Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   24.3.24 20:30:57

Minulla on kotona vallan kivoja hevosia kaksi, toinen nuori ja yksi juuri varsasta vieroitettu. Olen miettinyt että näissä riittäisi ratsastettavaa ulkopuolisellekin, löytyykö enää vuokraajia pikku tallille. Kenttä on ja kuljetuskalusto eikä maneesiinkaan mene kun vartti mennä.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.3.24 21:17:17

Löytyy varmasti, kunhan hinta on kohdallaan ja sovitaan huolella kaikki

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.3.24 21:21:33

Missä päin?

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   24.3.24 23:34:05

Ihan riippuu missä päin. Jos on lähellä isompaa kaupunkia ja hevonen on kiva ja hyvin koulutettu niin takuulla löytyy. 15-25e kerta, riippuen.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   25.3.24 07:34:10

Jos ole vähintään vaativantason kouluhevonen tai että saa surutta hypätä joka kerta niin löytyy. Vielä vaativat maneesin ja kaikki herkut. Eli ei niitä aiempien vuosien osaavia vuokraajia vaan ole. Ei oikeasti osata käsitellä hevosta saati ratsastaa.

Oma kohtaista kokemusta ja vierestä seurannut muiden hevostenomistajien harmittejuja. Meidän tamma hengailee tarhassa kaverin kanssa kun ei itse pääse.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 07:39:48

Kirsi, no eipä tartte yleistää vaikka itse et ole sopivaa löytänyt. Kannattaahan katsoa myös peiliin, jos ihan joka ikinen muu ihminen on sun mielestä paska.....

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 07:55:21

Löytyy, joko sellainen kuin Kirsi sanoo tai sitten sellainen joka ei ole hevosen selässä pariin vuoteen käynyt eikä pärjää itsenäisesti.
Tuntuu että ainakin täällä päin on todella huonot vuokraajamarkkinat.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 07:55:53

” Jos ole vähintään vaativantason kouluhevonen tai että saa surutta hypätä joka kerta niin löytyy.”

Höpöhöpö. Ihan tavallisille heA harrasteratsuille löytyy myös aikuisia osaavia vuokraajia, jotka eivät edes halua hypätä.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 08:06:38

Olen etsinyt Kuopiosta pitkään vuokrahevosta. Niitä ei vaan ole.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Laikku 
Päivämäärä:   25.3.24 08:08:09

Valitettavasti myös järkeviä diilejä vuokraajalle tuntuu olevan melkein mahdoton löytää. Osa haluaa hevoselleen vuokraajan joka maastoilee kun ei itse uskalla, tai sitten itseä ei kiinnosta mikään muu kuin täysillä treenaaminen. Suurimmassa osassa diilejä sanotaan jo heti alkuun ettei saisi hypätä, tämä karsii monipuoliset, sekä esteratsastajat pois vaikka olisivat kuinka järkeviä ja hevosystävällisiä. Sitten nämä nuoret.. Omistajat oikeasti ajattelee täällä Suomessa että joku järkevä ihminen haluaa maksaa siitä, että saa kouluttaa tämän hevosen. Vaikka omistajan kuuluisi itse kustantaa hevosen koulutus. Tiedän niin paljon tapauksia vielä missä nuori hevonen on tällaisen diilin aikana/jälkeen myyty kalliimmalla pois niin että vuokraaja on jäänyt tyhjin käsin. Tiedän valtavan paljon hyviä ehdokkaita vuokraajiksi, mutta vähemmän järkeviä ja realistisia hevosenomistajia jotka antavat hevostaan vuokralle.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   25.3.24 09:21:07

Nyt kyllä Laikku en voi muuta kuin nauraa. Omalleni etsi A-ratsastajaa, koska heppanikin on sen tasoinen. Vuokraajaehdokkaat ovat järjestelmällisesti olleet C-tasoa ja joitain B-ratsastajiakin eli heidän tasonsa on oikeasti huono.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   25.3.24 09:23:29

Ja yksi ongelma on raha. Kukaan ei vuokraa alle omakustannehinnan.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   25.3.24 09:28:29

Hhh: Näin vuokraajan näkökulmasta niin en maksaisi hevosen päiväkohtaisia kuluja per vuokrauskerta. Sillä summalla pääsee usein jo ratsastuskouluun tunnille sisältäen opetuksen, vähemmän vastuuta, käyttökuntoisen hevosen (ottaen saikut/parantelut yms huomioon joita aina tulee). Lisäksi vuokrahevoseen liittyy aina enemmän hoitotoimenpiteitä kuin ridakoulun heppaan.

