Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   25.3.24 10:01:10

Millaisella koulutustaustalla olet perustanut hevosalan yrityksen? Millaista osaamista olet kokenut tarvitsevasi lisää? Mitä lisäkoulutuksia olet tehnyt?

Pyörittelen liikeideaa, fasiliteetit on ja hevosalan ammattitutkintoja ja työkokemusta. Yrittäjyyteen ja liiketoimintaan liittyvä osaaminen kuitenkin mietityttää. Onko kokemuksia esim. yrittäjän ammattitutkinnoista tai HAMKin hevosalan tradenomi-opinnoista? Muita vinkkejä?

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Tikku 
Päivämäärä:   25.3.24 10:12:17

Kannattaa opiskella joku kaupallisen alan tutkinto, koska hevosalan yrittäjillä tuntuu olevan ennemminkin uskonto 10 ja matikka 4.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.3.24 10:24:16

Hevosalan tradenomiksi opiskelevana, suosittelisin ennemmin yrittäjän ammattitutkintoa tai jotain muuta nopeampaa, "tiiviimpää" ja konkreettisempaa koulutusta startiksi.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   25.3.24 13:33:47

Oikeustieteiden maisteri, kauppatieteiden maisteri ja hevostenhoitaja. Tosin olen lopettanut nyt.

Juristin tutkinnosta on ollut eniten hyötyä. Koska asiakkaat nyt on...

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 13:41:40

Oikeustieteiden maisteri, kauppatieteiden maisteri ja hevostenhoitaja. Tosin olen lopettanut nyt.

Juristin tutkinnosta on ollut eniten hyötyä. Koska asiakkaat nyt on...

Kyllä olisi näköjään pitänyt olla myös markkinointikoulutus, jotta olisit saanut hyviä asiakkaita!

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Koulutus 
Päivämäärä:   25.3.24 13:53:03

ProAgrialla on joillakin paikoin yritys-/yrittäjäryhmiä. TTS on pitänyt "perinteistä" JET-koulutusta, myös Lean koulutus voi olla hyvä. Ihan tutkintotasolle ei välttämättä kannata mennä, varsinkaan jos on jokin sopiva tutkintokoulutus. Riippuu tietenkin myös siitä minkä hevosalan yrityksen aikoo perustaa. Liiketalouden, liikkeenjohdon, markkinoinnin ja myynnin jne. koulutus/osaaminen vaaditaan, pelkkä hevosalan koulutus ei riitä. Toki tradenomikoulutus on hyvä, jos haluaa kouluttautua tuolle tasolle. Muukin tradenomi kuin hevosalan on hyvä, myös agrologikoulutus on yrittäjälle hyvä.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   25.3.24 14:16:47

ProAgrialla on ollut ihan hyviä koulutuksia, muutkin yrittäjyyden ja talouden esimerkiksi verkkokurssit olisivat hyödyllisiä, ei tarvitse olla hevosalan oma. Voi olla parempikin tosiaan osata nähdä liiketoiminnan näkökulmasta.

Yrittäjyyden AT on ihan hyvä, mutta sitä suoritetaan yrittäjänä eli yrittäjän oppisopimuksella, jossa on oltava päätoiminen yrittäjä. Itse selvittelin asiaa, mutta en voinut osa-aikaisella yrittäjyydellä suorittaa näyttöjä.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   25.3.24 14:44:35

Kiitos jo tulleista kommenteista! Pelkkää hyväntekeväisyyttä tuottavaa yritystä en nimenomaan halua perustaa, siksi näen nyt viisaaksi opiskella lisää yrittämistä/liiketaloutta. Pintapuolisia yrittämisen/johtamisen opintoja olen tehnyt AMK-tutkinnon osana ja toki hevosalan opinnoissa oli yrittäminen maaseutuympäristössä, mutta niistä opinnoista on jo kauan aikaa. Tuo hevosalan tradenomi periaatteessa kiinnostaisi, mutta voi olla tosiaan turhan laaja kokonaisuus.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   25.3.24 15:22:30

Ite kävin yrittäjä- ja hevosalan koulutusten lisäksi kirjanpito-opintoja (ne oli oikeesti hyvät, teen ite kirjanpidon niin pysyy hyvin kärryillä missä mennään ja ihan kivaa vaihtelua paperihommat lannanlappamiseen)ja markkinoinnin koulutuksia. silti tässä yritys aika kiikun kaakun kyllä..

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 15:28:33

Myyntiin ja markkinointiin kannattaa panostaa. Sitä ei tunnu kukaan osaavan hevosalalla.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   25.3.24 15:53:41

Hahhah, mä olen markkinointiekonomi :)

---

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.3.24 13:41:40

Oikeustieteiden maisteri, kauppatieteiden maisteri ja hevostenhoitaja. Tosin olen lopettanut nyt.

