Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Mk 
Päivämäärä:   29.4.24 23:30:28

Onko meitä jo täti-iänkin ylittäneitä mummoratsastajia täällä muitakin kuin minä? 65 v lähenee ja ratsastusmotivaatio vain kasvaa, mutta harmi vain monet vaivat pakottavat jo vähän himmailemaan ja miettimään myös, millaisen hevosen selkään nousee. Tuntuu surulliselta ajatella, että ratsastusvuosia ei ole enää kovin paljon jäljellä. Olisi kiva kuulla, mihin ikään saakka sinä tai tuttavasi on ratsastanut, ennen kuib on pitänyt antaa iälle periksi?

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: cviima 
Päivämäärä:   29.4.24 23:55:30

Mä olen 67 ja yhä ratsastan 4-5kertaa vkossa, oma hevonen jolla käyn valmennuksessa. Juoksen ja uin ja käyn joogassa että pysyisin kunnossa ratsastamaan. Meidän tallilla on parikin yli 60v ja yksi yli 70v. Kaikki toki hyväkuntoisia, hoikkia ja muita urheilulajeja yhä harrastavia. Kyllä se on enemmän kunto- kuin ikäkysymys.
Estaitä en enää hyppää enkä lähde yksin maastoon.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Täällä 
Päivämäärä:   30.4.24 00:46:29

Olen 63-vuotias, omia hevosia ollut kohta 40 vuotta. Sairastan fibromyalgiaa, joka pisti kyllä hiljalleen antamaan vähän periksi, varsinkin talvisin kun kivut ja uupumus pahimmillaan. Mutta en luovuta, teen sen minkä pystyn, välillä käyntilenkkikin riittää. Esteitä en ole hyppinyt viimeiseen kymmeneen vuoteen, mutta koulua ja maastoilua kyllä. Toivon, että vointini paranisi kun pääsen eläkkeelle ja työt vähenee, jospa sitten jaksaisi paremmin ratsastaa.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   30.4.24 10:44:17

Entä helpommat hevoset joilla pehmeät liikkeet, issikat, vuonoponit, tietyt kylmäveriset mm.tinkerit?

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   30.4.24 10:56:54

Meillä tuntilaisissa useita mummoikäisiä.Tasainen putte mun mielestä paras,meidän tinker ainakin ihan liian pompottava ja jukopää.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: vielä ehtii 
Päivämäärä:   30.4.24 11:27:11

Ranskalaisen esteratsastuksen suurmies Marcel Rozier kertoi juuri jälkikasvunsa havittelevan paikkaa Pariisin Olympialaisissa, hänen poikansa kun on vasta 61 vuotias. Noin kuusikymppinen John Whitaker on mukana Pariisissa, edustaen Britanniaa, ja viettäen syntymäpäiviään finaalipäivänä. Mitäs hän nyt täyttää? 60 ja rapiat? Nick Skelton vetäisi Olympialaisten mitalin kovassa kunnossa, lähes kuusikymppisenä.

Kaikki mainitsemani ratsastajat kilpailevat tasaväkisenä esteratsastuksen Olympiatasolla. He eivät ratsaasta puteilla, eivätkä tinkereillä. Vielä ehdit ikäsi puolesta mainiosti harjoitella ratsastusta harrastetasolla, valitsemassasi lajissa, monta vuotta!

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.4.24 14:44:56

Itse täytän ensi vuonna 60 ja ratsastan lähes päivittäin omalla hevosella, tavoitteellisesti. Valmentaudun, kisaan koulua ja maastoilen paljon. Esteistä en ole koskaan innostunut. Ratsastustaustaa nuorena, sitten parikymmentä vuotta taukoa ja nyt noin 15 vuotta päivittäistä hevostelua. Koen ehdottomasti kehittyväni edelleen. Pidän itseni hoikkana ja fyysisesti ok-kunnossa.

Ratsastus antaa minulle motivaatiota yrittääkin pysyä nuorekkaana sekä henkisesti että ruumiillisesti. Kun vedän ratsastushousut ja saappaat jalkaan, tunnen heti nuortuvani! Jos terveys vain sallii, aion jatkaa niin pitkään kuin pystyn. Minulla on kiltti ja tasainen hevonen, jonka kanssa on mukava harrastaa ja siksi olen usein se turvaratsukko muille, nuorillekin ratsastajille, esimerkiksi maastossa. Tosin kaikki eivät uskalla tulla minun mukaani koska tykkään myös laukata vauhdilla.

Meidän tallilla vanhin ratsastaja on ollut 75-vuotias nainen, joka tuolloin vielä ratsasti omalla nuorella hevosellaan. Hän oli erittäin hoikka ja jäntevä sekä taitava. Ihailimme kaikki häntä kovasti.

Eli monta hyvää ratsastusvuotta voi olla vielä jäljellä!

