Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 14:01:43

Jos on, niin mikä oli tilanne? Selvisitkö mustelmilla, vai kävikö pahemmin?

Itseäni puraisi hevonen talvitakin läpi, mustelma tuli. Oli tuntematon hevonen itselleni ja pääsi nappaamaan kun kävelin vaan karsinan ohi

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: sop 
Päivämäärä:   21.4.24 14:04:17

Oikeasti ei ole purtu, mutta pari inhottavaa näykkäisyä ja mustelmaa on tullut. Kerran potkaistu reiteen niin, että siinä on edelleen 8v myöhemmin sellainen pullistuma. Luita ei murtunut, mutta lähes koko reiden kokoinen mustelma tuli.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.24 14:12:16

On purrut ja potkaissut. Puremista olen selvinnyt pääosin mustelmilla. Vain yhteen lapsena saatuun puremaan jäi arpikudosta. Potkuista reisiin osuneet 2kpl on jääneet vähän vaivaamaan kun lihakset arpeutuivat. Vatsaan ja käteen osuneista ei tullut edes mustelmaa.

Merkillepantavana huomiona, että potkut on kaikki tulleet eri tavoin kipeiltä hevosilta. Puremistakin se, joka arpeutui, tuli myös kipeältä, mutta loput nuorilta ja käytännössä käsittelemättömiltä oreilta kun olin ehtinyt niihin jo tottua ja tullut turhan varomattomaksi.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Nyy 
Päivämäärä:   21.4.24 14:12:51

Joskus lapsena ratsastuskoulun shettis potkaisi, kun kävelin karsinassa sen takaa. Oli aina korvat luimussa, yritti purra ja oli tarhassa jahdannut yhtä tyttöä. Kyrpiintynyt ja leipiintynyt olosuhteisiinsa, olettaisin. Sain mustelman ja säikähdin, mutta opin olemaan varovaisempi ponin kanssa.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.4.24 14:13:01

On, itselle tuntematon hevonen pääsi yllättämään ja loimen laitossa puraisi kädestä lihassäikeet poikki. Puraisu tuli ihan ilman ennakkovaroitusta vaikka aika hyvin osaan näillä kilometreillä hevosia lukea. Pikkunäykkäisyjä silloin tällöin. Potkun sain mahaan varsalta.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   21.4.24 14:30:53

Mulla on nuori ori hypännyt pystyyn, kun laitettiin kavioita. Pidin huulipuristinta huonossa kohdassa ja se rullasi multa ihon kaulasta pois kavion kärjellä. Oli muuten TOSI kipeä.

Pari kertaa on näykätty, kerran saanut potkunkin lantion seudulle. Kertaakaan ei ole hevonen käynyt mitenkään tahallaan päälle, on vaan ollut väärässä paikassa väärään aikaan.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   21.4.24 15:19:47

Maitovarsa potkasi mahaan, kun lämpöjä otettiin. Oli kipakka luonteinen tamma.
Suht käsittelemätön nuori ori hyppäs pystyyn taluttaessa ja nakkas etukaviolla lantioon, luussa murtumalinja, oli pitkään kipeä ja vieläkin oireilee etenkin pakkasilla jos liian vähän vaatetta päällä. Purtu on pari kertaa, yleensä ne on juurikin niitä ravitallien kahjoja jotka ihmistä puree ja potkii, paitsi kerran oma puri -> klinikalla selvisi että tosi kipeä. Parannuttuaan ei ole purrut.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Myyxxx 
Päivämäärä:   21.4.24 15:22:52

Ei kyllä ole.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.24 16:54:33

On purtu ja potkaistu.

Purtu/näykitty on vähän sinne tänne. Mustelmilla selvitty niistä.

Potkaistu on sormille (kärryillä ajaessa. Kyllä, tämä on mahdollista :’D ), käteen, pohkeeseen ja mahaan.
Yhtään luuta ei ole murtunut. Mahaan potkaistessa ilmat lähti pihalle.

