Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   25.4.24 10:25:42

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt, hevosen hinnalla ei ole mitään väliä mutta varusteiden kuuluisi olla hevoselle sopivat ja laadukkaat oli se sitten hieno pv tai lv!

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:29:08

Oman lv:n ammattilaisen sovittama laadukas satula maksoi paljon enemmän kuin mitä maksoin hevosesta.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 11:04:54

Sama juttu, kyllä mun lv:n satula maksoi tuplasti hevosen verran, samoin silat. On laatumerkkiä kaikki ja sopivaksi ammattilaisten kanssa sovitetut.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 11:50:12

Joo, kyllä meilläkin on ihan sopivat merkkivarusteet hevoselle vaikka entinen juoksija on, vaikka oli hinnaltaan puoli ilmainen. Hierotaan ja kengitetään ajallaa ja ammattilaisilla.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 11:54:56

Yleensä nuo halvat hevoset päätyy sellaisille ihmisille joilla ei ole rahaa tai ymmärrystä oikeanlaisista varusteista.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   25.4.24 12:25:13

Kyllä omalla lv:llä on vimosen päälle mietitty satulat ja ne satulaseppä tarkastaa vähintään vuosittain.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 12:26:14

^määrittele halpa hevonen, missä menee hintaraja että ihmisillä on rahaa ja ymmärrystä oikeanlaisista varusteista.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Riepu 
Päivämäärä:   25.4.24 12:32:49

Oma heppa maksoi aikoinaan 350 markkaa, sille sopiva koulusatula 2400 mk. Mielestäni panostin ihan riittävästi.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   25.4.24 12:36:17

Hyvä kuulla että ainakin suurinosa on kiinnostunut varusteiden sopivuudesta hevoselle kun hevoselle. Toinen mikä myös kummastuttaa on pienien ponien esim setukoiden satuloiden sopivuus ovat yleensä jotain halppis satuloita joiden epäsopivan istuvuuden näkee jo kauas! Halvoissa satuloissa on paljon piilotettuja vaaroja esim rungon naulat ja rungon materiaali

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.4.24 13:53:16

Ä no ei kyllä pidä yleistyksesi paikkaansa myöskään setikoiden suhteen. Ja sitä paitsi näissä halppis satuloissa uutena ostettuna on ihan varmasti tuoteturvallisuus testattu ja ajateltu myös millainen käyttö satulalla on pienen kevyen ratsastajan kanssa.
Mutta aloittajalla kysymys, miksi heittelet tälläisiä negatiivisia aloituksia ja oletuksia jotka perustuvat omaan mututuntumaan?
Jos haluaa keskustelua aloittaa niin jos ei syyttäis yleistäen niin näistä saisi kivoja keskusteluja. Aloitus tapa melko mälsä, sori.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.4.24 13:59:49

Mistä aloittaja tietää kaikkien lämppäreiden varusteiden hintatason?

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   25.4.24 15:51:01

:)- Ei sinullakaan taida olla varusteiden turvallisuudesta mitään hajua kun mututuntuma, kannattaa ja ihan suosittelen tutustumaan näihin merkittömien satuloiden sisuksiin.

Joo- Kokemuksesta

Ei kannata itseensä ottaa tästä huomasin että muutamalla on mennyt asia suoraan sieluun, oma käsitys asiasta pohjautuu yleiseen marginaaliin joka on vuosien varrella kertynyt.....

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 16:09:15

Hinta ja sopivuus ei aina synonyymejä. Ei tavan harrastaja tarvite ranskalaista rasvanahka mittatilaus penkkiä. Oma valkku kisaa 140 kiefferin vanhalla penkillä

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Mathilda 
Päivämäärä:   25.4.24 16:25:30

Lähettäjä.
Päivämäärä25.4.24 16:09:15

Hinta ja sopivuus ei aina synonyymejä.

Tämäkin on hyvä pointti :)
Esim omalla yrjöä kisaavalla puokilla on 700€ maksanut (hevoselle ja mulle erittäin hyvin sopiva) Passier. Meidän kanssa samalla tallilla olevalla ex-ravuri lämppärillä uusi yli 5t Erreplus.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 16:32:10

Minunkin vanhalla liikutuslämppärillä oli laadukas koulusatula, joka oli maksanut enemmän kuin hevonen. Tosin se olikin sitten niin kallis että ei voinut ostaa uutta kun hevosen selkä muuttui vaan sillä samalla mentiin vuosikausia, ainakin sisäänratsastuksesta myyntiin asti.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   25.4.24 16:35:12

En tiedä missä kohtaa laadukkaasta vanhastakin satulasta tuli merkitön halppis satula???

