Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 06:06:39

Siis mitä nämä hinnoittelut ovat? 20e, että tulen kouluttamaan hevostasi? 20e köpöttelymaastosta? Onko nämä ihmiset ihan tosissaan?

Tähän asti omistajat ovat olleet kiitollisia avusta, olen siivonnut karsinan käydessäni ja tarvittaessa ruokkinut tmv mikä nyt sen hevosen päivittäiseen hoitoon on kuulunutkaan. Maksanut olen vain puoliylläpidosta aikoinaan. On ollut myös diilejä jossa hevosen omistaja hakee minut kotoaan tallille ratsastamaan ja sillä välin hän hoitaa tallihommat ja katselee iloisena kentän laidalta ilman että raha vaihtaa omistajaa. Ja näistä suurin osa on löydetty aikanaan ht.netistä. Jos ilmoitukset ovat nykyään tätä luokkaa niin pitää vain tyytyä odottelemaan josko jollekin tutulle tulisi tarvetta. :D

"Nuori suomenhevonen
Etsin aikuista vuokraajaa 1-2 kertaa viikossa suokkiruuna Ernestille.

Ernesti on 7v ravipuolelta ratsuksi siirtynyt hevonen. Luonne kiltti ja energinen. Koulutus alkuvaiheessa, osaa kaikki askellajit.

Itse maastoilen paljon ja se sujuu. Ja vielä parempi, jos vuokraaja tykkäisi harjoitella koulukuvioita kentällä. Etsinnässä kokenut ratsastaja, joka ei säikähdä vauhtia. Painoraja 70 kg.

Talli on kiva pihattotalli Pinsiössä, Nokialla. Hyvät maastot, hyvin hoidettu kenttä ja siistit tilat hoitaa hevosta. Myös ratsastustunteja tarjolla.

Hinta 20 €/kerta, myös kokeilukerta."

"
Tarjotaan vuokralle kaksi hevosta rauhalliseen maastoiluun! Nämä on maastovarmoja ja tottuneita maastoilijoita.
Tiimiin toivotaan aikuisia säänkestäviä ratsastajia, joiden lempivauhti on rauhallinen, mutta ajallisesti viihtyy pidemmänkin lenkin (2-3h).
Hinta 20€/hevonen ja pienet tallityöt.

Hinta: 20€"

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.4.24 06:21:09

No, itse maksan hevosestani suunnilleen sen 27 e per vuorokausi. Jos pyydän vuokraajalta 20 e, se ei mielestäni todellakaan ole liikaa. Hevosten kustannukset on samat, olipa kyseessä vanha poni tai kilpahevonen. Meitä harrastajia on moneen junaan, toinen haluaa valmentautua, toiselle just se köpöttelymaasto on parasta terapiaa, josta ollaan myös valmiita maksamaan. Ei siis kannata jeesustella, eiköhän sullekin se sopiva vuokrahevonen löydy. Tai entä jos laittaisit oman, niin hoksaisit, miksi vuokraamiselle laitetaan tietty hinta. ;)

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Nita 
Päivämäärä:   22.4.24 07:46:14

En minäkään antaisi omaani ilmaiseksi ”edes” käyntityöskentelyyn. Minä olen maksanut hevosen ja maksan jatkuvasti sen kuluja, jos sen kanssa haluaa joku muukin harrastaa niin pyydän siitä sen verran, että hommassa on järkeä myös minulle. Tuo päiväkohtainen laskutapa on mielestäni tosi ok, omalla hevosellani hinta olisi tällä periaatteella 15-20e ja sitä olen pyytänytkin, vuokraajasta ja omasta tarpeesta riippuen.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 07:46:44

Ottamatta kantaa aloituksen esimerkkeihin, yleisesti totean, että hevosen pidon hinta on viimeisen muutaman vuoden aikana noussut todella merkittävästi sekä ainakin joillain alueilla hevosten määrä pienentynyt jolloin tarjontaakin vähemmän, kyllähän nämä asiat vuokrauksen hintaan heijastuu. Se turha köpöttelyheppa laitetaan herkemmin pois kuin pidetään tunnesyistä pihassa muiden liikutettavana. Kustannusten voimakas nousu voi olla vuokraajan hankala asia hahmottaa kun ei niitä laskuja maksa ja väittäisin, että tältä osin monella olisi ajankohtaista päivittää vähän ymmärrystä ja tulla nykypäivään. Tuttavapiirissä moni ratsastuskoululainen todennut siirtyvänsä vuokraamaan kun ratsastustuntien hinnat kohonneet niin paljon mutta voi olla vuokrauksenkin hintataso aikamoinen järkytys siinä vaiheessa kun sitä vuokraheppaa aletaan etsiä.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   22.4.24 08:18:31

