Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   19.4.24 11:46:11

Tässä taas katselin markkinatarjontaa ja mietin, että miten keskituloisella normaalilla perheellisellä on varaa vaikka ostaa hevonen?

"Nostaa laukan" - 10 000 €
"Pihanperällä ollut, tekemätön 8 v" - 15 000 €
"Kiltti, HeC re 40 cm" - 12 000 €
"Kisannut HeA mutta nyt ollut vamman vuoksi kaksi vuotta lomalla" - 11 000 €

Nämä kaikki esimerkit löytyy, kun vähän selaa markkinoita.

Ps. Laitan tänne jo valmiiksi: ne piirtää keillä on liitua, köyhät uliskoot, kulut nousseet niin hevostenkin hinnat nousseet, ei ole varaa pitää hevosta jos siitä ei maksa 20 000€, muuten jää hoitamatta... Niin trollien ei tarvitse :)

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 11:53:52

Pikkuhiljaa alkaa hevosen rahallinen arvostus olla sitä mitä pitääkin. Onhan se ihan älyvapaata, että jopa parivuotiaan varsan on saanut halvemmalla kuin koiranpennun.

Hevosen omistaminen ei ole mikään jokamiehenoikeus.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Asd 
Päivämäärä:   19.4.24 11:56:58

Niin no, joillekin ne hevoset jää käsiin kun pyytää ylihintaa. Seurasin juuri tallikaveri tuskastelua kun piti hevosta kalliissa myyntivälityksessä 3 kk eikä mennyt kaupaksi, koska ei suostunut alentamaan hintaa. Nyt hevonen maksoi 3 kk myyntivälityksen ja tulevat tallivuokrat+muut kulut lisää, koska jäi omistajalleen. Halvemmaksi olisi tullut myydä heti ensimmäiselle kiinnostuneelle, joka tarjouksen teki. Ja tallikaveri mankuu, miten p*skoja ostajia nykyään on blaa blaa.

Terkkuja vaan tutuille ;)

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.4.24 12:04:01

Ei oo varaa ei. Tältä tädiltä ainakin tämä haave kuopattu, en osta mitään 15k hevosta kun rahan voi käyttää vaikka asuntolainan maksuun. Ihan hullua!

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   19.4.24 12:07:20

Maastopuksutkin järjestään jo 8000 euroa...

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   19.4.24 12:07:22

Mitä ihmettä! Ne ostaa keillä varaa, ei ne hevoset ole kaikille kuuluva asia.....

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.24 12:08:18

KAIKEN hinta on karannut käsistä. Ennen tallipaikka maneesitallilla maksoi n.240euroa. (Huom euron tullessa). 500kg pellettisäkin sait ennen 120e säkki, purupaalin ostin 5,90e sis alv. ennen koronaa. Minkäs mahdat :D

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.4.24 12:19:19

Jos saisin hevosestani alle 10k, niin samaa pitää itse.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 12:33:11

Jos on oikeasti ostamassa niin kannattaa laittaa ostoilmoitus esim hevostalli.netin markkinoille. Ja kannattaa ilmoittaa budjetti. Kaikki eivät halua kirjoittaa ilmoitukseen, että tämä täytyisi myydä nythetipian ja lähtee ensimmäiselle järkevälle ostajalle joka tekee tarjouksen. Mutta niitäkin hevosia silti on olemassa.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   19.4.24 12:33:55

Täällä ratsastuskouluyrittäjä hei. Hinnat ovat nousseet niin paljon, että kohta ei enää saada hevosia tunneille. Idässä hinnat tulleet hieman alas. Jokunen vuosi takaperin sait idäntuonteja 4000 EUR ja nyt pitää maksaa 10k. Että on siinä vissi ero!

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   19.4.24 13:07:36

Miten Idästä edes saisi hevosia? eikös raja ole kiinni?

Terveen peruskoulutetun ratsun minimihinnan pitäisi olla kympistä ylöspäin.

Nyt kaikenlaiset epämuodostuneet sekasikiötkin maksavat kympin pintaan ja se on väärin. Moni ei sovellu edes ratsastukseen.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: huumaa 
Päivämäärä:   19.4.24 13:21:57

Nyt palataan normaaliin eli että hevosen omistaminen on vain varakkaiden mahdollisuus. Tässä oli välissä vaan kausi että keskituloisetkin ostelivat hevosia, enää se ei onnistu. Ja kun se hinta on niin pieni osa hevostelua, ne joilla on 1000-2000 euroa kuussa laittaa hevosen kustannuksiin voivat sen tehdä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: kallista 
Päivämäärä:   19.4.24 13:38:19

Suurinpiirtein terve, säännöllisessä käytössä ollut ja käyttöä kestävä, normaalilla hoidolla ja käsittelyllä selviävä harrastehevonen menee kaupaksi.
Jopa aikaisempaa nopeammnin koska enää ei haluta ostella projekteja tai kuntoutettavia. Niiden pitäminen kun maksaa.

Jos olet tosiaan ostamassa, laita ilmoitus, myös budjetti ja odota tarjouksia.

Jos ei tarjous tai hintapyyntö miellytä, ainahan voit tehdä vastatarjouksen. Se on neuvottelua viimekädessä se myynti ja ostaminen.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: rer 
Päivämäärä:   19.4.24 14:10:29

Itse myin hevostani puolitoista vuotta, välillä oli ilmoitus ja välillä ei. Mikään pakko ei ollut myydä, mutta ei voi tehdä varsoja lisää jos ei myy jo jotain opetettuja ;).

No loppuen lopuksi alkuperäisestä hinnasta tingin pari tonnnia, jos olisin tinkinyt enemmän olisi varmaan mennyt kaupaksi aiemminkin, mutta kun ei ollut pakko myydä ja sain itse nautiskella kisaamisesta pidempään, niin siksi odottelin oikeaa ostajaa :D

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 14:17:59

Kyllä, hinta on myös myyjästä kiinni. Jos harrastaa samalla kun myy hyvällä hinnalla, ei haittaa menee tai ei. Jos taas on pakko päästä eroon, tai ollut pidempään myynnissä mitä toivomus oli, voi saada edullisesti omalla ostetaan ilmolla.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   19.4.24 14:33:32

Se on hyvä että hinnat ovat nousseet, sillä jos sulla ei ole varaa laittaa hevoseen rahaa ja se ostohinta on viel pieni menoerä kaiken muun lisäks, ni älä osta. Toisaalta on myynnissä niin hemmetin halpoja raakkuja

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   19.4.24 15:58:54

Mielestäni nyt on itse asiassa hinnat hieman pudonneet siitä, mitä ne olivat esim. koronan aikaan. Tai sitten on vaan enemmän vähän halvempia hevosia myynnissä kuin aiemmin.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   19.4.24 16:18:57

"Miten Idästä edes saisi hevosia? eikös raja ole kiinni?"

