Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: 4/5 
Päivämäärä:   26.3.24 23:36:48

Tulipa tuossa toista topikkia lukiessa mieleen oma kokemus 2016/2017 Ypäjällä, kun piti tehdä liiketoiminta laskelma kuvitteellisesta hevosalanyrityksestä. Laskin täyshoitotallin, muistaakseni 30 hevosta, kaksi työntekijää minun lisäksi ja vuokrattu tila maneesilla, tallipaikan hinta 700 € alv 0 %.

Ensin opettajat, jotka arvosteli suunnitelmaa kommentoi, että ihan järjetöntä palkata useampi työntekijä, kun 30 hevosen talli hoitaa yksin
--> Oma jaksaminen? Viikonloput? Lomat? Sairastapaukset? Nyt kun mietin, niin 30 hevosen talliin saattaa joutua palkata jopa yli 4 työntekijää, jos osa on osa-aikaisia.

Sitten tuli noottia hinnasta, 700 € alv 0 % on kuulemma törkeä hinta, vaikka kuvitteellinen talli sijaitsi PK-seudulla. Asiakkaat ei kuulemma ostaisi paikkoja.
-> PK-seudulla jo silloinkin maneesitallin karsinapaikan hinnat pyöri 800-1000 € paikkeilla, eli en ollut edes kallis. Eihän liiketoiminta suunnitelmassa pointti ollut edes se, että miten tehdään asiakkaita houkutteleva yritys vaan se, että osataan laskea kannattavuus sille yritykselle, jonka haluaisi laittaa pystyyn.

Ja tämän jälkeen tuli vielä noottia siitä, että olin laskenut kuulemma asioita, jotka eivät ole oleellisia :D Esim. käyttötavaran (roskapussit, pesuvälineet sosiaalitiloihin, vessapaperi jne) olin laskenut jollain summalla joka kuukauden kuluihin ja tämä kuulemma ei ollut oleellista.
Äitini on siis kirjanpitäjä ja osana toimintaa myy aloittaville yrityksille kannattavuuslaskelmia. Olin hänen kanssaan tehnyt taulukon asioista, jotka pitää ottaa huomioon, jotta yritys on kannattava, tekee oikeasti voittoa ja tulevaisuudessa voidaan ostaa esim. traktori tai kunnostaa tiloja.

Ei tässä kai oikeasti mitään pointtia ole paitsi se, että jo silloin vuosia sitten jäi vähän paha maku siitä kurssista ja näytön arvioinnista mieleen, kun siinä mielestäni keskityttiin pikku asioihin eikä kokonaisuuteen. Ei ihme, että tallinpitäjillä on hankaluuksia kannattavuuden ja jaksamisen kanssa, kun jo koulussa annetaan olettaa, että kaiken voi tehdä itse ja hinnat pitää olla matalat. Onko muilla kokemuksia hevosalan koulussa tehdyistä liiketoiminta laskelmista?

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 06:41:22

Omat kokemukset eri koulusta, eikä ole vastaavia. Opeteltiin ihan oikeita asioita.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: 90s 
Päivämäärä:   27.3.24 06:43:44

Ysärillä näitä ei edes opetettu. Meidän piti lingota lantaa tehokkaasti eikä ajatella.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: Totta kai 
Päivämäärä:   27.3.24 07:56:05

Koulu saa rahoituksensa valmistuvien oppilaiden mukaan, ei sisään otettujen mukaan. Jos tuossa vaiheessa annettaisiin liian karua tietoa, osa lopettaisi. Joko tulisi paine siitä, että eihän tätä saa millään kannattavaksi, tai siitä, että apua, kuinkakohan vaativia asiakasihmiset tulevat olemaan, kun joudun asettamaan hintatason näin korkeaksi.

Eihän tuo silti oikein ole.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   27.3.24 08:03:14

Mun kokemus Ypäjältä 5 vuotta aikaisemmin ihan toisenlainen. Me tehtiin laskelmat ihan oikein ja ei kaunisteltu.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   27.3.24 08:18:30

Ysärillä kyllä laskettiin jo alkupuolella. 90´s tainnut keskittyä Puomiin, mikä onkin oikein.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   27.3.24 08:30:01

Lähettäjä: 4/5.

On minusta tehnyt hyvää työtä. Kyllä tallilla tarvii vessapaperia, uusia lamppuja, pyyhkeitä ja monta pienempää tavaraa.
Aloittavalle tallille pitää hommata paljon tavaraa ennen hevosten tulemista.
Meniskö niihin satatanen tai pari kuukaudessa, kun tallin toiminta on päässyt alkuun?
Ja paikkojen pienempiin korjauksiin menee helposti satanen tai pari kuussa.

Hevosten ruoka-astioita ja juomakuppeja joutuu putsaamaan ja välillä vaihtamaan, kun talli vanhenee. Yleensä juomakuppejen venttiileiden sihdit tukkeutuvat. Ja kupista tulee huonosti vettä. Jos et hallitse putkimiehen hommia niin joudut etsimään apua.

Juomakuppi Dania C20 DeLaval maksaa 189,00 € / KPL. Ja tuon juomakupin venttiilin hinta on neljäkymppiä.
Nuo sataset ovat pois palkastasi, jos et ole huomioinut niitä laskelmissasi.
30 hevosen tallissa ja tarhoissa riittää tarkistettavaa ja korjattavaa.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   27.3.24 09:35:08

Tein itse samoja laskelmia 2019 ja kyllä siinä joutui laskemaan myös vessapaperit ym "turhat" tavarat mukaan. Mielestäni jokaisen hevosalan ihmisen pitäisi tehdä sama laskelma. Avasi hyvin omia silmiä vaikka aika laajasti tiedän hevosen pidon kulut

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: Riksraks 
Päivämäärä:   27.3.24 09:36:46

Lähettäjä: Emmi
Päivämäärä: 27.3.24 08:03:14

Mun kokemus Ypäjältä 5 vuotta aikaisemmin ihan toisenlainen. Me tehtiin laskelmat ihan oikein ja ei kaunisteltu.

Sama olin tulossa sanomaan t: 4 v sitten valmistunut

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   27.3.24 10:00:23

Ypäjällä noihin aikoihin. Ihan järkeenkäyvät laskelmat tehtiin. Ja liiketoiminnan kurssi oli muutenkin hyvä.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.3.24 10:45:20

Toisesta oppilaitoksesta kokemus ja vähän kauempaa historiasta, mutta meillä ainakin tämä liiketalouden kurssi vai millä nimellä kulkikaan oli oikein kunnon lunta tupaan -pläjäys, karisi kaikilla toiveet hevosalan yrittäjyydestä, jos sellaisia oli siihen asti vielä elätelty :D Kaikki mahdollinen laskettiin ja tehtiin myös selväksi että rehellisesti kannattavaksi yritystä on vaikea saada.

  Re: Tallinpitäjän matikka opetetaan jo hevoskoulussa

Lähettäjä: jeepp 
Päivämäärä:   27.3.24 10:47:30

Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 27.3.24 10:45:20

Toisesta oppilaitoksesta kokemus ja vähän kauempaa historiasta, mutta meillä ainakin tämä liiketalouden kurssi vai millä nimellä kulkikaan oli oikein kunnon lunta tupaan -pläjäys,

Sama kokemus :D Ja oli muuten pirun hyvä kurssi!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.