Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Marjatta 
Päivämäärä:   22.3.24 23:42:28

Omistan vanhan tamman, ja nyt olisi töiden takia edessä muutto uudelle paikkakunnalle. Hevoselle ei ole löytynyt mieleistä tallipaikkaa, joten pitäisi viedä se ensin väliaikaisesti toiselle paikalle kun jonotan ykkösvaihtoehdosta vapaata tallipaikkaa. Olen sen sijaan alkanut miettiä hevosen lopettamista. Tallikavereista useampi on tullut kauhistelemaan, että en kai nyt ole oikeasti tervettä hevosta lopettamassa, ja olen nyt itse alkanut myös epäillä mikä olisi järkevintä.

Hevonen on 23, hyvinvoiva ja pirteä, mutta aluksi aina jäykkä ja hitaasti lämpenevä. Viimeisen vuoden aikana on alkanut ikä näkyä. Hyväntuulisena lähtee kyllä aina hommiin, ja on aina ollut kaikin puolin terve ja ongelmaton. Hampaissa alkaa olla kulumaa, mutta lisäruokinnalla pysyy ihan hyvässä lihassa. Järki sanoo, että ei meillä voi olla tämä hepon kanssa enää montaa hyvää vuotta yhdessä, mutta vaikea on silti luopua. Toisaalta tiedän, että tämä stressaantuu muutoksista tosi paljon, ja siksi siirto uudelle tallille tuntuu julmalta.

Puhukaa minulle järkeä, mitä pitäisi tehdä? Onko väärin lopettaa hevonen "vain" vanhuuden takia?

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   22.3.24 23:52:12

Omalla kohdalla päätökseen vaikuttaisi tosi paljon tuo sopeutuminen uuteen paikkaan, tässä tilanteessa sopiviin paikkoihin kun ei heti saa sinne mihin haluaa. Itse tein tässä kohden niin, että hevonen jäi samalle tallille ja kävin sitä viikonloppuisin ratsastamassa sen 2kk (täysihoitotalli jossa oli mahdollisuus tarvittaessa myös hevosen liikutukseen maksusta), että saimme sen lopullisen paikan uudesta kaupungista.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Liinu 
Päivämäärä:   23.3.24 04:56:21

Ottaisin mukaan ja jos ei sopeudu uuteen paikkaan, miettisin taas lopetusta. Voihan olla ettei stressaakaan, mistä tietää ennen kuin kokeilee. Ja jos viihtyisi siellä mihin ekana viet, jättäisin sinne vaikka jonotettava paikka vapautuisi

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   23.3.24 06:29:38

Riippuen vaivoista. Tuon ikäisellä rupeaa jo vanhuus vaivaamaan. Kuten sanoit muutaman vuoden päästä tilanne olisi edessä joka tapauksessa. Monestakin syystä itse todennäköisesti päätyisin lopetukseen.
Säästät itsesi muuttoon liittyvältä murehtimiselta. Näitä eläimien loputtomia hoitajia riittää. Nykyään jopa eläinlääkäreiltä hämärtynyt käsitys hoitamisen järkevyydestä. Eli siitä suunnasta turha odottaa neutraalia arviota.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Star-a 
Päivämäärä:   23.3.24 07:51:43

Ei kankeus vielä ole oleellisesti elämänlaatua heikentävä vaiva. Rodusta ja tuurista riippuen voi olla vielä useita hyviä vuosia jäljellä. Itse en ymmärrä ' varmuuden vuoksi ' lopettamista, esimerkiksi sillä syyllä että ei ehkä sopeudu uuteen talliin. Saattaa olla siellä tyytyväisempi kuin nykyisellään.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   23.3.24 07:57:34

Miksi odottaa että hevonen menisi terveydeltään huonoksi ja vasta sitten lopettaa? Tunnet hevosesi parhaiten. Jos muutto stressaa ja mahdollisesti on ehkä ähky herkkä vielä siihen lisäksi niin eikö olisi armeliainta päästää hevonen vihreämmille hyvässä kunnossa vailla kipuja ja stressiä? Muutto on hevoselle aina stressaavaa!

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.3.24 08:10:56

Itse en stressaisi ikähevosta millään muutolla ja sinun on eläimen lopetuspäätös tehtävä ennemmin tai myöhemmin joten miksi hevosta ei voisi laittaa nyt taivaslaitumelle kun on tavallaan oikea hetki muuton takia?

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.3.24 09:52:05

Vaikea tilanne puntaroida. Jos olette viettäneet hyvät vuodet ja oma elämäntilanteesi muuttuu, hevosella jo ikää, on ihan ok lopettaa. Toisaalta hyvällä tuurilla hevosella voisi olla vielä useitakin hyviä seniorivuosia edessä. Poikkeavatko uudet tallipaikat olosuhteiltaan paljon totutusta, esim ympäristö, tarhaus jne? Mikä on oma motivaatiosi, jos harrastaminen muuttuu vaikkapa hevosen sairastumisen myötä? Jaksatko kävelytellä toipilasta tai onko rahaa tutkia ja hoitaa? Painaahan vaakakupissa omat resurssitkin. Tallipaikan sijainti > piteneekö matkat. Hinta > kiristyykö talous. Jos tiedät että kaikki vaikeutuu, miksi kituuttamaan… Jos taas jokin osa- alue tuo helpotusta entiseen se auttaisi itseäsi jaksamaan takaamaan hevosellesi riittävän hyvän elämän. Toisaalta koska kirjoitit, on simulla jo epäilyksesi. Tsemppiä!

