Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.24 08:39:01

Millä putsaatte ruunan pussukan? Muistelisin, että oon lukenu jonkun käyttävän vauvaöljyä, jotta töhnän saa pehmitettyä ja lähteen paremmin. Ootteko käyttäny vauvaöljyä tai onko jotain muita hyviä vinkkejä, millä töhnän sais lähteen helposti?

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.4.24 08:53:29

Säännölllisesti kun pesee niin riittää vedi. Lämmintä valumaan pienellä paineella, hanska käteen ja kaiveleen.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 09:04:54

lämmintä vettä letkusta

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: ˆ^ˆ 
Päivämäärä:   25.4.24 10:04:48

Lämmintä vettä ja tarvittaessa tarkoitukseen suunniteltua pesuainetta.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:10:51

Mitäs jos hevonen ei anna tätä tehdä, miten olette toimineet

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:20:13

Yksi tongitaan aina kengityksen yhteydessä kun on rauhotettu, ei anna kengittää tai tonkia ilman rauhotetta. 18v pelastettu ongelma hevonen, jonka kalu pysyy puhtaana. Yksi töhnämuna putsataan kerran viikkoon lämpimällävedellä ja vauvaöljyllä.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:33:27

Mä oon kans putsannut vaan lämpimällä vedellä letkulla suoraan uumeniin ja kädellä kaivellut loput.

Kuinka usein muut putsailette? Mun ruuna ei juurikaan ulkoiluta heppiään ja tuntuu että töhnää kertyy ihan todella nopeasti, joten ollaan nyt pesty n. kerran kuussa ja joka kerta on putsattavaakin ollut reilusti. Oon miettinyt että pitääkö huolestua, että onko tällä joku tulehdus vai johtuneeko juuri tuosta että on aika ujo ulkoiluttamaan, kun kaverin hevosella ei vuoden pesuvälilläkään ollut kertynyt samanlaista läjää, mutta hänen ruunansa sitten taas pitää värkkiään esillä aktiivisesti.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:35:06

Meillä kolme ruunaa. Yhdeltä putsataan pari kertaa viikossa jopa ja toiselta 2kk välein. Yhdeltä kerran puoleenvuoteen koska ei keräämiään sinne :D

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:38:09

Okei huh :D Putsailen sitten itsekin rauhassa useammin. Ajattelin että aiheutanko hallaa jos pesen "liikaa", kun useammin kuulee että pestään tosi harvoin.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 11:39:28

En ole ikinä putsannut. Ja ruunia ollut 30 v ajan useampi....

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   25.4.24 12:37:29

No eipä ole mikään kehuskelun aihe hevosen terveysasioiden laiminlyönti 30v ajalta...

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.4.24 11:39:28

En ole ikinä putsannut. Ja ruunia ollut 30 v ajan useampi....

--

Mutta lämpimällä vedellä. Hanskat molempiin käsiin, ekaksi kämmenellä lappaa vettä pussukkaan ja kastelee köntit. Hetken päästä kaivelee köntsät ja töhnäkertymät pois. En käytä saippuoita, enkä loputtomiin kaivele, jottei pääse kuivamaan.

Töhnän kertyminen on kausittaista ja myös yksilöllistä. Toisilla pussukka on löysempi, toisilla ryppyisempi, näihin kertyy helposti asioita. Pohjilla ja hevosen liikkumistavalla on myös merkitystä, märkä muta/hiekka ja lentävä kura päätyy herkästi pussukkaankin.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.4.24 15:07:52

.; olalta pesen talvella n kerran kuussa, kesällä tiuhemmin, kerta viikkoon lähes. Iso, isot liikkeet ja tosi löysä se pussukka (heiluu ravissa). Kerää töhnää varsinkin kesällä. Pesun yhteydessä lasken vettä mutta en kaiva eli tulee huuhdeltua suht usein.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   25.4.24 15:55:30

Normaalin pesun yhteydessä eli aina hikitreenin jälkeen suihkutan letkulla lämmintä vettä ruunien pussukoihin, mutta tällähän ne ei varsinaisesti puhdistu kokonaan. Hammashoidon yhteydessä tai muun eläinlääkärin toimenpiteen yhteydessä rauhoitettuna kunnon puhdistus kahdesti vuodessa. Voi tehdä letkun kanssa, mutta ämpärilläkin pärjää hyvin. Lämmintä vettä vaan, hanskat käteen. Isoimmat lähtee sormin, mutta otan myös ihan leikattavaa keittiön siivousliinaa palan ja sillä putsaan pussukkaa ja pippeliä. En käytä mitään ainetta, niillä voi aiheuttaa myös ongelmia. Liina sitten käytön jälkeen roskiin. Näin ei ole tehnyt kunnon papua, tahmaa kyllä kertyy, kaksi ruunaa nyt tallissa. Nämä kun tuli niin molemmilla on tosi isot kivikovat pavut ja todella tiukassa, varmaan edellisessä paikassa todettu, "ettei näitä ole tarvinnut 30 vuoden aikana koskaan putsailla".

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

LähettäjäKipa 
Päivämäärä:   25.4.24 16:39:34

Silloin tällöin pesen. Antaa hyvin pestä. Yleensä alkaa roikottelemaan kun alan pussia kaivella ja vesiletkua työntää sinne, mutta ei pane pahaksi vaikka lykkään käden sinne perille asti ja siellä sisuksissa pyörittelen vehkeen pään että onko papua. :D itse vehje tällä siisti, mutta siihen pussiin kertyy töhnää jota yritän sormilla raapia pois. Oon hööksistä ostettua hevos shampoota käyttänyt (litran pullo, punainen etiketti ja korkki), ennen käytin pesubetadinea, mutta kun sitä ei enää saa.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   25.4.24 16:43:26

Kertokaa tietämättömälle, että miksi ruunien vehkeet ylipäätään kerää mönjää niin, että ne pitää erikseen pestä? Aiheuttaako siis ruunaus sen vai pestäänkö oriidenkin vehkeet? Eihän villiorien pussukoita kukaan huljuttele tuolla luonnossa.
Kysyn ihan tosissani, en oo kehdannut kysyä keltään.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 16:45:52

Miten saatte käden sinne pussiin? Mulla pieni poni ja tuntuu että en kerta kaikkiaan saa kättä kunnolla "sisälle", itse vehjettä olen kyllä saanut putsailtua kun roikotellut.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 17:08:16

Sari// oriit luonnossa astuu tammoja, ja siinä se vehjekin putsaantuu. Orit myös yleensä roikottelee enemmän kuin ruunat, jolloin pussiin ei ehkä kerry niin herkästi likaa. Ja luonnossa villien hevosten elinikä on keskimäärin merkittävästi alempi kuin kesyhevosten.

Itse pesen ruunani vehkeen noin kerran kuussa, tarpeen mukaan. Kyllä sinne pussiin likaa kertyy, vaikka itse varsi on puhtaan näköinen. Sekä virtsaputken suulle kertyy paksua töhkää, joka varmasti kovettuisi ikäväksi kipeäksi pavuksi, jos sitä ei säännöllisesti putsasi pois.

  Re: Ruunan vehkeiden pesu

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   25.4.24 18:12:38

Kyllä voi villihevosillakin kaikenlaista ikävää kertyä pussiin, ei roikottaminen ja astuminen ihan autuaaksi tee.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.