Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen säikähti sähköiskua…

Lähettäjä: Noloa 
Päivämäärä:   1.5.24 12:47:22

Kädestäni siis ja nyt juoksee minua karkuun ja säikkyy pienintäkin käden heilautusta..Loimea ottaessa napsahti turpaan sähköisku ja siitäkös hevonen sai slaagin. Noloa kysyä tälläistä mutta millä ihmeellä lähtisin tuota uudestaan houkuttelemaan luottavaiseksi? Eipä ole tälläistä tapausta KOSKAAN hevoshistoriani aikana tullut, tämäkin hevonen on 2 vuotta ollut minulla ja nyt sitten tällainen temppu. On toki luonteeltaan todella epäileväinen ja herkkä, mutta Kyllähän noita sähköiskuja napsuu välillä, en ymmärrä miten tälle se oli näin suuri asia tällä kertaa. Hevosta en siis saa nyt tarhasta kiinni, pelkää harjoja yms. Herkuilla yritin kun on niille normaalisti perso mutta niitäkin alkoi säikkyä jos pieninkin napsahdus kuului, tai kun hipaisi edes kädessäni olevaa herkkua niin sai sätkyn ja lähti karkuun. Kamalaa että aiemmin melko luottavainen hevonen käyttäytyy nyt näin minua kohtaan.

Kipua voi olla toki kun noin hurjasti ylireagoi, ensi viikolla olisi eläinlääkäri tulossa. Olisi kiva että hevosen saisi siihen tutkittavaksi edes… (toki voin pyytää jotain muuta avuksi jos en siihen mennessä itse saa tuota lahjottua, ilmeisesti ei muita kohtaan käyttäydy noin radikaalisti) Mutta omalla tallilla asuessa aika epäkäytännöllistä että en voi omaa hevostani käsitelläH

Kellään hyviä vinkkejä??

  Re: Hevonen säikähti sähköiskua…

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.5.24 12:56:53

Mulla on käynyt samalla tavalla. Otin loimen ulkona pois hevoselta ja loimi oli kädessä, aloin irrottamaan lukkoa riimusta ja naps. Ihan kunnon salamakin näkyi ja suoraan turpaan.
Hevonen tietysti säikähti ja repi itsensä irti.

En saanut hevosta enää siinä hetkessä kiinni, pyysin kaverin avuksi. Hän otti hevosen kiinni, talutti sen minun luo ja minä sitten taputtelin ja rapsuttelin.

Mutta varaudu siihen, ettei hevonen tuota unohda PITKÄÄN aikaan, jos koskaan.
Oman kanssa sähköiskusta on jo kolme vuotta, silti joka kerta kun otan loimea ulkona pois, se jännittyy. Otan loimen pois ja nakkaan sen maahan ja kosken aina ensin johonkin muualle kuin hevoseen jotta saan mahdollisen sähkövarauksen purettua.

  Re: Hevonen säikähti sähköiskua…

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   1.5.24 19:41:20

Meillä nyt myös sama. Hevonen on todella herkkä muutenkin sähkölle ja tänään taas sai harjauspaikalla minusta sähköä.

Onkohan olemassa joku antistaattinen aine vai mitähän ihmettä mä kohta teen kun hevonen pelkää minua ja jännittää minun seurassa koko ajan.

  Re: Hevonen säikähti sähköiskua…

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.5.24 19:54:14

Käsien rasvaaminen ennen hevosen käsittelyä auttaa sähköisyyteen. Hevosella kestää muutamia kertoja palauttaa luottamus, että sähköiskua ei tule. Mutta jos onnistuu olemaan antamatta uutta sähäriä, niin hevonen ei pitkään ole levoton asian suhteen. Itselle kävi samoin ja piti vain antaa aikaa. Jouduin heittämään riimunarun kaulan ympäri, jotta ei päässyt karkuun päitsiä laittaessa. Sitten vain porkkanoita palkaksi. Muutaman kerran varoi ja sitten alkoi toimia normaalisti.

  Re: Hevonen säikähti sähköiskua…

Lähettäjä: Jia 
Päivämäärä:   1.5.24 20:17:14

Mulla käynyt sama, sähköisku kädestä suoraan turpaan. Hevonen kääntyi pois minusta varmaan ainakin viikon ajan minun lähestyessä sitä.

  Re: Hevonen säikähti sähköiskua…

Lähettäjä: Kvak 
Päivämäärä:   1.5.24 21:14:33

Mun sähköä kovasti pelkäävä on saanut myös muutamia kertoja musta tällin turpaan. Eka kerta oli pahin, kesti viikkoja ettei enää ollenkaan pelännyt tälliä kädestä. Viime talvena tuli viimeisin, se meni jo tunnissa ohi. Omien käsien rasvaaminen auttaa, ja mä oon kokenut että tällin jälkeen pelkoa lieventää hanskojen pitäminen kun ei uskalla ottaa herkkua kädestä. Myös muiden ihmisten käsien kanssa totuttelu on auttanut myös mun käsiin koskettamisessa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.