Etusta löi yksi suoraan otsaan mutta siitäkin selvittiin mustalla silmällä :’D

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 16:57:30

Olette olleet kyllä tosi onnekkaita ja hyvä niin! Jotenkin sitä luulisi, että hevosen potku varmana aiheuttaisi ainakin murtuneita luita. Ehkä on kiinni sitten niin siitä, että mihin osuu.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   21.4.24 17:18:53

Oma hevonen potkaissut kahdesti, ekalla kerralla loimea laittaessa oli hermostunut ja takaa kävellessäni potkaisi, ei varmaan tarkotuksella yrittänyt osua muhun, ei tullut mustelmaa tms. Toisella kerralla yritti potkaista toista hevosta, olin välissä ja osui suoraan lantioon muttei kovin kovaa. Ei tästäkään tullut edes mustelmaa. Kerran tippuessani hevonen vahingossa potkaisi/kolhaisi jollain jalalla sääreen, hokki aiheutti valkoisen pisteen ja jalka oli tunnoton potkun kohdalta aika pitkän aikaa😅 Nyt pari vuotta myöhemmin toi hokin aiheuttama valkoinen piste on kadonnut mutten vieläkään tunne säärtä normaalisti. Maitovarsat potkinu useasti, pieniä mustelmia voinut niistä tulla. Lapsena iso suomenhevonen puri aika pahasti olkapäähään, tais olla tuohon aikaan kipeä suusta. En muista miltä jälki näytti, en sitä uskaltanut edes kunnolla katsoa😂 Vieläkin on arpi jäljellä. Näykkiny on useasti moni eri hevonen monesta eri syystä, tullut vaan joku pieni mustelma/hampaan jäljet, ei koskaan kuitenkaan verta vuotanut yms..

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 18:06:43

Kahdesti potkaissut. Ensimmäinen oli nuori täysin käsittelemätön puolitoistavuotias ori. Yritin totuttaa sitä käsittelyyn karsinassa, meni tosi kivasti ja sitten se säikähti jotain ja potkaisi minut molemmilla takasilla seinälle. Ihme kyllä minulle ei käynyt kuinkaan ja hevonenkin oppi ajan kanssa hienosti käsittelyyn.

Toinen kerta oli omaa tyhmyyttä. Avasin karsinan oven, kun tuttu hevonen oli persaus ovelle päin. En osannut odottaa siltä hevoselta mitään, mutta olisiko sitten ollut nukuksissa ja säikähtänyt. Latoi kunnolla toisella takasella reiteen. En koskaan mennyt lääkäriin eli en tiedä, mitä reiteen kävi, mutta turposi kivasti ja onnuin seuraavat viikot. Nuori ja tyhmä olin monin tavoin tuossa tapauksessa.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 18:09:21

Satoja kertoja. Tuhansia. Luita mennyt poikki potkimisesta, lukuisia hiusmurtumia. Puremisesta tullut isoja ruhjeita kun on tarrattu lihaksesta kiinni ja retuutettu. Lääkärihoitoa vaativaa on ollut näistä vain pari isompaa murtumaa.

Yksikään ei ole ollut oma. Se kiukkuaminen kun edelleenkin joidenkin omistajien mielestä on luonnekysymys eikä kyse ole kivusta tai epämukavuudesta.............

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   21.4.24 18:11:27

Kesällä täysin käsittelemätön hevonen jota käsittelin pyörötarhassa säikähti ja kääntyi ympäri, potkaisi taakse päin ja satuin olemaan liian lähellä -> osui mahaan ja maksaan tuli 11cm repeämä.

Vrk teholla, Viikko sairaalassa, 1kk ei kumartelua/nostoa jne, 3kk ratsastuskielti

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.4.24 18:28:31

On potkaistu, pikkuvarsat usein ja yksi potkiva aikuinen ollut. Sitä piti vain osata väistellä. Tämä sama potkiva oli kova näykkimään, mutta puri vain kerran, sekin taisi olla vahinko, koska oli niin järkyttyneen näköinen sen jälkeen.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: 03 
Päivämäärä:   21.4.24 18:37:14

On potkaissut kaksi kertaa hevonen niin että olen ollut toisen hevosen selässä ja toinen on pukittanut.

Toisella kertaa ei käynyt kuinkaan, mutta toisella kertaa sääriluu murtui.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: monesti 
Päivämäärä:   21.4.24 19:14:32

Viime vuosina osumat vähentyneet. Osin siksi ettei ole ollut paljoakaan varsoja ja nuoria oriita käsissä. Vakavampia osumia ei ole tullut, mutta todella kivuliaita kyllä aikansa.

