Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 23:37:23

Jos kyseessä suuret hevoset, suokit ja torinhevoset mm niin onko esim joustorunkosatulat hyviä selälle? Trekkerit esim. Kun niiden rakennetta miettii. Vai onko perinteiset koulusatulat kuten Albion tai stubben kuitenkin terveellisempiä hevosten selkiin? Entä bates

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   27.4.24 00:10:44

Se satula joka sopii hevoselle ja ratsastajalle on paras. Merkki on toissijainen asia.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: Roso 
Päivämäärä:   27.4.24 02:13:34

Rungollinen ns perinteisempi satula on joustorunkoista selkäystävällisempi hankinta. Mutta merkki ja malli ihan hevoskohtaista. Esim mainitsemistasi Albionilta, Stübbeniltä, Batesilta (jotka on muuten kaikki lähtökohtaisesti rungoltaan erilaisia) voi etsiä ja kaikki toimivia hevoselle sopiessaan, mutta se hevosen selkä lopulta kertoo miltä merkiltä se sitten on paras hankkia. Vaikka päättäisi, että haluaa jonkun tietyn merkin satulan, voi suunnitelmaa silti joutua muuttamaan ja se sopiva satula (huom, sopiva teille molemmille ratsukkona) voi ollakin vaikka Butet, Erreplus tai Kieffer. Itse esim haaveilin Stübbenista, mutta useamman mallin kokeilujen jälkeen jouduttiin toteamaan ettei se ole sopiva valinta hevoselleni ja päädyttiinkin ihan toiseen merkkiin.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: Zyx 
Päivämäärä:   27.4.24 03:37:20

Se on paras mikä hevoselle sopii. Ex-hevosen selkäongelmat loppuivat kuin seinään kun hankin joustorunkoisen Flexiblen. Nykyisellä on niin hankala selkä, että sillä on mittatilaussatula.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   27.4.24 05:56:03

Mun isokokoisella Torinhevosella joustorunkoinen Kingsley. Toimii erittäin hyvin kun isosäkäinen ja liikkuvat lavat. Kokeiltiin lukuisia kiinteärunkoisia ennen tätä ja kaikkien kanssa vastusteli enemmän tai vähemmän. Nykyisen kanssa menee kuin rasvattu.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 05:57:26

Trekkerit on kyllä kaikkein selkäystävillisempiä. Runkosatulakin ok jos on oikeasti sopiva eikä selän malli liikkeessä muutu paljon. T:satulaseppä

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.4.24 06:41:44

Mulla oil trekker kokeilussa ja vaikka miten sääti se painui aivan kiinni säkään ja oikein pureutui lapojen taakse tiukkaan. Ei tuntunut hyvältä ollenkaan

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: Valjasverstaalta 
Päivämäärä:   27.4.24 07:12:23

Täältä tulisi toinen seppä esittämään ylempänä ketjussa kommentoineen kollegan mielipiteeseen eriävän näkemyksen ja sanon, että kunnon runkosatula (oikein istuva tietenkin, niin hevoselle kuin hevosen ratsastajalle sovitettuna) on joustorunkoista selkäystävällisempi vaihtoehto hevoselle.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 07:26:06

Onko teillä satulasepillä heittää hyviä merkkejä? Mulla on leveä iso suokki ja itse olen lyhyt ja lonkat ahtaat. Nykyisessä Prestigen koulusatulassa alkaa lonkista vetää suonta niin, että itku melkein pääsee :D

Sovitettu kyllä hevosen selkään, muttei mun takapuolelle. Sanomattakin varmaan selvää, etten pysty istumaan hyvin ja hevonen vastustaa ratsastusta. Tauon jälkeen aina ok, mutta muutamassa kerrassa ei enää liiku eteen.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: Mathilda 
Päivämäärä:   27.4.24 08:54:29

Prestiget useimmat on lähtökohtaisesti tosi ns leveitä istua, ymmärrän sun tuskan . , sama ongelma niissä itsellä . Minä en ole seppä tai omaa suokkien selistä kokemusta, mutta jos saa silti vihjata niin suosittelen tutustumaan Passierin penkkeihin. Mun ahtaat lonkat viihtyy Passierin satuloissa (taitaa olla gps tuo mun oma ja olikohan optimum toinen tosi kiva).

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 09:26:42

Paras on sellainen joka on ammattilaisen sovittama ja istuu hevosen selässä oikein antamalla kuitenkin hevosen lavoille liikkumavaraa.
Turha tässä merkkejä alkaa luettelemaan koska jokeisen hevosen selkä on erilainen.

  Re: Paras satula harrastehevoselle

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   27.4.24 09:37:21

Ostin omalle harrastehevoselle uuden koulusatuan 3900 euroa, koska oli ainut sopiva sekä itselle että hevoselle. Hevonen on iso 180 cm. Tutut kommentoivat, että miksi noin kalliin ostit, kun et edes kilpaile (?), mutta harrastamisen laatu parani huomattavasti. Satula ollu hintansa arvoinen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.