Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosautot

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   17.4.24 07:25:56

Harkinnassa on kahden hevosen C1 tai B-kortilla ajettava, uudehko hevosauto, hintaluokassa 30 000e->
Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon hevostiloissa ja mitkä merkit on hyväksi havaittuja tai mihin ei kannata puuttua?

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 08:20:04

Sellainen jossa takarenkaat eivät vie tilaa hevoselta auton sisällä. Kuvissa jo näkee sen jos siltä ei ole suora vaan " vino" niin silloin takarenkaat vievät tilaa hevosen etujaloilta.
Mittaa myös hevostilan pituus, monet autot liian lyhyitä isoille hevosille.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   17.4.24 08:53:33

Kiitos. Juuri tällaisia havaintoja, lisääkin saa laittaa.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Taka 
Päivämäärä:   17.4.24 08:54:03

Jos ohjaamossa on 2 penkkiriviä, niin hevostilassa takarengas hieman kaventaa. Meillä näin, renkaasta ei mitään haittaa, ihmisiä mahtuu 5.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 09:00:31

Osassa hevostilan ja tavaratilan välisten ovien salvat ovat ihan louskuja. Kannattaa kokeilla availla ja sulkea niitä. Vuokraamastamme aukesi kesken matkan, harmi kun en muista minkä merkkinen auto oli.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 09:08:46

Ota huomioon kantavuus! Joissain ihan kuorma-autoiksikin rekisteröidyissä kantavuus saattaa olla vain 900kg, eli laillisesti et saakaan kuljettaa kahta hevosta ja varusteita!

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.4.24 09:08:46

Vältä equi-trekkiä.
Mieti tarpeet, pitääkö saada karsinaksi. Ruokintapöydät on silloin huonoja.
Tuuletus, ikkunat, mahdollinen puhallin.
Kantavuus, siihen sisältyy ihmiset, kamat jne.
Kamerat hevostilaan ja peruutus on hyvät.
Renault Master on kokemusteni perusteella paras pohja. Moottori on kestävä.
Hevostlan ratkaisut, ettei siellä ole mitään epämääräisiä putkia väliseinissä ja muissa joihin varsa saa jalkansa. Näitäkin on nähty, en viitsi mainita valmistajaa.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.4.24 11:48:10

Turvallisuus on ykkösasia. Eli mitä hepposempi auto sen turvattomampi on vaikka näyttäisikin kivalta. Samoin osa ei ole eristettyjä esim. Equitrack (hepponen kaikin puolin, siksi edullinen) mutta myös Böckman ei ole eristetty…
Valmistettu niin että pyöreitä muotoja mieluiten samoin lattiassa (jos siirrettävä väliseinä) ei koloja joihin talvella jää esim. hokit kiinni, Euroopassa kun eivät tätä esim. tarvitse ajatella….

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   17.4.24 11:54:54

Mites tekniikka, moottori ja voimansiirto? Onko jossain malleissa tyyppivikoja?

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.24 12:06:36

Jos yläluukussa ei mitään lukkomekanismia, niin jos siinä sillan vieressä on hevonen joka pönkää persettä siltaa vasten, niin on mahdollista että saa yläluukun tuupattua auki. Kaverilla näin ja joskus pimeällä oli ajellut pitkän matkaa ennen kuin oli huomannut että yläluukku auki. Samoin yks hevonen taisi saada turvalla pakattua luukun auki. Piti erillinen salpa laittaa siihen yläluukkuun. Toinen rengaskotelo kulunut puhki kun joku hevonen tykännyt seistä etujalalla siinä päällä. Pitänyt paikata. Auton vaihtoa miettinyt, mutta kun enää ei tahdo olla noita takapenkillisiä kahden hevosen autoja, niin menee tuolla sitten niin kauan kuin pelittää.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   17.4.24 12:13:10

Osta Theault niin edellämainittuja ongelmia ei ole, tosin ainakin tuo 30.000e pitää löytyä käytettyynkin eli mitään uudehkoa et sillä saa, mutta kestävän ja turvallisen.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.4.24 14:55:28

Unohda Equitrek. Se on ihan pilipali.
Theault on autojen Ifor Wiliams

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   17.4.24 14:56:58

C1kortilla ajettava Equi-Trek Peugeot Boxer on ihan kelvollinen peli. Itsellä ollut vuosia ja hyvin toimii kahden hevosen kuljetukseen. Kantavuus riittää kun kokonaispaino on yli 4 tonnia eli vaatii C1kortin. B kortilla ajettavat ovat heppoisia ja oikeasti vaan yhden hevosen autoja alhaisen kantavuuden vuoksi vaikka periaatteessa kaksi mahtuisikin kyytiin.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.4.24 15:20:54

