Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loimi-kiukku

Lähettäjä: Lady 
Päivämäärä:   22.4.24 21:02:36

Miksiköhän hevonen on yllättäen alkanut kiukkuamaan loimen laittoa?

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: lkgg 
Päivämäärä:   22.4.24 21:10:48

Meillä oli töissä hevonen joka oli loimittaessa aivan todella vihainen. Mahahaava siltä lopulta löytyi.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   22.4.24 22:15:18

Loimikin voi olla epäsopiva (malliltaan) ja onhan se nyt epämukavaa jos kiristää tai hankaa.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: Puristaa 
Päivämäärä:   22.4.24 22:30:11

Loimi voi olla huonoa materiaalia sen lisäksi ettei istu

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 22:53:44

Mahahaava on tosi yleinen syy tälle. Loimeen liittyvät tekijätkin voi vaikuttaa, kuten sähköistyvyys, mutta yleensä taustalla aina kipu.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: Jimmy 
Päivämäärä:   22.4.24 23:04:15

Yhdessä ratsastuskoulussa on hevonen joka inhoaa loimen poisottamistakin, lisäksi potkii satulan laitossa jne. Veikkaan kipua. Mutta miten loimen pois ottaminenkin aiheuttaisi tuota ongelmaa….ymmärrän vielä laiton esim sähköisyys yms mutta luulisi että pois ottaminen (okei voihan se sähkö siinäkin tuntua) olisi hevoselle mukavampi toimenpide….

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: Lady 
Päivämäärä:   22.4.24 23:13:10

Siksi ihmetyttää kun esim satulointi ok jne. Mutta loimen päälle pistäminen inhottaa, poisottaminen ok

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   23.4.24 00:16:53

Yleensä nimenomaan loimea pois otettaessa hevonen saa pieniä sähköiskuja.

Voihan olla että loimi on käynyt ahtaaksi tai epäsopivaksi. Tai on saanut siitä sähköiskun niin että ei pidä loimittamisesta.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 00:23:18

Mulla polle kutiaa vietävästi kun on loimi ollu päällä tovin, välillä kävelee hetken ns. karkuun loimittaessa. Asiaa tutkiessa olen tullut vaan siihen tulokseen että se vihaa sitä kun kutittaa.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 08:07:56

mun heppa on aina inhonnut loimia. nätisti osoittaa mieltään pukiessa, mutta ei tee mitään muuta kuin luimii. on tutkittu vuosien aikana kaiken maailman kipuja etsien, muttei edelleenkään löydy mitään. tämä ei myöskään tykkää jos sen takamahaan koskee kukaan muu kuin minä tai sen vuokraaja. Hevoset on yksilöitä, eikä ne aina ole kipeitä jos ei pidä jostain.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: Joco 
Päivämäärä:   23.4.24 08:17:20

Niin huonosti istuvia loimia käyttää moni, että ei ihmekään jos hevoset alkaa niitä protestoida.

Kaula-aukot järjestään niin isoja että loimi valuu hetkessä taaksepäin ja joka kerta päätä laskiessa painaa ryntäisiin, liikkuessa lapojen päihin ja säkään. Mahavyöt lepattaa löysällä niin että liikkuessa hipoo ihoa ja kutittaa, jalkalenkit kutkuttelee sisäreisiä tai jos häntäkenkki on kelpuutettu käyttöön niin se hipoo kintereitä. Fleecevuori tarraa karvoihin ja jää yhteen paikkaan siinä missä loimen ulkokangas kiertää esimerkiksi piehtaroidessa kyljelle, kokeilkaa itse laittaa sukkahousut kierteellä jalkaan ja miettikää miten mukavaa. Unohtamatta niitä liian suuria loimia joissa häntäläppä roikkuu kintereen alapuolella ja lepattaa tuulessa kuin lippu salossa.

Suurin osa loimikiukkuajista on asettunut kun löytyy sopiva, istuva loimi. Jos otetaan entinen loimi takaisin käyttöön niin kyllä ne muistaa kertoa että ei ole hyvä. Eikä tarvitse olla mitään kiputiloja, omistajan paskat ostokset 9 kertaa kymmenestä riittää protestointiin...

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   23.4.24 09:25:22

IBD hevonen kiukkuaa sekä loimen pukemisessa että riisumisessa silloin, kun vatsa on kipeä. Kun massu on kunnossa, ei mitään kiukkuja.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   23.4.24 17:25:50

Sillä voi olla liian lämmin. Tallityöntekijänä olen keväisin löytänyt ulkoloimien alta hikisiä hevosia. Jokaisen kannattaa miettiä varsinkin näin kausien väleissä minkälaisia (paksuisia) loimia käytetään. Omallani esim. ei toppaloimea käytetä kun pakkasta on enää korkeintaan pari astetta.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.4.24 18:00:00

Karvanlähtö voi tehdä ihon herkäksi.

  Re: Loimi-kiukku

Lähettäjä: -+- 
Päivämäärä:   24.4.24 10:48:32

Oma alkoi kiukuttelemaan kun loimi kävi sille ahtaaksi, kun vaihdettiin sopivaan, kiukuttelu loppui.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.