Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   17.4.24 09:05:26

Millaisilla diileillä/hinnoilla pyörii itsehoitotallit?

Mietitään nyt niin, että vuokraan tilat ja maksan siitä esim. 200€/kk. Tähän lisäksi sähkö+vesi käytön mukaan.
Miten kuivike- ja heinäkulut jaetaan kun eri kokoiset kuluttavat eri määrän heinää esimerkiksi?

Onko kenelläkään antaa vinkkejä ja esimerkkejä?

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.24 09:12:02

Jokainen hankki itse omansa. Kimpassa hankkiminen tuskin onnistuu, kun kaikki haluavat erilaista heinää ja eri kuiviketta.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: asd 
Päivämäärä:   17.4.24 09:16:31

Sähkö+vesi on todella vaikea jakaa osiin. Jos lasku raetaan raa´alla kädellä vaan osiin tallissa olevien määrällä, tulee siitä aina jollekin paha mieli kun kokee, että joku lotraa vedellä kun itse koittaa säästellä mutta silti joutuu maksamaan mielestään liikaa.

Heinästäkin saattaa muodostua ongelma kun tosiaan moni haluaa eri heinää. Toki ei se ole kuin sopia mutta silti aivan liikaa ajatustyötä.

Kuivikkeissa sama ongelma.

Talli tarvisi selkeän johtajan joka sanoo ja määrää, että tässä tallissa on tämä kuivike ja tämä heinä. Mutta kukapa sen vastuun ottaisi kun ei siitä mitään hyödy itse, on vain lisätyötä

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 09:21:24

Meillä kuului sähkö, vesi ja lantalan tyhjennys tilavuokraan. Heinät ja kuivikkeet hankki sitten itse/osa porukoissa. Itse ostin omilleni pikkupaalia niin ei tarvinnut miettiä kenen omistaja maksaa mitäkin. Joillakin toimi kyllä ihan hyvin porukatkin, jos halusi ostaa vaikka pyöröpaaleja kimpassa. Kuivikkeita nyt ei tarvinnut jaella, kun kaikki osti omaan tarpeeseen.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.4.24 09:41:40

Mieti vielä... ei se ehkä niin hyvä bisnes ole, kun luulet. Joku jättää maksamatta, joku hevosensa hoitamatta, ja yhden mielestä hyvä hoito on ihan muuta kuin toisen. Kestätkö vieressä katsoa tilojen vuokraajana kaikenlaista hoitoa ja hoitamattomuutta?

Mun hevoset ovat itsehoitotallilla, koska täällä ei ole täyshoitotalleja. No niin... Käyn kolmesti päivässä ruokkimassa ja talvella juottamassa tarhaan ja olen tässä etätöiden vuoksi lähellä, eli hevoseni ovat huonolla säällä sisälle otettavissa, koska sääsuojaa ei tarhassa ole. Omien hevosteni osalta eläintenhyvinvointilaki täyttyy.

No sitten on niitä omistajia, jotka ruokkivat kahdesti päivässä hevosensa, aamulla ja illalla ja vettä ne saavat vain illalla talliin. Ne ovat aamusta iltaan asti kaikissa keleissä ilman sääsuojaa ulkona, usein loimettakin. Osa seisoo melkein betonilla, kun kuivikkeet pienissä erissä ostettuina ovat niin kalliita. Isoa erää ei yhdessä voida ostaa, kun joku voisi käyttää enemmän kuin toinen...

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: o6o 
Päivämäärä:   17.4.24 10:59:34

Itsehoitotallissa eli itsehoitosopimuksella tosiaankin jokainen hoitaa ja hankkii itse omalle hevoselleen ruuat ja kuivikkeet. Ei niitä hankita yhteiskäyttöön vaan jokaiselle omansa. Voi toki tilata samassa kuljetuksessa rahtikulujen jakamiseksi, mutta jokaisella on omat heinät ja kuivikkeet.

Kimppahoito on sitten se, missä hankitaan kaikki yhdessä yhteiskäyttöön ja tallivuorotkin tehdään vuorotellen.

Usein itsehoidossakin on jonkinlainen kimppasopimus, esim. kun joku menee aamulla aiemmin talliin, niin laittaa kaikki ulos tai antaa kaikille heinää, eikä vain omalleen, ihan hevosten mielenrauhan vuoksi. Esim. jos tallissa on vain kaksi hevosta niin toinen ei jää ruuatta tai yksin talliin/ulos.