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.3.24 12:00:08

Miten pahasti se stressaa muutosta ja millä tavalla? Vanhaa hevosta ei pitäisi päästää laihtumaan, joten jos se ramppaa itsensä rangaksi niin en siirtäisi sitä enää.

Onko se pystynyt laiduntamaan muualla kuin omalla tallilla? Olisiko vaihtoehto muuttaa se laitumen kautta syksyllä uuteen talliin? Moni stressipallo pystyy kuitenkin olemaan vieraalla laitumella.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.24 12:07:14

Itse päästäisin pois kun on vielä hyväkuntoinen.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Hohhoh 
Päivämäärä:   23.3.24 12:08:29

Minulla 27v hyväkuntoinen, en lopettaisi 23v.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.3.24 14:00:04

^ onko joku ulkopuolinen ihminen todennut tämän?

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Marjatta 
Päivämäärä:   23.3.24 15:11:51

Kiitos kommentista, teillä on hyviä pointteja. Erityisesti tuota laidunasiaa kesäksi täytyy selvittää.

Tämä hevonen on hyvin tarkka rutiineista ja kiintyy turhankin paljon lauman muihin hevosiin. Hevosten vaihtuminen, yksin jääminen tarhaan, uudelle kesälaitumelle meno jne. saa tämän hermostumaan niin paljon, että tulee läpi sähköistäkin. Valmennuksissa toisella tallilla käyminen oli ihan tuskaa, hevonen stressasi itsensä hikiseksi joka kerta, eikä siitä itse valmennuksesta saatu mitään irti. Samaan aikaan tämä on tutussa ympäristössä pomminvarma ja hyvähermoinen, voi pitää vaikka irti. Samoin maastoilla voi yksin uusillakin reiteillä.

Eli olen melko varma, että hevosen siirto saisi sen stressaantumaan tosi paljon. Toisaalta, kyllä varmaan hevonen myös uuteen paikkaan sopeutuisi ajan kanssa.

Uusi ensimmäinen tallipaikka olisi väliaikaratkaisu siksi, että sinne tulee minulle pitkä matka ajaa. Jonotan paikkaa lähempänä olevalle tallille. Olen nyt hevosta hoitanut itse päivittäin, ja tehnyt myös tallivuoroja paljon, ja siksi tuntuu tosi pahalta, että en pystyisi hevosta näkemään kun pari kertaa viikossa. Omien resurssien puolesta on hevoseen mahdollisuus käyttää rahaa, ja aikaakin saman verran kun tällä hetkellä, eli ne eivät ole ongelmia näillä näkymin tulevaisuudessakaan.

Tosi vaikeaa punnita sitä, että mikä on parasta hevoselle ja mikä on parasta minulle.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.24 15:23:00

Omani kuulostaa luonteeltaan samalta: stressaa muutoksia, kuten tarhanaapurin vaihtoa. Muutimme pakon edessä uudelle tallille, stressasi paljon noin 3 kk, sopeutui uuteen paikkaa vuodessa. Tämän kanssa vältän muuttoa viimeiseen asti, on muutaman vuoden sinun hevostasi nuorempi. Vastaavassa tilanteessa harkitsisin hyvin vakavasti poislaittoa. Helppo päätös ei tietenkään ole.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   23.3.24 15:57:15

Ilmanmuuta se viimeinen palvelus rakkaalle ystävälle eikä enää vanhukselle retuutusta paikasta toiseen varsinkin jos on stressiherkkä.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Rym 
Päivämäärä:   23.3.24 16:32:30

Tottakai lopetus.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Flamingo 
Päivämäärä:   23.3.24 16:51:00

Eikö olisi parempi lopettaa jo heti kun on syntynyt ettei vaan tule kärsimystä elämässä. Täältä on aina hyvä kysyä kielipiteitä lopetukselle, kun kaikki kannattavat lopetusta. Aina. Koskaan ei ole liian aikaista lopettaa, miksi sitten edes eletään? Myös ihmisille eutanasiapaketteja, että voi jo teininä lopettaa, ettei vaan tule ikävää elämää. Ja vastauksena aloittajalle: en lopettaisi todellakaan.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.3.24 16:57:29

No en lopettaisi. Ihme menoa täällä, kun kaikki heti pistämässä monttuun. Hevoselle mahansuojalääke ja rutiinit kuntoon heti uudessa paikassa, niin kyllä sujuu

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: VW 
Päivämäärä:   23.3.24 20:58:14

Minulla samanikäinen hevonen ja vähän samanluonteinenkin. Onneksi ei ole pakko muuttaa, mutta jos olisi, miettisin paria vaihtoehtoa, eli laitumen kautta muutto, tai jos olisi mahdollista jättää nykyiseen paikkaan joksikin aikaa ja ostaa palveluita tai jos olisi vielä joku luottoihminen apuna. Eli en veisi väliaikaispaikkaan, vaan odottaisin että saan paikan sieltä ”lopullisesta” paikasta.

