Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   24.3.24 11:36:49

Olen ihan tavallinen harrastaja. Heppa kotitallissa. Käyn valmennuksissa aina kun pystyn. Nyt kuitenkin omalla hevosellani alkaa olla niin paljon vanhuudenvaivoja, että haluaisin siirtää sen kevyemmälle käytölle.

Rehellisyyden nimissä minulla ei ole tällä hetkellä varaa panostaa 10t e maksavaan hevoseen. Haluaisin kuitenkin jatkaa valmentautumista. Saako enää ylläpitoon hevosia? En ole aikoihin nähnyt julkisia ilmoituksia.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.3.24 11:51:28

Saa niitä, toki täälläkin suunnilla menneet lopulta tutuille.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Liinu 
Päivämäärä:   24.3.24 12:11:39

Yleensä tutuille annetaan

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Juppi 
Päivämäärä:   24.3.24 12:40:54

Saahan niitä, kannattaa vain olla varovainen keneltä edes ottaa. Voidaan antaa valmiiksi risa, ja sitten saatkin syyt niskoille.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Joppi 
Päivämäärä:   24.3.24 17:07:05

Tai sitten ylläpitäjä paskoo sun hevosesi ja siinäpä se sit olikin.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: )) 
Päivämäärä:   24.3.24 20:57:13

En anna enää yp. Saanut aina korjata vuokraajan tekemisiä. Myyn jos en enää pidä itse joskus.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.3.24 21:05:37

Jos antaisin ylläpitoon hevosesta pitäisi maksaa kunnollinen korvaus.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.24 21:33:44

Lämppärinraatoi annetaan ilmaseksikin..

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.3.24 21:37:42

Sulla ei varaa maksaa 10 t ja ostaa hevosta, mutta jollain muulla pitäisi olla varaa antaa sulle kymppitonnien hevonen ylläpitoon ilmaiseksi. Justiinsa joo….

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   24.3.24 21:43:58

Multa on hevosia mennyt ylläpitoon, mutta vain tutuille tai pitänyt olla hyvät suositukset jos jollekkin tuntemattomalle. Kotitalliin en ikinä antaisi tuntemattomalle, aivan hirvittävä riski omistajalle.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.3.24 21:49:10

Jep, niinhän tossa sanoin :D Niin ne elämäntilanteet muuttuu. Aika win-win tilanne omasta mielestä et toinen säästää omaan sen aikaa ku toinen ei pysty panostaa omaa hevoseensa. Sitte ku toinen hakee omansa pois ni voi ostaa jo oman.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Nou 
Päivämäärä:   24.3.24 22:45:52

Ei lähde meikäläiseltä enää ylläpitäjille. Mielummin myyn. Rikottu, valehdeltu ja huijattu. Siksi vastaus on no.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Jose 
Päivämäärä:   25.3.24 07:20:14

Ikinä, koskaan.. Ei koskaan lähde meiltä ylläpitoon. Oli suositukset, oli ammattimaiset tallipaikat ja valmennukset.
Hevonen suorastaan kärsi, kun haettiin pois niin saatiin lopettaa samantein.
Hevosalalla ollaan opittu että mitään ei lainata tai anneta ilmaiseksi. Se mitä tarvitaan, se ostetaan omaksi. Jos ei ole varaa, sitä ei osteta.
Hevosihmisten kanssa ei vain pysty luottamaan mihinkään, koskaan..

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: wt 
Päivämäärä:   25.3.24 07:36:44

Tavalliselle harrastajalle, pärseaukiselle vielä, rytkytettäväksi kallis hevonen? Mikä win-win tämä olisi? Ei tässä voittaisi kun tämä harrastaja. Ei ikimaailmassa.