Yli 1,5v käsittelemättömiin en viitsi edes enää kajota, saati aikuiseen sellaiseen. Eivät ole sen arvoisia minkään vertaa että terveyttä sellaisen kanssa viitsisi riskeerata. Sen verran kauan on puljattu hevosten kanssa että kierrän kaukaa potentiaaliset loukkaantumisriskit. En tee mitään sillä voitonriemulla joka saattaa tulla kun saa pelaamaan ilman loukkaantumista jonkun idiootin ihmisen pilaaman hevosen.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.4.24 19:29:00

Shettis on potkaissut reiteen, ei sattunut

Hevonen on puraissut käsivarteen, tuli mustelma (oli joku takki päällä niin ei käynyt pahemmin)

Hevonen ei ole toistaiseksi potkaissut

25 v harrastelua takana

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.4.24 19:44:11

On potkaissut, päähän, hokit jalassa..
Selvisin.
Murtumia tuli (pieniä, ei tarvinnut leikata), tikattava haava, josta jäi kulmaan arpi.

Sitten tietty pikku huitaisuja ollut + puremia välillä tullut.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   21.4.24 20:16:18

Yksi kunnon potku on osunut niin napakasti käteen että käsi murtui ja luunpäät siirtyivät. Oli 3 kk kipsissä kun lääkärit eivät osanneet päättää leikataanko vai ei, eikä se alkuun lähtenyt luutumaan kun ei ollut kohdallaan. Lopulta kuitenkin luutui niin että siihen jäi pikku hyppyri luuhun muttei ole ikinä haitannut.

Tuo oli epäonninen tilanne kun vein emätammaa ja varsaa ensimmäistä kertaa ulos ja tammalla oli hätä varsan perään kun varsa laukkasi kaus kiljumaan äitiä (oli vain sellainen iso pelto ilman aitaa missä kävelyttää, ei voinut laskea irti). Tamma sinkosi laukkaan ja pukitti päin (oma moka että olin päästänyt sen liian pitkän narun päähän ja annoin piehtaroidakin, sen jälkeen "vauva oli hukassa" ja paniikki iski tammaan.

Potku tuli kohti päätä, onni oli että ehdin nostaa käden eteen eikä ollut kenkiä.

Toisen kerran sain hokkikengän potkun reiteen hevoselta joka oli oppinut tekemään tempun tarhasta lähtiessä vapautuakseen ihmisestä. Minulle ei oltu sitä kerrottu joten käänsin hevosen sulkeaksesi portin puut ettei toiset karkaa ja samassa kun tartuin porttiin (naru tietysti löysemmällä kädessä) hevonen otti hyvin tähdätyt potkuhatkat.
Hermoon tärähti niin että konttasin talliin kun ei jalka heti kantanut. Pieni tikkaus tuli ja pieni arpi, ei kummempaa kun ihra suojasi. :P

Lievempiä potkuja ja näykkäisyjä on tullut muttei mitään vakavaa vaikka olen toiminut ammattihoitajana hyvin erilaisilla talleilla vuosikausia. Vähemmän mitään sattuu kun kokemus kasvaa ja osaa paremmin lukea ja käsitellä erilaisia hevosia ja ennakoida. Nykyinen oma hevoseni olisi monen käsissä vaarallinen (myös ratsuttajan arvio hevosesta) mutta senkään kanssa ei ole ikinä käynyt vahinkoja kun itsesuojeluvaisto on tallella enkä vie hevosta tilanteeseen joka on meille liikaa...

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   21.4.24 21:18:46

Nuori liinassa riehuessaan ja meni laukalla oikaisten ohitseni ja veti takasillaan kylkeen, kylkiluu murtui.
Maastossa kaaduttiin ja hevonen säikähti ylös noustuaan pyörähti ja latasi naamaan, avomurtuma.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 21:46:00

Hurjia juttuja.
Onko nuo murtumat ja ylipäätään potkut (mua ei ole ikinä potkaistu) tehneet kuinka paljon kipeää, vai meneekö siinä vaan niin hämilleen tms, että kykenee viemään hevosen ihan tyynesti esim. talliin? Itse nimittäin tiedän vähän vastaavan tapauksen, jossa potkun ja murtuman jälkeen on ihan ratsastettu tyytyväisenä. Vasta jälkikäteen havahduttu, että nyt muuten sattuu.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Aurinko 
Päivämäärä:   21.4.24 22:42:32

Puremia muutama, näistä jäänyt vain mustelmia kun on ollut vaatetta päällä.