-Idällä tarkoitetaan hevosissa vanhoja Neuvostoliiton/ja itäblokin maiden hevosia. Ei ilmansuunnasta idästä niinkään.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: DE 
Päivämäärä:   19.4.24 16:29:15

Minun viiteryhmissäni "Idästä" on Venäjältä.
Suomen eteläpuoleta tulee eurolinjaisempia kuin Friends with Benefits -hevoset eli kyllä suomalaiset helmet ovat itäisempiä kuin vaikla eestiläiset tai latvialaiset. ESH hevoset ovat muutenkin ihan omaa luokkaansa kansainvälisissä karkeloissa.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Siitä vaan 
Päivämäärä:   19.4.24 17:35:50

Sen kun kasvatatte itse itsellenne niitä edullisia hevosia. Minkäänlaista käyttöhevosta ei saa tehtyä 5-6 vuotiaaksi ratsutetuksi myyntikelpoiseksi alle 10 000 euron.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Gikko 
Päivämäärä:   19.4.24 17:40:05

7 tonnia vähintään on vieroitusikäiseen kulut, jos ei ole ylimääräisiä ell-kuluja tms. Ihmetteleekö joku tosiaan, miksei niitä parin tonnin puksuja ei löydy?

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 18:00:53

Muistakaa nyt siten, ihmiset rakkaat, etteivät pyyntihinta ja myyntihinta ole aina lainkaan sama asia. Joskus näissä voi olla monen kymmenen prosentin ero.

Uskon, että nämä hevosten hinnat ovat osittain vähän harhaa: etenkin kokemattomat myyjät saattavat katsoa hintapyyntejä silmät pyöreinä ja ajatella, että jos mistä hyvänsä puolikuolleesta konista pyydetään 6000-7000 tonnia, niin kai siitä omasta, joka melkein osaa nostaa molemmat laukat, voi ainakin kympin pyytää. Tämä on myös tietysti itseään ruokkiva ilmiö, kun sitten tulee seuraava katsomaan, että jos heikosti helppo C -tasoinen hevonen maksaa kympin, niin kai oma helppo B -tasoinen maksaa ainakin 15 000 euroa.

Tällainen itseään ruokkiva ilmiö ei kuitenkaan kerro vielä mitään siitä, millä hinnalla ne hevoset sitten lopulta liikkuvat... :)

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.4.24 18:39:39

Ostaa niitä halvempia hevosia ja skippaa nuo joille on lätkäisty iso hintalappu. Tarkistin juuri että markkinoilla on useita kohtuullisen hintaisia perusratsuja.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 20:30:06

- hintapyyntö ja lopullinen myyntihinta ei ole sama asia, itse olen tingannut useammassa hevoskaupassa
- tori.fi löytyy yleensä niitä kohtuuhintaisia harrastushevosia, tällä hetkellä curlyja, suokkeja, isoja poneja, ym.
- meille on hankittu tutulta ratsastuskoululta eläkkeelle jääviä opetushevosia. Ikäähän niillä on, mutta harrastuskäytössä ne menevät vielä pitkään, parhaimmillaan monta vuotta ja hinta on ollut erittäin kohtuullinen.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Raato 
Päivämäärä:   19.4.24 20:55:51

Itse ostan lähinnä 18+++ ikäisiä hevosia tuntikäyttöön. Ovat halpoja, edullisia ja kilometrejä vielä jäljellä, osaamistaso ok ja ne jaksaa yleensä vielä useamman vuoden. Lisäksi nuoruuden pöllöilyt on historiaa! Näitä löytää niin kotimailta kuin ulkomailta edullisesti. En koskaan investoisi mitään tuhansia euroja niihin.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   19.4.24 21:24:23

No kyllähän se hymyilyttää kun heikko koulutustaso ja terveydentila ei näy hinnassa ollenkaan. Mutta ainahan saa pyytää mistä vaan mitä vaan tai pitää sen sitten itse.

Jos nyt myisin omiani en kehtaisi pyytää kymppitonnia tai yli vanhoista ja vaivaisista edes sillä syyllä että maksaahan se hevosen pitokin. Vaivaisen hoitoon menee usein vielä enemmän rahaa kun tulee helpommin niitä ell- kuluja.
Naurattaa ajatuskin millaista hintaa voisi tällä syyllä jo pyytää! :D

Onneksi eivät hevoseni ole myynnissä mihinkään hintaan.

Jännä muuten ettei muut kuin hevosharrastajat ole vielä keksineet tätä kikkaa, pyytää huonosta tavarasta vähän enemmän kun siitä on tulossa niin paljon lisäkuluja ostajalle!
Olisi jännä lukea sellaisia myynti-ilmoituksia.

"Myydään purkukuntoinen hometalo, hp.miljoona, ethän kysy jos olet tyhjätasku sillä tontista paljon velkaa joka siirtyy ostajalle! Vain lihavalla lompakolla selvität talon purkamisen saastuneen tonttimaan puhdistuksen, velat ja uuden talon rakennuksen. Kaupassa isoäiti siirtyy syytinkimummoksi tilalle ja hänenkin ylläpitonsa maksaa!"

Tai "myydään Lada vm.-80, ei ajokuntoinen, ei renkaita eikä moottoria, pellit puhki ruostuneet ja verhoilut homeessa. Hp.200 000 e. Ei tinkivaraa sillä auto ei ollut myyjällekään ilmainen ja sen pois kuljettaminen, kunnostus/entisöinti ja ylläpito tulee ostajalle varmasti kalliiksi!" :D

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   19.4.24 21:28:40

Niin samaa mieltä kuin Minä :D

"Saat ostaa multa polkupyörän, jos katson sut sopivaksi omistajaksi. Puuttuu satula ja ohjaustanko. Ei kuitenkaan vaikuta renkaisiin, vaikka ei voi ohjata. Maksoi uutena 2000 € ja ketjujen rasvoihin mennyt rahaa, myynnissä 10 000€. Ei tinkivaraa".

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Nihih 
Päivämäärä:   19.4.24 22:06:59

Myyjillä ei ole käsitystä hevostensa hinta-laatusuhteesta ja ostajilla usein ei sitäkään vähää. Korona pisti ihmiset himoitsemaan omaa hevosta joten kaikenlaisista kaakeista sai helposti aivan räävittömät rahat suhteessa siihen mitä se eläin oikeasti oli. Tonneja jostain aivan kammottavan rakenteisista hevosista :D

Ja joku vielä kehtaa ylpeillä että hienoa kun hevosia alettu arvostamaan nostamalla niiden hintaa - voi vttu mitä pskaa:DD

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   19.4.24 23:13:38

Vaivaisia en myy, ei ole oikein kierrättää niitä rikkonaisia, kun ei osata tehdä sitä vaikeaa päätöstä.