Itsehoito toimii yleensä parhaiten, kun jollain on vai omat hevoset, eikä muita pyörimässä.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.24 11:05:44

"No sitten on niitä omistajia, jotka ruokkivat kahdesti päivässä hevosensa, aamulla ja illalla ja vettä ne saavat vain illalla talliin. Ne ovat aamusta iltaan asti kaikissa keleissä ilman sääsuojaa ulkona, usein loimettakin. Osa seisoo melkein betonilla, kun kuivikkeet pienissä erissä ostettuina ovat niin kalliita. Isoa erää ei yhdessä voida ostaa, kun joku voisi käyttää enemmän kuin toinen..."

Ja samat henkilöt täysihoitotallissa ovat sitä mieltä, että muutamalla satkulla kuussa tallinpitäjän pitäisi olla heittämässä heidän hevosilleen heinänökkösiä vähintään viidesti päivässä, rakentaa jokaiselle hevoselle oma katos tarhaan ja pitää karsinoissa minimissään 30 cm kuiviketta, parasta laatua tietysti. :) Ja sanomattakin selvää, että jos tallinpitäjä jotenkin haluaisi kontrolloida heinän tai kuivikkeen kulutusta, hän on ihan pihi ja mielisairas. :)

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: ywy 
Päivämäärä:   17.4.24 11:10:06

"Sähkö+vesi on todella vaikea jakaa osiin. Jos lasku raetaan raa´alla kädellä vaan osiin tallissa olevien määrällä, tulee siitä aina jollekin paha mieli kun kokee, että joku lotraa vedellä kun itse koittaa säästellä mutta silti joutuu maksamaan mielestään liikaa."

Tämähän se usein mättää.

Joku ei koskaan pese hevostaan, kun se on kevyellä käytöllä eikä hikoa ja karvan laatukin sellainen ettei juurikaan ime itseensä likaa. Toinen taas nauttii, kun hevonen on puhdas, joten pesee sitä shampoolla ja hoitoaineella vähintään kerran viikossa ja jokaisen liikutuksen jälkeen lilluttelee vartin lämpimässä vedessä kun on niin ihanaa antaa hevoselle kunnon kylpylähoitoja. Kolmannen on pakko pestä hevosta vähän väliä, kun sen iho vaatii pesemistä ja karvanlaatukin on sellainen, että se oikein imee kaiken moskan itseensä. Joku näkee hyvin hämärässä ja käy tallilla vain valoisaan aikaan eikä käytä maneesia kuin kolmesti vuodessa kelirikon aikana ja muuten maastoilee, toinen taas laittaa valot päälle joka puolelle aina ihan vain valojen päällä pitämisen ilosta ja kaikki liikutus tapahtuu valaistulla kentällä tai maneesissa ja unohtaa valot päälle tallista lähtiessään joka kerta.

Siinäpä sitten jaat vesi- ja sähkökulut kaikkien kesken tasan...

Eräällä tallilla saatiin vedenlotraajat kuriin laittamalla lämmin vesi poikki ja vesi piti lämmittää vedenkeittimellä. Kun ei saanutkaan enää mielin määrin lämmintä vettä hanasta, loppui turha lotraaminen, kun ei jaksanut sekoitella lämmintä vettä 20 ämpärillistä yhtä hevosen pesua varten sieni+ämpäri -tyylillä. Ne, joille riitti vain 1-2 ämpärillistä, eivät motkottaneet. Valotkin laitettiin toimimaan liiketunnistimella ja ajastettiin, eli niitä ei voinut poltella mielin määrin.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.4.24 11:20:28

Meillä karsina vuokra 120e/kk, sis vesi, sähkö, lantala, auraus ym.
Meillä on kuivikekimppa ja heinäkimppa. Tai sitten voi ostaa omat.
Jokainen hoitaa lmansa tai sopii jonkun kanssa, mitään velvotetta ei ole hoitaa toisten hevosia.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: hhhh 
Päivämäärä:   17.4.24 11:21:09

"Ja samat henkilöt täysihoitotallissa ovat sitä mieltä, että muutamalla satkulla kuussa tallinpitäjän pitäisi olla heittämässä heidän hevosilleen heinänökkösiä vähintään viidesti päivässä, rakentaa jokaiselle hevoselle oma katos tarhaan ja pitää karsinoissa minimissään 30 cm kuiviketta, parasta laatua tietysti. :) Ja sanomattakin selvää, että jos tallinpitäjä jotenkin haluaisi kontrolloida heinän tai kuivikkeen kulutusta, hän on ihan pihi ja mielisairas. :)"

T Ä M Ä ! ! ! ! !