Siksi en maksaisi "täyttä hintaa". Ja hyvä ridaaja saa myös hevosia ilmaiseksi liikutettavaksi/hoidettavaksi.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: kkkk 
Päivämäärä:   25.3.24 09:38:28

heh, onneksi kaikkei eivät ole sun kaltaisia. Mun hevosen päiväkulu on 51e, ja en toki sitä pyydä vuokraajalta vaan 40e. Ja tulijoita olisi ovista ja ikkunoista. Hyvä, todellakin VaB heppa hyvällä maneesitallilla, mahdollisuus ridata huppuvalkun silmän alla. Kiinnostuneita riittää, ja hyvä ratsastajia, HeA tasoisia (oikeesti HeA, ei ratsikoulun "HeA") riittää.
En tiedä miten hyvä ridaaja pitäis olla että mun hevosta ilmaiseksi ratsastaisi. Mun valkku on GPratsastaja ja hänellä maksan ratsuttamisesta.

En todellakaan vertaisi diiliä ratsikoulun tuntiin, jossa 8 ratsastajaa vaatimattoman tasoisilla hevosilla (sitä ne on vaikka joskus muinaisuudessa olisivat olleet hyvin koulutettuja ) jonkun itse HeA tasoisin rats ohjaajan tunnilla.

Mutta juu, ainakaan mulle ei koskaan ole ollut ongelmaa löytyy hyviä, sitoutuneita, luotettavia ja mukavia vuokraajia.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: ei ymmärrä 
Päivämäärä:   25.3.24 09:44:20

Minulla on ollut aina hevosia, olen valinnut ja ostanut ne itselleni, omasta tahdostani. Ratsastan ne itse, ja kun en ratsasta, ovat ne lomalla, tai palkkaan niille niitä eteenpäin kouluttavan ratsastajan.

En ymmärrä tätä vuokraushommaa, muutamia kymppejä sinne sun tänne, riskien lisääntymistä, ja vuokralaissählinkiä laisinkaan.

Ostakaa hevonen itsellenne, älkää vuokrattavaksi välineeksi, niin ei tarvitse tästäkään asiasta tehdä ongelmaa. Tai, jättäkää hevonen hankkimatta, ja menkää ratsastuskoulun tunneille. Hyvän sellaisen.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   25.3.24 10:03:28

Yleensähän näitä vuokrausjuttuja itketään toisinpäin eli hevosia ei löydy ja vuokraajat sitä itkevät

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   25.3.24 14:45:58

Ei vuokrauksen hintaa voi verrata ratsastustuntiin ratsastuskoulussa... Jos johonkin tuollaiseen haluaa verrata niin mieluummin sitten vaikka siihen yksityistuntiin hyvällä valmentajalla, joka onkin jo lähemmäs 60e/tunti. Siinä kohtaa se 40e/pv hevosen vuokraamisesta ei olekaan enää ihan niin paha.
Vuokraaminen kuitenkin on verrattavissa hevosen "omistamiseen" x määränä viikosta, jolloin maksat sen päivän hinnan hevosen elämisen kustannuksista. Kotitallilla ymmärrettävää että se on 15e, maneesitalli yhtään isommasta kaupungista se onkin jo sen 40e vähintään.
Hyviä vuokraajia on! Mutta jos hevosesi on tasokas ja asuu maneesitallilla niin silloin se karsii nuoret ja huonossa rahatilanteessa olevat.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   25.3.24 15:05:09

v, No ei todellakaan voi verrata vuokraushintaa yksityistuntiin hyvällä valmentajalla :D Eihän noilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Normaaliin vuokraukseen kuuluu muitakin hommia, kuin hevosen varustaminen ja OHJATTU valmentajan pitämä tunti. Vuokrahevosella menee kaikki pääsääntöisesti yksin ilman opetusta.

Itse en olekkaan "vuokraajana" vastannut ilmoituksiin, missä pyydetään rahaa liikuttamisesta. Jos ei "vanhoja kunnon vastuullisia hevostyttöjä" eli "vuokraajia" löydy, kannattaa avata omaa ilmoitustansa niin, että omistaja etsii liikutusapua, mikäli siitä on nimenomaan kyse, eikä lisätienestistä. Esim. minun kaikki suhteet ovat aina olleet win win tilanteita, joissa raha ei liiku. Ja kyllä, tilanne on aina molemmille osapuolille hyvä ja olen korvaamaton apu omistajalle myös esim. hänen reissujensa aikana. Silloinkaan minä en pyydä rahaa "ylimääräisestä" hoidosta.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   25.3.24 15:40:53

Ei minulla ole ollut ongelmaa löytää diilejä, joissa raha ei vaihda omistajaa. Siksi puhunkin, että ITSE en maksaisi hevosen vuokraamisesta. Jos joku haluaa maksaa tai omistaja haluaa pyytää rahaa, ei se ole minulta pois.