Mistä niitä halpiksia luulette riittävän? Kasvatuksen kulut kaikki nousseet älyttömästi. Eikö yhtään hävetä vinkua, ettei porukka enää tee hyväntekeväisyyttä persaukisille?

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 23:17:49

Mulle tarjottiin lähipiiristä 6v hevosta jonka kanssa olin puuhaillut. Oli melko osaamaton, raaka, lihakseton, voimaton, lihavassa kunnossa. Varsonut kerran, vähän sairastaustaa. Oltiin pari kuukautta aiemminkin puhuttu, jos ostaisin kyseisen hevosen, silloin hinta oli 5000 joka kuulosti järkevältä. Tällöin en kuitenkaan suoraan luvannut hevosta ostaa, vaan sanoin että katsotaan parin kuukauden päästä uudelleen, kun selviää joudunko muuttamaan kauas työn perässä. Hevonen oli tismalleen samassa kunnossa kun sitä tarjottiin uudestaan, se ei ollut liikkunut kenenkään muun kuin minun toimesta. Sanoin, että kyllä me voidaan sillä viidellä tonnilla kaupat tehdä. Omistaja järkyttyi ja rupesi itkemään, kysyin että mikä nyt tuli niin hän kuulemma meni shokkiin kun tarjosin niin vähän. Kysyin sitten, että mitä hintaa hän oli ajatellut kun hetki sitten puhuttiin siitä viidestä. "Kyllä siitä kymmenen ainakin tarvis saada". Yritin hyvässä hengessä kysyä, miksi hevosen hinta hänen mielestään on noussut hetkessä kaksinkertaiseksi ja mitkä asiat minusta vaikuttavat hintaan. Omistajan peristelut hinnan nousulle oli "no kun se on niin kauniin värinen, ja olen hiljattain joutunut huollattamaan autoa ja traileria useilla tuhansilla".

Voin kertoa, etten maksanut hänen autonhuoltokulujaan hevosen ostohinnassa. Lopetin saman tien yhteistyön kyseisen henkilön kanssa. Jälkikäteen ymmärrän, ettei hänellä ollut ihan kaikki kotona, hän muun muassa kertoi miten kaikki hevosihmiset lähialueella ovat tehneet hänelle jotain pahaa ja ovat häntä vastaan (hän oli vaan itse sekaisin), ja kaikki muutkin ketkä tätä kyseistä hevosta ovat ratsastaneet ovat halunneet ostaa sen.

Tästä on jo parisen vuotta, satuin näkemään hevosen samoissa kisoissa hiljattain. Edelleen yhtä lihava ja voimaton, edelleen samalla satulalla jota omistajan puheiden mukaan ei oltu koskaan sovitettu tai topattu, oli pakko ostaa kun maksoi vaan 100e, ja hän käytti sitä kaikilla omilla hevosillaan. Reippaasti ylipainoisen ratsastajan kanssa yrittivät selvitä 80cm radasta, mut ei siitä hirveästi mitään tullut, kun ei se hevonen osannut eikä jaksanut. Sääliksi kävi hevosta, mutta kiitän onneani etten joutunut isompaan soppaan kyseisen omistajan kanssa ja että minua ei yhdistetä hänen toimintaansa mitenkään.

Kovasti hän yritti hevosta mulle kaupitella, ajatteli kai että säälistä ostaisin. "Laitan sen sitten yleiseen myyntiin, mutta eikö sinustakin olisi kivempi, että pääsisi tuttuun kotiin". Totesin, että laita vaan, mutta 10 000 siitä et valitettavasti tule saamaan.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 07:25:33

ennen koronaa sai ex-ravuri suokkeja n. 3000 e:lla, nyt nekin maksaa tuplat.

ei ole köyhien harrastus ei, mutta kyllä hinnat on ihan karanneet älyttömyyksiin. näkynyt jännevammaisia/kissing spines/muita kuntoutettavia ja pyynnit vielä tuhansia. risan lemmikkihevosen hinta ei kyllä ole mitään 2500 e vaan alle tonnin.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   20.4.24 08:00:43

Joku ketjussa väittää että hevonen kuuluu niille, joilla on varaa joka kk laittaa 1000-2000e hevoseen ja sen kuluihin. Höpönhöpö. Minä keskituloinen opiskelija pidän kotona 4 kilpahevosta, heinä on analysoitua, tarhat hyvässä hiekassa ja hevoset menestyy. Kk menee rahaa tasan heinään, kuivikkeeseen ja rehuun, jotka ostetaan könttänä muutaman kk välein. Rahan meno on tasan valmennusten ja kilpailujen verran. Tokikaan ei asuta kehä kolmosella eikä olla täysihoitopaikalla. Mut meitä kotona harrastavia on hevosenomistajista aika iso siivu.
Siinä olen samaa mieltä että harrastepuksujen hinta on älytön, jonka vuoksi teen hevoset itse, jopa varsottaminen tulee halvemmaksi kaikkine sivukuluineen, kuin sen 10t puksun ostaminen. Mut kyllähän tuo kysynnän ja tarjonnan laki jollainlailla kohtaa kun hevosen edelleen liikkuu.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 09:03:24

Minusta tuntuu, että ihmisiltä menevät vähän kaksi asiaa sekaisin: ammattimainen hevoskasvatus sekä hevosten harrastaminen ja sitten jossain vaiheessa myyminen.

Jos kasvattaa ammattimaisesti laadukkaita varsoja, joista ostaja tietää, että ne on hyvin hoidettu ja ammattimaisesti käsitelty, on ihan ymmärrettävää, että niitä myydessään yrittää saada kulut peittoon ja vähän jäämään käteenkin - niin hankalaa kuin se toki onkin saada toteutumaan...

Sen sijaan jos sinulla on harrastehevonen, jonka myyt, siinä ajatuksessa, että sinun pitäisi saada omat kulusi peittoon, ei ole järjen hiventäkään. Ne ovat sinun harrastuskulujasi, eivät hevosen laatua nostavia kuluja. Tai toki ne VOIVAT olla, jos esim. hevosen taso on sinun omistuksessasi noussut, olet hankkinut sille merkittäviä kisatuloksia tms. Tällöin voi olla, että itse asiassa saatkin hevosta myydessäsi kuluja yllättävän hyvin peitettyä, ääritapauksessa jopa vähän vaivanpalkkaa. Tämä ei vain yleensä koske tavallisten harrastajien tavallisia hevosia, koska aika harvoinpa on sellaisia tilanteita, että jostain harrastepuksusta hioutuu harrastajan käsissä timantti, jonka arvo moninkertaistuu.