En lopettaisi vanhaa ystävää varmuuden vuoksi, etenkin kun se on erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen. Jos hevonen ei sitten tunnu yhtään sopeutuvan uuteen paikkaan niin että sen terveys kärsii, niin lopeta sitten.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: What? 
Päivämäärä:   23.3.24 21:21:01

Et tietenkään lopeta. Tämä on oikeasti ihan seko palsta. Kaikki pitäisi lahdata. Ihan uskomatonta porukkaa.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.3.24 21:32:08

Se on kumma miten täällä hevonen menee heti lopetukseen. Ihan kuin tennismaila. Heti jos tulee pientä kremppaa tai vanhenee niin lopetukseen, koska ei haluta maksaa siitä ajasta kun hevosta ei voi käyttää enää 100%.

Hevonen antaa meille paljoa ja meidän pitäisi samalla tavalla antaa hevoselle vanhuus eikä vain laittaa heti pois, koska oikeasti on kyse siitä ettei kiinnosta enää laittaa rahaa, kun ei saa täyttä panosta takaisin.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Hohhoh 
Päivämäärä:   23.3.24 21:34:50

Joo: On todettu ihan eläinkääkärin toimesta terveeksi. En ymmärrä kans näitä lopetus puheita. Sitten kun ei voi elää hevosen elämää, syödä, liikkua tai on kipeä niin asia erikseen mutta ei missään nimessä ”varuksi”. Mitä ihmettä….

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.3.24 00:26:38

Ottaisin mukaan. Jos väliaikatalli hyvä rutiineineen, niin varmasti sopeutuu sinne. En todellakaan lopettaisi hyväkuntoista hevosta tämän asian takia.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   24.3.24 06:42:02

Olen huolissani trendistä, että "rakas" polle halutaan lopettaa ihan pienien terveysongelmien tai normaaliin vanhenemiseen kuuluvien oireiden vuoksi. Näinkö omistaja kiittää ystäväänsä? Älkää hankkiko mitään eläimiä, jos ette jaksa niiden ja niiden hoidon kanssa. Elämää on osattava suunnitella eteenpäinkin ennen sitä hankintaa.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.24 08:01:14

Voiko hevonen jäädä vanhalle tallille jonottamisen ajaksi? Ja jonoon uuteen paikkaan nyt heti.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: kello 
Päivämäärä:   24.3.24 08:24:02

"Olen huolissani trendistä, että "rakas" polle halutaan lopettaa ihan pienien terveysongelmien tai normaaliin vanhenemiseen kuuluvien oireiden vuoksi. Näinkö omistaja kiittää ystäväänsä? Älkää hankkiko mitään eläimiä, jos ette jaksa niiden ja niiden hoidon kanssa. Elämää on osattava suunnitella eteenpäinkin ennen sitä hankintaa. "

Onko sinusta eettisempää aiheuttaa hevoselle stressiä tai pakottaa sitä elämään " pienten terveysongelmien" kanssa? Kuinka paljon epämukavuutta hevosen kuuluu sietää ihmisen takia?Minusta paras kiitos vanhalle ystävälle on juuri se, että päästetään hevonen pois kun sillä vielä on kaikki hyvin. Ei hevonen osaa surra kuolemaansa, ei pelätä sitä etukäteen eikä surra tulevaisuutta. Ja mitä tuohon elämän suunnitteluun tulee, niin ihan oikeasti nyt. Pitäisikö elämä pystyä tosiaankin suunnittelemaan 10-20 vuotta eteenpäin?

Aloittaja, lopeta hevonen. 23 on jo vanha, hevosen fyysinen kunto ei tuosta parane, vaan edessä on vaan väistämättä alamäkeä. Älä aiheuta useammalla tallipaikan muutolla hevoselle stressiä, päästä se mielummin lepoon. Hevonen ei siitä kärsi, vaikka ihmiselle se olisi hankalaa.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   24.3.24 08:31:18

Hoidettava ongelma ei heikennä elämänlaatua.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   24.3.24 08:33:54

Yleensä nämä lopetusintoilijat lopettavat siksi että saavat uuden hevosen. En kyllä omalleni koskaan niin tekisi ja ollaan oltu yhdessä jo tovi. Kokeilla kannattaa aina. Sitten vasta noin isoja päätöksiä. Eläimellekin elämä on ainutkertainen.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: -mää 
Päivämäärä:   24.3.24 08:39:58

Stressaisiko hevonen pienemmällä tallilla vähemmän? Kyllä ajan kuluessa tottuu. Entä vanhalla tallilla asuminen, jos joku ottaa yp? Tallikaverisihan voivat pitää silmällä?

