Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.5.24 13:02:15



Verenpaineet huipuissaan
Migreenit muuttui monipäiväisiksi
Jatkuvasti flunssainen olo (tulehduksia ympäri kehoa)
Vaikeat ihottumat
Aivosumu
Vakava uupumustila

Sairaalaan menty lanssilla ja viivytty jopa pari viikkoa lääkärien ihmetellessä oireita. Hevosen lähdön jälkeen kaikki palautui hiljalleen normaaliksi.

Onko muita jotka toipuneet vaivoistaan hevosettomuuden myötä?

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   3.5.24 13:08:13

Minua ei vaivaa muuta kuin rahattomuus aika ajoin. Elämä muuttui ankeaksi ilman hevosta, siksipä hankin uuden.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.24 13:14:06

Sama kuin R:llä
Uutta tekee mieli.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.24 13:21:04

Jotain tollasta on ollut kun hepat kotitallissa. Koskaan en käy missään eikä täällä käy ketään jeesailemassa. Stressi on kova, ei niinkään työmäärä.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   3.5.24 13:22:20

Mä olen fyysisesti ja henkisesti toimeton ilman hevosia, siksi niitä onkin kotona. Silloin, kun omistin vain yhden hevosen, olin sen kuoleman jälkeen neljä päivää ilman hevosia, sitten oli mentävä tallille.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   3.5.24 13:24:56

Jotkut ihmiset ovat jatkuvasti huolestuneita ja heitä stressaavat milloin työelämä, yksityisasiat, hevonen, koira, lapset, vanhemmat, terveys, tuleva matka tai jokin muu asia.

Näille henkilöille ja heidän lähestensä mielenrauhan takia on varmaan paras karsia kaikki elementit jotka laukaisevat stressin.

Sitten on muita joille arjen paineet, kiireet ja talous on järjestelyasia.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.24 13:28:55

Chicago, hyvin oivallettu.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: kok 
Päivämäärä:   3.5.24 13:32:20

Sitten on myös niitä ketkä juuri tuolla tavalla väittää ettei stressaa ja kaikki on ruusuista mutta kiukuttelevat ja pätevät tallilla jatkuvasti, jonkinäköistä pahaa oloa sekin kyllä on.... Täältä ei rehellistä mielipidettä saa. Auttava avulias iloinen ihminen voi ulkoapäin näyttää onnelliselta vaikka koko kroppa ja mieli huutaa..

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Ymm 
Päivämäärä:   3.5.24 15:15:13

Kannattaa tehdä muutoksia ruokavalioon.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Möi 
Päivämäärä:   3.5.24 16:03:51

Murut, tuollaista on tallinpitäjän elämä. 24/7/365. Ei lomia. Juu, on oma valinta. Mutta onneksi eläkeikä häämöttää 2,5 v päästä ja talli tyhjäksi asiakkaista. Omat jää ja terveys ehkä palautuu.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   3.5.24 16:15:33

Aloittajan oireet kuulostavat siltä että talli on ollut kosteusvaurioinen, homeessa tai sädesienen vallassa. Kun terveys alkaa pettää on luonnollista että huolet alkavat painaa. Vaikuttaa kummasti jaksamiseen, talouteen ja sitä myöten kykyyn järjestellä niitä asioita. Ihmiset ovat ylimielisen ”järkeviä” kun itsellä kaikki kunnossa. En minäkään olisi uskonut ”luulosairauteen” ennen ku kolahti omalle kohdalle.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Tallipitäjä 
Päivämäärä:   3.5.24 17:00:40

Vaivoja löytyy kuten aloittajalla, mutta ilman hevosia voisin paljon huonommin. Nyt sentään kiva talliporukka auttaa henkiseen hyvinvointiin ja fyysinen työ pitää kunnossa.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.24 20:15:45

Hankin hevosen pitkän tauon jälkeen. Raha stressaa välillä mutta muuten olen onnellisempi kuin vuosiin. Hevonen on ihana ja mikään ei nollaa päätä töistä yhtä hyvin.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: japs 
Päivämäärä:   3.5.24 20:17:07

Jaa, ei ole tuollaisia aloittajan oireita ollut. Mitä nyt vähän henkeä avaavaa välillä vähän tarvitsee. Kysyn minäkin että mikä tallissasi on ollut vikana.

