Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.4.24 20:05:19

Joka tykkäisi pureskella kaikkea tavaraa ja ihmisiä myös. Miten tästä komennetaan oikeaoppisesti? Saman ikäisiä leikkikavereita on.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.4.24 20:06:36

Kokeilin ihan kaiken ja innostuu vaan komentamisesta. Viimeisenä keinona yritin positiivista vahvistetta ja se on ainut jolla ollaan saatu mitään tuloksia, kun ei tarvi vaan komentaa joka hetkessä

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.4.24 20:13:06

Tässä toimivat vinkit:
* tiuski ja puhuttele varsaa napakasti, kerro seikkaperäisesti miksi sen käytös harmittaa sinua
* osta rauhoittavia yrttejä, vatsahaavalääkettä ja varmuuden vuoksi seisota tallissa, ettei se ole hankala väsymyksen takia
* kysy neuvoa äänimaljaterapeutilta, homeopaatilta tai reikihoitajalta
* ota paikallinen guru neuvomaan siinä positiivisessa vahvisteessa
* yritä syöttää porkkanaa nopeammin kuin hevonen ehtii puremaan sinua

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.4.24 20:19:37

^tuolla samalla vaivalla olisit voinut kirjoittaa järkeviäkin vinkkejä. Jos siis tietäisit yhdenkin, harmi ettet tiedä :(

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.24 20:24:32

Mä varmaan opettaisin varsan ihan ensiksi paineeseen ja ihmisen omaan tilaan jne jos ei ole jo opetettu. Ja sitten aina kun meinaa suu käydä, paineesta pois.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.24 20:43:27

Jos on nätisti niin saa olla lähellä (haluaa olla ihmisen lähellä ja kaikessa mukana) mutta jos näykkii niin väistätys/pakitus kauemmas. Ja kivittäkää vaikka, mutta jos näykkäisee oikeasti niin kyllä annan välittömästi fyysisen muistutuksen mikä on hevoselle soveliasta käytöstä ja mikä ei.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.4.24 20:46:36

Jos puree niin isku turpaan lähimpänä olevalla käden osalla, aikaa noin sekunti sen jälkeen se on jo myöhäistä.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   15.4.24 21:18:25

Näiden kanssa tehdään harjaukset ja hoitamiset nopeasti alta pois. Jalkojen tsekkaukset ja putsaamiset - nopeasti. Ei ne jaksa keskittyä ja osalla on tuota härväämistä, ja tietenkin enemmän jos ovat ruunia/oriita. Ei käydä niiden kanssa mitään ihme pelaamista ja väistättelyjen veivaamisia. Jos puree, niin palaute eikä aleta opettamalla opettamaan palkinnoilla sun muillakaa että äläpä pure. Eli työnnetään naama pois, vähän kopautetaan takaisin jos tarvitsee eikä edes mennä turhia lepertelemään sinne mistä tulee hammasta ja/tai kaviota.

Hommat PITÄÄ tehdä, mutta liian moni jää ylianalysoimaan noita varsojen metkuja ja sitä kautta kiusaamaan niitä. Otetaan hoitotilanteeseen kun varsalla on edes jotain edellytyksiä keskittyä siihen eli ei hätäile muiden perään tms. Opetetaan rutiinia, usein mutta lyhyissä sessioissa. Jos varsa on "tiloissa", ei sen päähän mikään mene.

Olen nähnyt monta varsaa joiden kanssa ongelma on se, että ihmiset niiden ympärillä käyttävät aivan liikaa aikaa niihin kerralla. Harjaus ja tsekkaus 5min ja takaisin kavereiden luokse. Ajo-opetus 15min ja takaisin kavereiden luokse. Mutta ihan pienestä asti täytyy jo opettaa siihen että kavereiden luota lähdetään välillä pois ja ihmisen kanssa tehdään.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Äää 
Päivämäärä:   15.4.24 22:10:50

No ensinnäkin ori varsa innostuu mitä kovempaa " kopauttaa". Kun pitää sitä leikkinä. Kyllä ne paini kaverit vie ajan kanssa ton härväämisen ja päivät vaihtelee varmasti, mutta ennakoi. Eli käännät pään aina pois jos tulee liian lähelle. Voit ärähtää, mutta älä nyt herran jestas kaksi vuotiaat päähän kopauta. Nim. Olen käsitellyt varsaa, jota on vähän kopauteltu päähän. .. mitäpä luulette kuinkaa varsa antaa laittaa päitsiä päähän, kun on tuttua tuo kopauttelu. Valoja päälle.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   16.4.24 01:00:30

