Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 15:02:11

Aina välillä olen huomannut keväitä, kun jotkut hevoset alkavat syömään omaa lantaansa. Olen omilleni antanut sinkkikuurin jos tätä ilmennyt ja se on mielestäni auttanut.

Mitä teidän mielestänne lannan syönti kertoo tai tarkoittaa?

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 15:13:05

Sinkki se tuskin on, jos ei syö lantaa ympäri vuoden. Sinkki ei nimittäin taida kadota heinästä talven aikana.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 15:20:42

Mutta täälläkin päin on sama ilmiö, että osa syö keväisin lantaa ja pureskelee puuta. Itse ajattelen että talven jälkeen ns heräilevät eloon ja alkavat kaikenlaista syötävää etsiä maasta, lanta mukaanlukien. Ei mitenkään tieteellisesti todistetusti, itse vaan seuraillen vaikuttaa, että niillä hevosilla jotka saavat reilusti heinää ja reilusti liikuntaa ja muuta toimintaa, tätä ei juurikaan ole, eli liittyisikö tylsyyteen. Ja varmaan suuri määrä kauraa rehuna voi sekin houkutella syömään lantaa. Samoin suoliston tasapainottaminen, jos heinän laatu alkaa keväällä heiketä.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 16:47:26

Oma kans näihin aikoihin mutustelee lantaa. Menee ohi muutamassa viikossa, joskus yritin kolittaa mutta oon todennut, että liittyy johonkin kevääseen, sulamiseen tms. ennemmin kuin ruokintaan.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   29.3.24 17:20:05

Sntaa syyä. Hevonen hakee/korjaa/lisää jotain puutosta. Meillä no nyt varsat on 3 ja 4 mutta pienenä mutusti lantaa keväällä.
Samassa laumassa olevat pari ruunaa mutustaa sontaa..
Ja järsivät ahkerasti puita ja oksia mitä viedään. Kesällä/syksyllä/talvella ei oo tätä..

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 17:42:31

Juu, en todellakaan pysty tallilla roikkumaan ja vahtimaan ettei söisi. Halusin kuulla vain omia ajatuksia mikä teidän mielestänne voisi olla syynä. Meilläkään tuo ei kestä kauaa, yleensä pari viikkoa keväällä.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.3.24 18:09:55

Meilläkin kaksi hevosta mutustelee juurikin näin keväällä muutaman viikon verran p@skaa. Ei tuosta näytä mitään haittaakaan olevan.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: Niimpä 
Päivämäärä:   29.3.24 18:48:26

Normaalia käytöstä jolle voi olla miljoona eri syytä, tai syytä ei koskaan löydetä.

Voi olla liian kortinen heinä eli kaipaa lisää sulavaa kuitua
Voi olla suoliston bakteerikanta sekaisin
Voi olla puutos jostain kivennäisestä tai vitamiinista
Voi olla tylsää
Voi syödä nälkäänsä
Voi olla valkuaisen puutos
Jne jne
Tai voi olla olematta.

Keväällä karvan vaihto vie energiaa hevosesta.

Mulla on hevoset syöneet omaa lantaansa aina kausittain. Koskaan ole ole saanut niitä lopettamaan, vaikka kaikki mahdollinen on kokeiltu lisätä ruokintaan. Tai antaa vapaa heinä. Kun syövät niin syövät, suoraa lämmintä tavaraansa juuri tipahtaneena.
Ja nimenomaan omaa lantaansa, ei koskaan tarhakaverin.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.3.24 21:57:49

Sinkki ei katoa heinistä mutta todennäköisimmin sitö ei oo heinissä koskaan juuri ollutkaan. Kivennäisestä tarkistaa et sinkkikupari on korkea. Luokkaa pussin kyljessä sinkki 3000-5000 per kg ja kupari siinä
800-1000 per kg , neljäsosa sinkistä ni on suhde oikein, tosin ei se oikein koskaan heinissä ole oikein ilman kivennäistä. Korkea rauta vaikeuttaa imeytymistä. Haittaa ei missään nimessä oke sinkkikupari kuurista, kato vaan et on raudaton tuote esim. cdg.

  Re: Hevonen syö omaa lantaansa

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   29.3.24 23:18:01

Ruotsissa on aikoinaan tehty tutkimus, jonka mukaan lannan syöntiä esiintyy varsinkin karvanvaihdon aikaan ja syynä on valkuaisen puute, koska karvan vaihdossa kuluu enemmän valkuaista kuin ns normaalisti

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.