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: weef 
Päivämäärä:   25.4.24 16:37:56

No aikamoinen aloitus :D

Mun hevoset oli ihan puoliverisiä (hollantilainen ja saksalainen) ja halvoilla, jopa itse tehdyillä mutta niille sopivilla varusteilla mentiin. Satula oli molemmilla tonnin Stubben Siegfried joka on kova mutta hevosille sopiva. Aika monta vuotta meni ennen kuin raskin ostaa esim. satasen suitset.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   25.4.24 16:45:50

Eihän tämä asia koske sitten sinua? hienoa että on monen tonnin satulat kiva tietää.......

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   25.4.24 16:48:37

Melkonen aloitus tosiaan..
Meijän kopukoilla on iha tonnin silapaketti,kisasilat,suojat kotona mennään parhaabpäivät nähny eripari butseilla tjm.
Meijän lämppäreillä on satulana toiminut wintecit. Saadaan kaaret ja täytepalat muokattua. Myös lännensatula ja pari rungotonta löytyy. Ei ne kalliitkaan merkit kaikille istu hyvä aloittaja;)

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.4.24 17:23:28

Ja ihan yhtälailla olen kuullut kuinka mittatilaustyönä älyttömän kallis satula onkin ollut epäsopiva ja kipeyttänyt hevosen.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Zyx 
Päivämäärä:   25.4.24 17:45:22

Haha, aloittaja on hyvä ja käy katsomassa mitä hiilikuitukärryt maksaa. Luultavasti enemmän kuin se sun ylilihava pullapollesi.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   25.4.24 17:57:56

No saman olen kyllä huomannut kuin aloittaja.
Varsinkin näillä perheen junnujen leluksi hankituilla (ylläpitoon tai muuten ilmaisin saadut) tuppaa myös olemaan halvimmat ja rikkinäisimmät satulat ja muut kamat.
Eläinlääkäriä ei vaivata mihinkään asiaan, kovempiin kuolaimiin, kannuksiin ja raippaan sijoitetaan enemmän rahaa kuin muihin juttuihin että sen hevosen saa kipeänäkin kersat hallittua edes jotenkin..

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.4.24 09:00:51

No kyllähän se niin on et nää parinpollen kotitallit joita nykyään on pilvinpimein, on niitä muutaman satkun lämppäreitä pihoissa koska pikkutytön haave mut rahaa ei ole ja mistään ei mitään ymmärretä, niin ostetaan sit ne halvat kamatkin. Osikko oli vaan sen verran provoava et aloittaja sai kaikki "hyvikset" tänne ;)

Noin itseäni aatellen, nuorena ostettiin se mihin oli rahaa ja nyt vanhempana kun on enemmän tietoa, se mikä sopii. Oli hevonen kuin hevonen.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   26.4.24 09:17:58

Eksäni on kotoisin Pohjanmaalta pieneltä paikkakunnalta, jossa kaikilla hevoset on omassa pihassa, myös kesän lähisukulaisilla. Kyllä siellä näki paljon huonosti istuvia varusteita, ihan loimista satuloihin. Ottivat kyllä hyvin neuvoja vastaan ja moni asia parantui vuosien varrella.
Yksi nainen luuli, että loimien koko tarkoittaa säkää, joten pienellä hevosella koon, kaksi liian isot loimet. Hänen kanssaan tein vaihtokauppaa, sillä omalle nuorelle oli jäänyt loimia liian pieneksi.
Toiselle oli sanonut joku tuttu, että varsalle tulee käymään emänsä satula tulevaisuudessa. 3v myöhemmin varsaa laitettiin satulaan ja minuakin kerran pyydettiin avuksi, koska varsa ei millään oppinut seisomaan paikallaan. Huomasin heti, että satula on aivan liian kapea, yllättäen ongelmat poistuivat, kun saivat lainaan jokseenkin sopivan satulan.

Onneksi nykyään on helpommin tietoa saatavilla, mutta edelleen monet eivät ymmärrä jonkin asian hevosen käytöksessä olevan riippuvainen epäsopivista varusteista tai satulan päällä istuvasta ratsastajasta.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.4.24 09:32:04

Ä, No mun heppoilla oli Winteciä, Supremea ja Globusta.
Olivat suokkeja mutta samaa olisi ollut jos olisivat olleet rodultaan älveetä.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ratsu reima 
Päivämäärä:   26.4.24 10:50:17

Ei kallis tai edes laadukas tarkoita, että varuste olisi automaattisesti parempi hevoselle kuin halpa ja vähemmän laadukas. Jos vähemmän laadukas sopii hevoselle ja laatu näkyy lähinnä käyttöiän pituudessa tms., niin ei se hevosta haittaa. Eikä 3000e merkkisatula ole käytettyä winteciä parempi, jos ei sovi hevoselle mutta se wintec sopii.