Napakka käytös, ennakointi, komennetaan jo ennen kuin ehtii ajatusta pidemmälle. Jos saa hampailla kiinni tai potkaisee komennat kunnolla, itse käytän vielä heinäpussia/narua tilanteen mukaan "kättä pidempänä" vaikken sillä itse hevoseen osukaan. Sen verran nuorempi hevonen yleensä tuosta jo säpsähtää ettei kokeile toista kertaa. Eli kerrasta perille, että käytös on kiellettyä. Ja ehdottomasti johdonmukaisuus kaikessa käsittelyssä, niin omassa kuin muidenkin jotka noita käsittelee. Jos varsa/nuori innostuu vaan komentamisesta sitä ei ole tehty tarpeeksi napakasti tai oikeaan aikaan. Vaadi myös hevoselta aina sun tilan kunnioittamista, ei saa tunkea siihen itse.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: oppi 
Päivämäärä:   16.4.24 01:23:20

ensisijaisesti ennaltaehkäisy etenkin jos käytös on voimakasta ja yltyy helposti, toissijaisesti esim. väistättäminen, ja jos oikeasti puree hampailla ihmiseen niin huitaisu (herkempi väistää jo liikettä, jästipäähän voi osuakin) tai voimakkaampi väistättäminen, ylipäänsä normaalin väistämisen opettaminen (osaa väistää pyydettäessä).

ennaltaehkäisystä esimerkkejä: Jos puree taluttaessa, voi pitää kiinni riimusta niin, ettei pääse puremaan tai vaihtoehtoisesti pyytää kävelemään niin kaukana, ettei yllä. Harjatessa ym. toimenpiteissä voi laittaa tarjolle esim. heinää ja pitää joko kiinni sidottuna tai naru kalterin läpi käteen jos ei osaa olla sidottuna. Vähennetään tarvetta ja mahdollisuuksia puremiseen, ettei tarvitse koko ajan komentaa, mutta kuitenkin tarvittaessa kerrotaan selkeästi ettei ihmiseen kohdistuva pureminen ole ookoo.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   16.4.24 06:24:41

Onko mitään ajatusta siitä, että miksi pureskelee kaikkea, ja missä tilanteissa?

Ja todella harmillista, että joku ehdottaa ratkaisuksi eläimeen kohdistuvaa väkivaltaa.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   16.4.24 06:38:50

Mistäköhän johtuu nykyhevosten sopimattomuus tavan harrastajille. Kasvatetaan liian reaktiivisia? Vai olisikohan että epäröimättä lainkaan omia taitojaan haluaa harrastaja hankkia itselleen varsan jonka olettaa toimivan omien ruusunpunaisten malliensa mukaan.
Ne aikuiset hevoset voivat toimiakin jos ovat kasvaneet osaavissa käsissä, muut ovat villihevosia joilla varsin alkukantaiset käytöstavat.
Toiminta hevosten kanssa ei ole ohjeistettavissa. Reagointiaika kaikkeen on nanosekunnissa, niin hyvässä kuin pahassakin. Eli ihmisen tulee osata toimia vaistomaisesti luontevasti eikä epäröintiin ole aikaa. Täytyy tajuta milloin on aika poistua, mitä voi missäkin hetkessä juuri tältä käsiteltävältä varsasta pyytää. Ei niille tarvitse sulkeisia pitää vaan osattava luovia asioita vaadittaessa.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   16.4.24 06:38:56

Jos katsot miten tamma käyttäytyy varsan kanssa niin yleensä on selkeät rajat sen suhteen mitä saa tehdä. Ihan sama asia kuin ihmislapsillakin, kieli vaan on eri koska vain teot auttaa eikä puhe. Jos varsa puree ihmistä niin sillon se on jo tullut ihmisen tilaan ja virhe on tapahtunut jo ennen puremista. Varsa pitäisi saada opetettua siihen, että se tarvitsee luvan lähestyä ihmistä ihan kuten emääkin. Jatkuva muiden paikkojen pureminen voi olla merkki oireesta tai puutoksesta.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Kirsti 
Päivämäärä:   16.4.24 08:03:39

Itse tuli ostettua ruuna. En tiennyt, että oli saanut mukeltaa vaatteita, vetoketjuja, riimunnarua ja tulla ihmisen tilaan. Neljä vuotiaalta ei saatu käytöstä muutaman vuoden aikana millään pois, oli muutenkin ihan umpiluu. Kerran taluttaessa kävi kaulukseen kiinni, onneksi ei saanut hampaitaan kaulaan. Löysin sille hyvän uuden paikan - taivaslaitumelle. Tämä toiminta oli pitkällä listalla yksi syy - perk luonne ja terveyshaasteet.

