Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: extra palvelut? 
Päivämäärä:   22.4.24 12:36:03

Tallipaikkasopimuksessa lukee mm. mitä palveluita kuuluu tallivuokraan. Lisäksi on lisäpalveluhinnasto (esim. päivittäinen loimitus). Nämä ovat kaikkien saatavissa (lisäpalvelut lisämaksusta).

Jos tallinpitäjä tarjoaa parille tallipaikkalaiselle palveluita, joista ei ole mitään mainintaa tallipaikkasopimuksessa tai lisäpalveluhinnastossa, tuleeko kaikilla olla mahdollisuus hankkia näitä ”hinnaston ulkopuolisia” palveluita?

Esimerkki: tallipaikkasopimuksessa tai lisähinnastossa ei ole mainintaa, että tallinpitäjä hakisi hevosen tarhasta, laittaisi valmiiksi, avustasi toimenpiteissä ja veisi takaisin tarhaan esim. kengitystä, hierojaa tai ell varten. Parille hevoselle (eri omistajat) tallinpitäjä kuitenkin tuo hevosen kengittäjälle/hierojalle joka kerta. Putsaa (kengittäjälle) jalat, hierojalle harjaa hevosen. On paikalla koko kengityksen/hieronnan ajan ja vie hevosen taas ulos.

Omistaja, joka on aina itse kengityksessä paikalla, sairastui kengityspäivän aamuna ja kysyi, voisiko tallinpitäjä (maksua vastaan) hakea hevosen tarhasta kengittäjälle ja viedä takaisin tarhaan. Kengityksen aikana ei tarvitsisi olla paikalla, hevonen on helppo kengitettävä (tallinpitäjä tietää tämän). Tallinpitäjän mukaan ”ei tarjoa tällaista palvelua”. Kaikki kuitenkin tietävät, että pari omistajaa saa tuollaista palvelua. Eikä kyse ole edes mistään vanhasta tallipaikkasopimuksesta, sillä tallissa on pitempäänkin asuneita hevosia, eikä niiden sopimuksissa ole mainittu mitään, että hevonen (lisämaksusta) hoidetaan esim. kengitykseen.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 12:43:10

Ei ole pakko, mutta jos on asiakaspalvelun ja hyvän tallihengen kautta yhtään pelisilmää, niin tuollaisessa sairastapauksessa tarjoaa.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 12:43:47

Ei ole mitään lakia, minkä mukaan yrittäjä ei saisi tehdä erilaisia diilejä eri asiakkaiden kanssa.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.4.24 12:53:56

"Omistaja, joka on aina itse kengityksessä paikalla, sairastui kengityspäivän aamuna"

Jalka poikki? Vai flunssassa? Ekassa voisi joustaa jos soittaisi sairaalasta, toisessa ei. Joskus palvelu joka ei ole maksua vastaan saatavilla saattaa luotetuille henkilöille olla saatavissa työsuoritusta vastaan.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 12:59:59

Ei tarvitse. Eikä samaan hintaankaan. Ihan voi itse valita mitä ja mihin hintaan tarjoaa. Itse maksoin aikanaan 1/3 maneesillisen tallipaikan hinnasta muihin verrattuna. Ihan siksi etten valittanut koskaan mistään vaan annoin aika vapaat kädet hoitaa hevoseni.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 13:03:10

Tallinpitäjä on velvollinen tarjoamaan ne palvelut, joista on sovittu. Halutessaan tallinpitäjä voi tehdä erilaisen sopimuksen vaikka jokaisen asiakkaan kanssa. Mitään hyvää bisnestähän se ei välttämättä ole, jos "asiakkaiden syrjimisestä" puhutaan negatiiviseen sävyyn. Toisaalta, tallinpitäjä saattaa kohdella jotain asiakasta tietyllä tavalla, koska asiakas on hankala ja ko. asiakkaasta halutaan eroon.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: kukkeliskuu 
Päivämäärä:   22.4.24 14:07:08

Vastaus otsikon kysymykseen: Miksi pitäisi?

Itse saan tp:ltä ”parempaa palvelua” kuin useimmat, mutta takana on vuosien ajalta asioita, joista monikaan ei tiedä. Tp hyötyy minusta vähintään yhtä paljon. Tilanne on molemmille win-win.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: Pate 
Päivämäärä:   22.4.24 14:18:40

Mulla on ollut tällainen tilanne tallilla. Olin tallinpitäjälle enemmän kuin asiakas, ja siksi hän (pystyessään ja ehtiessään) jeesasi tämmöisissä asioissa ilmaiseksi. Samalla tavoin minä jeesailin häntä, saatoin täyttää vedet ohikulkiessani tai tehdä oäivätallin, hoidin aina oman hevoseni niin ettei se aiheuttanut mitään lisäduunia/hämminkiä ja jos tallilla ollessani näin esim. aidan kaatuneen niin korjasin sen ja tsekkasin että hevoset on kunnossa. Jotkut varmaan kadehti sitä tajuamatta, että kyseessä on ystävänpalvelus toiselle, ei sen kummempaa.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.4.24 14:24:42

Ei tarvi. Ihan hyvin voi tehdä ilmaiseksi hyville ja helpoille asiakkaille palveluksia. Onhan se nyt eri nakata hyväkäytöksinen hevonen, jota ei tarvi turhaan loimitella, keskellä päivää talliin käymään. Vieressä seisoo sen seirsemään vilttiin puettava kuumaksi ruokittu äkäpussi jonka omistaja kitisee kaikesta, sille tehdään vain sovitut asiat.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.24 16:52:35