Moni täysihoitotallin pitäjähän onkin muuttanut sopimuksia niin, että jokainen siivoaa ja kuivittaa karsinansa itse. Kummasti se kuivikkeen menekki pienenee, kun ei voikaan enää lapata kottarillista puhdasta kuiviketta lantalaan itsekäydessään, kun se kottarillinen kuiviketta maksaa 20 euroa... ;) Moni unohtaa lantalamaksut tyystin. Nehän on isot, jos lantala täyttyy nopeasti, kun puolet on kuivaa ja puhdasta kuiviketta.

Monille tekisi ihan hyvää nähdä ja tehdä asiat itse, ennen kuin arvostelee muita. Ehkä sitten tajuaisi vähän paremmin, mtkä kaikki asiat vaikuttavat mihinkin.

Ei tietenkään ole oikein pitää hevosta betonilla ja vedettä, mutta on iso ero sillä, että karsinassa on 50 cm puhdasta kuiviketta ja vettä kaadetaan viemäriin/maahan 100 litraa päivässä, kun "hevosella pitää aina olla puhdasta vettä tarjolla" ja "ei saa maata betonilla". Moni hevonen juo mieluummin eilistä vettä ja jopa sotkee vesiastiaan hiekkaa, koska tuolloin se ei maistu niin "hanavedeltä". On siis järjetöntä olla kaatamassa kymmenien litrojen vesisaavi nurin monta kertaa päivässä, kun hevoset juovat mieluummin vanhaa vettä. Moni on tämän todennut laittamalla tarhaan kaksi vesiastiaa. Aina se tänään täytetty on täynnä ja eilen täytetty hupenee.

Moni lisäksi pesee vesi- ja ruokinta-astiat tiskiaineella joka päivä. Vaikka itse ei haista ja maista mitään, niin hevonen kyllä haistaa ja maistaa. Myös sen hajusteettoman tiskiaineen. Ja sitten hevoselle sotketaan ties mitä masheja ja siirappeja ja suolaa veteen, kun muuten se ei juo... No, aika moni ihminenkin kieltäytyy syömästä ja juomasta astioista, jotka pesun jälkeen haisevat ja maistuvat pahalta. Fairyn konetiskitableteista moni sanoo, että jättää varsinkin muoviastioihin pahan hajun ja koko keittiö lemppaa ja lapsi lopetti syömisen ja juomisen, kunnes vaihdettiin tiskitabletit toiseen.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.4.24 14:04:09

Tp: nä en antaisi kenenkään tehdä karsinaansa, ellei ole myös vastuussa kuivikkeen ostosta ja lantalan tyhjennyksestä. Kiinteistön ylläpitoon voi myös päivittäisellä huolimattomuudella aiheuttaa paljon haittaa.Vesi ja sähkö on se vaikeampi juttu, lämpimän veden saa kolikkoautomaatin taakse, mutta vielä ovia voi jättää auki tai kuivatus huoneessa puhallinta " säädellä".
Tekisi kyllä hyvää kaikille hevosenomistajille olla oikeasti vastuussa sekä eläimensä hoidosta, kuluista ja kiinteistöistä, voisi silmät aueta ja suu sulkeutua.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Anssi 
Päivämäärä:   17.4.24 15:09:06

Juu meilläkin ratkaistiin asia niin, että itsehoidolla olevat on omilla kuivikkeilla. Täysihoidossa kuivikkeet ja siivous tallin puolesta, kuivikkeisiin ei saa koskea kukaan muu kuin tallinpitäjä/tallityöntekijä. Mikäli siivouksen taso tai kuivikkeiden määrä ei miellytä, niin itsehoidolle.

