Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: Jännä 
Päivämäärä:   26.3.24 09:04:24

Onko joku huomannut tätä, että tietyt kisat ja siellä oma porukka saa hyvät pisteet. Esteillä näkyy tää selkeesti, kun nykyää tää uus järjestelmä.
Laatutallista tulee epämääräisesti liikkuvaa, hevosella häntä karvaton, haluttomasti liikkuvia ja ratsastajat tippuu. Nää samat saa yrittää rataa monta kertaa ja valmentajat huutaa radal.
Oonko yksin huomion kanssa?

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   26.3.24 09:15:16

Onko kyseessä harjoitus/seurakisat. Niissä nimittäin harjoitellaan kilpailemista, joten siellä hieman armollisempi skaala yleensä. En itse ole vuosiin kilpaillut, mutta aina on tuomari kouluradoilla tykännyt jostain tietystä ratsukosta enemmän ja se tietty näkyy pisteytyksessä myös. Näin ei tietenkään saisi olla mutta niin se menee.
esteillä ei kai niin ihmeellistä kun siellä pyritään kuitenkin tekemään siisti puhdas nolla rata. Jos hevonen ontuu niin tpj pitäisi puuttua asiaan.

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 10:01:08

Olen huomannut, että omaan huonoon sijoitukseen kelpaa syyksi mikä tahansa muu paitsi oma huono ratsastus. Mm. huono hevonen, huono valmennus, ahdas verkka, huonot esteet, huono ratamestari, huono tuomari ja vielä kaikki vähintään epäreiluina huonon lisäksi tai sijaan.

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 08:37:37

Valitettavaa on, että tuomarit välillä tykkää enemmän rennoista ei ehkä niin hyvässä muodossa kulkevista, kuin jännittyneitä polvet taivaassa liikkuvia....

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 08:41:56

Paikallisissa seurakisoissa parilla tallilla ainakin on suosimista. Tallinpitäjän/valmentajan/kisajärjestäjän lapsi kun kisaa toisella. Esimerkkinä, että raippaa käytettiin useita kertoja ja vielä hylyn jälkeen - tuomari ei puutu. Kaahausta - tuomari ei puutu. Toisella sitten taas oppilastoimintaa, ja näppärät omat oppilaat saa kummasti taitoluokissa ne kärjisijat. Itse kisaan 110-120-tasoa eikä tällaista vaikutelmaa tule isommista luokista, onneksi.

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: Monkey 
Päivämäärä:   27.3.24 08:46:44

Mitä hevosen häntä mihinkään vaikuttaa?

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 12:44:40

Eikös ns. näppärien ratsastajien muutenkin pitäisi pärjätä taitoluokissa?

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: Kj 
Päivämäärä:   27.3.24 12:52:32

Kaikki kisat joissa tuomarit arvostelee on arpapeliä jopa henk kohtaiset kemiat vaikuttaa.

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   28.3.24 23:21:05

"Olen huomannut, että omaan huonoon sijoitukseen kelpaa syyksi mikä tahansa muu paitsi oma huono ratsastus. Mm. huono hevonen, huono valmennus, ahdas verkka, huonot esteet, huono ratamestari, huono tuomari ja vielä kaikki vähintään epäreiluina huonon lisäksi tai sijaan."

Tämä! Olen toiminut sihteerina 18 vuotta seura-, alue ja kansallisissa koulukisoissa kymmenien tuomarien kanssa, enkä minkään maailman "suosimista" ole huomannut. Ja kyllä, tuonarit tykkää enemmän toisista ratsukoista ja antaa paremmat pisteet - ne nimittäin tykkää niistä jotka ratsastaa paremmin!

Kerran erehdyin sanomaan yhdestä ratsukosta ennen rataa "tää on sitte ratsastuskouluhevonen", ajattelin että huomioisi sen arvostelussa. Hän oikein vihaisesti vastasi "Minua ei kiinnosta hevosen tausta tai rotu, eikä ratsastajat tausta tai kokemus, arvioin sitä mitä ratsukko suorittaa juuri tänään mun silmän alla tällä tasolla!"

  Re: Kisoissa suosiminen

Lähettäjä: hilkka 
Päivämäärä:   29.3.24 00:33:48

voi kauheaa, miten kehtaa osin karvattomalla hännällä viedä hevosen julkiselle paikalle :o ja joku vielä laittaa sen hännän sijoille! nyt viestiä srl ilmoituskanavaan ja heti!

mutta tosissaan; tuo omien oppilaiden sijoittaminen voi johtua ihan vaan siitäkin, että ratsastustyyli on mieluinen, kyllähän opettajan kädenjälki jossain määrin oppilaissa näkyy. On korjattu ehkä vuosienkin ajan omaan silmään pistäviä virheitä.

Arvostelulajeissa tulokset on aina jossain määrin subjektiivisia. Onhan maailmallakin välillä ihmetelty kärkiratsukoiden pisteytyksiä ja puhuttu nimiratsastajien suosimisesta, todeksi osoittaminen on hankalaa. Toisaalta omaa häviötä tekee helposti mieli selittää sillä, että muita suosittiin ja kilpailu vain oli epäreilu. Samat epäilyt ja syytökset toistuvat muissakin arvostelulajeissa, mm. koiranäyttelyissä on aina jonkun mielestä tuomarit lahjottu vaikka ne samat koirat voittaisi yhtä lailla niin kotimaisten kuin eri kv-tuomareiden kehissä.

Jos ratoja saa yrittää uudelleen, on puhe varmaankin harjoituskisoista tai vastaavista. Ne ensisijaisesti järjestetäänkin oman porukan harjoitustilaisuudeksi, jolloin tarvittaessa voi antaa vaikka uusia radan, avustaa laidalta tai muuten tehdä harjoituksesta ratsukolle mahdollisimman hyödyllisen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.