Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Painanko liikaa?

Lähettäjä: kg 
Päivämäärä:   27.3.23 11:45:57

Painan 90kg ja olen aika lyhyt, kehonhallinta kunnossa ja osaan istua oikein. Kuinka pienellä hevosella voin maksimissaan ratsastaa?

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.3.23 11:58:49

170cm + ja riittävän vankkarakenteinen

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: helen 
Päivämäärä:   27.3.23 12:21:39

Tarvitset aika ronskin hevosen. Se, onko hevonen 165, 170, vaiko 175 korkeudeltaan ei ole tärkeintä. Tärkeintä on, että hevonen on luustoltaan vahva, lihaksistoltaan hyvin kehittynyt ja voimakas, ja treenattu "oikeinpäin" ts. pystyy kantamaan ratsastajansa kipeytymättä. Vaikka olisit lyhyt, kantokyvyltään tarvitsemasi hevoset eivät ole useinkaan alle normaalikokoisia, aikuisille tehtyjä 165 tietämillä olevia ratsuja.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.23 13:36:24

155 ja siitä ylöspäin suokki olisi varmasti paras. Vanhempi malliset puomit myös.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   27.3.23 14:28:40

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 27.3.23 13:36:24

155 ja siitä ylöspäin suokki olisi varmasti paras. Vanhempi malliset puomit myös.

Itsekin suosittelen puomia.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Yassu 
Päivämäärä:   27.3.23 19:26:50

Istunnalla tai kehonhallinnalla ei ole väliä. Ei edes pituudella vaan sinun ja hevosen painolla. 15% tarvitset noin 650kg hevosen. Laskin varusteille 7,5kg painoa.

Eli iso hevonen. Olettaen myös hyvässä kunnossa oleva, koska prosentit voisi olla myös 10-12%.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   27.3.23 19:43:54

Vahvarakenteinen hevonen, koolla ei sinänsä ole väliä, mutta parhaiten nuo isot ratsastajat ovat menneet isoilla suomenhevosilla 170-180cm sekä puoliverisillä 170+ jotka myös raskasrakenteisia, toki jos olet melko lyhyt ehkä ei ihan noin korkeaa hevosta tarvita. Pääasia että hevonen jaksaa kantaa ja on tottunut isompiin ratsastajiin. Itse painan suunnilleen saman verran ja laihdutuskuurilla ollaan pitkäaikaisen sairauden jälkeen, työskentelen maastakäsin viitenä päivänä viikossa ja kerran ratsastusta kunnes saan omaa painoa pois, vaikka kehonhallinta hyvä onkin.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.23 20:32:33

Näillä spekseillä kukaan mies ei voisi ratsastaa. Mun poika on 174cm, käyttää kokoa 50 housuissa, ei missään nimessä lihava ja painaa 95kg.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   27.3.23 20:34:46

Jep:, mitä länkytät. Voihan ratsastaa sopivan kokoisella hevosella, eli kookkaalla sellaisella.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   27.3.23 20:46:38

”Mun poika on 174cm, käyttää kokoa 50 housuissa, ei missään nimessä lihava ja painaa 95kg.”

Sori nyt, mutta pakko sanoa suoraan: 95-kiloinen 174 cm on merkittävän ylipainoinen.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.23 20:47:39

Mmm
Mahtava vastaus, käytöstavat kunniaan :)

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.23 20:49:44

Mieshevonen

Ei todellakaan ole ylipainoinen. Urheilee aktiivisesti ja hartioissa on muutakin ku lepattava takki.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 21:11:07

” Ei todellakaan ole ylipainoinen. Urheilee aktiivisesti ja hartioissa on muutakin ku lepattava takki.”

Kyllä siinä pojassa vaan ylimääräistä on. Oma mies on 190cm pitkä ja painaa n. 95kg ja hänelläkin on hieman ylimääräistä. Toki myös isokokoinen ihan ruumiinrakenteeltaan, mutta normaalipainoon saisi olla timmimpi.

” Näillä spekseillä kukaan mies ei voisi ratsastaa. ”

Oikeasti ratsastavat miehet ovatkin pienikokoisia. Kevyimmät reilu 60kg ja painavimmat karvan päälle 80kg.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Dtp 
Päivämäärä:   27.3.23 21:11:37

Jep teki muksun Bull Mentulan kanssa? Noilla mitoilla saa olla jo aika paljon lihasta.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Typerä keskustelu 
Päivämäärä:   27.3.23 21:16:47

Jotkut uskoo BMI taulukkoon ja missien painoilmoituksiin samaten ku joulupukkiin :)

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.3.23 21:26:50

Sitä puomia suosittelen aloittajalle minäkin. Samoin Jepin pojalle.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.23 21:34:05

