Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kesähevosen osto

Lähettäjä: FD 
Päivämäärä:   30.4.24 17:58:13

Tunnit jää tauolle, aurinko paistaa ja aikaa olisi enemmän touhuta tunneilla. Mietin jos ostaisin itselleni kesän ajaksi hevosen tai ponin. Myisin sitten syksyllä pois. Kuinka moni tehnyt näin? Lisäksi kesällä sen pitää halvalla kun vie laitumelle.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.24 18:01:33

1/5

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   30.4.24 18:05:07

Ja hevosen myynti onkin helppoa syksyllä. Sekä kuulostaa sille että sinulla on tietotaitoa hevosen omistamiseen ja sopivat varusteetkin on nopea ja halpa ostaa. Eli loistoidea!

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Hyvä idea 
Päivämäärä:   30.4.24 18:10:28

Lämppäri kesäratsuksi ja sitten syksyllä teuraaksi.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Ex 
Päivämäärä:   30.4.24 19:06:03

Täysin päätöntä. Hevosen vuokraus kannattavampi ajatus. Hevosen omistaminen on iso vaatii ei se ihan noin kulje.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.24 19:16:16

Mä oon tehnyt noin jo usean vuoden ajan. Tosin mulla on kotitalli jossa muitakin heppoja (ravi- ja siitoskäytössä), mutta siis ostan yleensä keväällä ratsun, kisaan ja treenaan sillä kesän ajan ja myyn syksyllä pois. Pari on mennyt kavereille ja loput sitten yleisillä markkinoilla. Tarkotus ei oo tehdä voittoa näillä, mutta tähän mennessä oon saanut myytyä samalla tai korkeemmalla hinnalla. Ostan yleensä tammoja, jolloin mahdollisen loukkaantumisen myötä on vielä vaihtoehtona siitosura.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.24 19:36:48

Joo miksi ei joku esim. viimeistä kesäänsä viettävä puksutin. Syksyllä sitten lihoiksi.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.24 07:52:23

Tiedän erään ratsastuskoulunkin näin aiemmin toimineen. Isot määrät hevosia keväällä sisään ja kesäleireille oppimaan.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   1.5.24 09:45:33

Ota samalla kesäkissa…

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.5.24 11:39:33

Hevonen on kaveri ja kumppani eikä mikään tavara joka heitetään pois kun ei enää kiinnosta.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   1.5.24 11:56:55

Osta ja vie ratsastuskoulun tallille, jos sinne mahtuu. Vuokraa se syksyllä tuntikäyttöön ja saat halvemman ylläpidon sille. Itse voit jatkaa sillä sitten kerran pari viikossa talven yli.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   1.5.24 12:58:36

Komppaan Argh nimim., käsittämätöntä keskustelua...sekä aloitus, että syksyllä teuraaksi kommentit, mikä ihmisiä vaivaa.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.24 13:12:42

Hevosparat.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Ko 
Päivämäärä:   2.5.24 00:39:14

Huono idea. Harvoin edes löytää valmista pakettia jossa ei mitään laittamista. Lähes aina tulee vähintään satulansovitus ellet saa mukana täydellisesti istuvia varusteita. Satulan villa topattava 300e tai tarkistettava 50-100e vähintään kerran vuodessa vaikka olisikin täydellisesti istuva. Mitäs jos hevosen raspaus ja rokotus sattuu kesälle kun niihin menee väh 200e? (Hampaiden raspaus vähintään kerran vuodessa) Tai jos joutuu samantien saikulle laitumella potkun seurauksena? Mitäs sitten kun se ei menekkään syksyllä kaupaksi ja sulla ei ole sille tallipaikkaa...