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.3.24 08:43:30

En lopettaisi tervettä hevosta vaan miettisin ensin kaikkia muita vaihtoehtoja. Hevonen ei toisaalta lopetuksesta kärsi, niin kuin ei myöskään ihminenkään.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.3.24 11:59:46

Lopetus on aina armollinen ratkaisu. Hevonen on silloin turvassa.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.24 16:46:57

En ainakaan muuttaisi hevosta jahtaa kertaa. Olkoon vanhalla paikkakunnalla kunnes parempi tallipaikkaa aukeaa, vaikka tulisi vähän ikävä hevosta.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.24 16:47:10

Kahta kertaa piti sanomani

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   24.3.24 23:32:40

Ilman muuta lopettaisin, ei kahta sanaa. Ja en kulkisi ympäriinsä vikisemässä "mitä mä teen, vointe tehdä niin vai näin" vaan en sanoisi kenellekään mitään vaan veisin hevosen vaan klinikalle ja sillä selvä. Ehkä just siinä vaiheessa kun muutan itsekin toiseen kaupunkiin.

Hevosporukat on tosi paskoja, AINA teet väärin, teet sitten ihan mitä vaan. Paras ettei kysele "mielipiteitä" ikinä, vaan tekee itse omat päätöksensä.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.3.24 07:47:32

"Yleensä nämä lopetusintoilijat lopettavat siksi että saavat uuden hevosen"

- Ei vaan lopetutuin "terveen" ikähevosen siksi kun se jäi yksin ja totesin että hevosharrastus saa riittää eikä kiinnostanut enää ruveta mihinkään seuraponin etsimisrumbaan.
Tuli luonteva ja selvä tilanne hevosen poislaittoon.
Hevonen oli minulla toistakymmentä vuotta ja tulipahan koettua millaista on olla hevosenomistaja.
En laita enää hevosia tälle tontille.
Olisinhan tietenkin voinut laistaa vastuusta ja omistajan viimeisestä palvelukseta hevoselleen ja myydä sen osamaksulla "hyvään loppuelämän kotiin " ja puolen vuoden päästä mennä katsomaan kun se seisoo kenties polviansa myöten paskassa luurankona ja kaviot on kuin sukset...

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   25.3.24 08:15:19

Itse päätät asian ja päätös on oikea oli se sitten kumpi tahansa ja sille ei tarvitse kysellä siunausta hötölästä.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.24 08:40:26

"Toisaalta tiedän, että tämä stressaantuu muutoksista tosi paljon, ja siksi siirto uudelle tallille tuntuu julmalta."

Miksi hevosta ei voida auttaa esim. valerianalla ettei stressi pääse päälle..

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 09:20:45

Moni taitaa täällä vähätellä stressiä. Jos hevosen hampaissa alkaa olla kulumaa ja muuttostressi aiheuttaa laihtumista, voi uudelleen lihottaminen olla hyvin vaikeaa, olen vierestä nähnyt vastaavan tapauksen, monttuunhan se lopulta meni kun ei saatu lihaa enää ympärille vaan stressi kulutti kaiken. Aloittajana varmaan päästäisin taivaslaitumille. Usein kun se ajatus lopetuksesta on tullut, on aika. Sinä tiedät hevosesi parhaiten ja Pirjon huippukuntoinen 64-vuotias hevonen ei ole sinun hevosesi eikä vastaa tilannettasi.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: jfbojbfjdgb 
Päivämäärä:   25.3.24 09:45:08

Lopetus on ehdottomasti paras vaihtoehto. Ei kannata kuunnella näitä "hevosenpelastajia."

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.3.24 13:56:41

Uskomatonta, ei kai nyt ketään varuiksi lopeteta. Ei muuta kuin kunnon stressiä tasaavat aineet kehiin alkuun, esim valeriaana, Hilton Herbsin rauhoittavat, ProCalm tai vastaava. Ja pysy itse rauhallisena äläkä stressaa, ihmisen stressi heijastuu peilinä hevoseen. Pidät kiinni muista rutiineista. Ja TOTTAKAI tuon ikäinen hevonen on jäykkä, itse olen 40 ja kyllä kroppa vaatii säännöllistä liikuntaa tai olen itsekin jäykkä. Pitäisikö minutkin lopettaa sen takia....

Lopettaminen on toki aina se helpoin tie, mutta ei kannata ottaa koskaan elävää eläintä jos ei kykene kunnolla huolehtimaan. Mikään ei voita vanhaa ja viisasta hevosta joka voi hyvin, se on todella arvokasta.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   25.3.24 14:11:52

Ne pienet vanhuuden krempat voivat olla hevoselle oikeasti kivuliaita. Hevonen kun saaliseläimenä peittää sen kipunsa viimeiseen asti.
Ja ei, en ole lopettamis intoilija, oma vanhukseni lähti kuoppaan 28v. ja oli viimeiset vuodet vain ihan eläkkeellä varsojen kaverina. Olisi senkin saanut vielä hengissä pidettyä, mutta elämän laatu oli jo selkeästi huonotunut, niin pääsi laitumelta suoraan pois.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.24 14:28:25

Jättäisin vanhaan paikkaan, kunnes saa sen jonottaman paikan.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Plop 
Päivämäärä:   25.3.24 19:04:43

Nuo stressiä tasaavat aineet on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, tuntuvat perustuvan lähinnä omistajien plasebovaikutukseen.