Lähtökohtaisesti omat kuluni hevosen pidossa alkaa olla lähelle 26€/vrk, ja tämä ilman että hevonen sairastaa YHTÄÄN. Joten kyllä vuokrahinta 20€ on vielä edullinen ja sen maksaa meillä kaikki vuokraajat riippumatta siitä, että maastoilevatko vai menevätkö kentällä. Se että sinä et tykkää köpöttelymaastoista, ei tarkoita että kukaan ei tykkää. Monet hevoset voi myös laukassa olla tosi villejä ja sen takia omistaja haluaa pitää vuokraajien lenkit rauhallisina.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   22.4.24 09:08:33

Mulle maksaa (tallivuokra+ vakuutus) päivässä 23 eur. Tämä menee jos ei mitään erityistä .

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.24 09:12:14

"Jos ilmoitukset ovat nykyään tätä luokkaa niin pitää vain tyytyä odottelemaan josko jollekin tutulle tulisi tarvetta. :D"

Faktahan on se, että jos haluat ratsastaa muiden hevosilla, teet sen muiden ehdoilla ja maksat siitä sen verran kuin pyydetään. Tai sitten olet ratsastamatta, sillä kukaanhan ei pakota sinua ratsastamaan. Vaikka tunnut pitävän itseäsi jonain Jumalan lahjana hevosten omistajille, niin todellisuudessa juuri kukaan ei halunne antaa hevostaan käyttöösi ilman kunnollista rahallista korvausta, joten sen kun vain jatkat odottelua, että joku tulee hakemaan kotoa ja anelee, että ratsastaisit hänen hevosellaan. Ainahan voit tietenkin myös ostaa oman hevosen ja ratsastaa sitten sillä ihan niin paljon kuin haluat, mutta ai niin, sehän maksaisi ihan liikaa.

Itse en ottaisi yhtään vuokraajaa edes köpöttelemään käyntiä maastossa alle 20 €/kerta (ellei sitten ihan OIKEASTI osaisi viedä hevosta eteenpäin, ja siis paino sanalla OIKEASTI, eli jotain aivan muuta kuin mitä suurin osa vuokraajista itsestään kuvittelee). Siinä kaiken säädön aiheuttamassa vaivassa ja riskinotossa ei vain yksinkertaisesti ole mitään järkeä pienemmällä summalla, koska kulut ovat nousseet niin paljon, että joku 10-15 € on pelkkä pisara meressä hevosenpidon kokonaiskustannuksissa eikä siten tunnu missään. En todellakaan ota sellaisella hinnalla sitä riskiä, että vuokraaja hajottaa hevosen tai varusteet, vaan mieluummin annan hevosen pitää vapaata.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 09:16:26

Samaa olen miettinyt aloittajan kanssa, mullekki tarjottiin kuntoutettavaa 20e/kerta :D ei tullu diiliä. Meillä käy "vuokraajat" ilmaiseksi jo ihan sen takia että itse sitä apua liikutukseen tarvitsen, mutta ilmeisesti nää on tarjolla vuokralle ilman mitään oikeaa tarvetta? Paitsi ehkä raha

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   22.4.24 09:17:43

"Itse en ottaisi yhtään vuokraajaa edes köpöttelemään käyntiä maastossa alle 20 €/kerta (ellei sitten ihan OIKEASTI osaisi viedä hevosta eteenpäin, ja siis paino sanalla OIKEASTI"

Itse taas olen täysin eri linjoilla. Hevonen on maneesitallilla ja mulla on liikuttaja joka ei vie hevosta eteenpäin, (ei myöskään tee haittaa) mutta ei maksa ratsastuksesta. Olen katsonut, että on parempi ottaa joku joka antaa itselle vapaapäivän ja tekee juuri niin kuin haluan. Sen sijaan, että olisi joku joka maksaa ja vaatii oikeuksia vastineeksi rahalleen.