Ei nuo teuraskonitkaan vaikuta hyvältä idealta jos heppa on niin kipeä... Eläinrääkkäystä kipeällä teetättää kivuliasta työtä. Jokainen joka kiusaa eläintä aiheuttaen sille kipua ja kärsimystä saisi saada kivut itselleen.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   2.5.24 06:25:17

Ihan huippuidea! Viet sen täysihoitoon Helsingin lähistölle, ratsastat siellä sillä epäpuhtaalla viimeistä kesäänsä viettävällä hepalla, muista ig tili!
Jätät sen sitten Rusalle syksyllä, katoat ja jätät laskut maksamatta.
Tai vapautat Sipoonkorpeen, siihen dumpatun pianon ja sohvan viereen, kyllä hevonen selviää.
Jos jäät kiinni, saat pienen sakon ja eläintenpitokiellon, jota kukaan ei valvo, niin sama sitten ensi vuonna.
Näinhän moni toimii… kissan kanssa… huonekalujen kanssa..

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Manta 
Päivämäärä:   2.5.24 12:40:29

Oliko aloitus trolli? Kesäauton ymmärrän, mutta että joku tekee näin hevoselle.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Ines 
Päivämäärä:   2.5.24 16:32:05

Mitä eroa kesähevosen ostamisessa on verrattuna siihen, että vuokraisi kesäksi hevosen käyttöönsä (mikä on tietääkseni hyvinkin yleistä)?

Ainoastaan se, että on täysin itse vastuussa ostamastaan eläimestä. Hevonenhan ei tiedä, kenen nimi on papereissa ja mitä rahasummia liikkuu. Sille on merkitystä vain sillä, missä se asuu ja mitä hevoskavereita siellä on ja mistä kavereista se joutui eroon. Oikeastaan sama kokemus hevoselle kuin laitumelle siirto vieraaseen paikkaan, vuokraajan vaihtuminen tms.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.24 18:39:46

Ylläpito on tätä varten

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.24 18:41:37

"Mitä eroa kesähevosen ostamisessa on verrattuna siihen, että vuokraisi kesäksi hevosen käyttöönsä (mikä on tietääkseni hyvinkin yleistä)?"

Se että aloittaja menettää paljon enemmän rahaa siitä että ostaisi hevosen. Syksyllä hevoset eivät mene niin hyvin kaupaksi. Varusteet jne pitää ostaa. Silti puhuu siitä että pito "halvalla", eli tuskin on niin paljon rahaa hukkaan heitettäväksi. Paljon järkevämpää ottaa vuokra- tai ylläpitohevonen, jolloin ei menetä niin paljon rahaa, ja varusteetkin on valmiina.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.24 20:36:28

Olen ajatellut, että voisin jonakin keväänä ehkä ostaa kesähevosen omalleni laidunkaveriksi. Sellaisen, joka olisi menossa muuten lopetettavaksi sopimattomana käyttöön. Siis vaikka ikääntyneen lämppäriravurin, joka ei enää ikänsä puolesta saa kilpailla tai muuten olisi ns. poistolistalla, mutta ei kuitenkaan olisi akuutisti kipeä. Hevosella ei tarvitsisi voida tehdä mitään. Voisin tarjota hevoselle mukavan laidunkesän hyvällä huolenpidolla ja syksyllä hevonen lopetettaisiin asiallisesti ja lihat käytettäisiin ravinnoksi.
En osaisi pitää tällaista järjestelyä epäeettisenä. Suurin hankaluus varmasti olisi, että hevoseen olisi vaikea olla kesän mittaan itse kiintymättä. Mutta tämä.kuvio ei ole toki tänä vuonna minulla ajankohtainen.

  Re: Kesähevosen osto

Lähettäjä: Hillopurkki 
Päivämäärä:   3.5.24 12:35:56

Ei tuo ole huono idea. Nytkin joku myy torissa 460 eurolla lämppäriä jolla pientä vaivaa, ei siis raveihin enää mutta perus kevyessä käytössä ratsuna menee. Ja myyjä lopettaa sen jos ei kukaan hae. Niin mitä pahaa jos joku hyvin hoitava ihminen antaa hevoselle mukavan viimeisen kesän, jossa se pääsee laitumelle, hoidetaan hyvin ja vaikka maastoillaan mukavasti. Syksyllä onnellinen hevonen vihreimmille laitumille, en näe tässä mitään epäeettistä verrattuna siihen että se lopetettaisiin heti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.