Opettakaa heti nuorena ihmisen tila ja älkää pitäkö mussukkaa vauvana, joka saa leikkiä ihmisen vaatteilla tai varusteilla.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   16.4.24 08:07:56

Minä olen juuri tällainen väkivallalla ratkaisija.
Hevonen kyllä tietää milloin on leikki ja milloin ollaan tosissaan, kun komentaa tarpeeksi topakasti.

Silti hevoset meillä on luottavaisia, haluaa tulla luokse ja lähtevät mielellään töihin. Raukkaparat :D

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.4.24 08:12:42

Ei ole väkivaltaa lyödä ihmistä purevaa varsaa. Varsa ei ota sitä leikkinä, jos reaktio on riittävän iso. Hevonen ei ala pelätä ihmistä, joka komentaa sitä sopivalla paineella oikeassa hetkessä. Se on kieli, jota hevonen ymmärtää.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.4.24 08:28:17

"No ensinnäkin ori varsa innostuu mitä kovempaa " kopauttaa". Kun pitää sitä leikkinä."

No jos olet kerran orivarsojen kanssa pelannut niin tiedät että kyllä nekin tajuaa milloin leikin pitää loppua ja milloin ihminen sitä leikkikopauttelua harrastaa. Pään työntäminen pois on minusta hyvä, ja hevonenhan on kiinni hoidettaessa, hyödynnetään sitä ettei se yksinkertaisesti yletä ottamaan kiinni.

Ja väitänpä että kun ihminen saa hammasta tai hevosta päälleen riittävällä volyymillä, niin yllättävän monelta tulee ihan omasta selkärangastaan tahtomattaan vastareaktio joka voimakkuudessaan on sitä luokkaa että se orivarsakin ymmärtää että nyt tuli sellainen kopaus että onkin parempi olla pureksimatta. Ihminen reagoi hyökkäävään kipuun monella tapaa, toiset perääntyvät ( jolloin varsa saa mitä haki eli ihmisen kauemmas), toiset antavat samantien takaisin, joku voi lamaantua kun järkyttyy että miten voi söpö eläin noin toimia, tai loukkaantui niin ettei pysty oikein liikkumaan. Ihmisen reaktio voi yllättää ihmisen itsensäkin kun primitiivireaktio pistääkin puolustautumaan nopeammin mitä järki toimii.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 08:34:30

Käden tai narun huitaisu, ilmane että osut. Jos ei riitä niin lisäät painetta. Paineikas ja reipas hevosen peruuttaminen sekä sana ei. Paineen poisto oikeaan aikaan. Älä hanki varsaa jos et osaa sitä kouluttaa. Väkivalta ei kuitenkaan ole vaihtoehto.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   16.4.24 08:44:42

Ennaltaehkäisy on varsojen kanssa paras keino.
Eli huolehditaan, että se hoitotilanne on niin lyhyt, että varsa jaksaa olla rauhassa sen ajan, ja ympäristö on niin rauhallinen että varsa ei kiihdy turhaan.
Lisäksi rutiini on hyvä keino. Kun hoitotoimenpiteet tehdään samaan aikaan ja suunnilleen samassa järjestyksessä, varsa oppii nopeasti kupletin juonen. Hoitaessa aina kahdelta puolelta kiinni, taluttaessa talutetaan lyhyellä narulla tai riimusta kiinni pitäen jos ei osaa vielä olla pidemmällä narulla nätisti.

Toinen tärkeä on sitten tietenkin johdonmukaisuus ja systemaattinen toiminta. Varsa ei ymmärrä, miksi turvalla saa höpeltää, mutta hampailla koskeminen on kielletty, eikä se ymmärrä miksi yhdessä tilanteessa saa kävellä ihmisen syliin ja toisessa ei. Ihmisen tila tulee opettaa varsalle ja siitä täytyy pitää systemaattisesti kiinni, vaikka varsa olisi kuinka söpö ja hassu.