Aikuinen hevonen on potkaissut kerran, ilmeisesti oli kipeä. Osui reiteen, muttei kovin kovaa kun seisoin kupeen kohdalla lähellä, eikä saanut potkuun juurikaan voimaa.

Kaksi muistaakseni 2- tai 3-vuotiasta on potkaissut epäonnistuneessa irtipäästötilanteessa, toinen reiteen ja toinen käsivarteen. Reiteen jäi mojova mustelma, käteen ei jäänyt jälkiä, mutta osui sillä tavalla hermoon, etten pystynyt komentamaan varsaa heti vaikka olisi ollut aiheellista.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   22.4.24 10:24:27

Vuosia sitten ylläpidossa ollut aikuinen ruuna potkaisi juoksutuksessa itseltäni käsivarteen murtuman. Itselläni ei ollut juoksutusraippaa, joten en pystynyt pitämään sopivaa etäisyyttä hevoseen. Kyseinen hevonen oli kiertolainen ja oletettavasti oppinut aggressiiviseksi. Tuosta tapauksesta opin, etten koskaan enää ota kiertolaisia talliin ja että juoksutan AINA juoksutusraipan kanssa.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 10:34:56

Potkuja en ole saanut osakseni. Muutaman kerran ollut tilanteessa, jossa hevonen/poni potkinut, mutta ne olleet paniikissa olevan hevosen tilanteesta pois pääsyn yrityksiä, eivät aidosti ihmiseen kohdistettuja potkuja, ja olen saanut väistettyä.

Puremista on jäänyt mieleen kaksi. Ensimmäisessä leipiintynyt/kipeä ratsastuskouluponi puri käsivartta niin, että paksujen vaatteidenkin läpi meni iho rullalle. Onneksi oli paksut vaatteet. Toisesta mieleen jääneestä ei jäänyt pientä ihon punoitusta näkyvämpää jälkeä, mieleenpainuvan siitä teki se, että seisoin vain ”maailman kiltein” -leimankin otsansa saaneen hevosen vieressä, en koskenut koko hevoseen, ja se ihan puskista nappasi minusta kiinni.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.4.24 10:57:32

Potkittu,purtu,heitetty selästä,rynnitty päälle name it! 25 vuoden sisälle mahtuu kaikennäköistä ja vakuutusyhtiö kiittää!

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   22.4.24 11:20:01

Ensimmäisen kerran muistan olleeni ala-asteella, kun olin isän kanssa viemässä viljakuormaa eräälle maatilalle, jossa oli hevosia. Menin katsomaan varsallista tammaa niiden tarhan viereen ja rapsuttelin molempia. Yhtäkkiä tamma hyökkäsi täysillä käsivarteen kiinni ja puri tosi lujaa. En uskaltanut puhua asiasta kenellekään, kotona liotin kättä kylmässä vedessä ja pidin pitkähihaisia paitoja. Käsivarsi kävi kaikki sateenkaaren värit läpi seuraavan parin viikon aikana.

Seuraavan kerran muutama vuosi tästä eteenpäin olimme serkkuni kanssa harjaamassa naapurin laitumella hevosia (aidan takaa) ja kun käänsin selkäni ja olin kumartumassa ottamaan toista harjaa, haukkasi suomenhevosori selkääni. Oli muuten pitkään kipeä!!

Potkuja on tullut muistaakseni myös kahteen otteeseen, ensimmäisen kerran olin viemässä heiniä tarhaan, kun tallikaverin hevonen tuli laukaten lähelle, kääntyi ja potkaisi. Mustelma takareiteen.
Toisen kerran tuli potku hiittireissulla, kun ajamani hevonen pillastui ja potkaisi ensin mahaan, sitten vielä sääreen. Vaati päivystyskäynnin, koska vatsa turposi niin paljon. Ei suurempia vaurioita.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Zn 
Päivämäärä:   22.4.24 11:53:52

Potkuja ei ole osunut, yhdesti puri sirkusponi sääreen. Oli kesä ja shortsit jalassa.
Kerran on suokki runnonut aika ikävästi karsinassa seinään kiinni.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Sofiia 
Päivämäärä:   22.4.24 13:25:24