Se ajatus, että jostain juuri ja juuri helppo B -tasoisesta puksuttimesta, joka ei ole omassa käytössä kuin vanhentunut ja kulunut, pitäisi saada "omansa takaisin", on ihan yhtä älytön ajatus kuin se, että jos myy käytetyn auton, niin siitä pitäisi saada takaisin ne rahat, joita siihen on käyttänyt. Ei, ei se mene niin. Ammattimaisen kasvattajan nuori, hyvin pidetty laatuhevonen voi olla kuin uusi auto, jonka "tekokustannukset" toki näkyvät sen hinnassa, mutta tavallinen harrastepuksu tavallisen harrastajan käsistä onkin sitten jo se käytetty auto.

Tai siis pyytää saa ihan mitä hyvänsä, vaikka sata tonnia maastomoposta. :) Pointti on kuitenkin se, ettei kannata kauheasti yllättyä, jos kauppa ei käy sellaisessa tilanteessa, jossa käytettyyn Ladaan koettaa hinnoitella jokaisen siihen tehdyn remontin ja ajetut polttoaineetkin vielä päälle. :)

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   20.4.24 11:02:18

Kisahevosten takana on kova työ, ja niistä saakin pyytää hyvää hintaa. Mutta en ymmärrä harrastepuksujen kohdalla tätä nykyasennetta, että "pyydän 10k koska kaikki muutkin saa hebosestaan vähintään saman", ja sitten myydään rikkinäisiä rakennekukkasia kisahevosten hinnoilla.

Ratsastus ei ole köyhien harrastus, mutta toinen kulunut argumentti on se että jos ei ole varaa hevoseen, ei ole sitä varaa myös hoitaa. Minä olen ottanut hevosen ilmaiseksi, ja hoidatin sitä vuodessa varmaan kymppitonnilla. Itseä ei vaan huvittaisi maksaa jo valmiiksi risasta sitä 15 ja ja hoitaa ell kuluja päälle sen 10 k...

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: liisu 
Päivämäärä:   20.4.24 11:15:36

Miksi persaukisilla pitäisi ylipäätään olla hevosia? Ei pidä. Ne eivät ole ihmisoikeus. Pitää olla tietty tulotaso ennenkuin hevosta voi pitää ja hoitaa hyvin. Se vain on fakta.
Ja juujuu, nämä jotka pitävät omassa pihassa, älkää tulko tänne huutamaan että 10 hevosen kk kulut on 50 euroa. "Kun on talli valmiina ja tarhat valmiina ja heinät saadaan omista pelloista jne jne." Varmaan, mutta kun valtaosalla hevosenomistajista ei ole sitä "omaa pihaa."

Hyvät, koulutetut terveet hevoset ovat kalliita. En kävitä miksi kukaan myisi sellaisen alla 10.000. Ja muun laisia hevosia ei kannata ostaa, niitäei edes tarvis olla.

Jos ei ole EDES sitä 10.000, ei kyllä tarvitse hevosta ollenkaan! Kun se ostohinta on tosi pieni kustannus kun ajattelee mitä hevoseen menee joka kk, puhumattakaan, jos tulee ell kuluja tms.

Jos välittää pätkääkään hevosen hyvinvoinnista, ei hanki hevosta persaukisena.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.24 11:22:27

Mun mielestä fb-myyntiryhmissä hevosten hinnat tulleet vähän alas. Liityin niihin noin 2v sitten kun etsin itselle hevosta.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 11:27:20

Hevosten ei tarvitse eikä kuulukaan olla ilmaisia tai edes halpoja, mutta halvan ja kymppitonnin peruskoulutetun takkukasan väliin mahtuu paljon kaikenlaista.

Ne, jotka argumentoivat, että ellei ole varaa maksaa kymppitonnia osaamattomasta harrastehevosesta, niin ei ole varaa hevosta pitääkään, ilmeisesti tahtovat sanoa, että hevosia pitäisi ostaa vain niiden, jotka ovat valmiita maksamaan törkeää ylihintaa - eli ilmeisesti vain tyhmien. :)

Itselläni on kyllä ollut varaa pitää useampaa hevosta niin samaan aikaan kuin peräkkäinkin ja vieläpä kilpailla niillä, muttei se kyllä ole johtunut siitä, että olen maksanut tyhjästä viisinumeroisen summan. Päinvastoin siihen hevosenpitoon on kyllä paremmin varaa juuri niillä, jotka ymmärtävät edes hiukan ostamiensa asioiden arvon eivätkä maksa täysin tyhjästä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 11:27:44

No onneks on. köyhillä ei hevosta pitäs olla. jos et kykene ees hevosesta hevosen arvosta hintaa maksamaan ni mitäs jos hevoselle tulee joku yllättävä kulu? hevonen jää kärsimää jos et pysty maksamaan sitä. Kun se hevosen ostohinta on pintaraapaisu vaan niistä kaikista kuluista mitä hevoseen tulee menemään

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.24 11:28:38

Eiköhän ne hinnat pian tule alas, kun lama valuu palvelualoille ja tämä alv:n nosto hoitaa loput.

Mutta suurempi kysymysmerkki on kenellä on kohta varaa ylläpitää hevosia? Kulut on kasvaneet niin paljon, eikä loppua näy.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.4.24 11:36:38

Aamen tähti ja moni muu.
Täällä menee iloisesti sekaisin se että on varaa ja että on halua maksaa. Olen samassa tilanteessa kuin moni tuttava. Meillä on kyllä varaa tallimaksuihin, valmennuksiin ja eläinlääkärikuluihin. Olisi varaa laittaa hevoseenkin rahaa, mutta ei kukaan tuollaisia summia maksa kun et saa mitään tilalle. Ei se hevosen arvo määräydy kustannusten mukaan vaan hevosen itsensä arvon mukaan. Jos hevosessa ei ole mitään erikoista, se ei osaa juuri mitään (kyllä, heA on ei-mitään), siinä ei ole laatua eikä pahimmillaan terveyttäkään, sen arvo on kovin vähäinen. Huolimatta siitä paljonko hevosen pito maksaa, paljonko siihen on laitettu rahaa ja aikaa ja millainen taloustilanne on. Lada ei muutu Porscheksi hintaa lisäämällä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 11:47:58

Nimenomaan, M. Sellainen, joka maksaa älytöntä ylihintaa, on enemmänkin tietämätön tai typerä - ei se varakkuudesta niinkään kerro. Itse tunnen erään huomattavan varakkaan hevosihmisen, joka voisi halutessaan varmasti maksaa hevosesta satatonniakin. Hän ei kuitenkaan ole kovin kilpailuorientoitunut vaan haluaa enemmänkin harrastaa. Kun tilanne on se, että hän on kaivannut perusharrastehevosta, niin sellaisen hän on ostanut - eikä hän tosiaan ole maksanut sellaisesta älytöntä ylihintaa vaan ihan harrastehevosen hinnan. Näin siitä huolimatta, että rahaa on varmasti rutosti enemmän kuin monillakaan niistä, jotka täälläkin huutelevat, että täytyy olla köyhä ja huono hevosenomistaja, ellei maksa tyhjästä kymppitonnia.