Jos siellä ei ole mitään vikaa ollut, niin aloitus on vitsillä tehty tai sitten kokemukset juontavat todella kokemattoman ihmisen toilailusta ja säätämisestä.

Minulla on vahvahko tausta hevosalalla, ja ei hevosten pito ole stressannut juuri ollenkaan. Työkokemus on auttanut tehokkaaksi ja nopeaksi tietyissä hommissa. En todellakaan siivoa karsinoita viittä minuuttia kauempaa, siivous on hiottu ajat sitten nappiin.

Kaikenmaailman nysvääjät uupuvat jo kahden hevosen tallissa ja siksi ettei kukaan ole heitä opettanut kunnolla mihinkään.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.5.24 20:28:18

En ole lääkäri mutta vastaavalta kuulostavia oireita olen kuullut kun ihmiset hengittäneet huoneilmassa paljon homeitiöitä. Onko aloittaja käynyt samassa tallissa enää hevosesta luovuttua? Kaikki ihmiset ei oireile homeeseen. Toiset on herkempiä.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Lolo 
Päivämäärä:   3.5.24 20:58:03

Mulla tallinpitoa takana vuosikymmeniä ja rasitusvammoja alkaa olla monissa nivelissä; sormissa, kyynärpäissä, toisessa olkapäässä, polvessa ja jalkapöydän päällä. Olen aina ollut normaalipainoinen ja hyvässä fyysisessä kunnossa, mutta tallitöissä on usein toistotyötä ja vaihtuvissa lämpötiloissa/kosteassa. Tämä väkisinkin rupeaa näkymään kehossa kun ikää tulee yli 45.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.5.24 09:38:32

Ilman hevosta olisin todella vaivainen ja jäisin sohvalle makaamaan. Olen 56v ja kroppa sekä pää rikki yli 30 vuoden rankan fyysisen vuorotyön seurauksena. Ostin alle 2v sitten itselleni hevosen ihan oman fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin parantamiseksi. Teen paljon tallivuoroja nyt säiden lämmittyä pyöräilen tallille. Kaikille ei hevosten pito sovi ja se on ihan ok.

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   4.5.24 10:18:19

Just viimeksi hierojalla käydessäni (kiitos mahtavalle työnantajalleni moisesta edusta) hieroja tuumasi, että meikäläisen "elämäntapa" eli pieni oma talli kaikkine hommineen ja puuhasteluineen on ihan älyttömän hyvä vastapaino työlleni, joka käytännössä on oravana koneen äärellä istumista. Voishan sitä tietty asua vaikka kaupungissa ja harrastaa käsitöitä ja lukemista ja jumiutua kropaltaan vielä kahta kauheemmin.

Mulla aikaisempi työpaikka aiheutti mm.
Pumpun pompahteluja ja muljahteluja, lopouivat työpaikkaa vaihsettuani
Migreenejä sarjoina, työpisteen vaihto toiseen tilaan lopetti auralliset, työpaikan vaihto lopettiliki kaikki loputkin (keväinen kirkas keli ja uusi lumi aiheutti nyt vuoden tauon jälkeen)
Jatkuva flunssa ja pieni lämpöily, jonka lopetti korona, etätyöt, nuhanenien ha alkulimayskijöiden jääminen kotiin
Kämmenen ihottuma, joka ilmaantui keväällä 22 ja häipyi keväällä 23 tehtyäni työsopimuksen toisaalle, ei ollut vuoden aikana tehonnut mm. 3. tason kortisonivoide

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.5.24 10:20:48

Tuollaisia oireita oli ennen hevosta, kun tein töitä 15h päivässä. Hevosen oston jälkeen prioriteettilista meni uusiksi ja nyt lähden töistä klo 17 tallille ja nukun yöni hyvin. :)

  Re: Hevosen pito vaarallista terveydelle

Lähettäjä: Lll 
Päivämäärä:   4.5.24 16:51:35

Ei aiheuta terveyshuolia 3 hevosen talli omassa pihassa, täyspäivänen työ ja opiskelu sekä lisänä tulossa lapsi. Arkea saa välillä järjestellä ja miettiä mihin rahaa käyttää jos tulee isompia kuluja vastaan. Ja toki lomalla oon ollut hevosteni hoidosta 5pv reissun viime kesänä ja sitä ennen en edes muista millon. Ehkä myös asenne ja tottumuskysymys jos ei ole ulkoisia syitä terveyden heikkenemiseen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.