Eräs kipakka ponitamma puraisi ihan kunnolla kun olin loimea punomassa sen päälle. Salamannopea reaktio. Kesä oli, joten suoraan iholle pääsi ja mojova mustelma tuli sekä taisi ihokin hieman rikkoontua. Taisi olla jostain kipeä, nykyään jo montussa... Potkuilta oon toistaiseksi säästynyt *kop kop*

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   22.4.24 13:35:11

Aika hurjaa. Olen yli 20v tehnyt satunnaisia tallitöitä ratsastuspuolella, käsitellyt oreja, tammoja, nuoria, varsoja, tammoja varsojen kanssa eikä yksikään hevonen ole potkaissut tai purrut. Jokunen on uhannut potkulla, mutta se on ollut vain varoitus, että ei ole yrittänyt osua. Jokunen pieni näykkäisy missä otettu vain vähän vaatteesta varovasti hampailla.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 14:01:29

On purtu reiden sivulle. Palaa ei onneksi lähtenyt irti mutta hampaat upposi syvälle, mulla veti koko reisi ihan mustaksi. Tapahtumasta yli 10 vuotta jo, ei jäänyt muuta vaivaa, kuin kova arpikudosklöntti puremakohtaan. Näkyy housujenkin läpi jos osaa katsoa, muttei haittaa elämää

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 18:54:30

On

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Rapatessa roiskuu 
Päivämäärä:   22.4.24 19:26:30

35 vuotta hevostelua; on potkittu mm. reiden lihakset poikki, purtu päähän (useita tikkejä) ja kuorittu sormesta nahat. Jääty alle (käsi, kylkiluut, rintaranka murtui), mennyt leuka sijoiltaan. Tallottu jalkapöytä ja varpaita: murtumia. Selästä pudotessa tuli niskanikamien välin venähdys. En edes muista kaikkia (kyllä, aivotärähdys voi aiheuttaa muistinmenetystä).

Yhä silti hengissä ja keep going strong!

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: jepsjeps 
Päivämäärä:   22.4.24 20:33:47

Niille joiden mielestä jutut kuulostavat hurjilta.. Ei sen pitäisi hevosihmiselle yllätyksenä tulla, että sattuu ja tapahtuu kun touhuaa. Osa selviää vähällä, kuten itsekin olen selvinnyt mutta osumien lukumäärää en osaa edes sanoa. Ihan normimeininkiä välillä ollut ontua muutama viikko, tai kärsiä jostain hevosen aiheuttamasta kivusta.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Karu 
Päivämäärä:   22.4.24 23:53:43

On potkaissut. Lapsena talutin hevosen liian läheltä harjauspuomiin sidotun tamman takaa. Tamma oli tullut juuri astutusreissulta kotiin ja oli kiihtyneessä mielentilassa. Kiinnisidottu tamma potkaisi minua, mutta ei taluttamaani hevosta. Lapsena en vaan tajunnut varoa. Kylki revähti ja kyynärpäähän tuli hiusmurtuma. Alkuun en pystynyt menemään pitkälleni ollenkaan, kun kylki oli niin kipeä ja syöminen sattui (nielaisu koski kylkeen).

Muutoin on potkuilta ja puremilta välttynyt. Turvallisuus edellä touhuttu hevosten kanssa.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 00:25:10

Potkuja ei oo ollu mitään vakavempia, jotain pikkutönäisyjä joskus ja ei pahoja puremisiakaan, jotain näykkimisiä.

Kerran kuitenkin puras niin kovasti yks hevonen että puolet pikkurillistä oli mustana ja kynsi irtos. Ihme kyllä ei murtunu.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 00:41:41

Joskus alkeiskurssilla shettis millä ratsastin potkaisi. En muista miksi, mutta ei ainakaan mustelmaa kummempaa tullut. Hevonen purrut kun olin menossa karsinan. Syy oli ettei saanut olla hoitajien takia tarpeeksi rauhassa karsinassa ja stressasi tän jälkeen hoitajilta kiellettiin turha karsinaan meno ja tämäkin hevonen palasi normaaliksi itsekseen.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.4.24 11:19:58

Joku ratsastuskoulun hevonen on purrut niin, että hauikseen jäi hampaanjäljet. Mustelma oli pari viikkoa, muttei sen kummempaa.