Kyllä se on enemmänkin niin, että jos ihmisellä on rahaa, hänellä on usein ollut myös kyky säilyttää se raha. Tämä ei kovin hyvin onnistu, jos heittelee rahojaan tuuleen, niin kuin siinä kyllä valitettavasti tapahtuu, jos on valmis maksamaan kympin jokaisesta hevosesta, jolla on neljä jalkaa tallella. :)

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Toimi 
Päivämäärä:   20.4.24 12:02:38

Tähänkin asiaan toimii erittäin hyvin hevosihmisiin sopiva sananlasku: uskonto 10 ja matikka 4!

Kun se mitä hevosesta maksat, ei korreloi millään tavalla sen kanssa miten sitä hoidat. Ihan älytönta monkua, että yhyy ei tolla oo varaa pitää kun se ei maksa mun heC pötkylästä 15 tuhatta!

Viisaampia hevoskaupoissa ovat ne, jotka eivät maksa järkyttävää ylihintaa. Hinta ei ole sama kuin laatu, ainakaan nykymarkkinoilla.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   20.4.24 12:41:29

Suomessa, kyllä. Muualla nauretaan noille elukoille joilla ei mitään rakennetta ratsuksi, eivätkä edes alustavasti liiku kuolaintuntumalla, hp 6000€! :D

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjäcloory 
Päivämäärä:   20.4.24 13:28:46

Katsokaapa mitä ne hevoset esim. Baltiassa maksaa. Ei ole tämä hintojen nousu vain suomalainen ilmiö. Itse olen viimeisen puolen vuoden aikana tuonut hevosia enemmän Ruotsista kuin Baltiasta. Suomalaisilla ei tunnu olevan enää varaa Baltian hintatasoon.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Tjoo 
Päivämäärä:   20.4.24 13:31:23

Suomalaisia pidetäänkin ulkomailla hyväuskoisina hölmöinä, joille voi myydä sutta ja sekundaa kullan hinnalla.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.24 14:24:59

Kävin piruuttani lukemassa läpi markkinapuolen ilmot, kyllä siellä oli ihan kaiken hintaisia hevosia. Useita alle 10 000€.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: lusmu 
Päivämäärä:   20.4.24 19:07:22

En ymmärrä tätä, että "harrastehevonen" voisi olla jotenkin huonompi! Eikö juuri harrastaja, joka harvoin on hyvä ratsastaja, tarvitse hyvin koulutetun, hyvin käyttäytyvän ja helpon hevosen? Että se harrastaminen olisi kivaa.
Ja sellaiset maksaa kyllä kympin ja paljon ylikin. Miksi kukaan haluaisi harrastaa huonolla ja huonosti koutetulla hevosella?

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 19:31:52

lusmu: Ei ole kyse huonommuudesta ja paremmuudesta vaan siitä, mistä hinta muodostuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Ihan hyvin vaikka se oma rakas pikkuvikainen seurahevonen, jolla voi hyvänä päivänä vähän köpötellä maastossa, voi olla jollekin maailman paras ja tärkein hevonen, muttei se sitä tarkoita, että se on hintava hevonen.

Jos vähän yksinkertaistetaan, niin hevosten hintaa nostavat ominaisuudet, jotka ovat harvinaisia, tavoiteltuja ja/tai joiden hankkiminen vaatii tavallista enemmän työtä tai rahaa tai molempia. Helppo C - helppo B -tasoisia perusharrastehevosia on joka oksalla. Ne eivät ole harvinaisia, niitä ei erityisesti himoita eikä se, että hevonen tekee perusasioita, ole erityisen työläs tai kalliisti hankittava ominaisuus. Vertaa tätä siihen, että hevonen on erityisen laadukas, osaava ja sillä on kilpailukokemusta - saati jos sillä on vielä kilpailumenestystäkin! Nämä ovat kaikki jo harvinaisempia ja himoitumpia ominaisuuksia, joiden eteen on ihan tosissaan täytynyt jonkun nähdä vaivaa ja laittaa niihin rahaakin.

Se on tietysti totta, etteivät VAIN kilpailemiseen ja huippusuorittamiseen liittyvät ominaisuudet ole hintaa nostavia. Kyllä harrastehevosellakin voi olla hintaa, jopa melko paljonkin, jos siinä on jotain erityistä tai tavoiteltavaa. Tällainen asia voi olla esimerkiksi erikoinen, haluttu rotu, poikkeuksellinen monipuolisuus tai vaikkapa se, että hevonen on erityisen helppo ja miellyttävä ratsastaa ja sopii kaikille.

Mutta ymmärrät varmaan itsekin eron siinä, yritetäänkö jokaisesta juuri ja juuri peruskoulutetusta pötkylästä pyytää kymppi, kun "tämän verran nämä hevoset nykyään maksaa ja vain köyhät ruikuttaa hinnasta", vai onko kaupan sellainen oikeasti parempi harrasteratsu, joka on edes kunnolla helppo A -tasoinen, jolla voi turvallisesti hypätä, maastoilla ja joka ehkä lisäksi vielä kantaa sujuvasti niin vauvan kuin vaarinkin. Ei sen jälkimmäisen kohdalla ole niin ihme, jos hintalappu on vähän suurempi, koska sillä rahalla oikeasti saa jo jotain.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.24 20:04:56

.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   20.4.24 20:11:26

Missä kaikki sh ex-ravurit myydään, vai menevätkö ne teuraaksi? Täällä markkinoilla on vain nuoria.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   20.4.24 23:22:26

Ihmisillä on ihan täysin hävinneet realiteetit millaisia harrastehevosten kuuluu olla. Liekö syynä omistajien taitojen puute noin yleensä, mutta nykyään pidetään harvinaisina ominaisuuksina kun hevonen menee heA, 80-90 radan, on hyvä käsitellä, kengittää ja lastata sekä jotakuinkin maastovarma. Kun tällaiset ovat oikeasti niitä ihan perusominaisuuksia. Tällainen hevonen on ihan tavallinen hevonen, missään näissä ei ole mitään erikoista. Tai ei pitäisi olla. Nykyään on vaan trendi että kaikenlaisia huonosti kasvatettuja ja koulutettuja kaheleita pidetään harrastehevosina ja ihmisistä on jotenkin extraa kun hevoselle saa kengät ilman rauhoitusta, se menee pesukarsinaan ja ei heitä ratsastajaa pöpelikköön kun koira tulee tiellä vastaan. Ei siis ihme että Suomeen saadaan maailmaltakin myytyä se surkein hevosmateriaali ja vieläpä hyvään hintaan.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Aloittajalle 
Päivämäärä:   21.4.24 04:12:48

Katsopa nyt uudelleen markkinoilta.
Siellä on nyt useampia aika maltillisen hintaisia hevosia. Jopa vaihto-oikeus jos ei eka ostos miellytä. Ehkä sinunkin ajattelemaasi budjettiin sopiva löytyy.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Kortta kekoon 
Päivämäärä:   21.4.24 10:11:37

Pyytää saa ja tarjota saa. Voithan itse kasvattaa varsan, ratsuttaa, opettaa maastot ja estekilpailut. Ja myydä 3000e, jos tuntuu, että hevoset maksaa liikaa.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   21.4.24 10:23:29

Mulle ainakin se hevosen opettaminen ja kouluttaminen ON SITÄ HARRASTAMISTA.
Ihan mielelläni ostan sen ladon taakse unohtuneen 5v pv:n tai ex-ravuri suokin ja opetan sille asiat. Se on aivan valtavan antoisa matka!
Mikä järki olisi kokeneen harrastajan ostaa jonkun toisen kouluttama hevonen ja maksaa siitä silkintilkkuja, kun se itse tekeminen on kivaa?

