Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Kvak 
Päivämäärä:   22.4.24 21:51:39

Mistä tietää että satula on liian pieni ratsastajalle? Miltä se tuntuu ratsastaessa?

T. tietämätön

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   22.4.24 21:53:43

Jos koulusatulasta kyse niin polvet tulee yli polvitukien vaikka olisi oikean pituiset jalustimet.

Istut takakaarella etkä keskellä.

Liian pieni satula voi aiheuttaa sitten peruuttamatonta tuhoa hevoselle jos jatkuvasti paino jakautuu väärin...vaikka se kuinka istuisi hevoselle ilman ratsastajaa.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   23.4.24 06:39:16

Jos reisi on liian pitkä niin polvi tosiaan tahtoo tulla polvituen yli kun istut keskellä satulan kuppia.

Jos pylly on liian iso niin takakaarelle ja etukaarelle ei jää kämmenen levyistä tyhjää tilaa. Tämä onkin sitten hevoselle todella epämukavaa kun ratsastaja istuu takakaarella. Satulan painopiste kippaa.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Jillan 
Päivämäärä:   23.4.24 07:47:03

Ratsastaja voi olla vaikka kuinka hoikka ja satula ajaa ratsastajan istumaan takakaarelle, mikäli satulassa on yhtään isommat/ohjaavammat polvituet. Eli ratsastajan takapuolen koko ei ole sinäänsä se merkityksellisen juttu!!

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: filia 
Päivämäärä:   23.4.24 07:54:42

Tuo on hyvä huomio, että ratsastajan takamuksen koko voi olla vaikka kuinka pikkuinen ja satula silti ratsastajalle liian pieni. Reiden pituus ja satulan malli (esim polvitukien kulma/paikka vaikuttaa suuresti siihen miten tilava satula on ja minkä kokoisen satulan kukin ratsastaja vaatii. Sekä ratsastajan että ratsun kannalta liian pieni on aina huono vaihtoehto, paino jakautuu väärin ja ratsastajalle tulee ratsastuksesta ja istumisesta älyttömän vaikean tuntuista.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   23.4.24 08:00:02

Päädyt istumaan takakaarelle. Joudut korjaamaan koko ajan itseäsi eteenpäin jabistuntabeinole luonteva. Paino osuu hevosen selässä taakse eikä tasaisesti istuimen ohjaamana. Polvet menevät satulansiipien ylitse.
Reiden pituus lonkkanivelestä polveen on aika keskeinen asia, kuten myös ns housujen koko. Liian pieni satula on ihmis- ja eläinrääkkäystä

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Riisi 
Päivämäärä:   23.4.24 08:05:38

Satulan koon lisäksi tosiaan satulan mallilla on iso vaikutus. Toiset satulat voi olla todella ns ahtaita, toiset taas suunniteltu antamaan tilaa pitkälle jalalle. Eli jos tuntuu että oma satula on liian pieni, niin eikun vaan kokeilemaan erilaisia ja etsimään parempaa, valikoimaa kun maailmassa riittää :)

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   23.4.24 09:17:26

Reiden pituus ja pepun koko ratkaisee.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.4.24 20:55:05

Mulla on pieni takamus mutta pitkät jalat, myös pitkä reisi. Joskus olen joutunut istumaan liian ahtaassa koulupenkissä, johon koivet eivät vaan meinanneet mahtua. Istuimessa oli kyllä tilaa, mutta siipi oli selkeästi lyhytreitisemmälle ja loppui kesken. Tuntui, että ainoa asia mitä ajattelin, oli "avaa lonkkaa vielä lisää" ja jossain sekin raja tulee vastaan, vaikka aika liikkuva olenkin. Oli todella työlään tuntuista. Sen sijaan olen aikoinaan ratsastanut paljon suht pienellä eestiläisellä jonka satulassa oli ponikoon istuin mutta pidempi siipi. Ei mitään ongelmaa.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.4.24 21:35:28

BMI melkein 30 --> 16,5" satula eikä yhtään ahdasta, 173 cm pitkä, pitkät jalat.
Miten turvonnut pitää olla, ettei mahdu?

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.4.24 21:44:17

^ Ei se tosiaan aina ole kiinni siitä pyrstön koosta vaan esim. siitä, että koipi on kyseiseen satulaan liian pitkä, polvituet tulee väärään kohtaan.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Koopa 
Päivämäärä:   23.4.24 23:27:37

BMI ollut välillä 17-26. 17" on aina ollut liian pieni. Se reiden pituus kun on pysynyt samana painon vaihdellessa...