Pureminen, potkiminen ja ihmisen yli käveleminen on ihan ehdottomasti kiellettyä, sillä se on vaarallista käytöstä ja siihen tulee puuttua vaarallisena käytöksenä. Jos hevonen puree minua, huiskaisen sitä kädellä turvalle. Jos hevonen potkaisee minua kohti tai yrittää kävellä yli, suurennan kehonkieleni ja säikäytän hevosta kauemmas, tai jopa potkaisen takaisin tai kumautan hevosta jollain kättä pidemmällä jos tilanne on oikeasti uhkaava. Riippumatta siitä onko se hevonen 2- vai 20-vuotias.

Näykkimiseen, kerjäämiseen ja muuhun mukeltamiseen toimii parhaiten toiminnan huomioimatta jättäminen tai topakka äänikomento. Yleensä se on leikkimistä ja huiskiminen vain villitsee varsaa.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   16.4.24 08:52:54

"Ja todella harmillista, että joku ehdottaa ratkaisuksi eläimeen kohdistuvaa väkivaltaa."

Läpsäisy ei ole väkivaltaa.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.24 09:13:00

Täällä on ihan hyviä vinkkejä. Hevoselle pitää tosiaan puhua hevosen kieltä, että se ymmärtää, varsinkin nuorelle. Sitten pitää olla tarpeeksi nopea myös. Nopeutta ei tule sotkea voimankäyttöön; jos tarvii alkaa hakata niin on mennyt jo kauan sit jotain pieleen.

Mun käsittelemät varsat ja nuoret on kyl nopeesti oppineet, että härveltäminen ei ole suotavaa. Olen opettanut ne seisomaan kahdelta puolen kiinni heti kun se on mahdollista ja hoitotoimenpiteet tehdään ripeästi, ennen kuin tylsistyvät ja alkavat mellastaa ja leikkiä. Jos meinaa lähteä kierroksille niin sitten voi kyllä komentaa, mutta tilanteesta ei saa luoda ongelmaa. Jos on mahdollista liikuttaa ennen hoitotoimenpiteitä niin aina parempi oppimisen kannalta, kun ovat jo vähän väsyneitä. Mutta vaikea on netin välityksellä tai edes vierestä katsoen neuvoa. Se on vuoropuhelua, johon ihminen ja varsa osallistuu.

Hankalin tuollainen vaatteiden ja asioiden pupeltaja minulla oli iso 12v ruuna, joka oli opetettu nameilla mamman mussukaksi ja edellisen omistajan mielestä oli söpöä, kun se tutki ja maisteli. Ruuna oli muutenkin huonokäytöksinen, ei niinkään tuhma, mutta vallaton ja oppinut, että oli kiva touhuta omia juttuja vaikka oli hommat kesken. Oli esim. haastava taluttaa, koska ei oikein seurannut ihmistä ja kun sitä komensi, niin sai hyvin tammamaisen raivarin ja saattoi yrittää karata paikalta. Kerran valmennuksen jälkeen sit valmentajani seurasi vierestä, kun seisoskelimme juttelemassa valmennuksen kulusta ja muista asioista. Ruunan @!#$ siinä kokoajan heilutti päätä ja oli levoton, yritti napata kiinni ja kohelsi. Valmentaja oli että sano nyt jotain sille, ja minä senkun nyin ohjista ja läpsin ja olin että soo soo. Valmentaja oli että anna kun minä, otti ohjat, karkaisi kerran @!#$ ja läimäytti ruunaa avokämmenellä kaulalle. Ruunalla meni silmät selälleen kun sitä näin hakattiin. Sitten se kuitenkin huokaisi syvään ja jäi paikalleen, hetken päästä sillä jo silmä luppasi, ja koulutusmielessä sit seisoskeltiinkin siinä tovi rupattelemassa. Se uskoi siis lopulta kerrasta, kun oikealla hetkellä ja ymmärrettävästi kerrottiin, mitä siltä haluttiin, ja sitten se oli tyytyväinen. No, myöhemmin sitä piti kyllä uudestaankin komentaa, mutta muutaman kuukauden jälkeen siitä tuli aivan eri hevonen muutenkin ja tuo opittu pelleily loppui täysin. Kokemukseni mukaan varsat ojentuu nopeammin.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: whw 
Päivämäärä:   16.4.24 10:26:33

Se on nuori. Sillä on tarve härvätä. Varsinkin, jos on ori tai ruuna, niin härväämisen tarve on suurempi kuin tammalla. Jos et osaa komentaa etkä osaa nähdä, milloin ja millä tavalla pitää komentaa, niin ehkä sinun ei edes kannata olla se, joka varsaa käsittelee ja komentaa.