Jos hevonen pitää selässään niin siitä on helppo lähteä etenemään, olettaen että hevonen on terve eikä liian reaktiivinen.

Tietty, jos on itse ihan käsi tai laiskuri ja haluaa vaan huristella valmiilla niin sitten ei käy.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: ÃG 
Päivämäärä:   21.4.24 10:45:21

Harrastehevosia ovat kaikki, jotka eivät suorita helposti 140-tasolla ja vielä silloinkin, koska ei kukaan työkseen sille tasolle pyri jäämään.

Harrastajiakin on monella tasolla. Antti Linna on harrastaja ja ratsastuskoulun alkeiskurssilainen on harrastaja.

Itse en ostaisi tätihevoseksi hevosta, jonka voisin kuvitella jysähtävän jonnekin 130-tasolle.

Hevosten hinnat:
Lahtökohtaisesti vaikuttaa aina
- suku
- ikä
- terveys
- rakenne
- luonne, hermorakenne, asenne ja rohkeus

Yli 5 v hevosilla
- kisatulokset
- ratsastettavuus
- koulutustaso
- ikä

Ehkä kysytyin hevonen on tasoa helppo B
- kulkee He A nuodossa ja osaa asiat, mutta harrastajalla helposti kisatasolla He B ja selviää yli 60% He A
- hyppää 100-110-tasolla kisoissa ja voi ottaa isompia hyppyjä kotona. Ei kieltele, ei potki puomeja ja mukava hyppy
- tamma tai ruuna
- normaalirunkoinen (ei räpsy eikä raskas) 165-168 säkäinen
- terve eikä riskirakenteita
- ongelmaton (kengitys, lastaaminen, kuljettaminen, klippaaminen, sitominen päästä, tallitavat, käsiteltävyys)
-aidosti kiltti, rehti ja kiva
- kiva silmälle

Tällainen haluttaisiin ostaa 5000-7000€ ja sit jörkytytään, kun hinta lähemmäksi 30 000,

Tässä on kysynnän ja tarjonnan laki. Kaikki haluavat tällaisen ja näitä on todella vähän.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.24 10:51:42

E, Itä ei oo automaattisesti Venäjä. Meillä idäntuonneiksi kutsutaan näitä baltian ja itä-Euroopan tuonteja ennen tuotiin Puolasta nyt Latviasta, Liettuasta ja Virosta. Ja nää ostetaan halvalla, Suomessa hintaan lisätään vähintään 5te, kun eteenpäin myy.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   21.4.24 10:59:15

Niin, jos ratsastuskoulun heB täti ohjataan ostamaan 110-tason hyppääjää ekaksi harrastehepaksi niin onpa hauskaa :-D
Entäs suokit sitten? Niitä ei varmaan ole edes olemassa, kun hätiin hyppäävät 100-radan ilman kolmoissarjaa tai trippeliä.

Voi voi tätä elitismiä määrää. Kaukana on tavallisen harrastajan todellisuus näistä höpinöistä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 10:59:53

"...nykyään pidetään harvinaisina ominaisuuksina kun hevonen menee heA, 80-90 radan, on hyvä käsitellä, kengittää ja lastata sekä jotakuinkin maastovarma. Kun tällaiset ovat oikeasti niitä ihan perusominaisuuksia. ”

Ei edm. hevosia PIDETÄ harvinaisina, vaan ne OVAT harvinaisia. Markkinoita usean vuoden kärkkyneenä voisin todeta, että toimivia harrastehevosia on oikeasti ihan todella vähän. Ja jos sellainen tulee myyntiin, niin se myydään muutamassa päivässä. Been there done that.

Tällainen peruspuksutin, joka tekee edm. asiat ja on hyvä käsitellä, kengittää ja lastata ja vielä kaiken huipuksi olisi maastovarma, niin ei toden totta ole markkinoilla mihinkään alle 10 000e:n hintaan.

Voin vakuuttaa, että jos lyötte ilmoituksen tänne ht:nettin taikka Toriin, jossa on kuvatut ominaisuudet ja hintaa ei mitään yli 10t, niin hevonen menee kuumille kiville ihan parissa päivässä.

Mutta, kuten todettu. Näitä hevosia ei todellakaan ole myynnissä usein.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.24 11:11:37

"Meillä idäntuonneiksi kutsutaan näitä baltian ja itä-Euroopan tuonteja ennen tuotiin Puolasta nyt Latviasta, Liettuasta ja Virosta. Ja nää ostetaan halvalla, Suomessa hintaan lisätään vähintään 5te, kun eteenpäin myy."

Ennen ostettiin halvalla ja lisättiin muutama tonni. Nykyään Baltiassa ja Puolassa on jo Suomen hinnat, ei sieltä enää osteta halvalla mitään saati myydä Suomessa voitolla.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   21.4.24 11:17:28

Tuollaiset hevoset on monesti itse tehtyjä itselle, miksi sellaisen myisi?
Lastauksen ja kuljetuksen voi pilata ihan yhdellä reissulla, joten se siitä. Varman hyppääjän voi pilata myös käden käänteessä, joten se siitäkin.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: +oj¨j¨j 
Päivämäärä:   21.4.24 12:06:02

"Voi voi tätä elitismiä määrää. Kaukana on tavallisen harrastajan todellisuus näistä höpinöistä."

Sinäkö määrittelen "tavallisen harrastajan"? Meidän tallilla suurin osa on tavallisia harrastajia, eli eivät kisaa, ja kenelläkään ei ole alle 20.000 hevosta.