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: aamukaste 
Päivämäärä:   24.4.24 05:55:53

Lähettäjä: :)
Päivämäärä: 23.4.24 21:35:28

BMI melkein 30 --> 16,5" satula eikä yhtään ahdasta, 173 cm pitkä, pitkät jalat.
Miten turvonnut pitää olla, ettei mahdu?

Voi kun sillä BMIllä ei ole vaan aina yhtään mitään tekemistä siihen mahtuuko johonkin satulaan istumaan rennosti ja oikein vai ei :) Olen myös ollut koko aikuiselämäni alipainoinen (välillä pahastikin) ja silti jalkojeni pituus on ollut sama enkä esim mahdu kaverini (lyhytjalkaisen, mutta isomman takapuolen omaavan) isoilla polvituilla varustettuun kuppimainen klulusatulaan reiden pituuden puolesta. Ja kun katsot vaikka joitain hyvinkin hoikkia, mutta pitkiä poniratsastajia huomaat kuinka se satula voi olla todellakin ratsastajalle liian pieni, vaikka ratsastaja on kuinka itsekin pikkuruinen, mutta vaan sattuu omaamaan pidemmät jalat. Silloin kärsii istunta eikä satulakaan toimi oikein.
Ei ole mitenkään hieno tai tavoiteltava asia ratsastaa mahdollisimman pienellä satulalla, ei hevosen eikä ratsastajan istunnan kannalta, eikä se tosiaan ole painokysymys :)

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Tinza 
Päivämäärä:   24.4.24 08:42:12

Juu, kuten pari edellistä jo sanonut, ratsastaja istuu takakaarella ja nojaa eteenpäin ylävartalolla tasapainottaakseen istuntaansa.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   24.4.24 09:27:45

163 cm ja 64 kg, eli en ole supersuuri mihinkään suuntaan, mutta 16,5 istuin on aivan liian pieni ja 17" on aivan just. 17,5 tai enemmän olisi kiva, mutta olen tehnyt tässä suhteessa huonoja hevoskauppoja..

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.4.24 10:10:29

"BMI melkein 30 --> 16,5" satula eikä yhtään ahdasta, 173 cm pitkä, pitkät jalat.
Miten turvonnut pitää olla, ettei mahdu?"

No, minulla on BMI 21 ja pituutta 164 cm, mutta en siitä huolimatta mahdu 16,5" satulaan. Tai estesatulaan saatan mahtua satulasta riippuen, mutta minulla on pitkät reidet ja kireät lonkat, joten selkä menee notkolle, jos jalat pitäisi vääntää isojen polvitukien taakse tuon kokoisessa istuimessa. 17" on usein ok koko, tai jos satulassa on kovin isot polvituet ja kuppimainen istuin, niin sitten mieluiten 17,5". Minulla on mittatilaussatula, johon tehtiin vähän pienemmät polvituet, jolloin 17" on oikein passeli (hevosella lyhyt selkä, joten tuo 17,5" menee usein turhan pitkäksi).

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.4.24 22:39:47

173 cm pitkiä on eri mallisia, toisilla pituus selässä ja toisilla, kuten minulla järettämän pitkät koivet ja kädet. Pitkä selkä mahtuu paremmin pienempäänkin satulaan.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Ho 
Päivämäärä:   24.4.24 22:58:51

Oon 168 cm 55 kg ja nyt vihdoin opin että 16 " on mulle sopiva ainakin tässä mallissa. Isommassa jalka ei yltänyt polvitukeen ja koko istuin iso.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 06:21:53

Hevosilla on aika lyhyt se alua, jossa ne voi kantaa ratsastajaa. Aika järkkyjö nömö 17,5-18" satiöuloidwn käyttäjöt hevosille. Omaa pituuttaan voi säätää esim siiven koolla.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Jungle 
Päivämäärä:   25.4.24 07:20:12

Kannattaa myös muistaa keskustellessa, että toisen merkin 16” voi olla pidempi kuin toisen merkin 17,5”. Paneeleita on niin monen mallisia. Joillain merkeillä paneelit ulottuu ja tavallaan ulkona satulasta huomattavan paljon, joillain merkeillä paneelit nousevat takaa nopeasti ja ovat lyhyet. Ja ratsastajalle liian pieni satula (jota tosiaan EI määrittele vain ratsastajan paino tai housukoko, jalan mittasuhteet on oleellinen juttu!!) on tosiaan pahinta myrkkyä hevosen selälle. Vaikka ratsastaja siis olisi kuinka kevyt. Silloin satula ei toimi oikein ja pääse jakamaan painoa tasaisesti hevosen selkään + vääntää ratsastajan istuntaa ei toivottuun muottiin. Sopivan kokoisen satulan hankinta, niin ratsastaja kuin ratsu huomioiden, on hevosystävällinen teko.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   25.4.24 07:23:50