Älä anna aloittaja täällä turhaan ihmisten syyllistää näillä "ei kannata ottaa koskaan elävää eläintä jos ei kykene kunnolla huolehtimaan"- jutuilla. 23-vuotias on tosi vanha hevonen, kyllä sinä olet silloin siitä huolehtinut hyvin ja pitkään. Turha vanhaa hevosta enää kiusata muutolla, päästä ystävä ikuiseen lepoon.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.24 19:09:03

En lopettaisi vasta 23vuotiasta vaan ottaisin mukaan kerta on hyvässä kunnossa ikäisekseen ja on terve..

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   25.3.24 20:30:50

Ai 40-vuotias ihminenkin on jo vanha ja jäykkä-röhönaurua-.
Ootapa kun täytät 70.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   25.3.24 21:40:39

Hevonen ei ole ihminen. Eikä näytä kipua. Laita pois vain.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Jouhi 
Päivämäärä:   25.3.24 22:24:15

Vihreille päästämistä ei kukaan harmittele, kiertoon joutumista aika monikin. Vihreillä ei ole kipua.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: en 
Päivämäärä:   25.3.24 23:25:20

Itselläni ei kävisi edes mielessä lopettaa muuton takia, eihän sekään väärin ole jos tuntuu parhaalta ratkaisulta, mutta hiukan erikoista jos on muuten terve alkujäykkyyttä lukuunottamatta.

Vuosia voi olla jäljellä n. 0-7, mutta eipä minkään ikäisen hevosen kanssa ole taattua, että ne eläisi enää seuraavaan päivään saati vuosia tai vuosikymmeniä.

En ole varmuuden vuoksi lopetuksen kannalla. eri asia jos hevonen olisi kuntonsa puolesta jo muutenkin lähestymässä lopetusta, olisi hevosen kannalta parempi aikaistaa päätöstä kuin muuttaa uuteen paikkaan muutaman kuukauden vuoksi, mutta kun kyse voi olla useista vuosista niin en oikein näe syytä (hevosen kannalta). Jos itsellä on energia loppu hevosenpitoon niin toki se painaa ratkaisunteossa.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   25.3.24 23:38:00

Mistä täällä porukka keksi nuo ”päästä kivuistaan” -jutut? Juurihan aloittaja puhui, ettei ole muita ongelmia kuin alkukankeus.

Käsittämätöntä, että hevosen mahdollisen stressin, joka loppunee muutamassa viikossa, enemmistö lahtaisi hevosen, jolla kaiken järjen mukaan on 5–7 vuotta elämää jäljellä.

Ja tämä kommentti… ”Ja mitä tuohon elämän suunnitteluun tulee, niin ihan oikeasti nyt. Pitäisikö elämä pystyä tosiaankin suunnittelemaan 10-20 vuotta eteenpäin?”

No IHAN OIKEASTI, kyllä pitäisi! Jos otat pitkäikäisen eläimen, olet oikeasti siitä vastuussa. Jos pitkäjänteisyys riittää vain tiktok-videoihin, älä ota eläintä, so simple.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.24 02:32:36

Aivan käsittämätöntä miten täällä käsketään murhaamaan hyvinvoivia yksilöitä noin vain. Hyi @!#$.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.24 06:57:55

Vaikka olen myös sitä mieltä, että nykyään on vähän trendi laittaa hevonen aika pienistä asioista pois, niin esimerkiksi tuossa yllä joku sanoi, että hevonen sopeutuu aina kahdessa viikossa. Ei muuten todellakaan kaikki sopeudu. Juuri muutin omani kanssa ja nyt puolen vuoden jälkeen alkaa tuntua siltä, että se on kotiutunut. Muutokset ovat tälle yksilölle todella rankkoja paikkoja

Ihmiset vaihtavat tallipaikkoja useammin kuin omia sukkiansa eivätkä yhtään mieti, miten kova paikka hevoselle on vaihtaa kavereita, ympäristöä, hoitavia ihmisiä jne. Välilä on pakko vaihtaa tottakai, mutta se muutto ei todellakaan ole jokaiselle hevoselle helppo. Siksi minusta ei ole automaattisesti väärin lopettaa 23 vuotiasta hevosta muuton vuoksi.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.3.24 07:51:54

Aivan käsittämätöntä miten täällä käsketään murhaamaan hyvinvoivia yksilöitä noin vain. Hyi @!#$.

- joskushan se lopetuspäätös on tehtävä.
Vai pitäisikö hevosen nääntyä ja vanheta itsekseen pihan perälle vai mihin se raja vedetään?
Tuo muutto on ihan hyvä syy laittaa ikähevonen pois.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   26.3.24 07:55:16

Aivan käsittämätöntä miten täällä käsketään murhaamaan hyvinvoivia yksilöitä noin vain. Hyi @!#$.