Tuskinpa sulla hyvä kehonhallinta on, kun on noin reilusti painoa. Ja joku tästä kumminkin pahoittaa mielensä, mutta fakta on se, että kehonhallinta heikkenee mitä enemmän ylimääräistä rasvaa kertyy ympärille

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.23 21:36:14

L
Toivottelen sinulle mukavaa kevättä ja kesää :) Miellytttävä keskustelu kaikenkaikkiaan. Toki poikani on jo ihan aikuinen mies, ei mikään 14v pentu niinku nämä keskustelijat täällä :D

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.23 21:36:25

Ja aina ihmetyttää nämä ”eihän miehet voisi ratsastaa näillä spekseillä” onko ratsastaminen siis joku ihmisoikeus? Jos olet liian painava niin et ratsasta, olit sitten mies tai nainen.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.3.23 21:44:34

Jepin poika on kokonaan kivestä?

Minun 180cm urheilija poika painaa 72kg eikä ole yhtään laiha

Jännä jos jostain keski-ikäisestä bullmentulasta puhuu 'poikana'. Ja joo, bullmentulat ei todellakaan kuulu ratsaille. Ei myöskään hyvin pyylevät naiset, se vaan ei ole eläinystävällistä.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.23 21:53:19

Onko joku sanonut että mun poika ratsastaa? Ja miksi mä häntä sitten kutsun jos en pojaksi? 

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.23 22:00:41

Näillä ht netin meriiteillä 90% suomalaisista ratsastajista ei saisi ratsastaa. Et paina liikaa, itse painan noin 100kg, olen 175 pitkä ja minulle tarjotaan hevosia että tahdotko kokeilla ja ratsastaa tällä. Pienimmät olleet 150 säkäisiä ja kun totean näiden omistajille että on vähän turhan pieni niin vastaus useimmiten on että ”no ethän sä varmasti yli 80kg paina”. Sujuvasti istun kyydissä reaktiivisemmankin kanssa ihan valmentajien kehumalla istunnalla ja mukautumisella eivät ole edes mitään puska valmentajia. Menkää itseenne nyt vähän, katsokaa suomen koulu ja estekisoja, siellä harvempi varmasti painaa alle 80kg. Varsinkaan koulupuolella.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.23 22:07:22

-
Juuri näin.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   27.3.23 22:19:48

^ Sori, mutta satakiloisilla ei pitäisi olla mitään asiaa hevosen selkään.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ti 
Päivämäärä:   27.3.23 23:32:24

Sata kiloiset ei kuulu hevosen selkään! Ratsastus ei ole ihmisoikeus. Missä on hevosten oikeudet?

Jos haluaa ratsastaa, täytyy vahtia painoa.

Aloittaja. Sinulle sopii iso ja vahva aikuinen hevonen, joka on terve, sopiva satula ja hyvässä kunnossa kaikin puolin. Kannattaa taluttaa alkuun ja loppuun käynnit.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.23 05:15:10

Niin. Se on yksi ja sama miltä joku näyttää, kun ne kilot sielä merkkaa. Isolla ihmisellä ei ole asiaa pienen hevosen selkään. Iso ihminen voi mennä isolla hevosella ja se pitää miettiä tilanteen mukaan mitä sillä voi tehdä silloin. Kävely ainakin onnistunee.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Äityli 
Päivämäärä:   28.3.23 06:07:22

Onko pakko päästä istumaan eläimen selkään jos painaa noin paljon? Ihmisillä kyllä tuntuu olevan niitä oikeuksia, hevosella ei. Vaikka liitto valehteleekin että ratsastus sopii kaikille, voisitte miettiä sitä eläimen osaa tässä. Jollakin työhevosella on jo itsessään paljon kannettavaa, tarviiko sinne kyytiin lisätä vielä extra +/-100 kiloa röhnöttämään?

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.3.23 06:24:53

Aloittaja kysyi minkäkokoisella hevosella voi ratsastaa?
Vastaus: painosi puolesta voit ratsastaa 600kg painavalla hevosella, kunhan se osaa kantaa itsensä.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.3.23 06:52:43

90/500 = 0,18

90/550 = 0,16

90/600 = 0,15

90/650 = 0,14

90/700= 0,13

Kyllä isot ihmiset voi ratsastaa, ihmisen ulkopuolisesta olemuksesta ei pysty arvioimaan painoa. Etenkin kun hötölässä kuvitellaan että kaikki naiset on 50kg ja miehet 70kg. Juu varmasti ne mallinlaihat onkin. Mutta kyllä keskiverto mies on siinä 70-90 välillä. Tärkeintä on, että ratsu on tarpeeksi iso.

Muhkut ei kanna, lihavat ei kanna. Pitää olla hyvässä lihavuus- ja lihaskunnossa.

