Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten parantaa tasapainoa?

Lähettäjä: Huonoryhtinen 
Päivämäärä:   23.4.24 21:14:35

Ongelmani on se, että ratsastaessa olen helposti etukenossa. Yritän tätä aina tiedostetusti korjata, kun huomaan. Ja mm. korostetusti nojaan taaksepäin, jolloin asento näyttää peilistä oikealta ja opettajan mielestä myös. Se tuntuu minusta itsestäni jotenkin keinotekoiselta.

Olen yrittänyt seuraavia muutoksia:

- vatsalihasten ja selkälihasten vahvistaminen
- laihduttaminen. En ole lihava, mutta olen hyvin rintava ja normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla.

Yhden tietyn tuntihevosen kanssa vähän jännitän, ettei vaan kompastu minun huonon asentoni vuoksi, joten arvostaisin kaikkia järkeviä vinkkejä. Kiitos.

  Re: Miten parantaa tasapainoa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 21:24:15

Lantion asento vaikuttaa myös etukenoon. Kokeile miten vaikuttaa istuinluiden ja lantion asento. Ei etukenolla ole tekemistä painon kanssa, vaan painopiste mielestäni on keskeinen. Kaikilla on eri malliset lantiot ja se vaikuttaa, että miten helposti löytää tasapainoisen asennon.

Ainakin itsellä on etukeno luonnostaan, koska olen oppinut niin ratsastamaan lapsena. Jos istun melkein istuinluiden päällä, mutta en ihan kokonaan lantio suorassa, niin pystyn parhaiten pitämään painopisteen takana. Pitää aktiivisesti yrittää etsiä oma sopiva ratsastusasento. Se on aika hankalaa, kun on oppinut ns. väärän tavan.

  Re: Miten parantaa tasapainoa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 21:33:38

Lantion asento ! Harjoittele ilman hevosta. Jos selkään menee notkolle, on vaikea pitää tasapainoa. Notko selässä jäykistää ylävartalon eikä silloin auta yrittää korjata painoa eteen eikä taakse, koska se lantio on paikallaan jolloin ylävartalo heiluu hevosen selässä holtittomasti. Kun saat työnnettyä häntäluun alle, ajateltua että näet navan, paino menee automaattisesti alemmas. Jos et ymmärrä mitä asentoa tarkoitan, katso ihan mistä vaan joogavideosta perusasento.
Auttaa varmasti :)

  Re: Miten parantaa tasapainoa?

Lähettäjä: Huonoryhtinen 
Päivämäärä:   23.4.24 22:11:27

Heti tuli hyviä vinkkejä, kiitos paljon!

  Re: Miten parantaa tasapainoa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.24 06:36:00

Myös se että sun nyt vaan pitää mennä itselleni tyhmässä asennossa, koska se sun etukone on se NORMAALI tilanne sulle niin tottakai vaikka kuinka vääntäisit lantioon suoraan ja suoristuisit se tulee tuntumaan tyhmältä aluksi. Siihen tottuu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.