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   30.4.24 14:53:22

John Whitaker täyttää tänä vuonna 69 vuotta. Nick Skelton voitti henkilökohtaisen Olympia kullan 58 vuotiaana. 54 vuotiaana joukkuekullan, nykyisin 66 vuotias ja eläköitynyt kilparadoilta.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Kremppaa 
Päivämäärä:   30.4.24 15:48:04

Itellä ikää ei ole lun reilu 50, mutta kremppaa senkin edestä. Ratsastan omalla noin 2-5 kertaa viikkoon, en tavoitteellisesti mutta myös valkun silmän alla. Päivinä, jolloin ei voinnin takia pääse satulaan, ajan hyvin jousitetuilla kärryillä. Jos muista syistä ei pääse ratsaille, on äkkiä
kärrypäivät edessä. Liikun mahdollisuuksien mukaan muutenkin, mutta rauhallinen ratsastus on ainut mitä kroppa kunnolla kestää.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Ikääntynyt 
Päivämäärä:   30.4.24 17:09:37

Pysyin kunnossa niin kauan kun oli oma hevonen ja ratsastin väh 5 krt /vko.
Nyt kun tuntiharrastan vain pari kertaa viikossa, on ollut pakko ottaa mukaan venyttelyt (joo joo, jokainen ratsastajahan venyttelee ja oheistreenaa nykyään muutenkin).
Minusta on turha ottaa esimerkeiksi ikänsä ratsastaneita kilpaurheilijoita. Heillä on kunto ja kehonhallinta ja taito ja hevoset hieman eri luokkaa kun tavallisella harrasteratsastajalla, omalla tai tunneilla ratsastavalla.
Ja kyllä, suru siitä että jossain vaiheessa tää kyllä loppuu, osa on jo loppunutkin kun omalla ei pysty enää ratsukkona kehittymään. Vielä sinnittelen, vaikka aika turhauttavaa tunti ratsastus on.
Omaan en enää pysty.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   30.4.24 17:13:24

Tähän asti pärjännyt hyvin , mutta nyt oli 6 kk tauko hevosen loukkaantumisen myötä niin paluu ei olekaan niin helppo. Eli älkää pitäkö pitkiä taukoja ..

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: 55 v. 
Päivämäärä:   30.4.24 17:26:48

Ei nyt liity suoraan aiheeseen, mutta oliko ne Lontoon kisat 2012, kun britit voitti joukkuekultaa ja Skelton pärähti palkintojenjakoon pyörätuolilla? Vai Riossa 2016, kun voitti henkilökohtaisen kullan? Kyllä sitä näköjään voi ratsastaa, jos osaa, vaikka noin muuten olisikin "vähän" heikossa hapessa. On ne kovia tekijöitä.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   30.4.24 17:30:54

Pyörätuolista en tiedä, mutta britit voitti joukkuekullan Lontoossa ja Skelton henkilökohtaisen kullan Riossa. Mursi niskansa, mutta toipui Rioon.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: vvvvv 
Päivämäärä:   30.4.24 18:19:06

Ei kannata - tässäkään - verrata huippu-urheilijoihin, mutta kyllä normaalipainoinen kunnostaan huolta pitänyt nainen hyvinkin ratsastaa seitsemänkymppiseksi. Ei ehkä hurjia maastolaukkoja 4-vuotiaalla, mutta muuten.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.5.24 09:35:03

Kyllä tässä vielä olin kesällä näin ikääntyneenä menossa saa nähdä miten käy.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.5.24 10:51:25

Itse ajattelen näin keski-ikäisenä, että ratsastus on yksi isoimmista motivaattoreista pitää itsensä kunnossa. +- 40v minulla oli terveyskremppaa, jonka takia liikkuminen jäi vähäisemmäksi ja olo oli kauhea. Sitten innostuin pitkähkön tauon jälkeen palaamaan hevosten pariin ja sen mukana seurasi kaikenlainen oheisliikunta terveysongelmien kohennuttua. Vitsi että voin taas paremmin kuin pitkään aikaan ja on ihana treenata! Myös painonhallintaa motivoi vaikka hoikka olen aina ollutkin. Kyllä mä luulen, että aktiiviset ratsastuksen harrastajat ovat monesti ikätovereihinsa nähden suht hyvässä kunnossa, kun eläkeikää lähestytään.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   1.5.24 16:27:33

Ikää 62 v. Ei nyt enää omaa hevosta, ratsastan 3 x vko. Vammoja on ja kremppoja mutta niiden kanssa selviää. Enää en mene minkä tahansa hevosen selkään kuitenkaan. Haluan harrastaa niin kauan kun pystyn ja 3-4 x vko olisi ideaali, enää en joka päivä jaksaisi tallille mennä. Luulen että ennemmin se tulee eläkkeelle jäämisen jälkeen kukkaro kuin ikä mikä tulee vastaan. Tosin ei ole pakko jäädä eläkkeelle vielä eläkeiässä.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Mummi 
Päivämäärä:   1.5.24 18:18:16

64 v ja kroppa todellakin parhaat päivänsä nähnyt. Onneksi mulla omassa tallissa kiltti ja tasainen eestinhevonen. Sillä kevyesti jolkottelen useamman kerran viikossa. Koko ikäni olen harrastanut hevosia ja kisannutkin esteitä ja koulua. Enää ei sellaiseen kykene, mutta nautin nykyisestä menosta silti ihan täysillä 🙂

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.5.24 19:00:07

kohta 65v, ratsastusta takana jo kohta 55v. Edessä...en usko juuri olevan...