Ongelma siinä, että normaalia HeA/90cm hevosta on vaikea löytää, on siinä että hevosten koulutus on Suomessa surkealla tasolla. Osa kasvattajia on todellakin itse harrastajia, "ratsutetaan" itse tai naapurin tyttö "ratsuttaa", kun ei ole rahaa laittaa hevosta ammattilaisen ratsutukseen. Ja osa näistä Suomen "ammattilaisistakin"... nooh, enpä sano mitään.
Sitten markkinat on täynnä näitä huonosti kouutettuja, usein huonoa sukua olevia hevosia, rakennehirviöitä ja moni rikki jo nuorena johtuen huonosta ratsutuksesta. Ja kun huonosti ratsastaja täti sen sitten ostaa, ei käy valkussa jne - no, siitä tulee sitten mitä tulee.

En ihmettele että moni hakee hevosen keskieuroopasta, jossa hevoset yleensä on oikeiden ammattilaisten kouluttamia, ihan perinteisen nuoren hevosen koulutusskaalan mukaan. Niillä on hyvä ratsastettavuus ja hyvät käytöstavat.

Ratsastus on niin järkyttävän kallis harrastus, etten ymmärrä miksi kukaan haluaa harrastaa vaikealla/huonolla/osaamattomalla/huonokäytöksisellä hevosella??

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   21.4.24 12:20:02

Voin lyödä sen harrastehevosen hinnan verran vetoa että meitä alle 20 000€ hevosen omistavia harrastajia on enemmän kuin teitä yli 20 000€ hevosen omistavia harrastajia :-D
Sinä plussasötkötys elät kuplassa.

Ja jos Suomen kasvattajat ja ratsuttajat on kaikki suolesta niin hae ulkomailta sitten se kultakimpale. Mikään hevonen kun ei pysy kauaa tehdas asetuksissa, pitää uuden omistajankin osata itse ylläpitää hevosen kykyjä.

Tätä harrastusta voi katsoa niin monesta kulmasta. Minä katson sitä entisen koulutetun ammattilaisen näkökulmasta. Se hevosen koulutus (kyyyllä, valmentaja käy jatkuvasti) on sitä parasta antia.

Mutta tietty on mahdollista myös nostaa nokkaansa kaikille ammattilaisille, haukkua kaikki, elostella piireissä ja pitää rahaa tärkeimpänä mittarina. Se teille sallittakoon.
Sääliksi vaan käy näitä nykyajan ammattilaisia, kun joutuvat tuollaisten Kareneiden kanssa leipänsä tekemään :-(

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   21.4.24 12:24:14

Ja just tuo että leimataan joku hevonen vaikeaksi tai huonokäytöksiseksi kertoo kaiken. Kun joku ihminen on siitä sellaisen tehnyt ja sitä voi muuttaa.
Kaikkien hevosten pää ei kestä myöskään sitä ah, niin hienoa keski-Euroopan tehdastalli meininkiä. Kyllä näissä huipputalleissakin hevosia rikki saadaan mieleltään ja kropaltaan. Turha ihannoida niitä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.4.24 14:33:38

Varsinkin sairaiden hinnat järkytti.

- ontuu satunnaisesti, ei tutkittu tarkemmin, osaava hevonen toki - 5000€
- pahempi nivelrikko, perusratsu - 4000€

Näin esimerkkinä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   21.4.24 15:09:20

Perus harrastehevosia ei enää ole, koska niiden omistajat ovat joko kädettömiä tai laiskoja.

Hevonen voi olla ostohetkellä se maastovarma, helppo kengittää, kuljettaa, hypätä jne... Mutta kun sellainen hevonen päätyy ei-osaavalle-ratsastajalle/omistalle on se äkkiä huonotapainen ja hankala.
Tai se kuuluisa idän ihme, ei siitä niin paljon enempää saa jos sitä seisottaa tallissa puoli vuotta-vuoden ja nostaa tasoa tai työstää perusasioita, se hevonen kun syö koko ajan.

Ostajat haluavat kilttejä, helppoja ja terveitä hevosia, mutta eivät ole valmiita itse panostamaan omaan osaamiseensa tai tekemään töitä, jotta hevonen pysyisi kivana ja kilttinä myös siellä uudessa paikassa. Unohdetaan, että se hevonen on eläin, joka käyttäytyy sen käsittelijän mukaisesti.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.4.24 16:09:38

Noh: se on just näin. On kahdenlaisia omistajia: niitä, jotka tekevät sen kivan harrastehevosen ja niitä, jotka tuhoavat sen kivan harrastehevosen.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.24 19:03:01

"Hevonen voi olla ostohetkellä se maastovarma, helppo kengittää, kuljettaa, hypätä jne... Mutta kun sellainen hevonen päätyy ei-osaavalle-ratsastajalle/omistalle on se äkkiä huonotapainen ja hankala."

Eihän tämä ole mikään syy a) osta hevosta isolla rahalla, b) myydä sitä isolla rahalla. Hevosen hinta määräytyy mitä se on ostohetkellä, ei se mitä siitä ehkä tulee. Etenkin nämä amatöörien pilaamat käytöskukkaset pitäisi olla puoli-ilmaisia, nyt niistä pyydetään kymppiä kun "tästä VOI tulla jollekin kiva".

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: lskkdv 
Päivämäärä:   21.4.24 19:16:42

"Ja just tuo että leimataan joku hevonen vaikeaksi tai huonokäytöksiseksi kertoo kaiken. Kun joku ihminen on siitä sellaisen tehnyt ja sitä voi muuttaa."

Niinpä. Yleensä osaamaton ratsuttaja.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   22.4.24 19:32:18

Jos se amatööri on ostanut hevosen 5t niin kyllähän siitä pitää puolen vuoden päästä saada 10t kun voi tulla kiva? (Jahka on ensin itse sen pilannut). Hintaan tottakai lasketaan mukaan tallivuokra, käydyt valmennukset ja trailerin vuokrat.

Lue: sarkasmia, mutta näin nuo tuntuu ajattelevan...

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Nihih 
Päivämäärä:   22.4.24 20:42:58

"Ostajat haluavat kilttejä, helppoja ja terveitä hevosia, mutta eivät ole valmiita itse panostamaan omaan osaamiseensa tai tekemään töitä, jotta hevonen pysyisi kivana ja kilttinä myös siellä uudessa paikassa. Unohdetaan, että se hevonen on eläin, joka käyttäytyy sen käsittelijän mukaisesti."

Niin. Jo ostattelutilanteessa kusee kintuille koska ei osata katsoa sitä hevosta kokonaisuutena. Tapitetaan ihastuneena söpöä päätä eikä eroteta vakavaa eriparisuutta ja muuta kieroutta jaloissa. Puhumattakaan siitä miten sen eläimen kanssa hommat ylipäätään sujuvat.