On myös toinen ratsastaja joka vie hevosta eteenpäin. Hänelle maksan tehdystä työstä.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   22.4.24 09:24:23

Itsellä sama. Liikuttaja ei maksa itselleni mitään koska tekee ne käyntipäivät tai mitä sanon. Eteenpäin vievälle maksan itse

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.4.24 09:26:51

"Samaa olen miettinyt aloittajan kanssa, mullekki tarjottiin kuntoutettavaa 20e/kerta :D ei tullu diiliä. Meillä käy "vuokraajat" ilmaiseksi jo ihan sen takia että itse sitä apua liikutukseen tarvitsen, mutta ilmeisesti nää on tarjolla vuokralle ilman mitään oikeaa tarvetta? Paitsi ehkä raha"

Kiva tarina. Koeta kuitenkin ensi kerralla päättää, esiinnytkö itse tarinassa vuokraajana vai hevosen omistajana, niin tarinasi on hieman uskottavampi.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 09:34:23

Niin että pisterivin elämä on koko ajan samanlaista? Ei voi olla niin että meillä on ollut hevosia, sitten olen vuokrannut ja nyt taas on hevosia? Pisterivillä menee tasaisesti :DD vai pitikö tässä puhua vuokraamisesta parin viime kuukauden ajalta ainoastaan? Siinä tapauksessa en ole vuokraaja

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Lehi 
Päivämäärä:   22.4.24 09:45:58

Itselläni ei ole vuokraajaa, käyn 6x/vko ratsastamassa hevosen eikä ole tarvetta vapaapäiville. Jos esim. joku hyvänpäiväntuttu haluaisi alkaa vuokrata hevostani, niin kyllä ottaisin sen n.20e kerrasta. Miksi pitäisi ilmaiseksi antaa ratsastaa, varsinkaan nykypäivän hinnoilla?

Ja vaikka itselle tulisi tarve vapaapäiville, niin kyllä silloinkin pyytäisin rahaa vuokraajalta. Minulle on se ja sama, onko hevosella toinen vapaapäivä viikossa vai ei. En ole ostanut hevosta, jotta muut voisi sillä ratsastaa ilmaiseksi. Varsinkin kun aina on riski, että vuokraaja rikkoo joko hevosen tai varusteet. Toki voin omistajana kanssa rikkoa vahingossa hevosen tai varusteet, mutta ei ärsytä niin paljon, kun hölmöilyn on tehnyt ihan itse, kuin että joku toinen tekisi sen.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.4.24 09:59:01

"Olen katsonut, että on parempi ottaa joku joka antaa itselle vapaapäivän ja tekee juuri niin kuin haluan. "

Miten voit olla varma, että joku tuntematon random tyyppi tekee juuri niin kuin haluat?

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   22.4.24 10:08:37

"Miten voit olla varma, että joku tuntematon random tyyppi tekee juuri niin kuin haluat?"

Koska se ei ole tuntematon random tyyppi vaan tutun tutun kautta löydetty. Ja kirjoitin, että hevonen on maneesitallilla. Aika harvassa on maneesitallit jossa voisi ratsastella yksin. Saisin heti kuulla joltain tallikaverilta mikäli meno olisi epämääräistä.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   22.4.24 10:14:41

Vuokrahinnan määritän tallivuokran ja hevosen tason mukaan.
Tallivuokran mukaan olisi 27 €/pv, tässä hinnassa ei ole muita kustannuksia.
Hevoseni on pv- osaava hevonen, kiltti ja maastovarma.
Vuokrahinta 25 €/pv.
Minusta todella kohtuullista.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.4.24 10:31:22

"Koska se ei ole tuntematon random tyyppi vaan tutun tutun kautta löydetty."

No silloinhan jo lähtökohta on aivan erilainen kuin siinä, että ottaa täysin tuntemattoman ihmisen jonkin ilmoituksen kautta.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: 03 
Päivämäärä:   22.4.24 12:52:41

Kyllä niistä tuntemattomista tulee tuttuja, kun heihin tutustuu.
Eli käy vuokraajan mukana alkuun, että näkee miten lähtee sujumaan.

