Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: eka 
Päivämäärä:   27.4.24 14:52:52

Vihdoin olen tilanteessa, että olen löytänyt itselleni sopivan hevosen. Nyt harkitsen tarjouksen tekemistä siitä, mutta haluan viedä hepan klinikalle ostotarkkiin ennen lopullista päätöstä.
Kysymys kuuluukin, miten ja missä järkjestyksessä tapahtuu mitäkin hevosen ostossa? Kuka sen hepan sinne vie? Minä? Hevonen ei ole vielä minun ja entäs jos kuljetuksessa vaikka jotain sattuu?
Ja jos hevonen menee ostotarkista läpi, vienkö sen takaisin myyjän tallille, jossa tehdään paperit ja sitten lähdemmekin omaan kotiin?
Vai miten nämä menee?

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.24 15:00:17

Riippuu siitä, mitä sovitte.

Jos ei ole kallis kisapeli kyseessä ja jos sinulla ei omaa traikkua, harkitse riittääkö ostotarkastus omalla tallilla. Yhtä lailla siellä voi jalat taivuttaa ja tarvittaessa kuvata.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 15:09:30

Pyydät myyjää osallistumaan ostotarkkiin ja ajamaan hevosen sinne. Otat oman traikun mukaan. Jos menee läpi niin teette paperit klinikalla ja viet hevosen mukanasi sen jälkeen. Jos ei mene läpi niin myyjä ottaa hevosen ja sinä maksat luultavasti ostotarkin jokatapauksessa. Molemmilla riskit ja hyödyt selvillä.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 15:09:50

Ihan miten sovitte.
Yleisin on viedä itse ostotarkkiin tai ainakin olla paikan päällä. Jos viet itse niin yleensä viedään heppa siitä sitten kotiin.
Meillä myyjä vei tarkkiin, näytin kuvat lausuntoineen toiselle ell ja hain myöhemmin kotiin.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: Ruusa 
Päivämäärä:   27.4.24 15:10:13

Meillä mennyt jokaisen kohdalla näin:
-käyn koeratsastamassa, tykästyin, teen tarjouksen oletuksella että ostotarkki menisi läpi ja myyjä hyväksyy sen
-varaan haluamallani klinikalle haluamallani ellille ostotarkastusajan
-ilmoitan paikan ja saadun ajan myyjälle ja sovitaan järjestelyt
Meidän tapauksissa joka kerta myyjä on tuonut hevosen klinikalle
-Ostotarkki menee läpi, teemme klinikalla kauppakirjat, omistajanvaihdoksen ja maksan hevosen
-talutin hevosen omaan koppiini ja lähden klinikalta kotia kohti onnellisena uutena hevosenomistajana. Myyjä lähtee kotiin tyhjällä kopilla, mutta rikkaampana.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: eka 
Päivämäärä:   27.4.24 15:11:04

Totta, voisin sopia eläinlääkäriä myyjän tallillekin, mää olin vaan heti kiikuttamassa klinikalle..

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 15:57:37

Kiikuta klinikalle. Silloin näet samalla miten hevonen käyttäytyy vieraassa paikassa ja miten lastautuu/kulkee kopissa.

Mä olen antanut ehdollisen tarjouksen tyyliin tarjoa summan x jos ostotarkissa ei tule ilmi mitään minua häiritsevää seikkaa(eli kyse on minun päätöksestä, ei esim eläinlääkärin).

Ostotarkkiin myyjä kuljettaa hevosen ja voitte sopia otatko hevosen heti mukaan vai et. Koska olet ensikertalainen niin suosittelen, että hevonen menee vielä kotiin ja mietit yön yli. Ostotarkissa tulee käytännössä AINA ilmi jotain röntgenmuutoksia tms.

Älä mieti mikä on helpointa vaan mikä on sinulle sopivin ratkaisu. Tavoite kun on ostaa pitkäaikainen ystävä niin joka maksaa paljon niin kannattaa nähdä vaivaa.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: niin tämä 
Päivämäärä:   27.4.24 16:07:08

Älä mieti mikä on helpointa vaan mikä on sinulle sopivin ratkaisu. Tavoite kun on ostaa pitkäaikainen ystävä niin joka maksaa paljon niin kannattaa nähdä vaivaa.

