuksen auki. Uskaltaako tässä enää käytettyä ostaa…

Mikä olisi edullinen satula uutena, en oikeasti viitsisi laittaa 2000€ satulaan jota käytän tusinan kertaa vuodessa. Mutta en jumankauta ala tonnia maksamaan runkokierosta käytetystä vaikka miten olisi uuden OVH mansikoita…

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: CC 
Päivämäärä:   3.5.24 21:53:06

Sanon nyt mielipiteen josta tulee kuraa niskaan. Ne hevosethan kun ei ole täysin symmetrisiä niin sillä ei aikuisten oikeasti ole merkitystä jos runko on aavistuksen kiero. Tietysti selvästi kierolla tai rikkinäisellä rungolla ei tule ratsastaa, mutta kun ne satulat saattaa olla jo tehtaalta tullessa aavistuksen epäsymmetrisiä. Näistä sitten joku yli-innokas satulaseppä mittaa jotakin millin vinoumaa ja saa asiakkaan hätääntymään. Ja parhaimmillaan ostamaan häneltä uuden satulan. Ja tokihan se ”runkovikainen” satula jätetään ompelematta kiinni.

Eihän tässä kohta uskalla edes satulaa toppauttaa jos riskinä on, että käyttökelpoinen satula jätetään ompelematta kiinni.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Prunni 
Päivämäärä:   3.5.24 21:57:16

Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä kuin CC. Toki pitää tarkkailla hevosta.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   3.5.24 22:33:57

Cc, tämäkin satula on kuvauksen mukaan uusi mutta selvästi eripari edestä
https://satula.com/satulat/16994/

Katsonko näitä jotenkin väärin sillä myöskään takaa paneelien kiinnityskohdat ei näytä symmetrisiltä.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: CC 
Päivämäärä:   3.5.24 23:04:32

Kuvista on vaikea sanoa, koska voivat vääristää. Usein myös satulan koristetikkaukset saattaa olla epäsymmetrisesti, jolloin ne hämäävät silmää ja saavat satulan näyttämään kierolta.

Varmasti joka satulasta löytää jonku epäsymmetrisyyden kun tarkasti syynää. Se että vaikuttaako se mitenkään hevoseen jolla satulaa käytetään onkin sitten eri juttu.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   3.5.24 23:11:48

LähettäjäNnn

Päivämäärä3.5.24 22:33:57

Cc, tämäkin satula on kuvauksen mukaan uusi mutta selvästi eripari edestä
https://satula.com/satulat/16994/

Katsonko näitä jotenkin väärin sillä myöskään takaa paneelien kiinnityskohdat ei näytä symmetrisiltä.

..

Tää satula on kyllä aivan eri paria puoliltaan. Eikä siis kuvat todellakaan valehtele.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   3.5.24 23:27:28

Kyllähän ne kuvat muuten valehtelee. Esimerkiksi tässä keskustelussa mainitut satulat on kuvattu vinosta, ainakin etukuvissa. Miten tuollaisesta voi varmuudella katsoa suoruutta ja symmetrisyyttä. Ei mitenkään. Toki tuo viimeisin näyttää todella epäsymmeyriseltä ja olisi mielenkiintoista nähdä livenä onko oikeasti noin vino.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   4.5.24 08:31:00

LähettäjäÄ

Päivämäärä3.5.24 23:27:28

Kyllähän ne kuvat muuten valehtelee. Esimerkiksi tässä keskustelussa mainitut satulat on kuvattu vinosta, ainakin etukuvissa. Miten tuollaisesta voi varmuudella katsoa suoruutta ja symmetrisyyttä. Ei mitenkään. Toki tuo viimeisin näyttää todella epäsymmeyriseltä ja olisi mielenkiintoista nähdä livenä onko oikeasti noin vino.

..

No ei ole kuvattu vinossa kumpaakaan. Kannattaa käydä Specsaversilla ;)

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Jia 
Päivämäärä:   4.5.24 09:18:11

Käyttäisin kakkossatulan satulasepällä tarkistettavana onko vino vai ei.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: jss 
Päivämäärä:   4.5.24 09:30:54

Kyllähän tuo kuvista arvioiminen on vähän muna vai kana -tilanne - onko satula oikeasti vino, onko kuva otettu vinosti, onko satula telineessä vinosti..

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: jss 
Päivämäärä:   4.5.24 09:33:12

(Toki siis jos satulan arvo on uutena nelisensataa, niin kertoo että ei näitä halpiksia ole laadulla pilattu.)

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.5.24 12:57:11

Käyttäisin sepällä. Tietty toleranssi on kuinka paljon satula saa olla vino. Hyvä seppä ei tosiaankaan turhaan hylkää. Itse olen runkotarkastanut useamman satulan ja osa on mennyt hylkyyn ja osa on olleet suoria. Todella paljon näkee kieroja satuloita markkinoilla ja todellakaan kaikki jälleen myyjät eivät runkotarkasta tuotteitaan.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.24 15:59:20

Kaikki satulat on tehtaalta tullessaan enemmän tai vähemmän vinoja ja elävät selässä painon alla. Riippuu vinoudesta mutta jos tosiaan aavistuksen eikä runko ole varsinaisesti rikki niin ei mitään merkitystä. T: satulaseppä

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Susu 
Päivämäärä:   4.5.24 16:10:40

Jos herkkä heppa, niin haittaa kyllä. Osa hevosista kestää vaikka kuinka huonoa satulaa, osa kiukuttelee heti. Itse en menisi, mutta meitä mahtuu moneen junaan.

Satula.com kyllä runkotarkistaa nuo satulat. Itsellä mennyt joskus yksi hylkyyn kun olin laittamassa myyntivälitykseen. Ei kyllä ollut ihme, itse pidin vain hevosta vinona mutta se koitti vain pärjätä sillä

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.24 18:16:46

Itse olen aika monta satulaa avannut enkä ole yhtään suoraa löytänyt tai edes lähelle suoraa. Lisäksi toppausta mahdoton tehdä täysin symmetriseksi. Mutta ei tosiaan niin väliäkään koska ei hevosen selkäkään pysy liikkuessa samassa muodossa. Ja satula vääntyy myös ratsastajan alla.

  Re: Kakkossatulassa runko vino

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   4.5.24 22:49:29

”Kyllähän ne kuvat muuten valehtelee. Esimerkiksi tässä keskustelussa mainitut satulat on kuvattu vinosta, ainakin etukuvissa. Miten tuollaisesta voi varmuudella katsoa suoruutta ja symmetrisyyttä. Ei mitenkään. Toki tuo viimeisin näyttää todella epäsymmeyriseltä ja olisi mielenkiintoista nähdä livenä onko oikeasti noin vino.

..

No ei ole kuvattu vinossa kumpaakaan. Kannattaa käydä Specsaversilla ;)”

No näyttää olevan. Kummankin satulan edestä päin otetuissa kuvissa kameran pitäisi olla enemmän vasemmalla. Käyhän itse vaikka Silmäoptikolla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.