Toi eri merkkien/mallien paneelien pituuden vaihtelu on muuten hyvä huomio. Esim kaverini 16” Custom on huomattavasti pidempi kuin mun oma 17” Passier.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   25.4.24 09:05:09

Ja esim wintec ja bates-satuloissa paneelit jatkuu pahimmillaan monta senttiä takakaaren taakse. Huomioittehan myös kun teillä käy joku kaveri ratsastamassa teidän hevosella, että satula sopisi myös hänelle. Katselin kauhuissani kun tallikaverin hevosta tuli joku entinen tuttava pitkästä aikaa kokeilemaan, ja jos sen ratsastuksen jäljiltä satulan rungossa ei ole mitään vääntymiä tai murtumia niin on kyllä tosi kestävä. Henkilö oli aivan liian suuri satulaan ja oikeastaan koko satulaa juuri ja juuri erotti sieltä peban alta muutoin kuin henkilön keventäessä.

Myös hevosen rungon malli vaikuttaa ainakin minulla siihen, miten istun satulassa - jos on yhtään pyöreämpi hevonen niin istun melkein monteistunnassa siellä ja polvet ottaa polvitukiin, mutta sitten kun sama satula laitetaan hoikemmalle hevoselle, istuntakin muuttuu.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.4.24 09:23:37

Satulan sopivuuteen/kokoon vaikuttaa ratsastajan luustollinenkin rakenne, kaikilla ei ole lonkkamalja ihanteellisessa kohtaa, vaan voi olla hankalasti sijoittunut ja tuolloin vaikka olisi hoikka eikä mitenkään erityisen pitkä reitinen, voi tarvita silti isomman satulan / eteen viedyn siiven vaikka sun samanpituinen ja samanpainoinen kaveri menis pienempään satulaan.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 09:28:44

Tän takia mittatilaussatula on hyvä, saa just sopivan hevoselle ja itselle. Mun reisi esim. vaatisi vähintään 19" satulan "normisiivillä", kun hevosen selkään mahtuu nipinnapin se 17". Runko hevosen selän mukaan ja siivet mun jalkojen mukaan (siipikulma, reisituet polvitukien sijaan jne), problem solved.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: oi kyllä 
Päivämäärä:   25.4.24 09:28:59

Lähettäjä--
Päivämäärä25.4.24 09:23:37

Satulan sopivuuteen/kokoon vaikuttaa ratsastajan luustollinenkin rakenne, kaikilla ei ole lonkkamalja ihanteellisessa kohtaa, vaan voi olla hankalasti sijoittunut ja tuolloin vaikka olisi hoikka eikä mitenkään erityisen pitkä reitinen, voi tarvita silti isomman satulan / eteen viedyn siiven vaikka sun samanpituinen ja samanpainoinen kaveri menis pienempään satulaan.

Myös tämä älyttömän tärkeä pointti!

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:45:16

Olen kyllä myöskin huomannut sellaisen ominaisuuden, että kaikki eivät ehkä tiedä miltä kuuluu tuntua kun istuu sopivassa satulassa. Omalla ratsastustunnilla sivusta seurannut kun isommat, sekä pidemmät reidet että isomman takapuolen omaavat kehuvat tallissa juurikin jotain 16,5 ponipenkkiä, kun siinä on hyvä istua ja itse koen olevani sopiva saman merkin 17 ja mieluummin 17,5 kuin 16,5. Kommentti on usein, että satula tuntuu tukevalta ja tukee hyvin ja ulospäin näyttää, että ratsastaja istuu etukaarelta takakaareen kiinni asti. Että kai se jollakin tavalla "tukee" jos istuu niin pienessä satulassa, että kiiöautuu kiinni kaarien väliin...

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 11:00:01

Polvituen ja jalan väliin pitäisi jäädä reilusti tilaa eli noin kolme sormea/5cm. Jos jalka ottaa tukiin kiinni istut liian pienessä satulassa. Ja yleisesti ottaen todella moni istuu liian pienessä satulassa joka on surullista ratsastajan kannalta mutta erityisesti hevosen.