Aloittaja säästelee pennosiaan ihan itse vaan ja ostaa itse itselleen hevosen sitten kun on siihen varaa.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.3.24 09:01:20

Rytkytettäväksi :D Okei, miten vaan.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   25.3.24 09:18:38

Oma lukunsa ovat nämä ylläpitäjät, jotka raivostuvat, jos omistaja myy tai ottaa oman hevosensa kotiin, koska luulevat, että saavat ilmaisen hepan loppuiäksi. Itselleni tehty 2 vuoden jälk.näin.

Ja sitten kuvat "ennen ja jälkeen". Näitä nämä ihanat ylläpitäjät postaavat saadakseen joka taholle viestinsä, kuinka heleveden huono omistaja oli...

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Niinooh 
Päivämäärä:   25.3.24 09:55:15

Hhh niin ja sittenhän on näitä omistajia jotka antaa ylläpitoon omansa koska ei ole ollut varaa ruokkia, hoitaa ja hevonen todella huonossa kunnossa kun tulee. Joten ymmärrän täysin nämä ennen ja jälkeen kuvat. Jos omistajalla ei ole salattavaa tai hävettävää niin ei näiden ennen ja jälkeen kuvien pitäisi aiheuttaa tuntemuksia.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   25.3.24 10:01:10

Haluisitko itse heppaasi kuvattavan niin?

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   25.3.24 12:03:49

Mikähän se olisi se syy, että antaisin jollekin wanna-be-räpelölle kisahevosia rytkytettäväksi? Koulutustason nosto? Ei todellakaan. Ja kaikki muut vaihtoehdot eivät vaan oikeassa elämässä toimi. En ole ikinä törmännyt hyvään diiliin, ne lupaavatkin ovat kaatuneet johonkin juttuun ja kärsiä on saanut hevonen ja omistaja. Jos en itse pystyisi itse viemään eteenpäin myisin pois. En tunne ketään joka laadukkaan hevosen antaa ylläpitoon. Puskahevosista en nyt tässä kohtaa puhu, niitä varmasti riittää. Ei kukaan ole niin hullu että antaa kalliin ja koulutetun hevosen jollekin, joka taatusti ei sitä hevosta vie eteenpäin. Arvo laskee vuosi vuodelta.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Niinooh 
Päivämäärä:   25.3.24 12:56:10

Hhh: miksipä en, minulla ei olisi salattavaa. Ja jos hevonen olisi Ylläpitäjällä parempi niin sehän vain kertoo että tein itse jotain väärin

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.24 13:49:51

Kyllä niitä löytyy, mutta toki tavoiteellisemmin harrastavalle löytyy vähemmän. Tuttujen kautta lähinnä, fb-ryhmissä on joitakin. Jos haluaisi jotain "projektihevosta" (vamman jälkeinen kuntoutus, siitoksesta palaava, muuten jouten ollut tai sitten jollain tavoin ongelmainen), saattaa löytää aika kivankin. Toki sitten se riski, että omistaja hakee pois ja myy, kun työ on tehty.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 07:07:08

Ei se kyllä ole ollut enää nykyisin juuri tapana. Ehkä jostain torista löytyy, lähinnä lämppäreitä tai tosi vanhoja hevosia. Asiassa on toinenkin puoli eli se, että harvemmalle tavallinen hevonen kelpaa ylläpitoon, kun pitäisi saada melkein ilmaiseksi ratsastella vuokraajana. Ylläpitodiileissä lähes jokainen kokee häviävänsä, poislukien ehkä seurahevosten sopimuksissa. Ns hyvää hevosta ei ainakaan ylläpitoon saa, kuin korkeintaan liisinkiä maksamalla, jos ei ole tuttujen välinen sopimus.