Taluttaessa nuori aika säpäkkä kilpahevonen pelästyi jotain, ryntäsi eteenpäin ja jäin hevosesta vähän jälkeen, jolloin sain hevosen takakaviosta potkun lonkkaan. Noin viikon ajan teki kipeää kävellä. Hokista sain kunnon haava lonkan viereen, olisi varmaan vaatinut paria tikkiä. Arpi on edelleen muistona jäljellä näin yli 15 vuoden jälkeen.

Kerran olin taluttamassa oria, joka hyppäsi kunnolla pystyyn ja huitoi etukavioilla kohti. Kavion kärki osui omaan huuleeni, mutta vahingot jäivät onneksi pieniksi, huulessa oli haava+mustelma jonkun reilun viikon.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Sani 
Päivämäärä:   23.4.24 22:11:36

Kunnolla ei ole purrut, mutta jotain näykkäisyjä joskus. Kahdesti on potkaistu. Ekalla kertaa jätin tyhmänä 3-vuotiaan yksin talliin ja se hermostui yksin jäämisestä sen verran, että potkaisi reiteen, kun menin sitä hakemaan karsinasta. Ei käynyt mitään, olin niin lähellä, että potkussa ei ollut kovin paljon voimaa.

Toisella kertaa en ymmärtänyt ohjeita ("houkuttele portille" tarkoitti että tarhan sisäpuolelle ei saa mennä ollenkaan, mitä en ymmärtänyt). Houkuttelin siis hevoset portille ja heitin "potkijalle" tukun heinää nurkkaan ja menin portin sisäpuolelta nappaamaan sen tarhakaveria narun päähän. Potkija ei mennytkään heinille, vaan kääntyi takaisin portille ja potkaisi mua kylkeen. Ilmat vähän lähti ja kaksi hokinreikää jäi ihoon, mutta ei sen enempää. Tässä jälkimmäisessä oli kyllä tuuria matkassa, olisi voinut käydä pahasti.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.4.24 12:15:36

Viime vuonna yksi potkaisi kasvoihin ja lääkärireissu siitä tuli. Leukaluu murtui ja huuleen tuli viisi tikkiä. Vähällä selvisin

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   24.4.24 12:53:40

Eilen viimeksi sain osuman, kun 1v orivarsa yllätti minut ja hyppäsi pystyyn tuli osuma käsivarteen. Onneksi taas selvisin vain mustelmalla...

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.24 18:55:08

Purrut ei, näykkäissyt kyllä. Potkaissut, on mutta ei onneksi osunut. Paras oli kun aikoinaan Ypäjän hevostalouskoulun tamma-varsalaitumilla hyppäsi pikkuvarsa takapäin olkapäille :)

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   27.4.24 06:13:54

Orivarsa on päässyt puremaan lukemattomia kertoja. Myös huitaissut mua päähän keuliessaan, aivotärähdys ja haava liimattiin. Onneksi nykyisellään rauhoittunut, tai pitää koputtaa puuta... Joku muukin sanoi että varsoihin kun tottuu niin ei välttämättä enää osaa varoa samalla tavalla, mikä oli kyllä tuon huitaisun kohdalla ihan totta. Silkkaa omaa tyhmyyttä.

Joskus oon myös irtojuoksuttaessa mennyt hätistelemään liian läheltä pyllyä. Hevonen potkasi kylkeen. Liikkuminen oli todella vaikeaa pari viikkoa. Jälleen kerran ihan täyttä idiotismia tehdä noin :D tyhmästä päästä kärsii

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.4.24 08:32:00

Kyllä siinä vähän aikaa on tillin tallin kun semmonen tälli tulee, ja vähän kauemminkin jos menee jotain rikki. Kerran kun tuli potku päähän niin hetken aikaa oli vaan kuumottava kipu ja sitten lähti taju XD varmaan shokista kun ei siitä lievää aivotärähdystä kummempaa tullut.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Mk 
Päivämäärä:   27.4.24 09:01:47

Kerran potkaissut. Sääri- ja pohjeluu murtuivat. Leikkaus viivästyi ja erinäisiä komplikaatioita. Piti opetella uudestaan kävelemään. Pitkä, raskas ja kivulias toipumisjakso.