- hyi, hyi, ja Tuulispäässä murhattiin nuori hyvinvoiva Huomen hieho kun se oli ensin lihotettu sorkkakuumeiseksi.
Tälläkin eläimellä olisi ollut muuten paljon hyviä elinvuosia jäljellä.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.24 08:10:25

"Nuo stressiä tasaavat aineet on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, tuntuvat perustuvan lähinnä omistajien plasebovaikutukseen."

Valeriana kyllä ainakin toimii. Voisit ihan itse kokeilla, näytät olevan sen tarpeessa.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   26.3.24 09:09:10

” joskushan se lopetuspäätös on tehtävä.
Vai pitäisikö hevosen nääntyä ja vanheta itsekseen pihan perälle vai mihin se raja vedetään?”

Mistä nääntymisestä sinä puhut? Oikein whataboutismin kansallinen kärkitulos taas… Kyllä lopetuspäätös kerran pitää jokaisen hevosen kohdalla tehdä, mutta yleensä siihen on syy. Jos syyksi kelpaa, että 23-vuotias hyvinvoiva hevonen saattaisi kokea stressiä muutosta, kai sitten hevosen voisi lopettaa vaikka siksi, että sitä on purrut paarma korvaan, koska kyllähän sekin aiheuttaa kärsimystä.

Näissä ”päästä kaveri pois” -kliseissä on kyse tasan yhdestä asiasta: kun hevosella ei voi enää toteuttaa omia ratsastuksellisia ambitioita ja sen hoitoon pitäisi panostaa silti yhtä paljon tai enemmän, hankkiudutaan rahareiästä eroon ja hankitaan uusi tilalle. Sitten parannellaan omatuntoa itselleen valehtelemalla täällä sananmielisten kanssa.

Tässä on kyseessä TERVE hevonen, ja 23 vuotta ei todellakaan ole kovin kummoinen ikä. Jos vertaa odotettavissa oleviin elinvuosiin, rinnastuisi siihen, että lopettaisi 1-vuotiaan tanskandoggin siksi, että se saattaisi stressata viikkoa hoidossa naapureilla, kun perhe on lomalla.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   28.3.24 06:58:46

Ehdottomasti lopetus. Hevonen on laumaeläin, joka viettää yleensä nuoruuden porukan vaihdon jälkeen samassa tutussa laumassa koko elämänsä. Siinä ei mitkään yrtit sitä elämänlaatua paranna, jos hevonen vuosien jälkeen revitään yksin vieraaseen paikkaan, tämähän on hevoselle ihan katastrofi, vaikka toki monet hevoset ovat tähän joutuneet ihmisten takia tottuneet. Hevonen ei sitä sure tai siitä kärsi, ettei saanut mahdollisuutta "yrittää", mutta kärsii aivan satavarmasti siitä, että se revitään tutuista rutiineista ja omien turvallisten kavereiden luota jonnekin joko yksin ramppaamaan ja huutelemaan hädissään yksin tai vanhana, hieman väkisinkin vaivaisena sopeutumaan uuteen porukkaan, jossa helposti uutena joutuu aluksi olemaan todella varuillaan ja väistelemään muita. En edes harkitsisi muuttoa ja ihmettelen, miten niin moni täällä ajattelee että hevosen on parempi viettää elämänsä viimeiset vuodet jonain koekaniinina, jos sittenkin sopeutuisi. Todennäköisempää kuitenkin on, että stressaantuu, sairastuu ja loppuelämänsä onneton. Ihmisille voi selittää, että tilanne paranee, kun kotiudut, mutta hevoselle ei. Sille todellisuus on vain sitä mikä on tässä ja nyt ja se ei voi lohduttautua ajatuksella, että kyllä tämä tästä ehkä joskus. Tuskin moni ihmisvanhuskaan valitsisi muutaman vuoden pidempää elämää, jos se edellyttäisi muuttoa omasta kodista vieraiden, vierasta kieltä puhuvien joukkoon, vieraaseen paikkaan jossa kokoajan pitäisi vahtia omaa selustaa, yrittää tutustua uusiin ihmisiin ja tapoihin ja miettiä, mitä seuraavaksi tapahtuu ja
kuka on kiva ja kuka ei. Ja ihminen sentään ymmärtäisi, että voi olla että mahdollisesti tyypit olisivatkin ihan jees vaikka ne eivät olekaan niitä perheenjäseniä etkä ikinä omaa perhettäsi tapaisi.

Ihmistä ja hevosta ei voi oikeasti verrata, mutta tämä esimerkki nyt siksi, että tässä ketjussa on taas inhimillistäminen vahvasti läsnä ja monelta tuntuu unohtuvan, millainen eläin hevonen oikeasti on ja mitkä ovat sille tärkeitä asioita. Väitän, että pelkästään mahdollisimman pitkä elämä ei olisi hevosen prioriteettilistan kärkipäässä, vaan nimenomaan se laadukas lajityypillinen elämä, vaikka vähän lyhyempikin.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   28.3.24 07:07:33

Tietenkin lopetus. Omassa tutussa tallissa lopetus. Se on rakkautta.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   28.3.24 07:37:29

Et tietenkään lopeta ystävääsi. Miksi lopettaisit terveen ystävän? Otat rauhallisesti ja annat hepalle AIKAA tottua ympäristöön. Rauhassa.