Ole johdonmukainen ja reilu ja opeta, että ihmistä ei järsitä. Kaikenlainen pään silittely ja räplääminen ja pussailu, varsinkin turvan tökkiminen, rapsuttaminen ja silittely ehdottomasti pois. Älä myöskään provosoi varsaa leikkimään äläkä lähde mukaan leikkiin, jos varsa härvää. Kaikista pahinta on nätisti hipsutella "noh noh, äläs nyt tule syliin, älä ota hampailla mun vaatteista, tui tui, rapsuti rapsuti, äläs nyt hei jooko" samalla lapaa tökkien ja turpaa rapsutellen ja hevosta väistellen.

Sille varsalle pitää opettaa, että hevoskavereiden kanssa härvätään ja ihmisen omaan tilaan ei tulla. Moni sanoo, että hevonen heittäkööt vaikka kuperkeikkaa, kunhan naru ei kiristy ja ihmiseen ei kosketa.

Älä ala simputtaa ja hakata, vaan tee säännöt selväksi ja pidä niistä kiinni. Älä koko ajan kyylää, tuijota ja kyttää hevosta, sillä se tekee hevosen vain ahdistuneeksi ja stressaantuneeksi. Jos varsa järsii narua kiinni ollessaan, eikä siitä varsinaisesti ole haittaa, niin anna järsiä. Tapa voi hyvinkin loppua, kunhan ikää tulee.

Älä anna kaikkea varsan nenän eteen järsittäväksi. Jostain syystä joillakin ihmisillä on tapana antaa kaikki hevoselle näytille ja sitten komentavat, kun hevonen ottaa sen suuhun. No, onko kumma...

Komentaa saa ihan kunnolla, kun siihen on syy. On parempi komentaa kerran kunnolla, kuin vähän hihitellä, hipsuttaa ja napista koko ajan.

Jos et tiedä miten hevoset keskenään käyttäytyvät ja miten ihmisen kuluu kuviossa toimia, niin älä ala itse kouluttaa varsaa.

Hevosethan purevat ja potkivat toisiaan ihan kunnolla, eikä painikaveria etsivä hevonen välitä, vaikka toinen hyökkää kaikin voimin päälle. Sehän on leikkikaverin härnäämisen tavoite, saada paini aikaiseksi. Myöskään naisenkaipuussa oleva ori ei välitä, että tamma lataa täysillä päin. Joten ihmisen tekemä läpsäisy ja narulla räimäisy ei juurikaan tunnu. Mutta läpsimstä ja räimimistä ei saa harrastaa, jos sitä ei osaa käyttää. Moni on hevosta kohtaan epäjohdonmukainen ja epäreilu, jolloin hevosesta tulee stressaantunut ja epävarma tai aggressiivinen ja uhkarohkea. Ja sitten ihmetellään, miksi hevonen on niin kipeä ja syötetään ties mitä mahalääkkeitä ja lopulta laitetaan hevonen kuoppaan, kun ei se parantunut, vaikka kuinka pussaili turpaa ja tökki hevosen naamaa kun oli juuri kieltänyt sitä repimästä ihmisen vaatteita...

Ota kontakti hevoseen. Riimu päähän ja riimusta taakse vetäen laita se pakittamaan askel ja sitten toinen. Kevyt liike, älä ala kilpailla voimankäytössä. Aina, kun varsa yrittää räplätä ihmistä, se peruuttaa askeleen tai kaksi. Opeta sille ihmisen oma tila ja se, ettei siihen tulla. Älä hiplaa turpaa äläkä työnnä lavasta.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   16.4.24 13:13:47

Olen kasvattanut useita lv ja pv varsoja. Ruunat ja orit ovat alttiimpia tekemään tuota ihmisen nypläämistä suulla ja jopa puremista. Jos katsot nuoria ruunia/oreja laumassa niin eiväthän ne muuta teekään keskenään kuin nypläävät toisiaan. Tämä on siis hyvin luonnollista niille.