Ei ne lainaamalla parane.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Ei enää 
Päivämäärä:   26.3.24 09:23:13

Ikinä enää en anna rikottavsksi ylläpitoon. Älkää muutkaan antako.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 09:34:48

Kyllä facebookin ryhmissä noita aina toisinaan tarjotaan, mutta hyväkuntoiset ratsut menee kuumille kiville. Miettisin kuitenkin myös ylläpitoon ottajan näkökulmasta, onko valmis kantamaan sen taakan, jos sattuukin jotain. Minulla oli aivan ihana hevonen ylläpidossa aivan ihanalta omistajalta, mutta hevonen kuoli tapaturmaisesti onnettomuudessa, jossa ei ollut syyllisiä, eli oikeasti mitään ei olisi voinut kukaan tehdä toisin. Tämä on yksi elämäni traumaattisimmista kokemuksista ja sen lisäksi, että kannan oman surun, koen loppuelämän syyllisyyttä että minun käsissäni kuoli toisen rakas hevonen, vaikken sille mitään olisi voinutkaan.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Joonas 
Päivämäärä:   26.3.24 11:25:48

Ei enää ikinä.... Ilmeisesti muutkin todenneet saman.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: ML 
Päivämäärä:   29.3.24 00:21:49

Joku ehkä antaa jos otat ylläpitoon marraskuusta maaliskuuhun.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   29.3.24 03:23:21

Aika vähän nykyään yp hevosia. Huonoja kokemuksia ihmisillä paljon. Enkä kyllä ymmärrä tätä, miksi pitäisi ilmaiseksi luovuttaa toiselle hevonen käyttöön, lisäksi tietenkin varusteet. Harvemmin ne siellä käytössä paranee hevonen tai varusteet. Tosi ärsyttävää on myös jokaiseen myynti ilmoitukseen yp ruinaaminen. Myin jokinaika sitten hevosen, ja tuli useampi yp kysely pitkien tarinoiden kans. Sanoin ihan suoraan että hevonen on myytävänä ei ilmaiseksi annettavana.
Ostakoot jokainen omansa, säästää rahaa tai on ilman. Ei sitä rahaa säästöön kerry jos sattuisikin yp hevosen saamaan. Jotenkin on vastenmielinen koko ajatus, että kun minulla nyt ei ole varaa ja mahdollisuutta ostaa niin antakaa joku ilmaiseksi. Eikö ole vähän sama asia, jos tarvii uuden auton kun vanha rikki. Jokuhan vois sitten antaa käyttöön omansa.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   29.3.24 05:38:45

Hyviä pointteja monella yllä. En anna omia pikkurahasta ”ratsastuskoulun tähdille” jotka haluavat edetä harrastuksessa. Hevoseni hoitaja tekee SOVITUSTI asioita, ei mitään omia keksintöjä! Kun kyseessä ilmainen ratsastaminen, se on kevyttä liikuntaa, pääasiallisesti maastoilua. Mutta tavoitteellista ratsastusta ei. Silloin kaikki pysyy ok asetelmassa.

  Re: Saako enää ylläpitoheppoja?

Lähettäjä: muhvi 
Päivämäärä:   29.3.24 17:21:50

Jotkut rahattomat, yleensä vielä vähän huonoja hevosia haalivat saattavat antaa ylläpitoon, kun ei oma lompakko enää kestä pitää. Harvoin ylläpitoon annetaan toimivia, hyviä ja kunnolla koulutettuja hevosia. Sehän on tosiaan sama kuin päättäisi, että en enää itse tarvitse tätä luotettavaa ja hyvin toimivaa Toyotaani, joten annanpa sen ilmaiseksi jollekin tuntemattomalle, kunhan maksaa itse omat bensansa. Useimmat ymmärtävät, että tämä ei kannata, koska se auto tai hevonen harvoin tulee ylläpidosta parempana takaisin eikä siitä saa yhtään mitään rahaa, kun sitä ei myy.

Jätä ne valmennukset pois, ota hevoselle kevyestä köpöttelystä innostuva vuokraaja ja kiristä muutenkin vyötä tiukemmalle, niin saat laitettua syrjään rahaa uutta hevosta varten vaikka edes parisataa kuussa jo tässä vaiheessa, kun edellisen ylläpitoon menee vielä rahaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.