Meillä myös tallilla porukkaa aina, eli kylläpä sieltä sitten kuulee, jos jotain outouksia ilmenee.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 12:54:02

Tää on aika yksinkertaista. Jos olet niin hyvä, että viet hevosia eteenpäin, tarjoat ratsutuspalveluita ja otat siitä korvauksen. Tällöin et myöskään etsi vuokrahevosta. :)

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.4.24 14:13:50

Mun suosikki oli, kun joku etsi 4-vuotiaalle vuokraajaa joka saisi käydä taluttamassa elukkaa maastossa. Tästä piti siis maksaa.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Pistee 
Päivämäärä:   22.4.24 16:39:04

Hevonen kiva yleishevonen. VaB, re 130cm. Hevosen perus ylläpitokustannus 1000e/kk niin vuokraaja ei tule nappamaan kermoja kakun päältä millään parilla kympillä kerta sillon kun huvittaa hyvän sään aikana. Ei edes maastoilun merkeissä. Meidän tiimiin on onneksi löytynyt pari ihan järkevääkin ihmistä jotka ovat mukana vaikka hevonen olisi saikullakin. Molemmat omistaneet hevosen ja ymmärtää mitä hevosen pito maksaa. Molempien kanssa enemmänkin ylläpitosopimus kuin kertavuokra eli kaikki hoitokulut jaamme tasan kaikille. He kustantavat itse omat reissunsa treeneihin/kisoihin. Myös tutuilla samantapaisia kuvioita. Mutta kaikkea sitä on kyllä tullut nähtyä ja kuultua.

Ps. Ammattiratsuttajat ei täällä ihmettele tämmöisiä. Jos sinun palveluistasi ei haluta maksaa niin sitten käyt tunneilla, vuokraat tai lopetat.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Heidi 
Päivämäärä:   22.4.24 16:42:45

Perus puksuttimesta helppo bn tasoinen 20e/krt on aivan normaalihinta. Vaativan tason hevosesta 50e/krt jos kukaan edes raaskii vuokrata.

Myös hevosen käsittelykurssit on maksullisia joten ihan hyvin joku voi maksaa pelkästä hoitamisesta ja kävelyttämisestä.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Ss 
Päivämäärä:   22.4.24 16:51:53

Voi kyynel kun kukaan ei halua aloittajan harrastusta sponssata. Otappas aloittaja oma putte. Alat maksamaan siitä 30e/päivä. Ota sitten joku ilmaiseksi maastoilemaan ja ratsastelemaan.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.24 17:00:48

Hevosenpidon hintahan ei suoraan liity siihen, onko tarjolla sellaista palvelua, josta kenenkään kannattaisi maksaa yhtikäs mitään. Eivät ratsastuskoulutkaan niin toimi, että 10 ratsukon ryhmätunnin hinta on 100 euroa/ratsukko kouluttamattomilla ex-ravureilla jonkun teinin huudellessa ohjeita kentän laidalla - ei, vaikka ratsastuskoulun pitäjä kuinka laskisi, että hevosten elättäminen ja tilojen ylläpito on hurjan kallista.

Enkä minäkään voi alkaa ottaa naapurin teiniltä 10 euroa/kerta siitä, että hän tekee minulle palveluksen ja lenkittää koirani - en, vaikka se koira söisi koko ajan kallista ruokaa ja ell-laskujakin olisi tullut iso pino.

Jos tarjolla ei ole mitään, mitä voisi pitää rahanarvoisena palveluna, silloin siitä ei kannata maksaa. Ihan sama, vaikka se hevosenpito maksaisi omistajalle tonnin päivässä.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 18:46:38

Maksan saman mitä maksaa hevosen tallivuokra+kengitys päivässä. Musta hyvä diili.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.4.24 18:51:29

Minulla on hevonen omassa kotitallissa ollut jo monta vuotta ja tiedän, mitä sen pitäminen maksaa. Juoksevat kulut ovat noin 300 e/hevonen, kun lasketaan heinät, rehut, kuivikkeet, kengitys, rokotus ja raspaus. Tähän ei sisälly sitä, että hevosellani on 3500 euron koulusatula ja parin tonnin estesatula ja muutenkin hyvät varusteet, jotka vuokrauksessa saa käyttöön. Kun 300 e jakaa 30:llä, tulee päivähinnaksi 10 euroa, mutta pitäisikö hevonen antaa sillä hinnalla käyttöön? Se on täydessä kilpailukunnossa oleva kansallisen tason kisahevonen, joka kehittyy koko ajan, nyt kisaa kanssani vaativalla tasolla ja pärjää siinä hyvin. Koko ajan noustaan kisatasoilla ylöspäin. Nuorikin vielä. Ei toivoakaan saada alle 30 euron, vaikka on "vain" kentällisellä kotitallilla. Sitä paitsi eihän tuohon naurettavaan 10 euron päivähintaan sisälly vielä VUOKRAA yhtään. Se sisältää vain juoksevia kuluja. Kuka luulee saavansa autovuokraamosta auton juoksevien kulujen hinnalla niin ettei tarvitse yhtään maksaa varsinaisesta käytöstä mitään?