Halvallakin voi löytää hevoselle hyvät, käyttökuntoiset ja istuvat varusteet, kun vähän näkee vaivaa. Käytettynä löytyy laadukastakin tavaraa suht edullisesti, jos ei ole ihan uuden veroisia, vaikka käyttöikää olisi reilusti jäljellä.

Itselläni on ihan ratsurotuinen hevonen jolla istuvat ja siistit tarkoituksenmukaiset varusteet: löytyy käytettyä, halpista, merkkikamaa ja mittatilauksena teetettyä.

Uskoisin syitä epäsopiviin varusteisiin ylipäätään olevan tietämättömyys (ei tunnisteta mikä sopii ja mikä ei), rahattomuus ja ajatus ettei varusteiden tarvitsekaan sopia viimeisen päälle, kun "vain puskaillaan". Laiskuus, kun halutaan käyttää edellisten hevosten tai naapurilta saadut kamppeet uudellekin hevoselle, jos suunnilleen menee päälle vrt. Niiden myynti ja sopivat tilalle.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   26.4.24 11:44:29

Onko aloittaja koskaan ratsastanut ravurilla saati sovittanut satulaa? Nimittäin tuo ei ole ihan maailman helpoin tehtävä. Selkä on usein melko suora eikä siinä ole samanlailla kehittyneitä selkälihaksia kuin ratsulla. Satulan sija on usein melko pieni varsinkin aikuisratsastajaa ajatellen. Säkä voi olla iso ja pitkä. Sitten kun ratsutreeniä on päästy tekemään enemmän myös selkä muuttuu paljon. Joo niin ähän se muuttuu toki ratsullakin, mutta muutos on aiemman ravitreenin takia suurempi. Uusi ja kallis ei välttämättä ole sen sopivampi vaihtoehto.

Oman ravurin myyntiarvo on 0€, mutta silat ja kärryt maksavat 4000€, suitset ja muut varusteet toki siihen vielä päälle. Kun laitan tämän hevosen aikanaan satulaan niin noin kallista satulaa en aio heti ostaa. Myöhemmin satulaan panostaminen toki on sitten mahdollista, ratsastuksesta tulee hevoselle säännöllistä. Mietin vaan onkohan aloittaja itse ostanut puokilleen heti kalliit uudet kärryt ja silat, kun on päättänyt kokeilla hevosta kärryjen eteen? Epäilen.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   26.4.24 12:37:36

Lähettäjä: Zyx
Päivämäärä: 25.4.24 17:45:22

Haha, aloittaja on hyvä ja käy katsomassa mitä hiilikuitukärryt maksaa. Luultavasti enemmän kuin se sun ylilihava pullapollesi.

- Miten kärryt tähän liittyvät? En omista ponia.....

Lähettäjä: Heppa
Päivämäärä: 26.4.24 11:44:29

Onko aloittaja koskaan ratsastanut ravurilla saati sovittanut satulaa?

- Olen, ja monet satulat myös sovituksella ostanut joten kuulostaa enemmän tekosyiltä, kenenkään hevosen selkä ei ole niin mahdoton etteikö muka mistään löytyisi istuvaa satulaa.

Huomannut nyt että monella mennyt asiani arkaan paikkaan, hyvä ehkä herätellä välillä näihin keskusteluihin ihan yleisellä tasolla. Merkittömien satuloiden turvallisuusasioissa kannattaa mennä pintaa syvemmälle, monella ratsukäytössä olevalla lv:hevosella usein käytetään sitä hyllyn halvinta satulaa..

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   26.4.24 12:50:04

Ja nyt ei saa sekoittaa vanhoja merkkisatuloita niihin kiinastatuleviin merkittömiin muovisatuloihin....

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   26.4.24 12:50:56

Eikä myös sekoiteta satulaa kärryihin

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   26.4.24 14:16:16

Mihin perustuu väitteesi? Jos tiedät yhden,niin se ei tarkoita että kaikki. Ihan samalla tavoin on joillakin epäsopivat varusteet rotuun katsomatta.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   26.4.24 14:25:32

Mihin pohjautuu väitteesi että tiedän yhden vain ja sen perusteella teen yleisen päätöksen?