Muutamaa vuotta myöhemmin voin harrastaa aktiivisesti urheilua. On kuitenkin ohimeneviä kipuja ja pysyvää lihastrofiaa reidessä. Harmittaa ettei reiden alaosaa magneettikuvattu ja hoidettu.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Pierun törähdys 
Päivämäärä:   27.4.24 09:56:40

Näykkäissyt on useamman kerran, viimeksi eilen. Vakavin näykkäisyn tulos on ollut rikkoutunut iho. Oikeasti purrut ei ole koskaan. Yhtä tuttua puri hevonen, siis niin, että kävi päälle, ja siitä oli vakavat ja pitkäkestoiset seuraukset. Potkaissut ei ole kuin kerran, lapsena. Onneksi se oli kengätön poni. Tuli vain mustelma.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Xz 
Päivämäärä:   27.4.24 11:12:42

Kävelin käytävällä kiinni olevan hevosen ohi ja hevosen omistaja päätti juuri silloin kiristää satulavyötä. Hevonen puri talvitakin läpi olkavarresta niin että arpi näkyy vieläkin.

Jos tietää että hevonen ei tykkää vyön kiristämisestä, niin kannattaa vähän miettiä milloin vyön kiristää, jos haluaa tällaisen hevosen laittaa käytävälle kiinni.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   27.4.24 11:27:15

Epäonnisesti vei hevonen sormesta yli sentin kun 15-vuotiaana ymmärtämättömänä syötin porkkanaa sormen päillä karsinan ulkopuolelta suokkiorille. Ori nappas keskisormen mukanaan ja veti voimalla niin että sormesta jäi yli sentti hevosen suuhun. Sellainen sormentynkä muistoksi sitten siitä orista.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 14:07:42

On purtu.. Näykkäisyjä ja pari kertaa yritetty sormesta napata. Yksi vakavampi juttu, kun hevonen hyökkäsi aidan välistä ja nappasi kiinni. Siitä
Jäi arpi, onneksi oli pitkähihainen päällä se suojasi vähän.

Yksi pahempi potku on osunut reiteen, mutta siitä ei kylmän pitämisen vuoksi tullut mustelmaa kummempaa.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.4.24 14:30:24

Yksi vuotias varsa on potkaissut selkään sisälle hakiessa tarhasta. Ei tullut mustelmaakaan kun oli paksutoppatakki, sekä hevonen ei saanut voimaa potkuun koska tuli rinnallani.
Olen moneen kertaan saanut hammasta, aina tullut kunnon mustelma. Mm. kipeää hevosta satuloidessa ja käyttäessä liikaa painetta tarpeettomasti.
Toisen kerran sain kaviosta kun lastaus koulutin hevosta ja annoin painetts takaapäin. Hevonen tuli paineesta läpi ja monotti hokkikengällä. Osui lantioon, jossa oli luojan kiitos taskussa puhelin ja avaimet. Avaimen perä sai osuman, minä ja puhelin ehjät.

Useasti hevonen on myös koittanut etu jaloilla potkaista mutta olen päässyt puuttumaan asiaan ajoissa.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   27.4.24 16:37:27

40 vuoteen mahtuu hevonen jos toinen. On purtu, on potkittu, on ryysitty, tallottu varpaat yms. Kerran on ranne murtunu, muuten ruhjeita ja reikiä hokeista ja mustelmia. Eniten telonu on tammat ja ruunat, vähiten orit.
Tää on laji, missä pitää tiedostaa että voi sattua ja tapahtua, ja elää asian kans. Jos liikaa varoo ja on kakka housussa, niin sattuu varmasti.

  Re: Onko sinua purrut tai potkaissut heppa?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   28.4.24 16:05:31

Piste, se lienee yksilöllistä millainen kipukynnys kenelläkin on. Minulla murtunut käsi ei ollut kipeä, tiesin sen murtuneen kun siitä kuului kuivan oksan katkeamiselta kuulostava paukahdus. Ja sitten se ei toiminut enää kunnolla.

Siskolla murtui myös käsi kun putosi hevosen selästä. Hänkään ei tuntenut kummempaa kipua vaan jatkoi ratsastusta kunnes tajusi ettei käsi tottele... :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.