Kehonhallinta ei ole hyvä ylipainosella, vaikka he näin sen kokevat. Minäkin kuvittelin kun painoin 90kg, että hallitsen kroppani. Mutta totuus oli eri, nyt 70kg hallitsen oikeasti itseni, eikä tällä ole merkitystä hevoselle. Paino on sama oli se sielä poikittain tai vinottain.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.3.23 06:55:14

Työhevoset sitten painaa 900-1200kg. Iso pv painaa helposti 700kg. Iso suomenhevonen enemmänkin.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: To 
Päivämäärä:   28.3.23 07:03:02

Mulla on 155säkänen roteva suokki. Kantaa mua 91 kiloa 3 kertaa viikossa. Etsi rotevaratsu! Ei mitään lämppäreitä. Joku roteva pv kin voi mennä. Mutta suokki tjv.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: NE 
Päivämäärä:   28.3.23 07:08:11

Aivan ehdottomasti liikaa. Ratsastaja saa painaa sellaiset 30-45 kg pituudesta riippumatta.. Eli siis lopetat kokonaan syömisen.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.3.23 08:25:19

Työhevoset mitä tunnen ja punnittu, isoimmat 720-850kg, ei todellakaan sovi yli sata kiloiselle etenkään jykevimmät. Kyllä ne kantaa, mutta ero siihen miten menevät normaalin ratsastajan kanssa on todella iso. Halutonta, raskasta, hevonen oikeasti kärsii sellaisesta.

Ne ei ole ratsuja ensinkään, eikä etenkään tarkkojen kantajiksi parhaita

Tervettä olisi laihduttaa normaalipainoon ja sitten vasta ratsastaa. Jos rakenteellisen poikkeaman tai suuren koon takia ei voi painaa 80kg niin sitten joku muu laji olisi oikea valinta.

Kaikki ei kuulu ratsaille, ikävä kyllä. Muuten voi hevosten kanssa kyllä harrastaa ja ihmisarvo on tietysti ihan sama kuin laihoilla.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   28.3.23 08:27:57

Lähettäjä: NE
Päivämäärä: 28.3.23 07:08:11

Aivan ehdottomasti liikaa. Ratsastaja saa painaa sellaiset 30-45 kg pituudesta riippumatta.. Eli siis lopetat kokonaan syömisen.

Asia jolla en uskaltaisi edes vitsailla, liian monelle todellisuutta

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Topi 
Päivämäärä:   28.3.23 16:10:30

täällä 89 kiloinen. Ratsastan 3 kertaa viikossa pyöreällä 156 säkäisellä eestinhevosella. Käyn 1 kerran viikossa ohjatulla tunnilla tämän ratsun kanssa. Olen 165//89

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.3.23 17:31:39

^ Hevosparka. Siis pienehköllä hevosella 100+ kiloa selässä. Mutta kun mä haluan

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Iso 
Päivämäärä:   28.3.23 17:41:43

Topi,

Sinä, satula ja sun vaatteet, saappaat jne. Hevosella on yli 100 kg kuorma. Onko reilua?
Ongelmat ei näy välttämättä heti, mutta vuoden kahden päästä hyvinkin. Voi tulla peruuttamattomia muutoksia.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: duudi 
Päivämäärä:   28.3.23 18:08:42

Semmoisella tynnyrihevosella, puisella siis.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Topi 
Päivämäärä:   28.3.23 19:01:06

okei. 6 vuotta hepan kans menty. Pitää varmaa puhuu omistajalle et ny se polle lahoo. Kiitos tästä;)

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.23 19:05:58

Kyllä mä 173 pitkänä naisena pistin karkkipussin kiinni kun alkoi 70kg lähestyy. Ei tarvinnu kun se 4 kg tiputtaa niin saappaat ja vaatteet tuntui mukavammilta päällä ja jaksoikin paremmin raskaampia estetreenejä ja pohdin myös isohkon pv hevosen hyvinvointia. 70kg on vielä normaalipaino mun mittaiselle, mutta ei tuntunu hyvältä fysiikan kannalta. Tästä enempää en myöskään halua laihtua. Että kyllä se 90 kg kuulostaa lyhyelle ratsastajalle paljolta ja suosittelen oheisliikuntana paljon kävelyä, hyötyliikuntaa ja ruokavalion tarkistusta.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ursula 
Päivämäärä:   28.3.23 19:07:18