Surullista lukea näitä murhanhimoisia kirjoituksia täällä.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   28.3.24 07:43:51

Minusta on surullista lukea se, että ihmiset ovat nykyään eläinrakkauden nimissä valmiita laittamaan ystävänsä kärsimään, etteivät joutuisi itse kohtaamaan kuolemaa ja tekemään vaikeita päätöksiä. Ja hyväksymään sitä, että hevonen ei oikeasti ajattele kuten ihminen eikä hevosen elämän laatuun vaikuttavat asiat ole samanlaisia, kuin ihmisillä. Jo murhaamisesta puhuminen kertoo, kuinka äärimmäisyyksiin eläinten inhimillistäminen on mennyt. Ei taatusti sitä mahahaavasta kärsivää stressaavaa eli "totuteltavaa" vanhaa hevosta lohduta se, että se voi ajatella että ei ole kuollut...

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.3.24 07:50:53

Itse en tervettä 23 vuotiasta lopettaisi vaan siksi että muutan ja sopeutuu ehkä huonosti. Moraalisesti aivan samassa vaakakupissa kuin 8-vuotiaankin lopetus muuttostressin takia, eikä kukaan lopettiais 8-vuotiasta sen takia että stressaa tulevaa muuttoa. 23-vuotias ei ole mikään supervanhus ja kerta hyväkuntoinen ja terve, voi hyviä vuosia olla vielä paljon.

Omani eli 26-vuotiaaksi kunnes lopetettiin vakavan tapaturman seurauksena. Eläkevuodet oli meidän onnellisinta ainaa, kiitollinen olen joka vuodesta. Ja sinulle joka epäilit muiden kommentoijien vanhojen heviosten kuntoa, niin mun vanhus tarkastettiin klinikkaeläinlääkärin voimin joka vuosi, ihan siinä missä nuoremmatkin hevoset. Tai no oikeestaan tää vanhus tarkastettiin kahdesti vuodessa koska sen hampaat hoidettiin 6kk välein.

Mutta ei hevosen lopetus ikinä väärin ole, jos sitä itse tahtoo. Tahdotko lopettaa hevosenomistajuuden? Tai ostaa nuoremman? Jos tahdot niin pistä pois. Ei se lopetuksesta kärsi.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   28.3.24 08:58:59

Minusta tuntuu että aloittaja haluaa uuden hepan koska tämä vanha ei enää kykene siihen mitä omistaja toivoo. Aivan kuten mieshevonen kirjoitti: täällä yritetään paikata huonoa omaatuntoa samanhenkisten teilaajien kera. Hitto vie ei kukaan kysy ventovierailta mielipidettä mihinkään isoon ongelmaan. Selkeästi kirjoituksen on tarkoitus vähentää aloittajan huonoa omaatuntoa. Vanhuus tuo toki vaivaa tullessaan mutta aloittajan hevonen nyt ei ole huonossa kunnossa. Sairasta miettiä lopetusta siksi että heppa joskus ehkä sairastuu enempi. Päivä kerrallaan. Niinhän se kaikessa menee. Vie pikkutallille niin rauhoittuu nopeammin.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.3.24 09:31:42

Tämä on vähän sama kun kysymys että lopettaisitko 10-vuotiaan eroahdistuneen mutta muutoin terveen ja virkeän koiran sen vuoksi että asunnossasi on vesivahinko ja joudut asumaan remontin ajan toisaalla?
En itse vielä lopettaisi tuon ikäistä hevosta jos se todella on muutoin terve ja rahallisesti ei ole taakka. Mahalääkkeet ja miettisin ruokintaa olisiko sen muutoksesta apua jäykkyyteen. Säännöllistä liikettähän tuon ikäinen tarvitsee ja jos ei lompakon nyörit ole kovin tiukalla, niin hierontaa myös ja ehkä joku bäkkärin loimi aina yöpuvuksi. Toki jos tilanne menee siihen että näkee että hevosella ei ole enää kiva olla ja esim hampaisiin tai lihaksiston on isompi tempoa tulossa, niin sitten pääästäisin pois.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 09:45:20

En pystyisi tekemään lopetuspäätöstä tällaisessa kohdassa. En tiedä kuinka pitkälle olet muuttamassa, mutta olisiko hevosen mahdollista jäädä nykyiseen talliin kunnes uusi vakituinen tallipaikka vapautuu? Jos saat jonkun luotettavan ihmisen liikuttamaan ja hoitamaan tammaa siksi aikaa? Toisaalta olen myös nähnyt ihmisiä jotka stressaavat hevosen muuttoa paljon enemmän kuin kyseinen eläin, joten ehkä vain rohkeasti muuttopuuhiin ja vasta sen jälkeen miettii asiaa. Kolmella tähdellä tuossa ylempänä on hyviä vinkkejä muuttoa varten.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.3.24 10:22:35

Ja nyt jo koiravertaus. Sekin on eri asia, siinä ainoastaan paikka muuttuu. Se koira on oman ihmisensä kanssa. Se hevonen on omien hevoskavereidensa kanssa ja omistaja on vain yksi hoitava ihminen.