LähettäjäHo

Päivämäärä24.4.24 22:58:51

Oon 168 cm 55 kg ja nyt vihdoin opin että 16 " on mulle sopiva ainakin tässä mallissa. Isommassa jalka ei yltänyt polvitukeen ja koko istuin iso.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.4.24 13:19:20

Mulla esim pitkä reisiluu (pienehkö takapuoli), ja työntää istumaan helposti takakaarelle ja etukenoon, jos tuumakoko liian pieni. Toki satulan mallilla on myös väliä. Toki myös jalan sijainti vääristyy, mutta ainakin itse kompensoin liian pientä siipeä/istuinta kampeamalla istumaan takakaarelle.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: juttis 
Päivämäärä:   25.4.24 13:29:28

Täällä nämä läskipers*et puolustelee ettei sillä takamuksen koolla ole väliä. No siinä vaiheessa on kun se on semmoinen ankanpyrstö joka leviää kymmeniä senttejä selkää taaemmas kuten monella nykyratsastajalla. Karmeaa katsottavaa kun rungot vääntyilee näiden taikinapallojen alla, ja ihan yli metrisillä esteillä näkee YÖK!!!

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Jungle 
Päivämäärä:   25.4.24 13:49:42

Täällä yksi 32/xxs koon läskiperse hei, joka ei mahdu lähtökohtaisesti koipiensa puolesta 16” penkkiin istumaan rennosti. Eli ei se takapuolen koko aina ratkaise

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Ho 
Päivämäärä:   25.4.24 14:04:03

Mulla näkyi istunnassa epävakautena liian iso satula. Kun pysyn pienemmässä satulassa helpommin hyvässä asennossa puristamatta ja polvituistakin saa tukea:) heppa liikkuu paremmin!

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: juttis 
Päivämäärä:   25.4.24 14:21:27

Jungle, no sitten ei koske sinua. En sanonut ettei reiden pituus olisi vaikuttava tekijä, tietysti on, mutta kyllä se monen suomalaisratsastajan kohdalla on aivan liian iso takalisto eikä pitkä jalka. Monesti satulan takakaari näkyy vasta kun tämmöinen tuhteli saa puserrettua itsensä kevennykseen. Hyi yöks.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.4.24 14:46:02

178cm 17,5" siedättävä 18" olisi ok.

Ratsastuskoulussa usein vain 17" näihin kun yhdistää isot polvituet niin asento on aivan väärä, joko laitat niin pitkät jalustimet että jalat tikkusuorana alas (et pysty käyttämään pohjetta) tai jalat polvitukien päälle (et pysty käyttämään vatsalihaksia).

Joten perusavut jäävät käyttämättä, jos satula ei ole riittävän sopiva. Tähän kun yhdistää viisastelevan opettajan, joka tekee tästä epäsopivuudesta ratsastajan ominaisuuden "ratsastaja ei osaa" niin tuumasin, etten opi kyseisen opettajan tunneilla, pipari verillä ja ratsastuksesta tuli selviämistä satulassa, että pystyi edes jotenkin päin olemaan päätin lopettaa koko touhun.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.4.24 14:47:29

Ai niin, kyse oli koulusatulasta. Este tai yleissatulassa pystyn ratsastamaan 17" satulassa.

Isot hevoset ratsastuskouluissa annetaan pisimmille ratsastajille, miksi ihmeessä näillä hevosilla on satulat, jotka sopivisivat pienemmille ratsastajille?

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 18:29:39

”Polvituen ja jalan väliin pitäisi jäädä reilusti tilaa eli noin kolme sormea/5cm. Jos jalka ottaa tukiin kiinni istut liian pienessä satulassa. Ja yleisesti ottaen todella moni istuu liian pienessä satulassa joka on surullista ratsastajan kannalta mutta erityisesti hevosen.”

Jos polvituen ja jalan väliin täytyy jäädä reilusti tilaa,ikä hyöty on polvituesta? Vai tarkoitetaanko tällä että asennossa x tilanne on tämä?

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Gsus 
Päivämäärä:   25.4.24 21:13:03

No aika moni "istuu" koulupenkin kupissa tukien pönkkäämänä, ei mitään mahdollisuutta vaikuttaa asentoon.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Bate 
Päivämäärä:   25.4.24 22:09:17

Jos ratsastajalla ei ole yhtään tilaa liikkua liikkeen mukana vaan tuet pakottavat tiettyyn asentoon, istunta ja rentous kärsii todella paljon. Tästä löytyy joidenkin satulansovittajien tililtä ihan havainnollistavia kuvia.

Jos ratsastaja kokee että tarvitsee satulan tuet pönkkäämään tiettyyn asentoon eikä muutoin kykene istumaan satulassa, henkilö on aika pahoissa ongelmissa perusratsastuksen suhteen.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   27.4.24 22:17:59

Joo eihän jalka saa osua tukeen, tuethan on vaan ulkonäön vuoksi!