Ratsastuskouluissa on kyllä nykyään myös osaavia hevosia. Yhtä lailla kuin monet yksäriomistajat sanovat oman heppansa olevan vaB-tasoisia, vaikka räpiköimällä vaihtavat ristilaukalle ;)

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   25.3.24 15:47:31

No ei kyllä löydy kun pikku paikkakunnalla asuu. Olen tarjonnut 15e/krt omiani ja käytössä hyvin huollettu 30x60m kenttä. Heppoja mulla on neljä, kaksi Va A tasolla olevaa vanhempaa ja kaksi He A+vaihdot tasoisia pieniä länkkähevosia, jotka myös hyppää molemmat hyvin. Ilmaiseksi pitäisi päästä ratsastamaan tai tallitöitä vastaan, mutta en halua muiden siivoavan bokseja kun itselleni sitten työläämpiä siivota kun on muiden jäljiltä. Muutamia on ollut ketkä tykkäsi kesän käydä, mutta sitten tuli syksyn sateet niin se loppui siihen.

No ei siinä mitään, mielummin seisotan hevosiani pari ylimääräistä päivää viikossa kun annan ilmaiseksi käyttöön. Vapaapäivistä ne ei kuitenkaan kärsi.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Laikku 
Päivämäärä:   25.3.24 18:46:47

Hhh: En ottanut kantaa sinun hevosesi tasoon vaan yleiseen tilanteeseen. Monet potentiaaliset vuokraajat ovat luopuneet toivosta koska harvoin tuntuu enään löytävän hyviä diilejä = Eli vaikeampi löytää myös hyvää vuokraajaa. Mutta kannattaa laittaa ilmoitukseen selkeästi mitä etsii jos haluaa ainakin osan niistä karsia pois kellä ei taidot riitä.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.24 19:05:31

Olen pääkaupunkiseudulla ( Vantaa ja Helsinki) etsinyt pitkään ihan tavis harrasteheppaa vuokralle rentoon harrasteluun ei mihinkään nutturatiukalla , eli Helppo B ja Helppo A riittää koska ite myös ratsastan Helppo B tasolla..
Ei löydy Ei oo...

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.3.24 21:36:41

Fb ryhmissä liikkuu sekä vuokraajia että vuokralle antajia.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 01:23:25

Mulla taas on ongelma, että vuokrahevosta ei löydy. Olen entinen hevosenomistaja ja hoidan varmasti hevosen hautaan saakka niin huolellisesti kuin pystyn. Hoidan saikkukävelytykset vaikka maastossa kaatosateella, pesen kaviot sienellä ja mitä ikinä omistaja toivookaan. Maksan ajallaan, käyn sovitusti, joustan päivissä. Mulla oli tällainen vuokrahevonen, jonka omistajien kanssa homma
toimi, kunnes hevonen jouduttiin lopettamaan.
Tähän vastineeksi toivon hevosta jonka omistaja ei ole seinähullu, hevonen rikki tai kipeä tai jonka vuokrausdiiliin kuuluu kaikki maailman tallihommat huonosti suunnitellulla tallilla ja kallis käyntihinta päälle. Toivon myös hevoselta että sekään ei ole hullu, sillä on sopivat varusteet ja se liikkuu mielellään. Ja että hevoselta löytyy harjat ja tarvittavat varusteet sekä varusteenputsausaineet. Tämmöistä diiliä on tosi hankala löytää, uskokaa tai älkää. Olen varmaan oman kanssa tottunut liian hyvälle, sillä oli useampi kuin yksi 20v vanha harjakin.

  Re: Löytyykö enää vuokraajia

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   26.3.24 03:08:44

Ongelma taitaa usein olla siinä, että omistaja haluaa ratsuttajan joka maksaa hevosesta vuokraa.
Vuokraaja taas haluaa rahoilleen vastinetta.

Mikäli hevosella ei ole mitään erityistä annettavaa, eli se olisi hyvin koulutettu tai puitteet olisi muuten todella hyvät niin ehkä helpompaa on löytää hoitaja. Silloin ehkä tarpeet kohtaa yleensä paremmin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.