Juristin tutkinnosta on ollut eniten hyötyä. Koska asiakkaat nyt on...

Kyllä olisi näköjään pitänyt olla myös markkinointikoulutus, jotta olisit saanut hyviä asiakkaita!

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.3.24 16:07:11

Ei hevostrade huono koulutus sinänsä ole, ja antaa paljon valmiuksia myös yrittämiseen mutta ajattelin että tilanteessasi olisi parempi käydä jokin nopeasti riittäviä taitoja antava koulutus. Riippuu tietysti myös omasta taustastasi. Hevosalan tradenomi on todella monipuolinen koulutus sisältää sekä markkinointia liiketaloutta monipuolisesti kirjanpitoa yms. Tutkinto on aika laaja käydä yrittäjän starttikurssiksi.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   27.3.24 14:05:15

Joo ja hevosalan tradenomikoulutus ei nimestään huolimatta kouluta mitenkään nimenomaan hevosalalle, vaan on normaali tradenomikoulutus.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   27.3.24 15:43:11

Sohvapöytä: näin olin itsekin ymmärtänyt.

Osaako joku sanoa, miten tuo hevosalan painotus tradenomikoulutuksessa näkyy ja mihin tutkinnon suorittaneet työllistyvät?

Tollo: Maksullisen yrittäjän ammattitutkinnon pystyy suorittamaan myös ilman oppisopimusta, kun juuri asiaa selvittelin.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: opiskelija 
Päivämäärä:   27.3.24 17:28:47

HAMK heppatradea opiskelleena, tehdään paljon tiimitöitä projekteina joiden toimeksiantajat on hevosalan yrityksiä. Vaikka painotus niiden suhteen hevosalalle, opinnot mahdollistavat projektien tekemisen myös muilta aloilta. Esim profiloivissa opinnoissa opiskelee ihan niitä tavallisiakin tradenomeja. Kirjanpidon perusopinnoissa esimerkit muilta aloilta, hevosalaa käsiteltiin siinä sivussa.

Se vaikuttaa paljonko itse hankit tietoa ja perehdyt aiheisiin, opinnot täysin etänä ja joustavasti omaan tahtiin voi tehdä muutamaa kurssia lukuunottamatta kaiken. Eli töiden ohella onnistuu kyllä.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: merketti 
Päivämäärä:   28.3.24 07:20:00

Yrittäjän ammattitutkinto kannattaa AINA ottaa pohjalle, oli minkä tahansa alan yrittäjä!

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   28.3.24 07:36:44

Kannatta tsekata Suomen Yrittäjäopisto.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   28.3.24 20:44:53

Aivan sama mitä koulutusta hankit. Alaa ei saa tuottavaksi millään. Toki yrittäjäksi opiskelemisen voi hyödyntää muutoinkin.
Helpompi työmäärältään ja vähimmillä investoinnilla selviät vaikka nakkiputkan perustat.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 05:21:56

Kannattaa ensisijaiswsti olla fiksu. Osata oikealla hetkellä ostaa lakimiespalveluita, osata käyttää teknistä asiantuntemusta, osata hommata hyvä kirjanpitäjä, osata rekryta tai ostaa hyvä nopea terve porukka hoitamaan tallia.

Eli osata valita hyvä tiimi ympärilleen.

Riittävän suuri yksikkökoko, että on edes teoriassa aitoa liiketoimintaa. Ja laskea huolellisesti eri skenaariot ja huomioida laskelmissa maneesitarkastukset, rakwnnuaten huollot ja korjaukset, koneiden huollot ja korjaukkset.

Hinnoitella tallipaikat oilein eli vyöryttää niihin kaikki kulut ja sen jälkeen kertoimella vaikkapa 1,5 tai 1,8. Jos ottaa ihmisiä töihin, niille pitää budjetoida saikkuja ja lomia

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   29.3.24 07:40:41

Kerro toki neljä tähteä missä tarjotaan ammattitutkintoa maksullisena ilman oppisopimusta? Itsehän siis teen näiden asioiden kanssa töitä ja OPH, joka tutkinnon myöntää määrittelee miten sen voi suorittaa. Yrittäjän ammattitutkinnon voi suorittaa vain päätoimisena yrittäjänä. Tämä on opetushallituksen tieto asiasta, ei minkään koulutustahon markkinoinnista tietoa. Jos joku organisaatio sitä vastoin OPH tutkinnon perusteita myöntää, niin olisipa mielenkiintoista. Onkohan mahdollista että olet ymmärtänyt väärin? Väärää tietoa kun on niin paljon, niin siksi tähän jaksan vastata, tästä minulla on ihan 100% varma tieto ja päivittäin olen tämän saman asian kanssa työssäni tekemisissä.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   29.3.24 09:29:31