Vaikuttaa siltä, että moni ei tiedä, kuinka kova on hevosen stressi. Omalle muutos oli ihan kamala, muutaman kerran jouduttiin muuttamaan. Yhdessä paikassa laihtui ja oli ihan koko ajan virittyneessä tilassa, vuodessa ei sopeutunut, olimme juuri työpaikan vaihdoksen vuoksi jouduttu muuttamaan uudelle paikkakunnalle. Se vain Irvisteli, luimi ja hyökkäili kaikkea kohti. Laitumellakaan ei rentoutunut (oli saman tallin pihassa). Paikka oli hyvä, siinä ei ollut mitään vikaa.

Päätin sen jälkeen kokeilla vielä uutta paikkaa, jonne sopeutui kolmessa kuukaudessa ja muuttui omaksi lungiksi itsekseen. Sieltä ei todellakaan muutettu enää minnekkään ja tein lopetuspäätöksen ajallani. Eli uskon, että aloittaja omistajana tietää, kannattaako vanhaa hevosta kiusata muutolla. Kaikkia hevosia ei tosiaan pidetä yksin postimerkkitarhass, vaan laumassa tai kavereiden kanssa, jotka ovat oikeasti niille tärkeämpiä kuin yksikään omistaja koskaan. Ja niin sen kuuluu ollakin, ne on hevosia.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Nalle 
Päivämäärä:   28.3.24 10:44:37

Jos hevosella ei tehdä enää mitään. Lopetus.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: Marjatta 
Päivämäärä:   31.3.24 22:05:17

Aloittaja tässä hei.

Moni on täällä epäillyt, että haluan lopettaa vanhan hevosen vaan hankkiakseni uuden, tai että mietin lopetusta sen vuoksi ettei hevonen mahdollista edistymistä ratsastuksessa. No, tämä ei pidä paikkaansa. En ole hankkimansa uutta hevosta, en nuorempaa tai parempaa. En mistään muustakaan syystä haluaisi päästä tästä hevosesta eroon. Minulle ideaali tilanne olisi ollut jatkaa tämän hevosen kanssa hamaan tulevaisuuteen, mieluiten hevonen omassa pihassa rennosti puuhaillen. En ole kovin tavoitteellinen ratsastaja, viime vuodet on hevosen kanssa lähinnä ajettu ja maastoiltu. Minulle tärkeintä on hevosen kanssa päivittäin yhdessä oleminen ja tekeminen. En myöskään tälläistä päätöstä ajatellut pelkästään nettikeskustelun perusteella tehdä, kaipasin erilaisia näkökulmia ja kokemuksia ihmisiltä. Oma hevosihmisten tuttavapiirini kun ei ole kovin laaja.

Tilanne on nyt joka tapauksessa se, että päädyin lopetukseen. Hevonen raspattiin alkuviikosta, ja samalla eläinlääkäri kertoi, että hampaat alkavat olla todella kuuluneet, ja muutos viime raspaukseen on ollut iso. Sanoi suoraan, että tuolla purukalustolla ei enää uutta talvea tämä hevonen nää. Tulin silloin siihen tulokseen, että en halua hevoselle enää yhtään stressiä aiheuttaa. Tuntui kohtuuttomalta alkaa hevosta uudelle tallille siirtää, halusin sen saavan lähteä rauhassa tutussa paikassa tuttujen äänien ja hajujen keskellä. Ja näin sitten ennen pääsiäistä kävikin. Hevonen lähti rauhallisesti pää kauraämpärissä yhdellä laukauksella.

Elämä tuntuu nyt tosi tyhjältä, mutta kuulemma tästäkin selviää. Kiitos kaikille vastauksista, niistä sai paljon ajateltavaa. Lopputuloksesta huolimatta en tunne itseäni murhaajaksi, vaikka täällä sellaista huudeltiinkin. Enemmänkin on hyvä fiilis siitä, että rakas ystävä sai hyvän, rauhallisen ja pitkän elämän, joka loppui silloin kun kaikki vielä oli hyvin.

  Re: Vanha hevonen, muutto vai lopetus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.24 22:11:18

Raskas päätös aloittaja, jaksamista ja valoa tulevaan!

Jäin itse ihmettelemään kun täällä moni sanoi että eihän 23-vuotias hevonen ole vielä vanha. Itse olen tosi vähän nähnyt terveitä, aktiivisessa käytössä olevia yli kaksikymppisiä hevosia. Ne harvat sen ikäiset joita näkyy ovat tuntuneet olevan poneja ja joitain täysin eläkkeellä olevia suokkeja. Missä ne terveet vanhat hevoset oikein on piilossa?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.