AMEN! Älä säästä ostotarkissa, vaan teetä hevoselle kunnon tarkastus hyvällä klinikalla.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   27.4.24 19:37:04

"Nyt harkitsen tarjouksen tekemistä siitä"

Jos tarjouksen tekemistä pitää harkita, se ei ole oikea hevonen. Sopiva hevonen säväyttää niin paljon, että tarjousta ei tarvitse edes harkita. Toki klinikkatarkistus sen pitää silti läpäistä. Ruusalla oli hyvät ohjeet.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 19:46:51

Xx, no höpöhöpö nyt taas :D

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.24 20:53:54

Toisin kuin moni näyttää luulevan, klinikka (rakennus tai yritys) ei sitä hevosta tutki ja kuvia tulkitse vaan eläinlääkäri. Eläinlääkäri ei muutu huonoksi tai osaamattomaksi klinikan ulkopuolella vaan osaaminen seuraa mukana, jos sitä on.

Se, miten perusteellinen ja kallis tarkastus kannattaa teettää, riippuu hevosen hinnasta ja siitä, mihin käyttöön haet. Olen ostanut kolme harrastehevosta ilman ostotarkastusta. Yksi oli sen kesän varsa, toisen tiesin useamman vuoden ajalta, ja viimeisimmästä maksoin käsirahan videon nähtyäni. Ei ole yllätyksiä tullut.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: eka 
Päivämäärä:   27.4.24 21:24:41

Kiitos superpaljon kaikille, kommentit auttoivat paljon!

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: Ilo 
Päivämäärä:   28.4.24 03:30:13

Kuvauta ei mitään järkeä maksaa suppea tarkastus. Jossa taivutus ja pintapuolinen tarkastus.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   28.4.24 08:26:32

1. Hevosen tarkastelu sen kotitallilla. Jos on pesupaikka, pyydä viemään sinne. Jos ei mene sinne jostain syystä, kysyt miksi ei mene, onko opetettu edes menemään, ym. Jalkojen pitely kengitysasennossa, katso onko kengät joka jalassa, jos ei ole missään(tai vain etujaloissa), kysy miksi = onko hyvä kengittää. Harjatessa/kuntoonlaittaessa näkee myös miten hevonen käyttäytyy. Kaikki, talutus ja tekeminen; kertoo paljon siitä eli jos uudessa paikassa "sekoaa", vika ei ole töd näk vanhassa paikassa ja sen käytännöissä.
2. Jos et ymmärrä mitään hevosen rakenteesta, pyydä joku siitä ymmärtävä jo tässä vaiheessa mukaan. Arvioitte rakennetta ja jalkoja, ja myös kaviot ja onko niissä selkeästi haasteita rakenteen takia vaiko mahdollisesti vain jotain joka on suht lyhyessä ajassa korjattavissa. Hyvät jalka-asennot ja hyvälaatuiset kaviot = yleensä vähemmän rahanmenoa. Täydellistä ei kuitenkaan yleensä löydy, mutta karsit pois selvät rakenneviat.
3. Hevosen yleiskunnon arvioiminen. Säälistä ei pidä ostaa mitään karvakasa matosäkkiä.
4. Kokeilu liikkeessä.
5. Ostotarkastus.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.24 14:22:27

"Eläinlääkäri ei muutu huonoksi tai osaamattomaksi klinikan ulkopuolella vaan osaaminen seuraa mukana, jos sitä on."

Kunnon röngenlaitteet vaan ei seuraa. Vielä en ole teräsmiestä eläinlääkärinä nähnyt, kyllä ne tarvii apua nahan alle näkemiseen.

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.5.24 18:06:36

Mitäs jos tehdäänkin vain taivutukset, mutta heppa reagoi niihin?

a) kuunnellaan eläinlääkärin mielipide, voiko silti olla sopiva meidän käyttöön,
b) ei kantsi ostaa
c) tingi hinnasta x)

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: Älä tingi tästä 
Päivämäärä:   2.5.24 18:17:01

Kuvauta ja tutkituta kunnolla aivan ehdottomasti!! Ja erityisesti jos reagoi taivutuksiin, niin kuvat (tai jätä ostamatta).

  Re: hevosen osto vaihe vaiheelta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.24 18:25:20

"Kunnon röngenlaitteet vaan ei seuraa. Vielä en ole teräsmiestä eläinlääkärinä nähnyt, kyllä ne tarvii apua nahan alle näkemiseen."

En sitten tiedä, missä tynnyrissä tai millä vuosikymmenellä mahdat elää, mutta kyllä ainakin täällä meillä päin on useammallakin klinikalla sekä myös ihan pelkkää kiertävää praktiikkaa tekevillä yksityisillä eläinlääkäreillä mukana kannettavat röntgenlaitteet, joilla voi tutkia tallioloissa aivan samat asiat kuin klinikallakin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.