Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.24 08:24:31

Onko teidän tallilla kiusaamista ja miten se ilmenee ? Tarkoitan nyt aikuisten ihmisten harjoittamaa kiusaamista. Eroaako se jotenkin nettikiusaamisesta vai onko asialla samat tyypit ?

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: Zyx 
Päivämäärä:   1.5.24 08:27:04

Ei ole. Meiltä lentää pihalle saman tien jos harrastaa tuollaista perseilyä, se on meillä ihan tallisoppariin kirjattuna.

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.24 09:26:08

Kävin vuosia tallilla jossa oli tapana ruotia muiden ratsastusta ja tekemisiä kentän laidalla. Kun kieltäydyin osallistumasta jauhamiseen, jouduin itse sen kohteeksi. Tilanne kärjistyi pisteeseen jossa minua lakattiin systemaattisesti moikkaamasta tallilla. Astuessani satulahuoneeseen kaikki hiljenivät ja jatkoivat puhetta vasta minun poistuttuani. Sain osakseni myös käytönnön piloja joita tehtiin jopa hoitohevosteni kustannuksella.

Ryhdyin jännittämään tallilla käyntiä niin paljon, että vatsaani väänsi jo tallimatkalla. Alussa kipu vihlaisi tallitiellä, sitten muutamaa mutkaa aikaisemmin. Loppuvaiheessa vatsa kramppasi jo kotipihalla. Oman hevosen saamisen jälkeen jännitin vielä vuosia kilpailuissa. Tunsin että minua tarkkaillaan. Olin tottunut ajatukseen, että katsomossa etsittiin minusta vain virheitä. Oli pitkä prosessi oppia että katsomossa saattoi joku jopa kannustaa.

Kiusaaminen johtui omalla kohdallani paitsi tallinomistajan välinpitämättömyydestä ja kiusaajien mänttiydestä, myös huonosta talli-ilmapiiristä. Pahan puhumisen kulttuuri oli syvään juurtunut ja antoi oivan kasvualustan kiusaamiselleni. Negatiivisessa ympäristössä jouduin nälvimisen kohteeksi kuin vahingossa.

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   1.5.24 09:43:18

Kiusaajat ovat aina pohjimmiltaan heikkoja ihmisiä. Tietysti se kirpaisee ja syö ihmistä sisältä päin. Helpompaa siirtää se kipuile eteenpäin kiusaamalla muita kuin käsitellä oman pään sisällä. Kiusatut on kovissa liemissä keitetty, erityisesti ne jotka sitä kestää. Kovia tyyppejä ja iso arvostus. Kiusaamiskulttuuri on lähtenyt ihan lapasesta. Toki hevospiireissä sitä on aina ollut ja tulee varmasti myös aina olemaan koska hevoset tuo ihmisistä pahimmat puolet esille.

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   1.5.24 09:46:36

Hevospiireissä olet myös automaattisesti silmätikku jos:

oot oikeasti hyvä

olet selkeästi esillä esim somessa

teet eri tavalla kuin valtavirta

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.24 07:35:46

Ei automaattisesti, kyllä oma provosoiva käytös ja hölmöily edesauttaa vrt. alan tunnetuin pitkäaikaisesta kiusaamisesta valittava.

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: Hevonen 
Päivämäärä:   2.5.24 09:53:48

Olen jo lähes luopunut toivomasta tallia, jossa ei tiuskittaisi, puhuttaisi paskaa jne.

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   2.5.24 10:46:43

Ikinä ollut missään tallilla ongelmia muutakuin yhdellä pienelä tallilla jonne tuli tätilauma toisesta paikkaa, he olivat sitten jotain gp tason tätejä niiden naksuvien, könkkäävien eestin ihmeiden hevostensa kanssa ja siitä alkoi sitten minun tekemisiin puuttuminen niissäkin asioissa joihin en edes ollut osallisena, tietenkin siitä nousi ketutus ja viha heitä kohtaan, jälkeenpäin kuulleena heillä on ongelmia omassa elämässä... Fiksu terve ihminen ei lähde tähän toimintaan joten yleensä ihmisellä on jotain ongelmia joita sitten purkavat muihin sama kun sairas hevonenkin kiukuttelee...

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   2.5.24 11:02:18

Ei ole, kaikki saavat harrastaa omalla tavallansa. Ilmapiiri on hyvä.

Mulla on ollut hevosia yli 30 v enkä jää talliin missä ilmapiiri on huono. Yleensä sellainen lähtee tallinpitäjästä, hänhän ne tallinsa säännöt luo.

Kokemukseni mukaan talleissa joissa ilmapiiri on huono on usein muitakin ongelmia eikä hevostenkaan hoito ole hyvää.

Minulla on itselläni takana pitkä työura hevosalalla ja ollut joskus omakin talliyritys. Kaikenlaista on siis tullut nähtyä ja koettua matkan varrella.

Omaa ratsastustallia pitäessäni oli ehdotonta ettei tallilla ketään kiusata. Jos muita arvosteli ja puhui ilkeästi eikä tallin ohjeet kelvanneet sai etsiä itselleen uuden harrastuspaikan. Tämä systeemi toimi oikein hyvin eikä onneksi tarvinnut usein näin tehdä.

  Re: Talli / nettikiusaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.24 00:11:01

Jos tallinomistaja sallii kiusaamisen, sitä tapahtuu.

Terveisin monta vuotta kiusattu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.