Meillä on kavioliittoa kasvatin kanssa 16 vuotta.. kantanu kun olin raskaana,kantanu toisenkin raskauden,kantanu miestäni... joka ei ole pieni.
Kantanu isompia ihmisiä,ollut vammaisratsuna. Eipä ole minkäälaista ruhjetta,vammaa,kipeyttä.käytiin terveystarkastuksessa ja kaikki hyvin.hierotaan 1-2kk välein ei juur mitään jumia.. jumeja mitä ei sais aukastuu.
Kaikille pullukoille.. ratastakaa rotevilla terveillä hevosilla! Ottakaa myös heppaystävä narunpäähän ja käykää yhdessä kävelyllä. Meillä.on kerranviikossa "perhe"kävely jolloin hevosia vaan talutetaan. Kaikille hyvää keväänodotusta! Ursula

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Yllinkyllin 
Päivämäärä:   28.3.23 20:36:16

Ei se säkäkorkeus vaan massa/terveys. Arabit,lämminveriset ravurit,sirot ratsut ei pysty kantaa raskasta taakkaa
Rotevammat rodut kylmäveriset,eräät pv ratsut,jaksavat kyllä kantaa. Ja kantaako se ratsu jokapäivä sen 100kg.. eppäilen...

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Nr 
Päivämäärä:   28.3.23 20:58:25

Jos ratsastuskoululla on se muhku, joka jaksaa kantaa ne yli 90-kiloiset, sillä on aika raskas elämä. Koska se kantaa ne painavat ratsastajat joka tunti. Ei ratsastus ole mikään ihmisoikeus. Paino on paino, oli ratsastajalla mikä pituus tai taito tahansa. Eri asia on yksäri, joka menee korkeintaan tunnin päivässä.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   28.3.23 21:21:48

Jos sinulla on iso pyöreä töröperse, joka on triplasti sun jalat, olet liian läski, vaikka painaisit 12 kg

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Menny 
Päivämäärä:   29.3.23 05:48:34

Voih. Hötönetissä oot läski vaik oot 170pitkä painat 50 kiloa. Läski ollaan automaattisesti. Ei täällä tunneta sellaista kuin geenit,pituus,ruumiinrakenne,voi olla totevia ihmisiä.. mut täällä.. rotevuus on läski.
Näitten mielestä kukaan yli 60 ei saa ratsastaa.
Itse olen 88 kiloa ja ratsastan hevosellani.
Läskiähän tää mullakin.. vaikka käyn 3x viikossa salilla ja ratsastan toiset 3x. Läskiä läskiä..hohhoijaa

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   29.3.23 09:51:58

Ihan sama, vaikka käyt salilla ja ratsastat, 88 kiloa + vaatteet ja varusteet = lliikaa hevoselle.
Geenit, ruumiinrakenne, pituus tai rotevuus ei asiaa miksikään muuta.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Höpölä 
Päivämäärä:   29.3.23 11:17:49

Ihmiset on niin hassun hauskoja nykyään. Ensinnäkin ei ole mikään ihmisoikeus päästä istumaan hevosen päälle. Toisekseen nyky kieli on muuttunut ihme kiertelyksi . Roteva on

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Höpölä 
Päivämäärä:   29.3.23 11:24:41

Roteva tässä yhteydessä tarkoittaa ylipainoista. Kehopositiivisuus on pahinta mitä ihmiset on itselleen antaneet tapahtua ja minkä nimissä oikeutetaan mitä ihmeellisempiä asioita. Sitten siihen yhtälöön halutaan vielä lisätä hevoset jotka joutuvat näitä järjettömiä taakkoja kantamaan, koska kehopositiivisuus. Ei mitään järkeä.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Lilo 
Päivämäärä:   29.3.23 11:55:46

Minulla painoa tänä aamuna 99,5kg (alkupaino 106kg) ja hevoseni ovat 168cm/620kg, 165cm/550kg ja 163cm/495kg. Pienin ainut, jolle koen olevani iso, mutta painonpudotus käynnissä. Uskon että 20kg kuluttua senkin kanssa pystyn treenaamaan hyvillä mielin.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Pd 
Päivämäärä:   29.3.23 12:38:52

Jos paino on 88 kg niin se on ihan se ja sama et onko se läskiä vai lihasta. Ei se paino siellä selässä silti muutu vaan on sen 88 kg vaikka sen kuinka selittelisi.

Minä olen 60 kg ja ratsu 410 kg. En todellakaan mene sen selkään ennenkuin paino on pudonnut vähintään 5 kg, mielellään 10 kg. Lyhyenä ihmisenä tuo 60 kg on jo ihan liikaa ja sen verran on järkeä päässä, etten tuon kokoisen ponimittaisen ratsun selkään yli 70 kg painoa laita.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jensku 
Päivämäärä:   29.3.23 12:46:08

Tosiaan, mitä eroa on hevoselle onko paino läskiä vai lihasta? Eipä taida olla.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   29.3.23 13:18:46

Tästäkin keskustelusta taas bongattu utopistinen ajatus siitä, että ylipainoiselle ihmiselle sopii alle ylipainoinen hevonen. Ylipainoisella hevosella on jo, ilman sitä ihmistä selässä, _yli_painoa. Se ei tee hevosesta vahvempaa, päinvastoin.