Saattaa olla haasteellista löytää 30k€ hintaan uudehkoa kahden hevosen kuljetusautoa, varsinkaan sellaista jonka kantavuus oikeasti riittää kahdelle + varusteet. Facen ryhmissä näkyvät liikkuvan tuolla hinnalla >150t ajetut. Ellet sitten onnistu löytämään hyvin pidettyä yksilöä yksityiseltä myyjältä joka on valmis luopumaan omastaan hyvään hintaan. Keskity kantavuuteen ja riittäviin kuljetustiloihin. Hevosia varten se auto hankitaan.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.4.24 16:01:08

Suosittelen hankkimaan hevosauton joka rakennettu luotettavan automerkin runkoon. Niistä on kaikissa sama tekniikka kuin vastaavan merkin paketti-/kuorma-autoissa. MB, Renault,Volvo,Peugeot etc.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 17:25:04

Itse en ostaisi autoa jossa on yksi ylös aukeava yläluukku, mielummin kaksi sivuille aukeavaa. Jos hevonen yhtään pullikoi lastauksessa niin voi kajauttaa pään siihen luukkuun, sama ongelma niissä trailereiden ylös aukeavissa muoviluukuissa. Kerran katselin vierestä kun hevonen hakkasi päänsä verille sellaiseen luukkuun, ei lähtenyt kisoihin...

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   17.4.24 17:52:39

C1 todennäköisesti tulee ihan pitokustannusten ja kantavuuden vuoksi. Viestissä oli 30 000e ja ylöspäin.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   17.4.24 17:54:20

Uudehkolla tarkoitin erottaa ne iänikuiset, itserakennetut mersut sun muut,että niitä ei nyt haeta.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   17.4.24 18:29:04

Kyllä noi tehdasvalmisteiset kahden hevosen autot on kaikki mun mielestä hyvin suunniteltu hevosia ajatellen. Tukevat ja kestävät lastaussillat ja -ovet sekä riittävästi kiinnityslenkkejä. En pidä ylöspäin aukeavaa lastausoven yläluukkua ongelmana niin kauan kun se nousee yli kattolinjan ja uudemmissa näin näyttäisi olevan kaikissa.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   17.4.24 19:25:10

En ostaisi autoa ylösaukeavalla sivuluukulla. Olen myöskin nähnyt kuinka tallikaverin hevonen teloi itsensä pahasti sellaiseen.
Ei myöskään autoa jossa ei ole takana ovia vaan puomi ja mahdollisesti ruokintapressu. Tiedän montakin hevosta jotka ovat hypänneet puomin yli tai päälle. Tulee pahaa jälkeä.
Itse ehdottomasti ostaisin C1, varsinkin jos liikkuu auton kanssa ulkomailla. Kantavuudet vaan ei tahdo riittää noissa B kortillisissa. Tanskassa jää kuljetus siihen ennen kuin on autoa tyhjennetty tarpeeksi jotta painot riittää. Ruotsissa joutuu nyt tosi helposti vaaalle kun niille on tullut uusi tieliikennelaki.
Olen myös Saksassa ja Belgiassa ollut vapaalla. Saksassa olisi matkanteko loppunut siihen, mutta päästivät jatkamaan matkaa kun oltiin jo melkein satamassa (tässä autossa oli rakennettu sisätilat vasta katsastuspunnituksen jälkeen eikä painot kohdanneet totuutta. Emme tienneet siitä silloin)

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Kalkkis 
Päivämäärä:   17.4.24 20:42:34

Paljonko noissa b kottillisissa on verot, entäs c1 kortillisissa?

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 20:56:11

Ainakin horsetraxissa oli vielä joku vuosi sitten lastaussilta kiinni ruuveilla pelkästään pohjavanerissa! Ja arvatkaa, mitä sille vanerin reunalle käy Suomen suolatuilla teillä ja hevosten pissassa? Meillä räpsähti silta irti kokonaan, onneksi ei hevosen alla, vaan kotipihassa ihmisen alla. Itse laitettiin siihen sitten peltilista silta pultattiin siihen uudelleen kiinni.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 21:23:09

Onhan se aika toimimaton varsojen kanssa se puomillinen. Heti pitää kääntyä kun saa etuset autoon ja jos matkalla hyppää puomille niin se takaovi ln suoraan siinä edessä. Ostaisin stuterin tai sen jonka voi vaihtaa kummaksi vaan.