Liian kokematon kun lähtee hevosta haluamaan, voi myyjä myydä ihan mitä vaan raajarikkoa kun juttelee aivan muuta.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   22.4.24 21:20:09

Ostaa varsan, se on yks mahdollisuus.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   23.4.24 13:22:54

Juuri eilen kattelin erästä myyntikanavaa. 6v puokki, kilpailutettu koulussa ja esteillä sekä tehty järkevästi 10 tonnin hintapyynti. Sitten 15v jolla reilusti onnistunutta uraa takana, paristi varsonut ja varsat suorittaa hyvin, hp oli 20 tonttua. Nämä mä ymmärrän, että hinta kova kun on tehty ihan oikeasti jotain ja ennen kaikkea järkevästi.
Sitten on näitä ravisuokkeja facebookin myyntiryhmissä, ikää 10v jotka nostaa ajettuna kulmasta laukan eikä osaa edes itseään kantaa, niin pyynti 10 tonni. Pahimmillaan rynnii narun päässä ja raahattu ketju suussa joka paikkaan + kesäihottuma. Tässä vaiheessa ennemmin menen ja ostan ton 6 vuotiaan röntgeneiltään puhtaan puokin ja toivon että oppisin tykkäämään kisaamisesta jottei hukkaan menisi taidokas ja todennäköisesti hyväpäinen hevonen.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   23.4.24 13:25:06

& : ja sitten itketään redditissä kun ei pärjää hevoselleen kun ei osattu kouluttaa sitä. Kaikille ei varsoja pitäisi antaa, mutta ei kyllä ylipäätänsä mitään muuta kuin keppihevosen, jos sitäkään.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Jokaiselle jotain 
Päivämäärä:   23.4.24 13:42:40

Hevosia on tosiaan joka hintaluokassa myynnissä.

Myös niitä halvempia. Jos myyjällä on useampi hevonen kaupan, voit ehkä saada paljousalennusta jos ostat useamman, valitse niistä sitten itse. Tai jos olet erityisen taitava ratsastaja, koulutat eteenpäin ja myyt sitten eteenpäin voitolla.

Ja hintapyyntö on tosiaan vain _pyyntö_ joten ostaja voi tietysti esittää oman näkemyksensä hinnasta myyjälle, ei sille ole estettä.

Ihan sama juttu hevosissa kuin missä tahansa myynnissä olevassa asiassa. Jos myytävä tuote miellytä, etsi muu vaihtoehto. Niitä on.
Esimerkiksi minä maksaisi miljoonaa asunnosta Helsingin keskustassa, vaikka olisikin muuten kuinka hyvä ostos. Miksi? Koska viihden paremmin maalla :D

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.4.24 14:18:56

Viihdyttävä ketju. Olipa rahaa tilillä 200e tai 200 000e, silkkaa tyhmyyttä maksaa se kymppi hevosesta, jonka arvo on noin kolme. Suomen hinnat on poskettomia. Ja komppaan tuota, että ihmisillä on joku erikoinen ajatus, että HARRASTEratsusta tulisi saada omat pois. Hyvä vertaus tuo käytetty auto - harvemmin niitä myydään voitolla, kun on ajeltu kilometreja mittariin ja rotisko kuluu. Toki se ei tarkoita, etteikö esim nuoren hevosen arvo voisi nousta, paljonkin, mutta itseisarvohan tämä ei ole. Omaa kansallisen 120-tason helppoa, mutkatonta kilpuria myyn hiljaisesti 15t. Koska haluan myös helpon, mutkattoman ja kaikille osapuolille reilun kaupan. Odotellaan oikeita ostajia. Voisin Suomen hinnoilla pistää lappuun tuplat, mutta ei tulisi pieneen mieleen. En ole rikas, vaan aivan keskituloinen tavan ihminen, joka maksaa HARRASTUKSENSA itse.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: kyllä näin on 
Päivämäärä:   23.4.24 17:04:42

"Olipa rahaa tilillä 200e tai 200 000e, silkkaa tyhmyyttä maksaa se kymppi hevosesta, jonka arvo on noin kolme."

Silloin ei onneksi ole pakko maksaa kymppiä :D Toivottavasti nyt kovin moni menetä ihan mielenterveyttäään jos joku _pyytää_ kympin hevosesta joka on _teidän_ arvionne mukaan kolmen tonnin arvoinen.
Ei kukaan muu kuin myyjä ja ostaja saa lopulta tietääkään millä hinnalla se lopulta vaihtaa omistajaa.

Kyllä niitä kolmen tonnin hevosiakin löytyy. Jopa ilmaisia, jos osaa kysellä.

Mutta nyt pitäisi jaksaa rauhoittua ja hengittää hetki.
Kävin äsken kirpputorilla ja joku pyysi kahta kymppiä farkuista joissa melkein reikä takapuolessa ja näkyi puoliksi käytetty hajuvesikin myynnissä.
En järkytyksessäni edes muistanut mihin niistä olsii voinut ilmoittaa.
Melkein jouduin tilaaamaan ambulanssin ahdistukseni takia sitten onneksi selviydyin sieltä ulos.
Ymmärrän todella että menee tunteisiin joskus näin vakavat asiat!

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.24 17:16:24

No itse en viitsi edes lähteä katsomaan hevosta joka on ylihinnoiteltu. Jos myyjä on valmis myymään 10 000 sijasta 3000 niin mieleen ei tule niin henkisesti epävakaan kanssa lähteä tekemään kauppoja lainkaan. Jos ei yhtään osata arvioida myytävän tavaran arvoa, tai yritetään kusettaa rankasti, ei luottaisi muihinkaan myyntipuheisiin. Tämä vie kyllä uskottavuutta kaikelta hevoskaupalta jos yleinen periaate on se ettei se ole tyhmä joka pyytää. Sitten taitaa olla turha kenenkään ulista kuinka kauppa ei käy ja kalliit kasvatit mätänee pihoihin. Saadaan ostajat vähemmälläkin karkotettua ulkomaille.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.4.24 17:18:45

Miksi täältä on hävinnyt asiallisia viestejä? Eikö joku kestä totuutta vai mikä on?

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Lia 
Päivämäärä:   23.4.24 17:30:21

En kyllä ollenkaan allekirjoita, että harraste- ja harrastekisahevosten hinnat olisi karanneet. Päinvastoin näyttää, että koronahinnat on sulaneet reilusti ja hinnat ovat palautuneet järkevälle tasolle, ja jopa järkevästi hinnoitellut hevoset seisovat pitkään ennen kuin menevät kaupaksi.
Tämä siis ilmoituksia selaamalla päätelty, ja yhdeltä ammattivälittäjältä kuultu, jolta vielä 2022 hevoset revittiin käsistä.

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 16:23:15

Halvempaa täällä kuin monessa muussa maassa..

  Re: Harrastehevosten hinnat karanneet käsistä

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   24.4.24 17:09:46

LähettäjäKortta kekoon

Päivämäärä21.4.24 10:11:37

Pyytää saa ja tarjota saa. Voithan itse kasvattaa varsan, ratsuttaa, opettaa maastot ja estekilpailut. Ja myydä 3000e, jos tuntuu, että hevoset maksaa liikaa.

<- Amen

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.