Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: hönö 
Päivämäärä:   26.3.24 15:13:18

En tiedä miten en tiedä tätä, mutta en ole ikinä hoitanut minkään hevosen kengitystä niin ei ole tuttua kengittäjää. Mutta mihin siis menevät vanhat kengät? :D Haluaako kengittäjä aina kengät mukaansa (saako niistä jotain hyötyä esim. romumetalli maksu) vai saako aina pitää kengät itse jos haluaa? Ja jos kengittäjä vie mukanaan, mihin ne menee? Isona lastina romumetallin keräykseen?

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.3.24 15:18:01

Yleensä kengittäjä jättää ne tallille , talliin kannattaa pistää metallin keräys säiliö

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: romba 
Päivämäärä:   26.3.24 15:18:10

Kengät jää hevosen omistajalle. Uusista kengistä maksetaan tarvikemaksu osana kengityksen hintaa eli eivät ole sitten enää kengittäjän omaisuutta. Talleilla on yleensä omat kierrätyssysteemit.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   26.3.24 16:51:42

Ihan kuinka sovitte.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   26.3.24 17:23:09

Meillä eräs Kengittäjä vei ne aina mukanaan, syytä en tiedä.
Oikein pyytämällä sai pyytää että jättäis kengät meille koska kerään ja askartelen niistä juttuja.

Erään hevosen muistoksi kengittäjän piti vanhoista kengistä takoa muistoesine, oikein lupasi että tottakai tehdään. Sille tielle jäi sitten ne viimeisimmäksi jalassa olleet kengät eikä koskaan näkynyt muistoa eikä kenkiä.

Nykyinen jättää ihan pyytämättä kengät meille.

Eiköhän ne romumetallina mene sitten rahaksi kun niitä riittävästi kerää. Painaahan nuo.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.24 18:26:06

Mun kengittäjä antaa ne mulle. Ja itse laitan ne kotona piha-aidan päälle. Aika pitkä rivi on jo. :D

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: Seppo 
Päivämäärä:   26.3.24 19:22:29

Aika moni asiakas pyytää viemään vanhat kengät.
Asiakkaan omaisuutta ne on ettei niitä sinänsä voi kysymättä viedä.
Hyväkuntoiset olen tarjonnut asiakkaalle putsattuna talteen laitettavaksi, esim. jos sattuu hukkaamaan kengän niin ei tarvitse uutta laittaa.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.3.24 19:40:36

Mä jätän kans hyväkuntoiset itselle varakengiksi. Jos hevosia on paljon niin kannattaa laittaa niihin nimet niin ei sitten tarvittaessa tarvi penkoa koko varastoa ympäri. Pyrin siihen, että jokaisella hevosella olis sekä kesä- että talvikenkiä joka jalkaan ainakin yksi.

Kuluneet kengät laitan metallikeräykseen.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   26.3.24 19:53:20

Vein kerran tallilta puolikkaan tynnyrillisen hevosenkenkiä romukauppaan. Niistä taisi saada pari kymppiä.
Eli kenkä kasan romuttajalle viennistä ei saanut bensa rahoja. Suurin hyöty romuttamolla käynnistä
näkyi nurkkien siivoutumisena.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.3.24 20:10:34

N pakullisesta rautaromua saa 200e ja lavallisesta 1000e. Eli kannattaa kerätä isoja satseja ja viedä kerralla. Meiltä haki mustalainen rautaromua ja kertoi että ihan kannattavaa kun vie kerralla isomman satsin. Oli erittäin kiinnostunut painavista peaukoneista sillä nekin kelpaa.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   26.3.24 20:19:27

Meiltä kengittäjä on aina vienyt kengät ja ihan kysymättä, aikaisempi jätti aina meille.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.24 20:37:41

mun mielestä outoa viedä mukanaan ilman että kysyy, kun ne on kuitenkin hevosen omistajan omaisuutta. saati että joutuu neuvotella asiasta, tai jopa kieltäytyy antamasta niitä, niinkuin jollain yllä! niistähän on maksettu

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.24 21:12:45

Meillä menee tallilla vaan sekajätteeseen, eli olisin iloinen jos kengittäjä veisi rautaromuksi. Tai kuka vaan.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: Kevät 
Päivämäärä:   26.3.24 21:37:11

Vie mukanaan ne, joilla ei tee enää mitään ja varakengiksi kelpaavat antaa kyllä ilman kysymistä mulle.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   27.3.24 02:25:42