Tallinpitäjä on kommentoinut että lantalan tyhjäys on ennen tehty (kun kaikki oli täysihoidolla) noin neljän kuukauden välein ja nykysysteemillä kolmen kuukauden välein. Eli vuodessa yhden kerran enemmän.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   18.4.24 06:06:04

Vuokran alv 0 joten tuo on se joka kohdistuu suoraan kiinteistöön ja sen huoltoon. Kaikki palvelut 25,5%. Neuvoni on että älä puutu mihinkään vuokraajien tekemiseen. Jos omille hevosille hankit jotain niin korkeintaan voivat ostaa sinulta esim kuivikkeita tai rehuja, muutoin hankkikoon itse. Hinnan

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   18.4.24 06:12:59

Siis.. hinnan määrittelet kuten muutoinkin yritystoiminnassa. Juuri se on itsehoitotallin idea. Vältyt kaikilta turhilta mielipahoilta ja sinulle mielellään langetettavilta velvoitteilta, mihin tallinpitäjänå muutoin joudut. Jäljelle jää vain sääntöjen lastiminen ja vahtikoirana toimiminen niin että asiakkaat noudattaa pelisääntöjä.
Kaikki muut juoksevat kulut pääluvun mukaan. Tapelkoot keskenään säästämisen tärkeydestä. Yleensä ryhmäkuri kaikista paras opettaja paksupäuden kuriin saamisessa.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.24 07:23:37

Ei liity ihan tähän mutta silti. Meidän hevosilla on kunnon kuivikepatja karsinassa mutta kuiviketta ei kulu yhtään enempää kuin silloin jos sitä olisi ohuelti. Pikemminkin päin vastoin kun menee vain likaista lantalaan.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.24 12:54:29

Kun antaa ihmisten osallistua hoitoon, on kuivikkeen kulutus kova ja heinää turpeen seassa ja tarhan soraan poljettuna. Jos siis soraa ei ole vielä ehditty lapata lantalaan tai peittää siivoamattomalla paskalla.
En voi tajuta miten ahneita ja laiskoja voi ihmiset olla

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.4.24 15:55:56

.... Niinpä, sama vika jos eivät maksa sähköstä tai vedestä, Siperia opettaa,
Kun maksetaan itse.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   18.4.24 16:38:52

Kun minä pidin itsehoitotallilla jokainen hankki omat heinät ja kuivikkeet. Välillä tilattiin yhteisestikin kuivikekuorma, riippuu porukasta mikä onnistuu parhaiten.

Tallin vuokraan sisältyi vesi ja sähkö.

Nykyisessä tallipaikassa olen myös omilla heinillä ja hoidan ruokinnan pääosin itse.

Koska olen taustaltani itsekin talliyrittäjä toimin niin kuin toivoisin omassa tallissani toimittavan ja teen paljon hommia myös itse. Hevoseni ei teetä paljoa työtä tallihenkilökunnalle.

Itseäni hirvittää se veden holvaaminen ja muu vastuuton toiminta mitä usein näkee, se on ärsyttävää... mutta kun tallinpitäjä ei ole niistä tarkka niin eipä se minullekaan kuulu.

  Re: Itsehoitotalli - miten kulut

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   18.4.24 16:40:28

Joillakin on mennyt itsehoito ja kimpahoito sekaisin, jos viet itsehoito tallille et voi kuvitella että kyllä joku vie ja tuo hevosesta sisään ja ulos. Vaan pitää olla valmis tekemään se itse, kuivikkeet ja heinät hankittava itse. Ja jotkut tallinpitäjät laskuttaa sähkön erikseen, ja siinä tuntuu et vain ahneus on rajana. Tuntuu aika hurjalta että 32€/karsina kuukaudessa oli sähkön hinta ennen tätä sähkön hinnan nousua. Näin ollen jos useampi hevonen meni sähköön ennemmin tallilla kun mitä omassa asunnossa...

Hyvässä porukassa itsehoito on mahdollisuus, mutta vain harrastehevosten kanssa, tai sitten pelkkiä kilpailevia. Koska doping säännöt ei tunnu olevan kaikille edes tiedossa, puhumattakaan siitä että kuivikkeet säästö viedään sille tasolle et silmiä kirvelee kun tallin oven aukaisee, viis siitä et hevoset seisoo siinä yöt 😣😣,

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.