Omia hevosia ollut yli 40v, joskus useampiakin. Edelleen on yksi vanhus, jonka kanssa köpsötellään, kaikissa askellajeissa, myös pieniä esteitä :) Mutta kun yhteistä taivalta on ollut yli 20v, niin tiedostan, että kaikki voi päättyä aika nopeastikin! Ja siis todellakin päättyä. Uutta hevosta en enää hanki, monestakaan syystä, terveydelliset syyt ovat yksi niistä. Selkä ja toinen lonkka kiukuttelevat, kulumaa näkyy kuvissa.
Joidenkin oppilaideni hevosia ratsastan silloin tällöin, mutta en usein.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Ikääntynyt 
Päivämäärä:   1.5.24 19:44:21

Vielä viiskymppisenä koin olevani hyvinkin nuori ja notkea (kropastakin). Mut ikääntyminen vaan tulee kuvioon pikkuhiljaa. Nyt viimeistään kuuskymppisenä todellakin alkaa huomata, että lihoo, vartalo muuttuu, ja kuten joku totesi jo aiemmin, mitään pidempiä taukoja ei kannata pitää tai sitten on huolettava liikkuvuutta muillakin keinoin.
Mulla ei oo ikinä ollut mitään kremppoja ja fyysisessä duunissa ollut pääosan elämää, joten tää ikääntyminen ja sen tuomat kehon ja pääkopan ongelmat ratsastukseen on tulleet aivan yllätyksenä ja pyytämättä.
Tätä se ikääntyminen sit on. Ihan hirveän vaikeaa suhtautua jotenkin uusin ajatuksin kun on ollut tavoitteellinen ja kehittymään pyrkivä ratsastaja.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   1.5.24 21:49:19

63 v, ja se ei ole este, mutta terveysseikat valitettavasti haittaavat. Nivelet eivät tahdo kestää mukana enää.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   2.5.24 06:30:52

62 v. Jumppaa, bidybalance ja pump, liikkuvuutta ja voimaa pitää hoitaa.
Muuten ihan ok menee, kolme tuntia vkossa.
Vaikeinta on selkään meno :) Kyllä se sitten sujuu..
Tietenkään en sitä uutta reaktiivista puoliveristä halua kokeilla lumien putoilun aikaan. Enkä enää oikeasti hyppää, puomeja joo.
Maasto menee ok, viisi tuntia Tihusella monena kesänä myös.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: epel 
Päivämäärä:   2.5.24 11:12:01

Joo, 63 ikää, oma suokki vielä, mutta tulee olemaan mun vika oma hevonen (nyt 17). Ratsastan pari kertaa viikossa, muuten vuokraajat. Ikä tuntuu lisääntyvänä jäykkyytenä, pitäisi kyllä aktivoitua muussakin liikunnassa (joogassa käyn ja kävelen). Lonkat meinaa jo kipeytyä. Muuten ihan ok kunto. En enää hyppää.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.24 13:52:19

66 v, oma hevonen, ratsastan noin 4-5 kertaa viikossa. Outojen hevosten selkään en enää halua enkä hypätä esteitä, muuten ei rajoituksia. Kivaa on.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Run 
Päivämäärä:   2.5.24 16:35:26

Tunsin joskus seitsemänkymppisen, joka oli ratsastanut paljon nuoresta asti. Oli joutunut vanhemmalla iällä pyörätuoliin, muistaakseni aivoinfarktin seurauksena, mutta kuntouttanut itsensä vielä kävelemään ja ratsastamaan. Tietenkin hän väsyi seisomisesta äkkiä ja ratsasti vain tasaisella, fiksulla hevosella. Kaikki askellajit, ja selvästi kehon "ratsastusmuisti" ei ollut kadonnut minnekään, vaikka keho ei totellut enää niin hyvin kuin ennen. Hänen seuraamisensa opetti tällaiselle nuorelle harrastajalle, että ihan helpolla ei kannata antaa periksi.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: Ikääntynyt 
Päivämäärä:   2.5.24 18:08:19

Niin, jos pääkoppa hyväksyy sen, ettei keho enää tottele. Itse joskus (ja aina vaan ärsyttävän useammin) huomaan, että keho on liian hidas reagoimaan hevosen liikkeeseen ja olenkin apujen kanssa vähän jäljessä.
Mutta tämäkin varmaan vielä korjaantuisi, jos olisi oma eikä vaihtuva hevonen, ja ratsastaisin useamman kerran viikossa.

  Re: Ikääntyvä ratsastaja

Lähettäjä: ihme 
Päivämäärä:   2.5.24 21:09:07

Ruotsalainen Ulla Håckansson 86v kisaa vielä koulua GP tasolla.Siihen pitää pyrkiä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.