Onko Theaulteissa pyöräkotelot hevosen jaloissa? Meillä on nimittäin kaivaja, menee saleen ajastaan puhki se kotelo.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   17.4.24 22:25:46

Riippuu Theaultista. Niitä saa kaikenlaisia, Proteo 3 ihmiselle, niin ei pyörät ”jaloissa”. Ei taida stutteri -mallit olla B-kortillisia tai sitten vain yksi kyytiin, itse se seinämalli, jos oikein tehty kuten Theault painaa jo sen verran että syö kantavuutta.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Etsikko 
Päivämäärä:   17.4.24 22:35:37

Theault Renault Masterina vaan paras, vaikka vanhempikin. Tehdas tehnyt iät ajat, lähes 100 vuotta!! ja turvallisuusnäkökohdat sekä käytännöllisyys parasta. Helppoja korjata moottoriltaan missä vain tarvittaessa. Vanhatkin pitävät hyvin hintansa. https://theault.eu/

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   18.4.24 06:03:19

Theaultin ongelma ostajan kannalta on sen korkea hinta käytettynäkin. Myyjälle tietysti kiva, että pitää arvonsa hyvin. Mielestäni kuitenkin ehkä vähän yliarvostettu. Lopulta kuitenkin melko samanlainen kuin muutkin tehdasvalmisteiset tänä päivänä.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   18.4.24 07:08:14

Tosi hyvää keskustelua, kiitos paljon.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: theault 
Päivämäärä:   18.4.24 08:44:20

Kuorma-autoksi rekisteröidyssä halvempi autovero.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 09:20:19

Korjatkaa, jos väärässä. K-A vero 100e ja B-kortilla 850e.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   18.4.24 10:07:48

C1 kokonaispaino 4500kg, autovero 93€, ei dieselveroa

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   18.4.24 12:47:26

Nämä kantavuudeltaan oikeat kahden hevosen autot on yleensä N1-luokan tyyppisiä ns. kevyt kuorma-autoja mutta tosiaan verotusmielessä kuitenkin lasketaan kuorma-autoiksi eli vaatii vähintään C1 kortin ja on huomattavasti edullisempi kustannuksiltaan kuin vastaava B-kortilla ajettava jolla voi kuskata enintään yhtä hevosta tai kahta ponia.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   18.4.24 17:50:03

Onhan ne nättejä ne B kortilla ajettavat autot joissa voi kuljettaa max yhtä hevosta. Mutta jos haluaa sellaisen jossa voi oikeasti kuljettaa useampia hevosia ja kamat päälle, auton pitää olla kuorma-auto.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Lulu 
Päivämäärä:   18.4.24 18:51:20

Ja ainahan voi muutoskatsastaa sen pakun myös k-autoksi mikäli tekniikka riittää.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 18:55:18

Mitä muutoskatsastus vaatii? Ja tuleeko autovero maksettavaksi?

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.4.24 19:19:07

Kuorma-autoissa ei ole autoveroa. Täytyy vain maksaa käyttömaksu. Kannattaa ottaa tarkkaan selvää mitä autoon tarvitsee tehdä muutoskatsastusta varten. Vanhemmissa autoissa riittää yleensä jousituksen ja jarrujen laitto. Näissä aivan uusissa tulee olla jo kaistavahteja yms

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   21.4.24 22:45:48

Minulla olisi myynnissä hevosharrastuksen lopehdettua Peogeot Sonic equitrek. Kelpo peli ollut, kulkee kuin juna, mikään keli ei ole tuottanut ongelmaa. Joskus kovalla tuulella ottaa kylkeen. Naiselle siis hyvä peli toimia yksin hevosen kanssa. Lastaus helppoa.
Oli hyvä päätös ostaa hevosauto trailerin sijaan kun yksin toimii hevosen kanssa. Kaikki kisamatkat ja muut sujuneet hienosti, kun pienillä aluille helppo löytää autolle paikka.
Monet hevoset lastautuu paremmin hevosautoon, joten olen kuljetellut myös tuttavien hevosia.

  Re: Hevosautot

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   22.4.24 07:06:48

Kevytkuorma-autossa on vero.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.