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.4.24 23:10:25

Mun lämppärillä on 5000€ satula. On myös sen takia, että se istuu minulle, ratsastajalle. Olen vammautunut rajusti sairauden myötä. Haluan istua hyvin, etten riko jäljelle jäänyttä. Lämppärini käy myös ratsuttajalla. Vien 2 x kuussa maneesille ratsutettavaksi. Menee muuten hienosti! Eilen kävi hieroja. Miten niin ei panosteta. Mun hevonen on arvokas juuri sellaisena kuin se on. Aikoinaan harrastin montea. Nyt en enää pysty. En tiedä olisiko markkinoita sellaisille varusteille, mitkä olisi tälle hevosryhmälle. Lähinnä puskaratsuille. Suurin osa omistajista oppii itsekseen. Voisiko satula tyyppi olla ehkä askellaji satula? ”WB-saddle”

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   27.4.24 09:45:41

No onhan se selvää ettei puoli-ilmaisen hevosen ostajat panosta rahaa hevosen hoitoon, kun sitä rahaa ei ole.

Jos rahaa olisi niin olisivat ostaneet paremman hevosen, ei kaapineet tynnyrin pohjalta jotain teuraskamaa.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   27.4.24 10:57:37

Ei pidä yleistää.. tiedän tälläkin hetkellä useamman omistajan, jonka hevosella käytössä epäsopivat varusteet ihan suitsista lähtien. Ja hevosten rotu ei tosiaan todellakaan ole lv.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   27.4.24 11:03:47

Voi pyhä yksinkertaisuus ....

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   27.4.24 12:51:37

...: ai kiitos kun nimittelet toisten hevosia teuraskamaksi. Mulla on lämppäri joka mulle tullessaan oli terve ja parhaassa iässään. Oli vaan liian hidas radoille. Vielä 90- luvulla sillä olisi ajanut kilpaa täysiä mutta nykyaikana pitää juosta niin paljon kovempaa ettei tuolla kannattanut. Perusterve, hyvin lastautuva ja matkustava, perus hoitotoimenpiteissä toimiva, maasto- ja liikennevarma, kiltti, menneisyys tiedossa, selästä ja kärreiltä toimiva ja kaikinpuolin helppo käsitellä niin en kutsuisi vain rodun takia teuraskamaksi. Varusteet on sopivat ja hyvät vaikka eivät ole viimeisen muodin mukaisia. Esimerkiksi satula on käytetty Kieffer joka sopii kyseiselle hevoselle mutta koska on merkkinä out tällä hetkellä sain sen ostettua pilkkahinnalla. Suitset on ostettu vuonna 1989 minun ensimmäiselle hevoselle, maksoivat silloin Wahlstenin varustebussissa raveissa 130 markkaa. Satulavyö myös on vuodelta 1989, edelleen hyväkuntoinen sekin. Satulahuovissa ja loimissa on suurin osa aikoinaan itse tehtyjä. Ai kamalaa kun saa hikisenä päälleen mummolan vintiltä kaivetusta viltistä ja päiväpeitosta tehdyn loimen eikä aitoa enkkuvilttiä. Tai satulan alla on mun äitiyspakkauksen makuupussista tehty satulahuopa eikä PS Swedenin viimeisintä trendiväriä oleva. Ja mahtaa sitä hävettää kun suitsina on vaan tavalliset mustat eikä viimeisintä trendimallia olevat.

Mä taas olen nähnyt sitä että halutaan muodin takia tietynlaisia juttuja kuten tietynlaiset suitset riippumatta siitä käykö ne hevoselle. Tai ostetaan kyllä ammattilaisen sovittama satula mutta vain ulkönäkösyystö survotaan alle paksu karvaromaani.

  Re: Miksi LV:n varusteisiin ei panosteta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.4.24 13:44:29

Pisteriville tiedoksi, vaikka ostaa halvan hevosen ei se tarkoita sitä että kaikilla ei olisi rahaa hoidattaa hevosta. Ihan samalla tavalla ne puoli-ilmaisen hevosen tallivuokrat,ell kulut ja varustehankinnat maksaa kuin kalliin hevosen.

Itse en viitsi maksaa hevosesta kallista summaa kun se kuitenkin loukkaa itsensä jne. Saan ihan tarvittavat harrastekaverin puoli-ilmaiseksi, ja semmoisen jolla voi myös ajaa kärryillä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.