Etenkin nämä pienehköt ylipainoiset hevoset oikeasti isoine (+80 kiloa) ratsastajineen kauhistuttaa. Siitä, että isokokoisena ihmisenä joutuu miettimään minkä hevosen selkään kipuaa vai kipuaako ollenkaan, ei pitäisi loukkaantua. Päinvastoin: eikö se olisi paras motivaattori edistää omaa terveyttä ja tsempata elintavoissa?

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Eiiiii 
Päivämäärä:   29.3.23 13:34:24

Paino ei ole kokemus asia. Se on mitä mittari näyttää ja täts it. Tämähän tästä vielä puuttunee, että ylipainoiset alkavat arvioimaan painoaan kokemuksen perusteella eikä todellisuuden mukaan. 100 kiloinen "kokee" olevansa sopiva 155 cm hevoselle. Itsepetosta parhaimmillaan ja kärsijänä hevonen.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   29.3.23 14:18:08

Hevosen korkeutta tärkeempää on vankka rakenne. 180cm kevytrakenteinen sopii varmasti huonommin kuin 150cm luustoltaan ja jaloiltaan vankkarakenteinen.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: orvokki 
Päivämäärä:   29.3.23 14:33:22

vastauksena otsikon kysymykseen: kyllä painat liikaa kun kerran olet lyhyt.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: 6/6 
Päivämäärä:   29.3.23 15:06:09

Itse olen 175/89 kiloa.käynyt vuosia ratsastamassa tunneilla,yksityisillä..ikinä ei olla painoon puututtu.uusissa ratsastuskouluissa kyselty pituutta ja tasoa. Ei minulle ole tallin isointa hevosta annettu kuin kerran. Vakio ratsuna toimii 155 säkäinen suokkitamma.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Eiiiii 
Päivämäärä:   29.3.23 15:21:33

"Jj" juuri näin. Onhan ratsastus laji jossa "pienuudella" niin sanotusti on vain hyviä vaikutuksia lajin harrastuksessa (huomattavasti helpompaa jo kehon hallinnan vuoksi) ja toki elämäntapa muutoksilla on aina myös myönteinen vaikutus ihmisen kehoon kuin mieleen.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   30.3.23 17:19:15

faktoja jos kerrotaan isompia ratsastajia ei huomioida ratsastuskouluissa kuinkaan. niille sopivaa hevosta ei löydy ratsastuskoulusta. jos ne haluavat ratsastaa täytyy ratsastaa työhevosella. koska ratsastuskouluissa harvemmin on shirejä, percheroneja tai clydensdaleja vaikka joillekkin ne olisi ainut tarpeeksi vahva hevosrotu. emme syrji ketään, ajattelemme vain hevosten terveyttä, sanoi joku ratsastuksenopettaja. kyllä syrjitään kun ei ole oikeanlaisia hevosia vaikka heillekkin sopiva hevonen löytyisi noista roduista!

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 17:24:05

”emme syrji ketään, ajattelemme vain hevosten terveyttä, sanoi joku ratsastuksenopettaja. kyllä syrjitään kun ei ole oikeanlaisia hevosia vaikka heillekkin sopiva hevonen löytyisi noista roduista”

Nuo rodit harvoin kestää ratsastuskoulun käyttöä. Lisäksi kokonsa puolesta niillä ei voi lapset ratsastaa, joten ovat yhtä turhia kuin shetlanninponitkin oikeissa ratsastuskouluissa. Lisäksi nuo hevosrodut on tehty pääsääntöisesti vetämään, ei kantamaan.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: La 
Päivämäärä:   30.3.23 17:37:17

Jos pitää kysyä, niin painat.
Ja en itse käyntimaastoa enempää 180 säkäisellä hevosella menisi aloittajan painoisena.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ille 
Päivämäärä:   30.3.23 17:55:56

Alottajalle etsit rotevan vahvan hevosen jolla voit ratsastella:) ei se paino niin paha ole verrattaen vaikka 70 kiloiseen jolla ei ole kehonhallinta hallussa.istunnalla ja kehonhallinalla on merkittävä vaikutus. Ratsaille vaan ja pidä hauskaa!

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   30.3.23 19:21:16

En ikimaailmassa päästäisi 90-kiloista ratsastajaa hevoseni selkään vaikka se nimen omaan on vankkarakenteinen, työhevostyyppinen suomenhevonen. Ei sillä ole ihanteellinen ratsun rakenne, ja jalat olisivat tarpeettoman lujilla tuollaisen massan alla.