Näille on kuitenkin hyvin tärkeää opettaa ero siinä, että hevoskaveria saa nyplätä, mutta ihmiselle tuota ei saa tehdä. Ei edes pientä huulilla nyppimistä. Eikä missään tilanteissa. Ei vaikka hevosella ei olisi hevosleikkiseuraa saatavilla.

Tiedän, että tästä tulee nyt sanomista, mutta kirjoitanpa silläkin uhalla. Minulla on aina raippa hoitopaikalla käden ulottuvilla. Samoin raippa on mukana talutuksessa. Jos ja kun hevonen minua näppäilee (huulilla tai hampailla) lätkäisen välittömästi sitä raipalla ja sanon kovaa "ei". Ei lyödä päähän vaan esim. ryntäisiin. Ja sen verran, voimaa käyttäen, että hevonen kokee sen ikäväksi. Jos lähdet heiluttelemaan sitä narulla tai heinäpussilla niin hevonen kokee tämän leikkiin kutsumiseksi ja käytös usein vain voimistuu. Pelkällä ihmiskädellä lyöminen sattuu lähinnä lyöjään, tästä syystä on hyvä, että se raippa on lähellä nopeasti saatavilla.

Minun varsani eivät ole pelokkaita vaikka näin olen toiminut. Ne oppii nopeasti, osa jo ensimmäisestä kerrasta, mitkä on pelisäännöt ihmisen kanssa toimimisessa. Ne saavat itse valita ottavatko rangaistuksen vai ollaanko nätisti puolin jos toisin. Näin toimien nuoren hevosen kanssa ei tarvi olla jatkuvasti painimatsissa vaan voidaan keskittyä olennaiseen (hoitotilanteeseen, taluttamiseen, liikuttamiseen tms.). Hevonen ei ole tyhmä. Se oppii rangaistuksen logiikan kun käsittelijä on itse riittävän nopea, johdonmukainen ja jämpti.

Tässä yhteydessä haluaisin muistuttaa myös kiitoksen antamisesta. Muistakaa kiittää hevosta aina kun on sen aika. Ruunia ja oreja kiitän äänellä, koska ne usein tuppaavat provosoitumaan kaulantaputtelusta (laumassa orit usein koskettelevat toisiaan kaulaan kutsuna leikkiin).

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.4.24 13:30:43

Kiitos vastaajille, tullut todella hyviä ohjeita! Varsa on ihan asiallinen ja peruskiltti, seisoo vuolut/klippauksen yms oikein nätisti. Jatkan näillä ohjeilla!

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.24 14:54:53

"Onko mitään ajatusta siitä, että miksi pureskelee kaikkea, ja missä tilanteissa?

Ja todella harmillista, että joku ehdottaa ratkaisuksi eläimeen kohdistuvaa väkivaltaa."

On ajatusta, varsat pureskelee kaikkea koska ne esim tutkivat sillätavoin maailmaa, hampaat vaihtuu ja ikeniä kutittaa, kokeilevat rajojaan ihmisten ja lajitovereiden kanssa, huomaavat ekan kerran että heillähän voi olla omiakin mielipiteitä, orivarsa huomaa että hällä on pallit jnejne.

Taas olisi hyvä määritellä väkivalta sen hevosen kautta, eikä ihmisen tuntemusten. Meillä varsat (tähän mennessä ollut 5kpl mitkä vuosikkaana ostettu) on reagoineet näihin minun väkivallan tekoihin (eli läppäisy ja karjaisu) varsin laimeasti, eivät vaikuta miltään rikoksen uhreilta. Haluavat edelleen olla minun seurassa vapaaehtoisesti.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.4.24 15:43:45

Kyllä noi meidän aikuiset tammat käyttää selvää väkivaltaa jos ei varsat muuten usko :D

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   16.4.24 19:57:17

"Läpsäisy ei ole väkivaltaa"

Siis mitä?! Vähän vaan tästä läpsäsen. Purkaa niitä varsoja mieluummin, kerta vertaatte siihen miten hevoset keskenään toimii. Ei ne toisiaan läpsi. Ja toki reiluinta olisi että annatte sitten hevoselle myös mahdollisuuden kunnolla väistää läpsyttelyjen jälkeen.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: ei nii 
Päivämäärä:   16.4.24 21:40:23

"Ei ne toisiaan läpsi."

