Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Bigie 
Päivämäärä:   26.4.24 12:26:55

Katselin tuossa kun eräs ratsastuskoulun pitäjä tarjoaa taas kerran hevosta ilmaiseksi seurahevoseksi tai kevyeen käyttöön. Ja hevosella todettu vikaa joka kertaalleen on muka parantunut. Ja ylläpidossa mennyt uudestaa. Hevosen saa siis ilmaiseksi kuka vaan hakee.

Mielestäni tämä on todella kyseenalaista toimintaa. Ei ole pitkäkään aika kun tarjotteli rikkinäistä pv tammaa siitokseen ja tietenkin ilmaiseksi. Ja aikaisemminkin on todella kipeitä hevosia antanut pois.

Mielestäni hevonen pitää kipeänä laittaa pois jos ei sitä itse hoida. Eikä antaa eteenpäin, pahimmillaan hevonen joutuu kärsimään kivuistaan jonkun tietämättömän ihmisen käyttöön.
Se että laittaa kipeän hevosen pois eikä kiertoon on se viimeinen palvelus hevoselle.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.4.24 12:39:18

Ja sitten on se toinen porukka joka itkee, että olisi pitänyt olla jossain eläkkeellä tai tätiratsuna.

Meillä kun laitettiin pois vaivaisia ja yksi niistä ei todellakaan olisi soveltunut rauhalliseen maastokäyttöön varsinkaan yksin eikä kokemattomalle niin yksi viestitteli, että olisi ollut hänelle täydellinen ja ei saa lopettaa. Ei ollut edes koskaan ratsastanut sillä, koska oli hänelle liian vaikea. Jalkavaivainen erittäin läheisriippuvainen ja muutoksiin herkkä hevonen.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.4.24 12:40:30

Niin ja ikääkin jo 23.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   26.4.24 12:53:17

Missäs tällanen ratsastuskoulu on? Voisin käydä katsomassa, soveltuisiko meille seurahevosen virkaa toimittamaan.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   26.4.24 13:00:02

Kurjinta on, kun rikkonainen hevonen joutuu vammansa takia kiertolaiseksi. Todetaan kipeäksi yhdessä paikassa, mutta talli ei tietenkään kerro totuutta myynti-ilmoituksessa, vaan myy hepan jollain muulla verukkeella eteenpäin, ei sovi tuntikäyttöön tms. Sama tilanne toistuu useamman kerran ja hevonen voi joutua muuttamaan tallia monta kertaa vuoden aikana. Hirveä stressi jo muutenkin kipeälle hevoselle. Mutta mistä löytyisi se talli, joka olisi valmis joko käyttämään hevosen kuntoutukseen tarvittavat rahat tai sitten lopettamaan sen ja ottamaan takkiin sen ostokulut?

Eettisyys ei tässä bisneksessä ole kovin usein läsnä.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Bigie 
Päivämäärä:   26.4.24 13:11:35

Ekarjalassa.

Tämä muakin harmittaa tässä. Hoidattaisi itse hevosen kuntoon tai jos haluaa antaa niin vain varmaan kotiin joka takuuvarmasti hoitaa ja rahaa vasten että hevosella on jokin arvo. Pitää välittää sen verran.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   26.4.24 14:15:42

Ja aloittaja tulee sen kertomaan hötönettiin syystä että???? Jos kerran harmittaa noin, olisit kertonut sen yrittäjälle suoraan. Sitä paitsi seurahepoistakin on tarvetta

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: ihme 
Päivämäärä:   26.4.24 17:31:46

Ratsastuskouluissa ei vaan ole resursseja pitää paikoilla pitkään kuntoutettavia niin eikö se sitten ole parempi jos jollain on aikaa kuntouttaa?Siinähän molemmat osapuolet voittavat ja hevonen saa vielä mahdollisuuden

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 20:21:04

Näille on kysynytää, siis sellaisille jotka eivät ole kipeitä. Jos on aikaa ja energiaa (tai vaan halua) liikuttaa vain yhtä hevosta, mutta sille kaipaa pihattoon kaverin. Tai kaksi.

Aina ne seurahevoset ovat olleet sellaisia, että kestävät maastossa kävelyä ja pikkuisia ravipätkiä ja niiden selkään on voinut laittaa kenet vaan. Ja se, ettei kestä ratsastusta ei tarkoita etteikö hevosen kanssa muuta voisi tehdä.

  Re: Ratsastuskoulusta kipeät hevoset ilmaiseksi kier

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   26.4.24 21:29:03

Mulle on tullut useampi ilmainen hevonen tutun ratsastuskoulusta. Yhdelle sattui joku tapaturma tarhassa ja siltä revähti pohjelihas takajalasta. Alkuun se jalka oli ihan pois pelistä, mutta eläinlääkäri lupasi sille mukavan elämän seura- tai köpöttelyponina vuoden kuntoutuksen jälkeen. Ratsastuskoulu maksoi klinikkakäynnit, minä otin ponin vastaan kuntoutusohjeiden kanssa. Sovittiin että se siirtyy minun nimiini jos kuntoutuu hyvin. Alkuun oli yksin sairastarhassa, mutta alkoi kuntoutua oikein hyvin, ja pääsi sitten laiduntamaan laumassa. Puolen vuoden kohdalla alkoi kulkea käsihevosena maastossa ja vuoden päästä onnettomuudesta pystyi tekemään kevyttä työtä muutaman kerran viikossa. Kevyellä liikunnalla on mennyt nyt ontumatta jo viisi vuotta.

Toinen alkoi ontuilla lähestyessään kahtakymppiä, tehtyään yli 10 vuotta tuntitöitä. Tallinomistaja luovutti sen minulle. Nivelrikkoa on, mutta tukihoidolla ja kevyellä hevoselle sopivalla liikunnalla on pötkitty nyt jo useampi vuosi. Ei ole ontunut ensimmäisten viikkojen jälkeen enää ollenkaan.

Kolmas alkoi olla aggressiivinen varustaa ja kiukutteli ja stoppaili tunneilla. Siirtyi taas mulle ensin lepolomalle ja kuntoutumaan. Puolen vuoden jälkeen oli kunnossa, mutta palattuaan vielä takaisin ratsastuskoululle alkoi oireilla välittömästi ja oli tosi stressaantunut. Siirtyi sitten lopullisesti eläkkeelle, ja eli meillä tyytyväisenä kolmisen vuotta, ennen kun lopetettiin näön heikentyessä nopeasti.

Minulle nämä diilit ovat olleet loistavia. Olen voinut tarjota hienoille hevosille ansaitut kevyemmät eläkepäivät, ja samalla saanut ihan mahtavia harrastekavereita, joilla on ollut myös tosi turvallista antaa omien lasten ratsastaa ja opetella lajia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.