Mutta joku tallivuokran jakaminen 30:llä ei ole järkevä kaava laskea vuokrauksen hintaa. On ihan eri asia vuokrata jotain HeC-tason lämppäriä kuin kisahevosta.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   22.4.24 18:58:41

Vuokraan maneesitallilla hevostani 35€/krt, enkä todellakaan osallistu jonkun aloittajan kaltaisen haaveilijan harrastuksen rahoittamiseen.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.4.24 19:18:15

"Jos tarjolla ei ole mitään, mitä voisi pitää rahanarvoisena palveluna, silloin siitä ei kannata maksaa. Ihan sama, vaikka se hevosenpito maksaisi omistajalle tonnin päivässä."

Juuri näin. Ei siitä pihan perällä asuvasta ex-ravuristakaan makseta kymppitonnia sen vuoksi kun myyjällä on mennyt siihen sen ja sen verran rahaa ja nyt olisi kiva saada takaisin.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   22.4.24 19:28:10

en kyllä ymmärrä mitä aloittaja noista esimerkki-ilmoituksista valittaa, kyllähän noista hyvin voi ja pitää maksaa!
Tuollainen monen tunnin maastoille sopiva, maastovarma hevonenhan olisi aivan unelma ja varmasti on monelle muullekin.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   22.4.24 21:22:37

En ole koskaan vuokrannut kumpaakaan hevostani enkä aio vuokratakaan. Kun tarvitsen vapaata tallilta, se on vapaata myös hevosille. Kokenut valmentajani on kanssani samaa mieltä siitä, että on parempi, että hevoset on aina "mun asetuksilla" ja niitä ei ratsastella / käsitellä eri tyyleillä. Säilyy johdonmukaisuus. Ketään väheksymättä en oikein ymmärrä koko vuokrausideaa. Jos ei ole varaa pitää hevosta ilman vuokraajia, kannattaa olla ilman.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.4.24 21:44:38

Tunnen ihan oikeasti myötähäpeää, kun parempipalkkainen tyyppi kinuaa minulta ilmaisia ratsastuksia. Ei onnistu. Kerroin miehelle ko. tapauksesta, niin mies kielsi ottamasta tuota edes hoitamaan :D

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   22.4.24 22:00:05

Monet etsii hevosta pelkkään maastoiluun kun ympyrällä vääntäminen ei kiinnosta. Tuttavani meinasi lopettaa ratsastuksen ulkomailta palatessaan kun maneesissa pyöriminen ahdisti. Ulkomailla ratsastuskoulun toimintaan oli kuulunut maastoratsastukset. Löysi onneksi loistavan maastohepan jolle hoitaa pelkät maastot ja kangasmaastot seudulla on todella upeat. Hinta 30e/kerta kun hevonen asuu maneesitallilla vaikkei itse maneesia käytä.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: a. 
Päivämäärä:   22.4.24 22:02:01

Eihän näissä olekaan mitään järkeä.

Mun periaate on, etten todellakaan maksa ratsuttamisesta (haloo..), en tallitöistä enkä myöskään hevosen omistajalleen tuomista kuluista. En näe syytä, miksi maksan omistajan valinnoista, etenkin jos hevosen taso/terveydentila/varusteiden kunto on huonompi. En myöskään maksa siitä että hevonen on erinomainen estehevonen, jos itse hevosella ei saa hypätä ollenkaan ja koulutaso on HeB.

Saahan noita aika paljon karsia, mutta sitten on joku mahdollisuus löytää fiksu diili. Kaikki piirrokset eivät ole taidetta eikä joka hevosen vuokrakerta ole sen 30e/kerta arvoinen.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Ettämitäettä 
Päivämäärä:   22.4.24 22:11:42

Jos tarvitsen liikuttajaa, pyydän kaveria ratsastamaan eikä raha vaihda omistajaa. Jos otan vuokraajan, vuokraaja maksaa hevosen päivän kulut. Jos tarvitsee ratsuttajaa, maksan ammattilaiselle.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   22.4.24 22:28:24