Meillä metallinkeräysastia tallissa niin menevät siihen ja kaatopaikalle. Ponikengät jätän askarteluun, kehyksiksi ym.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.24 06:38:59

Huonokuntoiset vien mukanani, ihan normi metallinkeräykseen. Ok kuntoiset jätän varakengiksi. Oletan että asiakas kysyy, jos haluaa askartelukengiksi tms.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   27.3.24 07:22:28

Joo käytetyt hevosenkengät vievät tallilla ainoastaan tilaa. Ja niitä kertyy tallin nurkkien, jos niille ei oo tarpeeksi suurta metallinkeräys astiaa.
Ja silti kenkiä löytyi omituisista paikoista.

Oon unissani tekemässä hevosen kengistä tuolia, vaikka ohueksi kuluneet hevosenkengät eivät kestä tuoli jaloissa ja selkänojassa.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   27.3.24 15:13:52

Talleilla näkee liikaa jätekenkiä pursuavia saaveja ja ämpäreitä. Mielestäni on hyvää asiakaspalvelua viedä vanhat pois. Seppähän joutuu sen kierrättämisen vaivan näkemään, mutta kaiken voi hinnoitella. Jos talleilla aletan jätekenkiä varastoida niin pian siellä ei olekaan muuta kuin rautaa. Ekologisesti olisi parasta, että seppä vie mennessään ja vastaa kierrätyksestä. Teräs on hiilijalanjäljeltään valtava. Siksi kierrätys.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   27.3.24 15:30:28

Minä kysyn aina hevosen om. Haluaako että hävitän vanhat kengät. Erityisesti pienillä talleilla se on helppo tapa päästä kengistä eroon. Omistaja saa kengät aina halutessaan. Vien romukengät naapurin metallilavalle ja naapuri saa tietysti rahat. Rautatonnista taitaa saada nyt 150e, joten eipä noista kengistä paljon saa, minä en saa siis mitään. :) aika hemmetin paljon kenkiä pitää olla ennenkuin niistä saa edes sen 150e.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: Vrt 
Päivämäärä:   27.3.24 15:43:14

Yhdellä ratsastuskoulla vanhat kengät säilötään/säilöttiin yhden ponin karsinan nurkassa. Niitä oli iso läjä, kun viimeksi kävin, osa tietysti jo ruosteessa vanhat naulat kengistä törröttäen.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 15:46:01

Lähettäjä: HV
Päivämäärä: 27.3.24 02:25:42

Meillä metallinkeräysastia tallissa niin menevät siihen ja kaatopaikalle. Ponikengät jätän askarteluun, kehyksiksi ym.

Toivottavasti ei viedä metalliromua kaatopaikalle, sehän on terästeollisuudelle tärkeä raaka-aine ja 100% kierrätettävissä.

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   27.3.24 16:46:52

Onko tässä ajatuksena se, että kengittäjä voi päästä vaikka rikastumaan "asiakkaan omaisuudella"?

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   27.3.24 21:34:21

RR: ilmeisesti :) ainoavaan että siitä 8mm kengästäkin on suurin osa yleensä "sulanut" käytössä, joten eipä niistä kengistä ole "mitään" jäljellä. Jos on, hyvin usein menee toisen kierroksen hevosen jaloissa ja om. Säästää kenkien hinnan kengityksessä...

  Re: Mihin menee kengät kengittäjältä?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   28.3.24 09:43:11

Metallinkeräys astia tyhjennetää keräysautoon ja ajetaan johonkin odottamaan kuljetusta rautatehtaalle.
Kerätty metalli ei siis päädy kaatopaikan penkkaan.

1000 kiloa hevosenkenkiä on valtava kasa. Niiden paikasta toiseen mättelemisestä ei saa kummoista tuntipalkka.
Kun kengät vie johonkin romukauppaan.
Ja romu-ukko maksaa hevosenkengistä ehkä 15 senttiä kilo. Eli tonnista hevosen kenkiä saa
ehkä150euroa.

Meiltä on vajaa 80 km käytämääni romukauppaan. Kärri perässä ajellessa bensaa kuluu tuolla reisulla ehkä 15 litraa.
Tuosta jokainen voi laskea, paljon hevosenkengillä tienaa, kun niitä keräilee nurkista ja kuskaa
romukauppaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.