Tallinpitäjän pitää tarjota se, mistä on sovittu, kaiken muun suhteen hän voi menetellä, niin kuin haluaa. Tallinpitäjä saa halutessaan tehdä ilmaisia palveluksia joillekin asiakkaille, ilman että se velvoittaa millään tavalla muiden asiakkaiden suuntaan.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   22.4.24 17:02:43

Jokainen asiakas kuormittaa eri tavoin. Joidenkin loimitus, tarhaus ym vie jumalattomasti enemmän aikaa kuin toisten. Lisäksi jotkut asiakkaat syövät tp hermoja toisia enemmän. Näille kuormittaville ei kannata tarjota mitään ekstraa koska samantien katoaa raamit toiminnalta. Helpot, joustavat jotka muutoin toimivat työtä vähentävästi, voivat saada niitä ekstraa. Siis ihan naamakertoimen perusteella.
Osa haluaa ekstraa ihan laiskuuttaan. Joillain tietyt palvelut välttämättömiä vuorotöiden ym takia.
Asenneongelmaisia ei huvita palvella yhtään perussopimusta enempää.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: extra palvelut? 
Päivämäärä:   22.4.24 20:45:13

?: Omistajalla oli todennäköisesti norovirus. Ei käynyt lääkärissä, mutta noroa oli liikkeellä ja oireet täsmäsivät.

Tallinpitäjä ilmeisesti olisi halunnut omistajan norossa tallille. Tallikaverit eivät halunneet, vaan yksi vuorotyöläinen onneksi pääsi hoitamaan hevosen kengitykseen.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 21:12:47

Tuossakin voi olla myös, että pyyntö tuli niin lyhyellä varoitusajalla, että ei tallinpitäjä käännä kaikkeen pysty hyppäämään. Noiden muiden kanssa ne ylimääräiset voi olla sovittu ajoissa ja tosiaan eri tavalla vastavuoroisia ystävänpalveluksia, joita ei rahalla kuitata.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   22.4.24 22:04:31

Kannattaisi tarjota ellei tallinpitä itse ole aivan todella huonossa hapessa. Muuten jää aika törkeä kuva.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 01:05:48

Asiakkaissa on valtava ero. Aloittaja tuskin jeesailee tallinpitäjää. Mulla on ollut asiakkaita joista on mieletön apu ja asiakkaita joista on hirveä vaiva. Ne joista on apua luonnollisesti saa asioita, niinhän minäkin heiltä. Jos itkee ht netissä tällästä, kuuluu varmaan niihin ei avuliaisiin.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.4.24 01:09:32

Ehkä se vaan ei ehtinyt juuri sillä hetkellä. Noi mitä hakee voi olla diilejä, vaihtokauppaa josta on sovittu jotain ihan muuta.
On mahdollista että ei haluaisi hakea niitäkään mutta on 'pakko' tai kuten minulla, en hoida kengityksiä kuin kivoille kengittäjille hevosia otettaessa. Jos on joku ikävä tyyppi tai kengättömyysvuolija niin en halua tavata

Tuskin aloittaja olet mitenkään epäsuosiossa, älä murehdi tuota sen enempää.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   23.4.24 03:39:33

Ei tietenkään tarvitse, mutta kyllä mä ite kattelisin toista tallipaikkaa jos ilman mitään hyvää syytä moisesta mun kohdalla kieltäytyy mutta muita auttaa. Jostainhan se kertoo.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: 445 
Päivämäärä:   23.4.24 03:51:38

Ei tarvitse. Kengitystä voi hyvin siirtää jos ei muuten onnistu.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 04:09:50

Kuten muutkin ovat sanoneet, eri ihmisille on usein eri palvelut sen mukaan miten ovat avuksi ja iloksi tai harmiksi muuten.

Minullakin on aikanaan ollut eri hinta ja eri palvelut kuin muille, tallinpitäjä tiesi että olin aika köyhä siihen aikaan ja olin myös se, joka tallinpitäjän sairastuessa järjesti itsensä aamutallia tekemään tai teki viikonlopun oma-aloitteisesti, että tallinpitäjä pääsi lasten kanssa huvipuistoon ja lähti kisahoitajaksi oman vapaa-ajan kustannuksella.

Nämä asiat menevät melkein aina kahteen suuntaan. Jos joustaa, saat joustoa.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: ZXC 
Päivämäärä:   23.4.24 06:40:01

Jokaiselle asiakkaalle voi olla eri säännöt ja hinnat ja palvelut.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 07:14:41

Tosin meillä olisi seppä osannut hakea tuollaisessa tilanteessa itse sen hevosen, vaikka normaalisti tosiaan tuodaankin hevonen valmiiksi.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 07:43:00

Kyllä meidän tallilla

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.4.24 07:52:36

Ei minusta. Tallinpitäjän ja hevosenomistajan välillä voi olla jotain sellaista mistä aloittaja ei tiedä kuten ovat ehkä sukulaisia tai hevosenomistaja jeesaa tallinpitäjää jossain muussa asiassa tms.

  Re: Pitääkö tallinpitäjän tarjota kaikille samat

Lähettäjä: Hyväilma 
Päivämäärä:   23.4.24 08:54:39

Tallinpitäjä voi antaa vaikka p- llua jollekin, eikä silti kaikille tarvitse samaa tehdä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.