En vuokraa. Hevoselle parempi mielummin vaikka seisoa sen 2 päivää putkeen kuin, että päästäisin jonkun pilaamaan hevosen säätöjä 20e/kerta. Liian kova duuni itselle ja pahimmillaan hevonen kipeänä selän raiskaamisesta.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   22.4.24 23:48:58

En todellakaan vuokraa hevosiani, juuri kuten edellä niiden on parempi seisoa tarhassa kuin että joku tunari pilaisi niiden säädöt ja vinkuisi vielä että on kallista. Mielestäni oikea hinta vuokraukselle olisi kaikki hevosen kulut kuukaudessa jaettuna ratsastuspäivien määrällä, eikä kunnon ratsastuspäiviä ole kuin max neljä kertaa viikossa. Maastoilu sitten erikseen. Eli treenaamisesta pitäisi maksaa sama hinta kuin itse maksan. Tällä kaavalla hinnaksi tulee helposti 70-80 euroa. Miksi antaisin kenenkään ratsastaa halvemmalla kuin mitä itse joudun maksamaan? Jos on kallista niin voi ostaa sen oman hevosen ja miettiä sitten uudelleen.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 01:43:41

Minun vaativien luokkien ruunaani vuokraan taitavalle ratsastajelle maneesitallillla 50 eurolla.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 04:30:05

Miksi aloittaja ja a. eivät tarjoa toiminimellä ratsutuspalveluita, jos kerran osaaminen siihen niin mainiosti riittää?

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   23.4.24 09:59:23

Mä olen ratsastanut tosi monenlaisilla diileillä.

Jos omistaja on kaivannut liikuttajaa/maastoseuraa toiselle hevoselleen tms. niin en ole maksanut. Olen sovitusti toki tehnyt sit esim. sen päivän talliduunit kuten ruokien laittamiset, tarhan siivoilut, riippuen vähän millaisella tallilla ja millaisella diilillä heppa on ollut. Mutta nämä on olleet enemmän sellaisia, että en ole näistä juurikaan ratsastuksellisesti itse hyötynyt (silloin tällöin jonkun vieraan hepan liikuttaminen ei oikeasti tuota kovin suurta ratsastuksellista kehittymistä tai hyötyä, voi olla toki ihan kivaa) joten en ole tästä kyllä mitään maksanut, ja plussana omistaja on saanut lisää vapaa-aikaa, heppailuseuraa, jaettua työkuormaa jne jne. Ns. win-win.

Sitten olen pidempi-aikaisesti ja säännöllisesti vuokrannut heppaa niin, että tavoitteena on ollut myös valmentautua ja kilpailla hepalla. Tällöin on vuokraamisesta tehty ihan soppari, jossa määritellään vuokraajan oikeudet ja velvollisuudet ja hinta. Kyse on tosiaan ollut säännöllisestä, 2-3 krt viikossa tapahtuvasta ratsastuksesta, jossa on juuri tavoitteena sen kyseisen hepan kanssa kehittyä ja myös käydä yksittäisiä kilpailuja. Näistä olen maksanut kaikkea 25-50 euron väliltä. Pisin vuokraus kesti yli vuoden, lyhin muutaman kuukauden.

Sitten mulla on ollut heppoja puoliylläpidossa, eli yksi päätyi mulle puoliylläpitoon niin, että ensin vuokrasin sitä säännöllisesti. Me sovittiin hepan kanssa hyvin yhteen, omistajalla oli muita heppoja treenattavana, niin heppa oli mulla 3-4 päivää viikossa käytössä, valmentauduin ja kilpailin ja sen ajan tosiaan makselin kiltisti 50% heppasen kuluista. Tämä diili kesti useamman vuoden ja mahdollisti sen, ettei omistajan tarvinnut myydä omaa aiempaa kisaheppaa uuden hepan alta pois, heppa sai edelleen riittävästi monipuolista liikuntaa ja minä käyttööni opetusmestarin.

Neuvottelemalla näissä on aina päästy maaliin, hinnoista on myös aina saatu sovittua. Joskus mulla oli sellainen vuokraheppa, joka oli mulla 3 pv viikossa käytettävissä, niin kun tiesin että omistajalla oli hetkellisesti taloudellisesti tiukkaa, niin sovittiin, että maksan esim. joka toisen kengityksen vielä vuokraushinnan päälle. Se oli mielestäni vielä kohtuullinen kustannus, heppa omistajineen tosi mukavia ja tapa millä asiaa kysyttiin oli sellainen, että ei olisi tullut mieleenkään kieltäytyä.

