Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Baucher

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   29.4.24 10:59:24

Miten baucher sylinterillä toimii? Onko miten vahva? Millaiselle hevoselle? Miten vaikuttaa hevosrrn?

  Re: Baucher

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   29.4.24 12:18:41

Baucher ei ole kova kuolain, eikä siinä ole vipuvaikutusta kuten moni olettaa.

Se on ylävarsiensa kanssa hyvin vakaa suussa, ja varmasti vielä vakaampi sylinterinä.

Hevoselle joka tarvitsee hyvin vakaan kuolaimen ja tuntuman. Varret nostaa vähän kuolainta ylöspäin ja eti asentoon suussa.

  Re: Baucher

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.4.24 13:39:09

Sylinterillä baucher on varmasti jo todella liikkumaton ja vakaa kuolain.
Baucher on suussa hieman eri asennossa kuin kuolain yleensä, ja olen itse todennut sen toimivan matalakitalakisilla ja muilla ahdassuisislla hevosilla.
Baucher on "käänteinen vipu", eli kun ohjassa on painetta, niskaan kohdistuva voima pienenee. Tästä löytyy havainnollistavia videoita youtubesta.
Kun ohjan ottaa tuntumalle, kuolain kääntyy suussa hieman, joten ei välttämättä sovi hevosille jotka on kielestä herkkiä tai joilla on esim. hammasongelmia.

Baucher ei välttämättä sovi hevosille, jotka nojaa voimakkaasti kuolaimeen, sillä siihen on helppo "ankkuroitua" eikä sitä saa helisteltyä/ravisteltua samalla tavalla kuin O- tai D-renkaista kuolainta, koska se on niin vakaa.
Baucher antaa vakautensa ansiosta hieman anteeksi ratsastajan levontonta kättä, mutta toisaalta se sitten voi vaatia ratsastajalta taitavaa käden käyttöä, jos hevosella on taipumusta tarttua kuolaimeen.

Baucher oli pitkään poissa muodista ja sitä ehkä vähän pelättiin ylävarren vuoksi, mutta nykyään se alkaa olla muotikuolain. On aiemmin ollut erityisesti klassisen ratsastuksen harrastajien suosiossa. Nykyään baucheria saa myös erilaisilla renkailla mutta mielestäni siitä tulee esimerkiksi pyörivällä renkaalla turha hilavitkutin.

Itse olen käyttänyt baucheria erityisesti helposti ylöspäin jännittyvien, suusta herkkien hevosten kanssa. Monet ratsastamani hevoset ovat tarjonneet baucherilla alkuun vähän turhankin suljettua "otsa edellä"-muotoa, ja ne pitää ratsastaa sieltä aktiivisesti ylemmäs.

  Re: Baucher

Lähettäjä: Niih 
Päivämäärä:   1.5.24 10:01:35

... ihana vastaus! Kerrankin täällä asiallista. Avasin ketjun uteliaisuudesta ja opi tuosta kuolaimesta itsekin

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.