Harva (jos mikään) työhevosrotu on jalostettu ensisijaisesti kantamaan isoja taakkoja, ainakaan muussa askellajissa kuin käynnissä.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Julianna 
Päivämäärä:   30.3.23 20:28:56

Meijän iso raskaansarjan pv kantaa kevyesti tämmösen pullean kotiäidin.. ollut mulla 10 vuotta eikä minkäänlaisia vikoja havaittavissa. TOKI tällä on monipuolista liikuntaa.. ratsastuksen ohella ajetaan vaunuilla,rekeä vetää..esteitä ei juur hypätä raskaan rakenteen vuoksi. Tytär hyppää satunnaisesti 30 cm ristikon.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   31.3.23 11:28:54

Näille painoillehan löytyy hyvät määritelmät eläinlääkärien toimesta -- turha näitä on arpoa. Kehonhallinta on yksi asia mutta massa on massa. Suositus lienee 17% painosta.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   31.3.23 13:53:32

Hei miten laskettiin ratsastajan paino hevoseen, että onko sopiva? Itsellä nuori kasvamassa ja annan kasvaa vielä pidempään, kun tulikin oletettua pienempi.. itse painan kyllä 60 kg, haluaisin muutaman kilon vielä pois, mutta perhana, että on hankalaa. ( Olen 162 cm pitkä) nuori jää poni kokoiseksi valitettavasti..

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.3.23 13:58:07

Siinä mielessä hyvä tilanne, jos hevosen osto vasta vireillä. Neuvoisin ostamaan kookkaan puoleisen hevosen, koska et ehkä saa painoasi laskemaan, jos se nyt näissä luvuissa on (toki mahdollista aina) ja tyttäresi kasvaa koko ajan. On reilua sekä itselle että hevoselle. Eikä se hevosen koko nyt kovin paljoa vaikuta hoitotoimiin tai muuhun asiaan - kotioloissa toki karsinan koko ja ehkä traikun koko katsottava. Vahva suositus n. 170 säkäiselle.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   31.3.23 14:51:29

luuletko että ritarit muka on ratsastaneet millä tahansa hevosella? ei ole. haarsinka painoi kevyimmillään 50 kiloa ja sitten ratsastajan oma paino ja kilven paino= helposti se yli sata kiloa. joopa joo ei nykyään mikään vapperin selkä tai hermot kestäisikään.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   31.3.23 15:20:49

Siis laskin tässä, että jos esim isompi poni tai vähän alle 140 painaisi 320 kg,niin minun pitäisi painaa 54.. SOS.. mutta luultavasti painaa ennemmin350?? Siis tuo 17 prosenttia painosta..

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.23 15:39:02

"luuletko että ritarit muka on ratsastaneet millä tahansa hevosella? ei ole. haarsinka painoi kevyimmillään 50 kiloa ja sitten ratsastajan oma paino ja kilven paino= helposti se yli sata kiloa. joopa joo ei nykyään mikään vapperin selkä tai hermot kestäisikään."

Ja kuinkas hyvinvoivia, terveitä ja pitkäikäisiä ne hevoset olivat?

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.3.23 16:00:43

Ja kuinkas hyvinvoivia, terveitä ja pitkäikäisiä ne hevoset olivat?

--

Ritarien hevoset oli pitkäikäisiä (n. 30-40v). Hevosilla kuljettiin tuhansia kilometrejä vuodessa joten ne pysyivätkin kunnossa. Eivät olleen nykypäivän hämäkäkkijalallisia helikoptereita.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   31.3.23 16:05:01

^ 40-vuotias hevonen? Lähde?

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Pd 
Päivämäärä:   31.3.23 16:11:41

Hh: ja se 17% pitää sisällään myös molempien varusteet eli lähempänä 10 kg, mikä tarkoittaa sitä, että ratsastajan tulisi olla reilusti alle 50 kg.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   31.3.23 16:31:29

No mutta eihän tuo kenelläkään ole sitten oikein?? Harvemmin aikuinen on alle 50 ja paljon aikuiset ratsastelee poni kokoisilla.. eli mikähän on sitten ponien oikeat painot??

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Apuvaa 
Päivämäärä:   31.3.23 18:11:54

Eiköhän ratsastuskoulussa(jos tunneille alottaja menossa) osaa valita sopivan ratsun.
Ite oon 88kiloinen ja ratsastan 160 säkäisellä pv jolla massaa.
Ei ole mitään ongelmia. Ei kukaan oo tänä 4 vuodenaikana tullu sanoo mitään.. täällä si jos oot yli 80 kiloinen.. ei miiitään asiaa hevosen selkään

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.23 18:20:22

Muistakaa lapset, että oikea osoite kysyä tällaisia, on se aikuinen ammattilainen. Ei täällä, koska täällä voi kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa ja ihan millä taustalla ja tarkoitusperällä vain. Kyllä alansa ammattilainen kertoo, oletko liian iso jollekin hevoselle, tai ei laita liian pienille ratsuille. Tällaiset keskustelut ei auta yhtään ketään, ei edes niitä hevosia.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   31.3.23 18:44:41

ja ritarit olivat miehiä. en ole kuullut naisritareista. Sassi talussa oli Arpa niminen poni. olisi näyttänyt hassulta joku iso mies selässään. en ymmärrä niitä jotka ratsastaa shettiksillä vaikka tietää että on liian pitkiä?!