Sitten taas kerran yksi ylläpitohepoista jäi pitkälle saikulle, niin hepan omistaja itse totesi, että ei edellytä multa enää ylläpitomaksuja, kun heppaa ei voida käyttää siinä tarkoituksessa, jossa sen otin ylläpitoon. Kävin silti taluttelemassa heppaa ja hoitamassa kunnes se tervehtyi, mutta jatkoin ylläpitokulujen maksua vasta, kun palasin takaisin satulaan.

Summa summarum, se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle, eikä ole mitään absoluuttista oikeaa kaavaa, siihen miten hinta lasketaan.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: a. 
Päivämäärä:   23.4.24 12:08:43

"Miksi aloittaja ja a. eivät tarjoa toiminimellä ratsutuspalveluita, jos kerran osaaminen siihen niin mainiosti riittää?"

Tässä on loukkaantumisen vivahdetta mutta voin tietysti vastata; koska ei riitä aika, eikä mielenkiinto. Joskus aikoinaan ratsutin, nyt en. Mulla on tosi toimiva diili ratsastaa oikein kivoja hevosia, enkä näe myöskään syytä vaihtaa siitä pois.

Luulen minun vaatimusteni vuokrahevosten suhteen olevan aika turha aihe loukkaantua, mutta mikäs siinä. Kuten sanoin, olen itse löytänyt näin fiksuja sopimuksia, kivoja hevosia että ihmisiä. Vaatimukset ne saa olla toisellakin puolella, ja mä en maksa turhasta tai asioita joihin mulla ei ole vaikutusvaltaa. Vuokraajana etsin itselleni sopivaa tiimiä ja hevosta joista maksan, en siitä millaisella tallilla hevonen sijaitsee, sama minkä tasoinen.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Hk 
Päivämäärä:   23.4.24 15:11:32

Mä taisin olla harvoja kun ymmärsi aloittajan pointin ja voi jopa samaistua  En minäkään omasta pussista maksaisi maastoilusta, taluttamisesta tai nuoren/ muuten vaan kouluttamattoman hevosen eteenpäinviemisestä. Toki kiva jos tällaisillekin löytyy kysyntää, mutta mä en myöskään halua rahoittaa toisten hevosenpitoa sillä että saan kävellä pikkuvikaisella, hoitaa ja tehdä tallityötkin kaupan päälle. Myös aikaa on rajallisesti ja ajattelen niin, että myös se aika satulassa kannattaa käyttää järkevästi ja omalle ratsastukselle järkeviin hevosiin. Taitavat ratsastajat onneksi saa ratsastettavia ilmaiseksikin, ja mikäli omaa laajan ystäväpiirin niin välillä saisi ratsastaa enemmänkin kuin olisi aikaa 

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.4.24 15:14:15

Mä voisin kyllä maksaa "nuoren/kouluttamattoman eteenpäinviemisestä".

En kyllä ole mitenkään erityisen taitava, mutta voisin maksaa opettelusta, että näkisin mitä virheitä teen ja tulisin taitavammaksi. Hevosen kehittymisestä en kyllä antaisi mitään takeita :D

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: Ei ku siis 
Päivämäärä:   23.4.24 15:19:27

Inhoan tuota "en maksa maastoilusta" -jäkätystä! Jos nimittää kävelytystä maastoiluksi, ei ole ikinä maastossa käynytkään. Itse asun kansallispuistossa, missä autottomia metsäteitä ja ihana luonto. Kyllä todella on ihmisiä, jotka nauttivat reippaista lenkeistä täällä versus tylsä kaviouran kiertäminen maneesissa.

  Re: Vuokrahevosten hinnoista

Lähettäjä: .../... 
Päivämäärä:   23.4.24 15:34:34

Minä perin vuokraa 25 eur kerta. Hevonen kisannut HeA , Re 90. Laadukkaat varusteet ja maneesitalli jossa hyvät autottomat maastot. Saa myös hypätä ja käydä valmennuksissa jos haluaa. Ja kisata myös. Vaikea laskea todellisia hevosen vrk kuluja, mutta vähän päälle 30 eur/vrk (mukaanlukien tallivuokra, vastuuvakuutus, rehut, vitamiinit, kengitykset, rokotukset, raspaukset, osteopaatti/hieroja 2x vuosi ja vähennys hankituista varusteista 10%/vuosi). Ei tietysti sisällä mitään akuutteja ell kuluja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.