Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 19:15:03

Vaihtaisitteko te isosta "luksusta" sisältävästä hintavasta tallista pieneen kotitalliin sijainnin ja hinnan takia ? Nyt naapurista tarjoutui edullinen paikka. Pelottaa jos kulut nousee niin onko enää vara ajaa pitempää matkaa tallille ja maksaa yli 500e vuokraa. Kotitallilla kuitenki tarjolla hevoselle perus elinolot pienessä tallissa,laidun sekä maastot ja kenttä ratsastukseen. Hevonen lähinnä mallia puskaratsu.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.24 19:34:11

Itse juuri tein päätöksen muuttaa kotitallille. Hinta tippuu puoleen nykyisestä, vaikka ajomatka kasvaa jää silti 200e kuussa enemmän käteen. Hevoselle parempi, pääsee laumaan, paljon ulkoilua, hyvä ja yksilöllinen hoito.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 19:42:25

., itselläni matka lyhentyisi 20km ja rahaa säästyisi ainakin 300e kk tallivuokrasta

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.24 19:58:57

Itse muuttaisin, kaikki hevoset eivät viihdy pienillä talleilla mutta ottaisin itse riskin ja kokeilisin. Nykyinenkin tallimme on "pieni" 10 hevosta, seuraavassa on 5. Säähän tottuu, tässä on punninnut että hevosen puitteet ovat tärkeämmät kuin minun.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 20:30:15

Mä jotenkin epäilisin että hevoseni voisi olla rauhallisempi kun tuolla on nyt 4 heppaa. Nyt ollaan yli 10 hevosen tallilla ja tuntuu että siellä on liikaa meinikiä hevoselle jota stressaa.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.24 23:53:13

Näinä aikoina itse vaihtaisin halvempaan tuossa tilanteessa... jos et edes valmentaudu. Vaihdoin kotitalliin reilu vuosi sitten. Säästyy tallivuokrasta reilu 200e kk. Ei ole ollut ikävä hinnan takia vanhaan.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: Hoito 
Päivämäärä:   22.4.24 00:27:41

En valitse tallipaikkaa puitteiden tai hinnan perusteella vaan juuri kyseiselle hevoselle parhaiten sopivan paikan. Toiselle hevoselle sopii iso talli ja puolipäivätarhaus. Toiselle sopii pieni talli kokopäivätarhauksella. Tietysti myös hoidon laatu vaikuttaa.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.4.24 00:31:48

Monet pikkutallit voivat olla hyviä hevosille. Jos haluaa harrastusympäristöä, kuten maastoja, hyvin hoidettua kenttää ja maneesia sekä täysihoidon, tilanne voi muuttua. Erikoista on, että monet eivät laske lainkaan harrastuksen hintaan autolla ajon kustannuksia elin noin 30-40 senttia per km. Täten monet näennäisesti kalliimmat tallit ovatkin halpoja. Lisäksi, jos porukkaa on tarpeeksi, niin harrastusympäristö on monille antoisa.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.24 00:50:20

Vaihdoin myös hyvät puitteet omaavista tallista kotitalliin kaksi hevostani. Ja todellakin säästyy rahaa, ja hoito paljon parempaa ja mukava käydä tallilla. Toinen hevosistani lähes oloneuvos,mutta toisella kisaan. Aikaisemmin maksoin 700€/hevonen, nyt 350€/turpa. Ja paljon parempi hoito ja useat ruokintakerrat. Käyn kerran viikossa valmennuksessa muualla kopin kanssa. Näin on nyt hyvä.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   22.4.24 08:43:20

Samaa miettinyt. Hevonen ei ole eläkkeellä vielä , mutta oma terveys estää treenaamisen /valmentautumisen entiseen tahtiin.
Hevonen asuu nyt huippupaikassa ja viihtyy. Vuokraajia olisi mahdollista löytää, mutta tuntuu, ettei yksikään kelpaa tallinpitäjille.
Vaikka suurimmalla osalla tallissa vuokrapaikalla asuvilla hevosilla on vuokraaja.

Itse haluaisin pienemmälle tallille ja voin luopua maneesista , mutta kun hevonen on tuonne niin asettunut (5 vuodessa).

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 08:54:37

Kotitallissakin kulut ovat nykyään sitä luokkaa, että meille ei tule yhtäkään vierasta alle 500e.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 10:42:30

-, sitähän tässä ei kysytty. Kyllä en esim tuosta kotitallipaikasta maksaisi 500e kun tilat ei ole kummoiset.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.4.24 11:50:41

"Kyllä en esim tuosta kotitallipaikasta maksaisi 500e kun tilat ei ole kummoiset."

Jos tilat ovat sopivat hevosen pitoon niin kulut pitäjällä ei muutu mihinkään versus toinen kotitallin pitäjä paremmilla tiloilla, tuskin kukaan ottaa vieraita elättääkseen omasta kukkarosta niitä.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 11:55:51

No maksaisitko itse siirtotallista 500e jos ei ole edes täyshoito ?

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.24 19:20:31

-, Kyllä se vaikuttaa hintaan mitä tallipaikkaan sisältyy. Sopimuksethan vaihtelevat suuresti.

Ei kaikkiin sisälly edes heinä saati täysihoito tai kuivikkeet. Ei voi pyytää pelkästä lattiasta samaa hintaa kuin "all inclusive"- paikoista... ;)

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: Cxc 
Päivämäärä:   22.4.24 21:11:40

Monella kotitalliööa heinät annetaan heinäverlosta koko päiväksi kerrallaan...

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: täällä 
Päivämäärä:   23.4.24 07:51:43


No maksaisitko itse siirtotallista 500e jos ei ole edes täyshoito ?

-öö, no ihan se siirtotallikin maksaa jo useita tuhansia pystyttää paikoilleen, sen lisäksi kuluja on maapohjasta, vedestä, kuivikkeista, lannoista, aitaustarvikkeista, pohjien kunnossapidosta, siivouksista jne... seinistä 500€ on paljon, mutta jos siihen sisältyy muutakin esim ulos vienti ja ruokintaa niin ei se enää ole paljon.

Monella kotitalliööa heinät annetaan heinäverlosta koko päiväksi kerrallaan...
No ei anneta :), en tiedä yhtään kototallia missä hevoset saisi koko päivän annoksen kerralla verkosta.
Meillä aamuheinät ulkona, päivä heinät ulkona ja toiset päivä heinät sisällä, sekä yöheinät sisällä. Kukaan näistä ei syö verkosta, muuten kuin trailerissa retkillä. Vieressä on vaikka miten pikkutalleja ja osalla on automaatit ulkona

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 08:10:39

Ehdottomasti vaihtaisin, jos tietäisin että hevonen pärjää pienemmässä tallissa ja itse viihdyn ilman harrastusseuraa.
Valitettavasti hevoseni ei pärjää pikkutallissa tulematta läheisriippuvaiseksi ja se on niin rutiinien orja etten halua sitä nykyisestä tallista siirtää ikinä pois. itselleni on myös tärkeää, että harrastuspaikassa on kavereita joiden kanssa harrastaa.

  Re: Tallipaikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 09:14:29

Tuokin Cxc ehdotus voi toimia jos heinää on koko päiväksi tarjolla. Mutta täällä jaetaan 5x heinät ulos.

Hevoseni tuli pieneltä kotitallilta, ja nyt olen huomannut että iso talli streessaa ehkä tätä hevosta kun tallilla tapahtuu niin paljon jota pitää seurara, hevonen on jopa muuttunut hieman säikyksi. Itse nautin myös omasta rauhasta harrastaa, mutta esim maastoiluseuraa löytyy täältä kotitallilta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.