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.23 18:48:53

Samaa mieltä. Ammattilainen katsomaan ratsastusta kattoo onko liian painava ratsastaja.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.23 19:02:20

1ssu on kyllä sitä mieltä, että painosta ei ole mitään haittaa koska ritaritkin ratsasti, mutta samaan hengenvetoon tuo esille että ei ymmärrä liian pitkiä shettiksen kyydillä. :Ddd

Ei jestas sun kanssa.

Mä en ymmärrä, että miksi teidän läskien pitää ängetä toisen elävän olennon kannettavaksi. Kantakaa ite läskinne. Ja kyllä, jokainen +80kg on nainen on läski.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Elise 
Päivämäärä:   31.3.23 21:08:12

Alle 60kg voi ratsastaa ponilla
Alle 40kg shettiksellä
Alle 70kg isolla eestinponilla tai vastaavalla
Alle 80kg normaalikokoisella pv:lla
Alle 90kg isolla pv:lla tai isolla suokilla

Aika monella ratsastuskoululla se painoraja on 75-90kg. Issikkatalleillakin. Kyllä opettaja tai tallin pitäjä osaa katsoa sulle oikean kokoisen ratsun, jos vaan kerrot rehellisesti painosi. Niitä satuloitakin on eri painoisia jos vaikka vertaa perus winteciä ja länkkäsatulaa.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   31.3.23 22:50:46

Kyllä painat liikaa

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Annaliisa 
Päivämäärä:   1.4.23 06:44:19

Meijän isolla suokilla ei ole painorajaa vaan täytyy osata ratsastaa.
Meillä on ihana vuokraaja jolla on rotevuutta,ja pituutta mutta kehonhallinta kunnossa ja käyvät valmennuksissa. Kukaan ole ikinä mitää huomauttanut eikä hevonen tunnu kärsivän.
Selkään vaan ja tunnille! Suokkimme 176.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   1.4.23 08:53:58

Ohhoh! 176 säkäinen suomenhevonen? Minkä sukuinen se on? Onko tuo virallinen mittaus vai itse mitattu?

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Virkavalta 
Päivämäärä:   1.4.23 09:54:04

Eikös ihmisetkin olleet pienempiä tuolloin ritariaikaan? Sekä pituudeltaan että painoltaan? Ei mitään ylipainoisia mörssäreitä. Ja minustakin olisi kiva saada joku lähde tuohon että nämä ritarihevoset saavuttivat 30-40 vuoden iän, koska elivät niin terveellistä ja liikkuvaa elämää. Kuulostaa nyt jonkun kuvitelmalta :D

Silloin muinaisuudessa tuskin mietittiin mitä hevonen jaksaa tai ei. Oli pakko liikkua paikasta toiseen. Kyllähän hevonen pystyy kantamaan selässään melkein mitä vaan, mutta onko se sille hyväksi saatikka terveellistä, onkin toinen asia. Evoluutio ei ainakaan ole muokannut hevosta kantamaan taakkaa selässään.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.23 09:55:07

"Ritarien hevoset oli pitkäikäisiä (n. 30-40v)."
Juu juu, oli oli :D

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   1.4.23 10:02:59

Voidaanko pitkää ikää edes pitää merkkinä hyvinvoinnista? Varsinkaan aikana jolloin tietämys eläimistä on ollut vähän toista luokkaa. Sama tosin kyllä koskee myös nykyaikaa.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   1.4.23 11:02:34

oli yhellä tallilla Fjorten joka eli aika vanhaksi.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   1.4.23 11:09:50

paino on jokaisen oma asia.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   1.4.23 12:54:53

Kiltit ja nöyrät ratsastuskouluhevoset, jotka vastustelematta kantavat isoja ihmisiä selässään vuodesta toiseen, eivät pääse terveenä eläkkeelle.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Annaliisa 
Päivämäärä:   1.4.23 16:59:22

Salla:sipori isänä. Tän serkku poika on 170. Kotoa mitattu et takuulla sentti pari heittelee. Iso on.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ei kehtaa 
Päivämäärä:   1.4.23 17:10:23

Näissä paino keskusteluissa tulee aina esille, että kukaan ei ole koskaan huomauttanut, että ratsastaja painaa liikaa hevoselleen.