Joo hevosyrittäjän pitäis osata laskea ja osata asiakaspalvelu. Oon jotenkin ymmärtänyt et hevoskouluissa ei opeteta kumpaakaan kunnolla.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 10:06:37

Ja pitää osata myydä. Yhtään yritystä ei kannata perustaa jos ei ole kunnon suunnitelmaa miten sitä aiotaan myydä.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Jsh 
Päivämäärä:   29.3.24 10:17:43

Ite suoritin yrittäjän ammattitutkinnon ja tein kaikki laskelmat yms mielikuvitusyritykselle jonka ehkä joskus toteutan. Eli ei tarvitse olla yritystä suorittaakseen sitä, kaikki on sovittavissa kunhan vaan kommunikoi

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   29.3.24 12:50:55

Tollo: totta kai on mahdollista, että olen ymmärtänyt jotain väärin. Suomen Yrittäjäopistolta tiedustelin asiaa ja heidän verkkotutkintonsa on mahdollista suorittaa ilman oppisopimusta ja vasta yritystoimintaa suunnittelevana. Liikeidea ja jonkinlainen yrittäjyys-/työkokemus oli valintakriteereissä.

Kiitos hirveästi kaikille mielipiteitä esittäneille, olen saanut tästä ihan hyviä ajatuksia eteenpäin! Ja toki olen kiinnostunut, jos vielä jollain on hyviä neuvoja tai kokemuksia aiheesta.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 12:57:01

"Myyntiin ja markkinointiin kannattaa panostaa. Sitä ei tunnu kukaan osaavan hevosalalla."

Niin, Suomessa.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.3.24 15:28:57

Itse viittä vaille valmis hevosalanliiketoiminnan tradenomi HAMKista. Itselleni ainakin todella hyvä ja hyödyllinen koulutus, perusopintojen jälkeen tosin valitsn taloushallinnon-paketin ja nämä kurssit olen tehnyt normi liiketalouden opiskelijoiden parissa ja nyt näyttää siltä että taloushallintoon työllistynkin. Hevosalan liiketoiminnan opinnot ovat periaatteessa samat kuin liiketalouden tradenomienkin, vain projektit ja tehtävät ovat hevosalan yrityksiin liittyviä. Ja opinnot voi suorittaa täysin etänä ja omassa tahdissa. Itse suoritan reilusti alle kahdessa vuodessa ja keskiarvo on reilut 4,7. Suosittelen lämpimästi ja varmasti hyvä koulutus hevosalan yrittäjillekin.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   29.3.24 17:56:05

Tuo HAMKin hevostradenomi kiinnostaa kyllä edelleen, jos tutkinto vaan yritystoiminnan ohessa ja etänä onnistuisi. Täytyypä selvitellä millaisilla pisteillä sinne ylipäätään on päästy. Jaksaisiko joku avata vielä, miten tutkintoon kuuluvat harjoittelut on toteutettu?

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.3.24 18:52:42

Harjoittelua on yhteensä 5 kk (tai kokoaikatyötä vastaava tuntimäärä), tästä 2 kk saa olla "yleistä työelämäkokemusta" eli vaikka kesätyö mansikanpoimijana, 3 kk pitää olla tutkinnon sisältöön liittyvää. Yrittäjänä harjoittelun voi tehdä myös omassa yrityksessä (joku jolla kokemusta avatkoon enemmän miten tämä tapahtuu ja onko jotain kriteereitä).

Opiskelu tapahtuu etänä ja hyvin joustavasti voi rytmittää päiväjärjestystä miten itselleen sopii, eli käytännössä kaikilla luennoilla voi olla mukana livenä tai kuunnella jälkikäteen etänä. Luentojen lisäksi tietysti myös itsenäistä opiskelua ja erilaisia tehtäviä yksin ja ryhmissä. Ryhmätöitä on todella paljon eli niistä joutuu sitten sopimaan muun ryhmän kanssa miten ja milloin tehdään, eli kannattaa etsiä itselleen ryhmä jolle käy samanlainen aikataulu.

  Re: Hevosalan yrittäjä koulutus

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   29.3.24 21:22:20

Mihin tällä koulutuksella ajatellaan työllistyvän? Mietin maamme hevosyrityksiä eikä yksikään joka ollut pystyssä pidempään perustu niinkään hallinnolliseen osaamiseen vaan lähinnä perustajaperheen intohimoon ratsastuksesta urheilulajina. Osaamisessa keskeistä on ollut lajiosaaminen. Muut selviytymistaidot tulee tekemisen myötä. Kun into lajiin loppuu, loppuu useimmiten myös tallinpito.
Yksinyrittäjä väsähtää nopeasti joten useimmiten hommaa pyöritetään koko perheen voimin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.