Ei niin, käyttävät aivan vi-tusti enemmän voimaa toisiinsa mitä ihmisen läpsiminen. Vttu näitä pskapuheita!!!!

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   16.4.24 23:15:29

Mut ei hepoilla oo käsiä. Pitäiskö teidän ennemmin sitten potkia niitä, tai tosiaan purra.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Peace 
Päivämäärä:   17.4.24 13:14:13

Näille jotka keulivat jo ajatuksesta, että hevosta komennetaan sen purressa ihmistä kysymys. Onko teillä käytössä sähköpaimen? Jos on niin ajatteletteko, että sekin on eräänlaista väkivaltaa hevosta kohtaan; hevonen koskettaa aitalankaa ja saa siitä iskun. Usein isku tulee esim. turpaan. Ja se tuntuu hyvin ikävältä, lähes sattuu (kokeile jos et tiedä vielä).

Mikä ero on siinä, että silloin harvoin kun nuori ruuna tai ori näykkäisee hoitajaa (ja tämän ne tekevät elämänsä aikana ainakin kerran - kasvattajana voin vakuuttaa) niitä räppäistään välittömästi esim. raipalla ja karjaistaan, siihen, että sähköpaimen antaa tällin kun lankaan koskee?

Molemmissa tapauksissa teon palaute on välitön ja se tuntuu ikävältä. Useimmat hevoset oppivat jo ensimmäisestä kerrasta, että ihmistä ei purra eikä aitaan kosketa ja muistavat tämän lopun ikäänsä. Ja sen jälkeen elämä on paljon helpompaa kaikille osapuolille; ihminen pysyy terveenä ja toimintakykyisenä ja hevoset eivät karkaile ja karkureissuillaan telo itseään.

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   17.4.24 17:41:24

Saisiko tähän samaan vähän vinkkiä pentukoiran koulutukseen, täällä kun tuntuu ammattitaitoa löytyvän :)
Eli toimiiko nämä vinkit myös koirien kanssa? Rasavilli pentu, joka herkästi ottaa myös kättä suuhun ja puree. Annanko kunnon läpsyn päin näköä? Kuuluuko karjaista samalla? Miten toimisitte?

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   17.4.24 17:42:23

Ja vielä kysymys tuosta raipasta! Oletteko käyttäneet koiran kanssa?

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Koopa 
Päivämäärä:   17.4.24 18:11:16

Mun koirat on vähän pienempiä kun hevoset. Helpottaa huomattavasti fysiikankin suhteen.

Mut jo, yksi oraalifiksaatiohevonen oli sellainen, että aina, ihan aina, oli jotain nypläämässä ja hammastelemassa. Talutettiin välillä putsi alaleuassa niin mupelsi sitä. Välillä talutin lenkkiavain kädessä. Tarjosin sen ensin suuhun, kun alkoi tunkea iholle. Toimi sekin, mutta ei aina ole rautaa kädessä talutellessa...

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: häpihäpitsoitsoi 
Päivämäärä:   17.4.24 19:42:28

"Molemmissa tapauksissa teon palaute on välitön ja se tuntuu ikävältä. Useimmat hevoset oppivat jo ensimmäisestä kerrasta, että ihmistä ei purra eikä aitaan kosketa ja muistavat tämän lopun ikäänsä. Ja sen jälkeen elämä on paljon helpompaa kaikille osapuolille; ihminen pysyy terveenä ja toimintakykyisenä ja hevoset eivät karkaile ja karkureissuillaan telo itseään."

Näille piipertäjille on yks vtun maku että pysyyko ihminen terveenä ja ehjänä, tai hevonen poissa uppoamasta suohon tai auton konepelliltä. Hehän ovat AINA osanneet ennakoida kaiken niin kauhean hyvin, että ei ole pienintäkään käsitystä siitä mitä hevoset voivat voimillaan tehdä ja mitä muutakin voi käydä. Heillä on niin ylivertaiset taidot heti alusta asti, että yksikään hevonen ei heitä pääse sen loistavan ennakointitaidon ansiosta puremaan, potkimaan, jyräämään eikä mitään muutakaan.

Eikö :D

  Re: Miten komentaa 2-v varsaa?

Lähettäjä: Hsd 
Päivämäärä:   17.4.24 20:29:48

Huvittavaa että näiden "perinteisten" hevosenkäsittelijöiden ja turpaan vetäjien tekstistä löytyy lähes aina kirosanoja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.