Kukaan ei kehtaa sanoa suoraan, että sulla on liian pieni hevonen. Sellaista ei vaan voi sanoa toiselle suoraan. Sama kun sanoisi, että sun täytyy myydä sun rakas hevonen. Ei ihmisillä ole sydäntä. Nämä on niin vaikeita asioita.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.23 18:42:24

Ite oon 170/n. 86kg.(vaihtelee parin kg sisällä)

Ratsastan 2x viikossa n. 158cm suokkia ja n. 165cm puokkia. Kumpikin rotunsa edustajina aika normaalirankenteisia. Molemmille olen ihan sopiva.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Redi 
Päivämäärä:   1.4.23 21:06:55

Miksi pitää ratsastaa jos on ylipainoa? Miksi ette laihduta? En päästäisi yhtään ylipainoista oman heppani selkään oli sitten taitoa tai ei. Paino on oma asia mutta ratsastus ei, joten ihan itsensäkin takia kannattais laihduttaa.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Mainio 
Päivämäärä:   1.4.23 22:01:34

Mulla ratsuna 165 pv. Olen 174/88eikä opettaja ole mitään ikinä sanonut. Nyt3 vuotta käynyt ratsastamassa tällä samalla ruunalla.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Nr 
Päivämäärä:   1.4.23 22:12:57

Paino on jokaisen oma asia, kunhan pysyy poissa hepan selästä, jos painaa liikaa. Eikös tämä ole ihan selvä asia. Kuka haluaisi tuottaa vahinkoa ja kärsimystä viattomalle eläimelle.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.23 22:17:34

” Kuka haluaisi tuottaa vahinkoa ja kärsimystä viattomalle eläimelle.”

Nähtävästi valitettavan moni.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.23 22:17:41

”Jokainen +80kg nainen on läski”

Tarvitse miettiä minkätakia mielenterveys ja syömishäiriö ongelmat lisääntyvät kun tälläistä p*skaa jauhetaan. Alle 100kg voi vielä ratsastaa, yli 100kg ei niinkään. MUTTA yli 80kg painava nainen ei ole tai sen ei pitäisi olla ”läski” määritelmän alla yhteiskunnassa. Ylipäänsä määritelmää ”läski” käyttävä osoittaa keskenkasvuisuutta ja sopisi upota suohon.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   1.4.23 22:38:43

^ Ei ole paskanjauhamista sanoa ääneen, että 80 kg nainen/mies/mikä vaan on varusteineen liikaa suurimalle osalle hevosista. Ja tämä syömishäiriö/mielenterveyskortti on niin väsynyt. Jos haluatte ratsastaa, pitäkää itsenne timminä ja jättäkää ne sipsipussit ym. pskat syömättä.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.23 22:50:27

” Tarvitse miettiä minkätakia mielenterveys ja syömishäiriö ongelmat lisääntyvät kun tälläistä p*skaa jauhetaan.”

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.23 23:23:12

. Kyllä, itse anoreksian sairasteena pitää paikkansa. Syy oli tasan se että valmentaja sekä koko hevosala toitotti miten on oltava laiha ja vieläkin olisi varaa pudottaa painoa. Lopputulos oli se että päädyin letkuihin sairaalaan. Mutta en edelleenkään ole sitämieltä että ylipainoisen tulisi ratsastaa mutta fakta on se että yli 80kg painava ei ole läski eikä näin pitäisi huudella.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: O; 
Päivämäärä:   1.4.23 23:27:31

Selvästi ihmisten oikeus on ratsastaa hevosella, syödä leivonnaisia, suklaata ja sipsiä, kerätä ylipainoa ja olla kehopositiivinen.

Mielenterveys voi vahingoittua jos pitää laihduttaa. Huonoa mieltä ei aiheuta jos hevosella on kipuja, koska onhan ennen vanhaankin ollut ihan ok, että hevoset kärsii.

Itse joudun jatkuvasti tarkkailemaan omaa painoa ja kuntoani, koska harrastukseni on kiinteä elävän eläimen selkään.

165/63 ja hevoseni on 167 cm vahva pv. En halua rasittaa sitä tai muitakaan hevosia turhalla painolla. Enkä omaa terveyttäni.

  Re: Painanko liikaa?

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   1.4.23 23:59:56

On meidän vastuulla pitää itsestämme huolta mikäli mielimme toisen nisäkkään selkään istumaan. Hevonen ei valitettavasti osaa valittaa, ja kantaa kyllä kyydissään vaikka minkä kokoisen taakan. Eihän sillä ole muita vaihtoehtoja. Olkaa rauhassa kehopositiivisia, tähän minäkin pyrin. Mutta älkää tehkö sitä eläinten kustannuksella.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.