Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Myyxxx 
Päivämäärä:   20.4.24 11:14:51

Ratsastuskoululainen täällä hei!
Meillä hevonen riisutaan käytällä. Olen yleensä sen jälkeen laittanut riimunarun kiinni ja taluttanut omaan boksiin niin että minä menen edeltä oviaukosta, teen kierroksen boksissa niin että hevosen pää tulee oviaukon suuntaan takaisin ja sitten irrotan riimun. Tässä kohtaa tuntuu että usein hevonen hieman luimistaa, en oikein tiedä miksi.
Olen huomannut muutaman käyttävän hieman eri tekniikkaa, eli hevonen talutetaan boksin suulle, riimu pois päästä ja hevonen kävelee itse boksiin ja ovi kiinni.

Kumpi tapa on parempi ja turvallisempi, ja miksi?

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: liisu 
Päivämäärä:   20.4.24 11:17:00

Ei mitään väliä. Ja jos hevonen vähän luimii, mitä siitä sitten. Itse käytän jälkimmäistä tapaa mutta ensinmainittu ihan ok.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Sani 
Päivämäärä:   20.4.24 11:20:05

Ehdottomasti ensimmäinen tapa. Jälkimmäisessä on se mahdollisuus, että hevonen päättääkin poistua paikalta (boksiin menemisen sijasta).

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Jeb 
Päivämäärä:   20.4.24 11:21:51

Ei mitään väliä, jotkut hevoset on karsina kiukkuja lienee mitä tapahtunut… mutta se on ihan sama miten päin sinne menet hevosen kanssa vaikka päälles kävelten sen ei pitäisi vaikuttaa hevoseen millään lailla…….

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 11:22:23

Tee juuri niin kuin olet tähän mennessäkin tehnyt!

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   20.4.24 11:25:04

Ensimmäinen on todellakin turvallisempi tapa, teen jälkimmäistä tallityöntekijänä vain parin hevosen kanssa jotka olen tuntenut vuosia ja luotto siihen että heinilleen menevät on kova. Ensimmäinen on oikeasti jopa vaarallinen jos ei tunne hevosta kunnolla ja siltikin ne ovat eläimiä ja voivat saada päähänsä lähteä lätkimään tuossa välissä.

Luimimisesta en osaa sanoa mitään kun ei itse tilannetta näe. Joku voi vaikka inhota kohti päätä tulevaa liian nopeaa kättä tai sitten on kiire syömään ja ärsyttää kun joutuu odottamaan riimun poistoa, mitä lie..

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   20.4.24 11:27:50

Ensimmäinen tapa. Luimistus voi olla vain tuntihevosen tapa kertoa, ”nyt toivottavasti poistut mun kodista, haluan rauhaa kiitos”.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.4.24 11:29:31

Eka tapa on 100% turvallisempi ja niin kuuluisi toimia. Toka tapa on laiskojen versio, joka toimii siihen asti kunnes hevonen päättää mennä muualle kuin omaan karsinaansa ja sitten ollaankin ihmeissään....

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: LiiLii 
Päivämäärä:   20.4.24 11:30:55

Aloittajan käyttämä tapa on turvallisempi (tietysti karsinassa kääntyessä on vaara, että hevonen astuu taluttajan varpaille). Ovelta karsinaan päästäminen toimii, jos karsinassa on joku houkutin (esim. heinät) odottamassa. Useamman kerran olen kuitenkin nähnyt, kuinka karsinan ovelta karsinaan päästetty hevonen karkaakin käytävää pitkin toiseen suuntaan ja pahimmassa tapauksessa avoimesta ovesta. Riippuu tietysti tallin pohjapiirroksesta ja karsinan sijainnista, onko karkaaminen mahdollista. Ja tätä karkaamista tapahtuu ihan yksityishevosillakin, omistajan luulisi tuntevan hevosensa tavat. ”Vierasta” ratsastuskouluhevosta en uskaltaisi koskaan päästää ovelta karsinaan.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 11:37:19

Jos päästän ovelta, pidän silloin riimun päässä ja narun kädessä ja irrotan riimun, kun hevonen on kääntynyt karsinassa. Se on kuitenkin aloittajan tapaa vaarallisempi, kun siinäkin hevonen voi sännätä ohi ovesta, itse voi jäädä oven ja hevosen väliin, tai hevonen ei käännykään karsinassa takaisin ovelle.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   20.4.24 12:22:36

Siinä jälkimmäisessä tavassa on se riski, että hevonen kiirehtii liikaa, kääntyy nopeasti ja kolhaisee lonkkansa oven pieleen. Seuraavalla kerralla se kiirehtii vieläkin enemmän, kun pelkää kolhaisua. Tällä tavalla tulee hevosia, jotka ryntäilevät ovissa.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.24 12:32:54

Hevoset jotka laitetaan kuntoon & puretaan käytävällä pitävät sitä karsinaa enemmän omana kotinaan kuin ne jotka laitetaan & puretaan karsinassa. Voi luimia ihan siitä syystä.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.24 12:34:27

Ehdottomasti ensimmäinen tapa! Paljon turvallisempi, varsinkin vieraiden hevosten kanssa.

Karsinan ovelta päästäessä hevonen voi koheltaa sisään karsinaan ihan miten sattuu, kolautella itseään ovenkarmeihin, karata, tai jopa potkaista taluttajaa joka jää siihen ovelle hevosen taakse. Jos hevonen päästetään edellä karsinaan, se voi oppia myös ryntäämään karsinan ovesta, jos karsinassa on heinät tms. houkutin tai jos hevonen kolhii itseään karsinaan mennessä. Ne ei aina ymmärrä mennä itse kokonaan ovesta sisään ennen kuin yrittävät kääntyä..

Hevoseni on ollut minulla 11 vuotta ja silti AINA saatan sen karsinaan perille asti, käännän pään ovelle, vedän ovea kiinni ja päästän irti vasta sitten.

  Re: Hevosen vienti takaisin omaan boksiin

Lähettäjä: Myyxxx 
Päivämäärä:   21.4.24 08:58:03

Kiitos kaikille näkemyksistä, otan siis luimistelun vastaan tulevaisuudessakin.
Mielestäni näillä pienillä tarkoilla toimintatavoilla voi ennaltaehkäistä monta ongelmaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.