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   28.4.24 07:32:35

Minä en mahdu kaikkiin malleihin ollenkaan koska reisi on niin pitkä. Satulaa valitessa myyjä tiesi jo heti, että tietyt mallit eivät sovi pitkäjalkaiselle ja koeistuin satuloita jo kaupassa, osassa polvitukien malli on sellainen etteivät ne sovi pitkille jaloille.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   28.4.24 07:46:18

Hevosille on niin hankala löytää hyviä satuloita, että itse kyllä aina sopeudun. Aina menee 4-7k€ ja aina pitää tehdä kompromissi itsensä kanssa.

En tajua miten niin monilla ratsastajilla on niin vaikeaa sopia satuloihin. Itse olien suht pitkä, suht pitkäjalkainen ja ylipainoinen ja viallinen vaikka ja mistä, niin että B-lausuntojakim useampi kaikenlaisesta kyvyttömyydestä ja silti koskaan satulan koko tai malli ei ole ollut minulle mikään ongelma. Siis ihan yksi ja lysti onko 16,5" vai 17,5", ihan sama minkä kokoinen siipi tai istuin, kunhan ei ole missään mitään istuntaan vaikuttavia tukia ja toppauksia. Satulan laadusta ja nahasta olen kyllä todella tarkka.
Kaikesta pitää aina tehdä niiiin vaikeaa.
Toinen mitä en tajua on se, että ihmisille tulee hiertymiä shortseissa ratsastamisesta Minsi pitää hillua niin paljon, että hiertää? Eikö voi istua satulassa rauhallisesti? Se on hevosellekin kivempi.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.4.24 14:04:31

"Siis ihan yksi ja lysti onko 16,5" vai 17,5", ihan sama minkä kokoinen siipi tai istuin, kunhan ei ole missään mitään istuntaan vaikuttavia tukia ja toppauksia."

Koulusatuloissa on usein istutaan vaikuttavia tukia ja toppauksia. Jos on koulusatula ilman polvitukia ja toppauksia, niin voi hyvin mennä este tai yleissatulalla ;)

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Jihaa 
Päivämäärä:   28.4.24 15:42:08

4-7k satuloihin, joissa ei mitään tukia?
Saiskos tähän ihan esimerkkejä näistä yksisarvissatuloista?

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Aps 
Päivämäärä:   28.4.24 16:21:14

Ei noissa fläteissä ole mitään istuntaa sotkevaa.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.4.24 21:53:39

Minäkin olisin kiinnostunut 4-7k maksaviata koulusatuloista, joissa ei ole mitään tukia sitomaasa ja sotkemassa istuntaa?

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: Tueton 
Päivämäärä:   29.4.24 00:10:56

Vanhan malliset koulusatulat sopi useammalle ratsastajalle, nykyiset isot tuet ja kuppimainen istuin yhdistettynä isoliikkeisiin hevosiin vaatii todella sovittamista myös ratsastajalle. Tuista voi olla hyötyä, mutta enemmän haittaa jos ne on ratsastajalle vääränlaiset.

Toki istuimen kokokin tulee olla sopiva, mutta isot tuet työntää pitkäreitisen ratsastajan takakaarelle ihan eri lailla kuin ns. Vanhan mallinen satula.

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: :X 
Päivämäärä:   29.4.24 14:30:11

Tämä "Tuista voi olla hyötyä, mutta enemmän haittaa jos ne on ratsastajalle vääränlaiset."

Miettikää isoliikkeinen hevonen, jonka ravissa on haastava istua ja tarvitsisi tukea - niin satula olisi liian pieni (polvet polvitukien päällä) tai ei yhtään tukea (flat seat tyyppinen).

Vielä jos satula ei ole tasapainossa että pystyisi istumaan istuinluiden päällä vaan vie painoa eteen niin tällöin ollaan ehkä enemmän hevoselle haitallisessa istunnassa

  Re: Liian pieni satula ratsastajalle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.4.24 14:43:10

Minulla on pitkä reisi ja lyhyt sääri, ja vaikka olen vain 162cm pitkä, kokoa 36/38, niin erityisesti 17' koulusatulat on minulle lähes aina liian pieniä - polvet menee polvitukien yli, jolloin istun takakaarella ja joudun tasapainottamaan nojaamalla eteen.
Pienitukiset satulat on armollisempia. Esim. vanhemmat kiefferit, stubbenit, butetin koulusatulat. Mutta auta armias jos pitää istua noihin uudempiin esim.prestigen satuloihin, childericiin tms...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.